Autobusy Doprava ve městě

Překvapení v Jablonci. BusLine končí, soutěž na MHD vyhrála společnost About Me

Autobus MHD v Jablonci nad Nisou. Foto: Regionální rada NUTS2 Severovýchod
Autobus MHD v Jablonci nad Nisou. Foto: Regionální rada NUTS2 Severovýchod

Společnost BusLine opustí příští rok v únoru provozování městské hromadné dopravy v Jablonci nad Nisou. Desetiletou zakázku získala pražská společnost About Me. O jejím výběru rozhodli včera jablonečtí radní.

Do soutěže přišly dvě nabídky: kromě About Me ještě Autobusová doprava, s.r.o. z Podbořan. Podbořanská firma nemá oficiálně nic společného s BusLine, v minulosti ale zdržovala některé soutěže, kde prodlužování nových smluv vyhovovalo především BusLine, a v oboru se dlouhodobě o propojení obou firem mluví. Cenový rozdíl byl značný: About Me nabídlo 48,38 Kč bez DPH za jeden kilometr, podbořanská firma 69,88 Kč bez DPH:

„Radní na svém mimořádném zasedání potvrdili výběr hodnotící komise a pověřili mě a ekonomického náměstka, abychom podepsali smlouvu s novým dodavatelem dopravní obslužnosti v Jablonci i členských obcích DSOJ,“ konstatoval jablonecký primátor Jiří Čeřovský.

Jablonec byl dlouhodobou baštou společnosti BusLine. Několik let sice MHD v Jablonci provozoval oficiálně Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ), v Jablonci ale jezdily autobusy BusLine pro DPMLJ. V červenci 2018 BusLine smlouvu s DPMLJ vypověděl, dopravce vlastněný městy pak nebyl schopen dopravu v Jablonci zajistit sám a město na konci ledna 2019 uzavřelo přechodnou smlouvu na dva roky právě s BusLinem. Tomu dosud město platí 53,01 Kč za kilometr. Výrazně nižší cenu získal Jablonec i v porovnání s jiným městem v kraji: v České Lípě, kde vyhrál BusLine v roce 2018, jezdí za 57,88 Kč bez DPH.

Dopravce má ročně najezdit 1,45 milionu kilometrů v Jablonci nad Nisou a okolních obcích sdružených do Dopravního sdružení obcí Jablonecka. Jde o Bedřichov, Janov nad Nisou, Lučany, Novou Ves, Pulečné a Rychnov u Jablonce nad Nisou.

About Me dosud zajišťuje několik linek v rámci Pražské integrované dopravy, už loni se firma pokoušela expandovat za hranice hlavního města, byla například v soutěži na provoz MHD v Jičíně.

Jablonec v soutěži nepožadoval nové autobusy. Celkem třicet požadovaných vozů nesmí přesáhnout průměrné stáří během smlouvy 10,5 roku, maximální stáří vozidla nesmí překročit 12 let.

30 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Dobiáš

Dá se to považovat za naději pro tramvaj, když odchází subjekt, pro který představuje konkurenci a který proslulý zákulisní špínou?

Otto Pospíšil

Teď už zřejmě obě. 🙂

Otto Pospíšil

Chyba v Matrixu? To měla být reakce na příspěvek, který už nevidím…

Divočák

Asi nebyla řeč o ženách?

Divočák

Proč dopravce z Prahy? Tam je poptávka určitě v převisu, nedává to smysl.. Ale, když o tom přemýšlím ‚ v souvislostech‘ , dává.. 🙁

Kar

Nic proti soutěžím, ale tomuhle šibování po pár letech fakt nerozumím, mohl by mi to někdo bez mínusů vysvětlit? Myslím to tak, že mám firmu, autobusy, řidiče a všechny návaznosti, ale za pár let nevyhraju výběrko — a co se dělá teď (s autobusy, řidiči, …)? Tohle různé převádění musí být přece hrozně neefektivní a nákladné, ne? A za co ta nová firma, která nic z tohoto ještě nevlastní, to nakoupí/získá?
Když to přeženu (doufám), představuju si, jak DPmOlomouce po sto letech provozu nevyhraje soutěž na provoz MHD v Olomouci, protože DPmProstějova nabídne o trochu lepší cenu…

Josef Petrák

Mestske dopravni podniky maji vyjimku. Nikdo nechce, aby tu vznikaly treba paralelni tramvajove kolejiste.

Kubrt

Jablonec je specifický případ, jinde se dělají soutěže na delší období, kryjící se plus minus s první polovinou životnosti autobusu (druhou může trávit na návozu zaměstnanců, ve východní Evropě, na doplňkových výkonech). Když firma funguje, nemá problém uspět i v dalším období a působit dále, když ne, je vyměněna (což tedy není vždy záruka nápravy stavu – Štěpánek jako subdodávka např.). Neříkám, že je to ideální systém, ale nějaký bič na dopravce je potřeba.

noerf

Kar: Dopravce zpravidla převezme řidiče, zázemí a autobusy záleží na dohodě. Při soutěži na deset let, máte nové autobusy, jejichž odpisy se dají v průběhu deseti let rozložit a pak záleží, na nákladech na provoz a jak velký máte managment.
Pro objednatele je výhoda, že si může vybrat z několika dopravců a na základě stanovených podmínek jej zajíma nejnižší cena.

