Infrastruktura Silnice

Jablonec bude bez přímé silnice na Prahu rok a půl. Zkrácení o 7 měsíců má pomoci počasí

Letecký snímek křižovatky Rádelský mlýn. Foto: Valbek
Letecký snímek křižovatky Rádelský mlýn. Foto: Valbek

Jedna z nejdelších uzavírek v síti tuzemských silnici I. třídy bude o sedm měsíců kratší, než byl původní plán. Liberecký kraj dnes oznámil, že zkrátí původně plánované omezení na křižovatce silnic I/35 a I/65 Rádelský mlýn na rok a půl. Během té doby se výrazně zhorší dostupnost především Jablonce nad Nisou.

Omezení v místě už začalo v neděli, zatím ale jen částečné. Od 29. března od 15 hodin nastane podstatně větší uzavírka, která uzavře silnici I/65 na Jablonec nad Nisou. Potrvá do listopadu 2021.

Sdružení firem Eurovia CS a SaM Silnice a mosty a Integra stavby původně žádalo o celkovou uzavírku do 2. července 2022. Silniční správní úřad ale rozhodl o povolení jen do 30. listopadu.

„Krajský úřad došel k závěru, že při efektivním využití pracovní doby ve spojení s důslednou koordinací jednotlivých fází výstavby lze termín uzavírky zkrátit,“ uvedl krajský úřad v tiskové zprávě. Podle vedoucího odboru Jana Čápa lze některé práce naplánované původně na rok 2022 provést za částečné uzavírky nebo v souběhu s jinými pracemi v roce 2021. „V harmonogramu jsou dvě zimní období, kdy se neuvažovalo s žádnými pracemi. Když jsme zahrnuli zkušenosti z minulých zim, tak věříme, že pracovat půjde,“ dodal Čáp.

Podle původního vyjádření projektantů i ŘSD nešlo harmonogram v podstatě zkrátit.

„Nezbývá nám nic jiného, než rozhodnutí respektovat. Budeme se termín snažit dodržet, na prvním místě jsou ale kvalita a bezpečnost zaměstnanců na stavbě. Tlaky na zkrácení by mohly vést k většímu stresu zaměstnanců zhotovitele,“ řekl ředitel liberecké správy ŘSD Jan Wohlmuth. „Zkrácení nás překvapilo. Snažili jsme se všechny přesvědčit, že je to záludná křižovatka, práce probíhají za provozu. Budeme se snažit stavbu urychlit,“ řekl ředitel libereckého závodu Eurovie Miroslav Slatinka. Sdružení zakázku získalo za 408 milionů korun.

Jedna objízdná trasa povede přes Liberec a silnici I/14, druhá přes Pěnčín a Železný Brod, třetí přes Tanvald a Železný Brod na Turnov. „Objízdné trasy budeme sledovat, je možné, že se budou měnit,“ dodal Čáp. Stav před a po uzavírce se bude monitorovat.

Akce v podstatě rozdělí Jablonec nad Nisou, kde budou probíhat i jiné velké stavební akce, například v Podhorské ulici nebo ulici Budovatelů. Z každé části Jablonce se vyplatí využít jinou objízdnou trasu. „Nejde tyto akce posunout, jde například o budování kanalizace,“ řekl primátor Jablonce nad Nisou Jiří Čeřovský.

Omezení se dotkne i veřejné linkové dopravy. Linka Liberec – Rychnov povede přes Jablonec, linka z Jablonce do Hodkovic přes Pelíkovice. Dálkové linky z Jablonce na Prahu pojedou přes Frýdštejn.

Křižovatkou denně projede 33 tisíc vozidel, po silnici I/65 12,5 tisíce denně. Křižovatka patří dlouhodobě mezi nejnebezpečnější a současně nejvytíženější místa v Libereckém kraji, zejména kvůli malému poloměru oblouku pro řidiče odbočující na Jablonec ve směru od Liberce a atypickému vedení větve pro jízdu od Jablonce na Liberec. Ve směru z Liberce do Jablonce navíc ještě řada řidičů přehlédne stopku a nedá přednost autům jedoucím od Turnova. „Od roku 2012 zde došlo ke 151 nehodám, při každé třetí zde došlo ke zranění. V posledních letech jich přibývá,“ řekl Jaroslav Řehák z odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Libereckého kraje. Podle něj už křižovatka nevyhovuje intenzitám provozu. Stavbu vnímá jako rizikovou, na akci vyčlení dvě dopravní hlídky, které budou monitorovat situaci.

Návrh počítá s tím, že ve směru z Liberce do Jablonce vznikne nová přeložka o délce 685 metrů, která povede nad silnicí I/35 a zvětší se tím poloměr směrového oblouku. Součástí přeložky jsou dva nové mosty souhrnné délky 13 metrů, součástí úprav křižovatky je výstavba zárubních a opěrných zdí. Jeřmanický potok bude přeložen v délce 54 metrů, dalších 152 metrů bude nově zakryto. V případě směru z Jablonce na Liberec dojde k výstavbě nové větve, která už nebude v kolizi s jinými směry.

