Autobusy

Jablonec nechce vlastního dopravce, chystá desetiletou soutěž

Autobusy Umbrelly pro provoz v Jablonci nad Nisou. Foto: Umbrella
Autobusy Umbrelly pro provoz v Jablonci nad Nisou. Foto: Umbrella
Vítěz soutěže naváže na smlouvu, kterou má město do konce ledna 2023 se společností Umbrella.

Na zajištění městské hromadné dopravy na deset let od 1. února 2023 vypíše Jablonec nad Nisou veřejnou soutěž. Zejména hlasy ODS a ANO o tom dnes rozhodlo jablonecké zastupitelstvo. Přímé zadání městské dopravní společnosti Jablonecká dopravní ani Dopravnímu podniku měst Liberce a Jablonce, kde je město spoluvlastníkem, podporu nezískalo. Pro vlastního dopravce byli zejména opoziční zastupitelé Pirátů a Společně pro Jablonec.

Opozice upozorňovala na problémy, které měl Jablonec u desetiletého tendru, který na MHD vypsal na začátku roku 2019. Vyhrála sice firma About Me, soutěž ale napadl neúspěšný uchazeč a také BusLine MHD Jablonecko, který v té době dopravu ve městě zajišťoval, ale nabídku vůbec nepodal.

Zakázkou se zabýval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a soud. Kvůli průtahům a sérii námitek a připomínek muselo město loni v dubnu soutěž zrušit. V opakovaném poptávkovém řízení pak uzavřelo dvouletou smlouvu s firmou Umbrella Coach & Buses. Jezdí ve městě a do blízkých obcí od 1. února, smlouva skončí 31. ledna 2023.

Další zajištění MHD řeší zastupitelstvo od loňského podzimu, radnice si nechala zpracovat posudek externí firmou Pro Cedop, s níž město spolupracovalo při řešení financování tramvajové linky mezi Libercem a Jabloncem. Expertiza porovnala zajištění MHD externím dopravcem, Jabloneckou dopravní a také DPMLJ. Později oslovila radnice tři subjekty včetně Jablonecké dopravní, aby zpracovaly finanční model pro zajištění dopravy s využitím autobusů s naftovým pohonem a pohonem na stlačený zemní plyn (CNG).

Přestože z modelů vyšla nejlépe nabídka Jablonecké dopravní, zastupitelé dali přednost externímu dopravci. „U vlastního dopravce nám v porovnávané variantě chyběl nákup vozů, jde o to, za kolik budeme schopni nakoupit autobusy. Tam ta finanční zátěž na straně Jablonecké dopravní, potažmo města, bude výrazná,“ řekl za koalici Jan Zeman (ANO). Pro zajištění MHD je třeba zhruba 30 autobusů a také řidiči a zázemí, to vše podle něj něco stojí. Náklady pro firmu velikosti Jablonecké dopravní budou podle něj navíc výrazně vyšší než pro velké firmy jako Umbrella nebo BusLine.

ČTK + Zdopravy.cz

Odebírat
Upozornit na
guest
15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jozifek

Tak doufám že se korýtko, kde ředitel dělá sám sobě ředitele a ještě má kolem sebe přisáto 6 darmožroutů ze zastupitelstvy coby dozorčí a správní rady, zruší a Jablonec ušetří 😉

Jimbo Jones

Jablonečtí zastupitelé mají narozdíl od krajských ještě aspoň zbytek normálního rozumu – samospráva má spravovat, řídit a kontrolovat, ne podnikat v autodopravě. Politické trafiky v DPMLJ budiž dostatečným varováním…
…teda pokud nejsme toho názoru, že by si „erár“ měl pořídit i pohřební službu, aby se tu kvůli „soukromým rukám“ neválely mrtvoly po ulicích.

Pepa z depa

Už jen to, že Umbrella jezdí ca o 20Kč na km levněji než předchůdce je úspěch. Teď jde jen o to, aby se Jbc neleknul toho, že to je tak možné provozovat 🙂

Pepa z depa

A navíc mám dnes svátek, zdravím všechny Pepíky!

Divočák

Přání i Vám, do depa 🙂 .. Kraj ( ne ten Pytlíkův) má pěkné autobusy a určitě senákup většího objemu techniky promítne do celkové ceny..

Pepa z depa

DPMLJ je měst Lbc a Jbc ( asi 98/2% ), určitě ne Kraje, jen pro upřesnění. A že je obě města nezvládají? No comment.. 🙂

Beny

„U vlastního dopravce nám v porovnávané variantě chyběl nákup vozů, jde o to, za kolik budeme schopni nakoupit autobusy. Tam ta finanční zátěž na straně Jablonecké dopravní, potažmo města, bude výrazná,“

Chtěl si založit autodopravce ale musel koupit autobusy

Jiří Kocurek

Taky jsem na to čuměl. Dělali rozpočet na dopravní podnik, zapomněli rozpočtovat autobusy i mzdy řidičům. A tohle chce vést město, přitom by pohořeli kdyby měli provozovat taxíka.

Adam

Že to měli nějako ošetřené, nebo jde o (nepovedený) vtip. Prosím! Že to nemyslel vážně!

Zbyněk

To už tady jednou bylo. V našich podmínkách se tento model neosvědčil.

M H

V Ústeckém kraji se moc neosvědčil (díky ÚOHS) ani model založím si vlastního dopravce a koupím autobusy. Bohužel jediná jistota je vlastní dopravce s vlastními vozy, které již má…klidně 30 let staré, ale nutné je mít do začátku něco, co zvládne vyjet (a dle možností modernizovat flotilu).

Filo

No jasně… mají DPMLJ, ten má busy, zázemí lidi a schopnost v místě dopravu provozovat… ale protože mají i pana Wejnara, který se zmíněný podnik pokusil zničit a převést do soukromých rukou a mimo to i syndrom menšího bráchy, tak se vrhneme do dobrodružství, které už jednou skončilo strašlivou blamáží…

No, bude co sledovat za komedii.

Jan Schmidt

no zajímalo by mě jestli tohle pan Wejnar ustojí

Jiří Kocurek

Mám obavu, že majitelé budou za 30 let staré autobusy chtít daleko víc peněz než za jiní za 10 roků staré autobusy. A ty 30 let staré se rozpadnou po druhé zimě. Rez je sviňa, sůl větší.

Vojta

To bude zase problém….