PetrB

Zákon č. 194/2010 Sb.
Zákon o veřejných službách v přepravě cestujících

§ 8

(1) Pro zajištění dopravní obslužnosti může objednatel

a) uzavírat smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících s dopravci, kteří jsou provozovateli dopravy podle jiných právních předpisů2),3), nebo

b) POSKYTOVAT VEŘEJNÉ SLUŽBY V PŘEPRAVĚ CESTUJÍCÍCH SÁM, JE-LI OBJEDNATELEM KRAJ NEBO OBEC.

Ludvík

Podle legislativy platí, že pokud je dopravce v majetku objednavatele (např. města), soutěžit se nemusí. Proto města, která mají svůj dopravní podnik, soutěže nevypisují. Tak tomu je v případě většiny velkých měst, ale třeba i okresní město Kroměříž má dopravce ve svém vlastnictví, MHD tam zajišťují Kroměřížské technické služby. Pokud jde o Jablonec, tam se stalo to, že dopravní podnik vlastněný městy nebyl schopen zajistit dopravu a tak byli osloveni soukromníci.

Petr-666

Jak jsou v tom Podbořany, tak to bude pár let obstrukcí ÚHOSu za dalšího ježdění BusLine

Pražák

Budou tam jezdit ty jejich šroty co provozuji dosud v Praze?

Big Fat Fabulous Woman

Jestli ano, tak se mají v Jablonci na co těšit!

Jak. Strojvedoucí

No furt lepší než ty stoletý iveca a sorky a když už tak budou mít USB a WiFi

Anonym

Že by Liberec nakonec měl možnost pronajat jablonecké Tedomy About Me? 🙂

Petr-666

dotační podmínky pronájem nedovolují

Otto Pospíšil

Pokud jsem správně pochopil „logiku“, tak DPMLJ musí udělat soutěž a tu čirou náhodou musí vyhrát provozovatel MHD v Jablonci. Je to hlavu? No jistě, vítejte v Kocourkově…

Anonym

Omlouvám se, děkuji za osvětu. 🙂

Petr Nick

Otázkou zůstává, zda se DPMLJ účastnil VŘ vedle BusLine, About Me a Podobřan. Měli by nejlepší přehled o situaci a vzhledem k absenci podmínky nového vozidlového parku i šanci se vrátit z5. Něco mi říká, že nepodali nabídku z emočních důvodů

Petr Nick

Dovoluji si oponovat, problematika tramvajové trati právě spojuje tyto dva subjekty, proč sem pouštět dalšího hráče.. ale je to věc názoru

Jindra

Pane Sůra, děkuji. Přesně jste to popsal.To, co předvádí jablonecké vedení kolem tramvaje je doslova kstastrofa…

Jindra

Nevím kdo a proč dává výstižně popsané situaci v Jablonci. panu Sůrovi minusy. Ale vyřešit kotrmelce kolem tramvaje je úkol pro Chytrou Horákyni. Jablonec má zájem o prodloužení tratě z okraje Jablonce do středu města, ale vadí mu, že by v ulicích města byly položeny tramvajové koleje….

Petr Nick

kdo by řešil mínusy– jinak v Jablonci je vše stísněné, je to dané kopcovitým terénem v podhůří Jizerek, nulový prostor pro obchvat atd, tramvaj má smyčku v sadech, to je pro méně pohyblivé, nebo pro jedince s kufrem problém. Ale šířka komunikací je daná zástavbou a tramvajové těleso bude vždy někde omezovat další provoz.
Nostalgie tady, bohužel, nemá místo. Řešil bych v Tyršových sadech „bezbarierový“ přestup TRAM / BUS, ale na to jsou jiní, placení odborníci.

Jindra

Pokud budeme argumentovat stísněnými poměry v Jablonci, které jsou překážkou prodloužení tram. tratě, pak doporučuji navštívit Lisabon a projet tramvajovou síť, která po letech stagnace a omezování opět prožívá renesanci. Stísněné poměry by mohly být i překážkou výstavby nového dopravního terminálu v Jablonci.??

Jindra

Bezbariérový přestup TRAM/BUS v Tyršových sadech na všechny spoje, které mají odjezd či příjezd na současném terminálu? Nebo pouze „pendl“ Tyršovy sady _ terminál?

Petr Nick

Mohla by se tam prodloužit „sedmička“, bus 107, linka, která končí v současné době na AN ( k názvu terminál bych se zatím neuchyloval)..

Jak. Strojvedoucí

Já si myslím že ano protože dpmlj ty busy nabízel BusLine a on je nechtěl