Řidiče ze severu pokračující dál do Středočeského kraje či Prahy čekají i další komplikace, ŘSD letos chystá další omezení na D10. Rizikem celé akce je i stav mostů na silnici I/35, které zatíží ještě další provoz z Jablonce nad Nisou. ŘSD připravuje jejich opravu, podle Wohlmutha ale nastane až po dokončení této opravy. Mosty jsou však ve velmi špatném stavu a může nastat situace, kdy na nich bude uzavřen provoz dříve.

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Pane Wohlmuth já jako živitel rodiny mám zase stres, zda přes kolony v omezeních dorazím do práce včas …

Vít Jůza

Takže tři objízdné trasy, autobusy využijí tu čtvrtou, pátou a šestou … .

Petr Petr

Ty objízdné trasy jsou asi pro kamiony. Rozumná je ta přes Frýdštějn.

Divočák

už se nám to krátí.. síla medíí nebo slibem nezarmoutíš?

sch

Konečně pořádný tip na objíznou trasu, tato me napadla. Je to sice dost přes kopec, ale je to krátké, silnice celkem široká a hlavně dnes bez provozu. Trasa přes II/287 má tu nevýhodu že vede hodně po I/10, kde už dnes je dost silný provoz,ostatní jsou moc dlouhé a dobré leda při sněhové kalamitě.

Petr Petr

Tuto trasu jsem již navrhoval dávno. Je jedinná možná. S I/10 problém nebude.

Desper

To by bodla zastávka v Turnově, když už tamtudy ty busy pojedou

Jiří Šrámek

Přes Turnov nepojedou. Od D10 pojedou rovnou na I10 na Vesecko a na kruháči nad zámkem odbočí přímo na Frýdštejn. Myslím si ale, že do Turnova těch autobusů z Prahy jezdí docela dost i tak.

Desper

To je fakt, na Vesecku by asi zastávka neměla smysl. Tak bez zájezdů do Hodkovic a Rychnova to zas takové zdržení nebude

Honza

Krom jiného je to též odříznutí Rychnova (a částečně Hodkovic) od dálkové veřejné dopravy směr Praha…

Přemek

Tak toto zkrácení jsem očekával. Chovat se v roli objednatele nezodpovědně nejde do nekonečna. Vyplnit zimní pauzy při klimaticky vhodných podmínkách je nejen logické při současných průbězích zim, ale také odpovědné. Je pozoruhodné, že to ŘSD ani dodavatele nenapadlo samotné a že hovoří o nesmyslném riziku stresu. Kdo nezvládá adaptační řízení souběhu prací, měl by si hledat jednodušší uplatnění, asfaltérů je na regionálkách nedostatek.

Spirit96

Budu se hodně divit, jestli mosty v Liberci vydrží ten rok a půl. Ale podle mě budou muset ten u bývalého baumaxu v létě zavřít, protože ten stojí už jenom silou vůle.

Přemek

Už jej zpevňují podpěrami? Ne? jste statik? Už jste to sdělil na kompetentním místě? Děkuji.

Spirit96

Statik nejsem, jsem jenom stavař. Ale jestli je podle vás v pořádku, že sjezd i nájezd je zkrácen pomocí betonových svodidel na nezbytné minimum, protože okraj mostu je v dosti špatném stavu a kamiony nad 10 tun nemohou jet v levém pruhu, tak je u vás něco špatně.

Jiří Šrámek

Mám tutéž obavu. Polský most už mele z posledního.

Petr Petr

Busem přes Pelíkovice bych jet nechtěl.

Martin

Jak se tam ty busy vyhnou ? Je to dost uzké, jednou mě tam poslala navigace kvůli nehodě …

Přemek

S vědomím dohledné dočasnosti bych to strpěl bez brblání.

Jiří Šrámek

Trpět to dočasně skoro dva roky Vám přijde jako důvod k nebrblání, sklopení uší a tichému strpění čehokoli? Nejste náhodou od Eurovie či z ŘSD?

Tomáš V.

Když se nic nedělá, tak se nadává, a když už se dělat začne (s ohledem na stav trhu práce), tak se zase nadává. Co já bych dal za to, aby na dva roky zavřeli trať 070 a zdvoukolejnili ji + natáhli dráty. To samý všechny možný nebezpečný nájezdy/sjezdy, viz tenhle. Máte holt pech, no. Určitě nesklápějte uši, komentáře snesou všechno! 😀

Petr Whatever

Dělat se má, ale řešení se mají hledat úměrná. Jak uz tady v diskusi bylo dříve, hlavní problémy křižovatky by se daly řešit ekonomičtěji. Jenže to u nás nefunguje, za velký projekt a stavbu je více peněz a ještě si projektant a zadavatel udělá pomník. Z Rychnova dojíždí někteří lidi denně busem do Prahy. Teď to budou mít o odhadem hodinu a čtvrt denně delší a to asi tak na dva roky.
To aby si skoro našli jinou práci.