Jablonec bude bez přímé silnice na Prahu rok a půl. Zkrácení o 7 měsíců má pomoci počasí

Letecký snímek křižovatky Rádelský mlýn. Foto: ValbekLetecký snímek křižovatky Rádelský mlýn. Foto: Valbek

Jedna z nejdelších uzavírek v síti tuzemských silnici I. třídy bude o sedm měsíců kratší, než byl původní plán. Liberecký

Jedna z nejdelších uzavírek v síti tuzemských silnici I. třídy bude o sedm měsíců kratší, než byl původní plán. Liberecký kraj dnes oznámil, že zkrátí původně plánované omezení na křižovatce silnic I/35 a I/65 Rádelský mlýn na rok a půl. Během té doby se výrazně zhorší dostupnost především Jablonce nad Nisou.

Omezení v místě už začalo v neděli, zatím ale jen částečné. Od 29. března od 15 hodin nastane podstatně větší uzavírka, která uzavře silnici I/65 na Jablonec nad Nisou. Potrvá do listopadu 2021.

Sdružení firem Eurovia CS a SaM Silnice a mosty a Integra stavby původně žádalo o celkovou uzavírku do 2. července 2022. Silniční správní úřad ale rozhodl o povolení jen do 30. listopadu.

„Krajský úřad došel k závěru, že při efektivním využití pracovní doby ve spojení s důslednou koordinací jednotlivých fází výstavby lze termín uzavírky zkrátit,“ uvedl krajský úřad v tiskové zprávě. Podle vedoucího odboru Jana Čápa lze některé práce naplánované původně na rok 2022 provést za částečné uzavírky nebo v souběhu s jinými pracemi v roce 2021. „V harmonogramu jsou dvě zimní období, kdy se neuvažovalo s žádnými pracemi. Když jsme zahrnuli zkušenosti z minulých zim, tak věříme, že pracovat půjde,“ dodal Čáp.

Podle původního vyjádření projektantů i ŘSD nešlo harmonogram v podstatě zkrátit.

„Nezbývá nám nic jiného, než rozhodnutí respektovat. Budeme se termín snažit dodržet, na prvním místě jsou ale kvalita a bezpečnost zaměstnanců na stavbě. Tlaky na zkrácení by mohly vést k většímu stresu zaměstnanců zhotovitele,“ řekl ředitel liberecké správy ŘSD Jan Wohlmuth. „Zkrácení nás překvapilo. Snažili jsme se všechny přesvědčit, že je to záludná křižovatka, práce probíhají za provozu. Budeme se snažit stavbu urychlit,“ řekl ředitel libereckého závodu Eurovie Miroslav Slatinka. Sdružení zakázku získalo za 408 milionů korun.

Jedna objízdná trasa povede přes Liberec a silnici I/14, druhá přes Pěnčín a Železný Brod, třetí přes Tanvald a Železný Brod na Turnov. „Objízdné trasy budeme sledovat, je možné, že se budou měnit,“ dodal Čáp. Stav před a po uzavírce se bude monitorovat.

Akce v podstatě rozdělí Jablonec nad Nisou, kde budou probíhat i jiné velké stavební akce, například v Podhorské ulici nebo ulici Budovatelů. Z každé části Jablonce se vyplatí využít jinou objízdnou trasu. „Nejde tyto akce posunout, jde například o budování kanalizace,“ řekl primátor Jablonce nad Nisou Jiří Čeřovský.

Omezení se dotkne i veřejné linkové dopravy. Linka Liberec – Rychnov povede přes Jablonec, linka z Jablonce do Hodkovic přes Pelíkovice. Dálkové linky z Jablonce na Prahu pojedou přes Frýdštejn.

Křižovatkou denně projede 33 tisíc vozidel, po silnici I/65 12,5 tisíce denně. Křižovatka patří dlouhodobě mezi nejnebezpečnější a současně nejvytíženější místa v Libereckém kraji, zejména kvůli malému poloměru oblouku pro řidiče odbočující na Jablonec ve směru od Liberce a atypickému vedení větve pro jízdu od Jablonce na Liberec. Ve směru z Liberce do Jablonce navíc ještě řada řidičů přehlédne stopku a nedá přednost autům jedoucím od Turnova. „Od roku 2012 zde došlo ke 151 nehodám, při každé třetí zde došlo ke zranění. V posledních letech jich přibývá,“ řekl Jaroslav Řehák z odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Libereckého kraje. Podle něj už křižovatka nevyhovuje intenzitám provozu. Stavbu vnímá jako rizikovou, na akci vyčlení dvě dopravní hlídky, které budou monitorovat situaci.

Návrh počítá s tím, že ve směru z Liberce do Jablonce vznikne nová přeložka o délce 685 metrů, která povede nad silnicí I/35 a zvětší se tím poloměr směrového oblouku. Součástí přeložky jsou dva nové mosty souhrnné délky 13 metrů, součástí úprav křižovatky je výstavba zárubních a opěrných zdí. Jeřmanický potok bude přeložen v délce 54 metrů, dalších 152 metrů bude nově zakryto. V případě směru z Jablonce na Liberec dojde k výstavbě nové větve, která už nebude v kolizi s jinými směry.

Řidiče ze severu pokračující dál do Středočeského kraje či Prahy čekají i další komplikace, ŘSD letos chystá další omezení na D10. Rizikem celé akce je i stav mostů na silnici I/35, které zatíží ještě další provoz z Jablonce nad Nisou. ŘSD připravuje jejich opravu, podle Wohlmutha ale nastane až po dokončení této opravy. Mosty jsou však ve velmi špatném stavu a může nastat situace, kdy na nich bude uzavřen provoz dříve.

Návrh uzavírek při uzavření křižovatky Rádelský Mlýn.Křižovatka silnic I/35 a I/65 Rádelský mlýn. Původní stav Foto: Liberecký krajLetecký snímek křižovatky Rádelský mlýn. Původní stav Foto: ValbekPlánek podoby křižovatky Rádelský mlýn. Foto: ŘSD
Tagy I/35 I/65 Jablonec nad Nisou Liberecký kraj Rádelský mlýn Ředitelství silnic a dálnic ŘSD Top
21 komentářů