Letecké společnosti Letectví Zprávy

Italské specifikum: Alitalia míří do rukou italských státních drah

Boeing 777 společnosti Alitalia. Foto: Alitalia
Boeing 777 společnosti Alitalia. Foto: Alitalia

Italskou ztrátovou leteckou společnost Alitalia zřejmě převezme rovněž státní firma, italské dráhy Ferrovie dello Stato (FS). Informace s odvoláním na své zdroje přinesla agentura ANSA a další media. Alitalia je od loňského května v konkurzu a řídí ji správci dosazení státem.

Podle médií správci ve čtvrtek přijali nabídku FS na převzetí. „FS obdržely dopis od vedení Alitalie, kde se píše, že jejich nabídka byla vyhodnocena pozitivně,“ cituje ANSA svůj zdroj. „Brzy budeme moci říci něco konkrétního,“ doplnil šéf FS Gianfranco Battisti. FS svou nabídkou nejspíš dostaly ze hry další zájemce, například easyJet a Deltu.

Italská vláda se už dříve vyjádřila, že chce, aby Alitalia zůstala v italských rukou. „Alitalia musí zůstat státním podnikem, který je v souladu s italskou realitou,“ uvedl ministr hospodářství Luigi di Mayo. Zatímco nalití peněz přímo ze státní kasy nepřichází v úvahu, vstup jiné státní firmy může pravidlo o zakázané veřejné podpoře obejít. Postup připomíná model záchrany Českých aerolinií v roce 2010, kdy firmu ovládlo státní Letiště Praha přes Český aeroholding.

Stát už Alitalii výrazně pomohl, například půjčkami ve výši téměř miliardy eur. Alitalia za svou sedmdesátiletou historii vydělávala málokdy. Výrazné ztráty generuje i v době, kdy letectví vzkvétá. Naposledy přitom vzbudila velký rozruch tím, že v době hrozby krachu opět mění uniformy personálu.

Web International Railway Journal (IRJ) připomněl, že model vlastnictví aerolinek železniční firmou je velice zřídkavý. Pokud na spojení opravdu dojde, bude to první případ od roku 1986, kdy Canadian Pacific Railway prodala firmu CP Air.

13
Diskuze

avatar
5 Komentáře
8 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
11 Autoři komentářů
I love travelingAlibabaPavelB2Člověk Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Pavel
Host
Pavel

Že by to nějak na dálku řídil zkušený supermanažer Tvrdík? Není to alespoň jejich poradce?

Člověk
Host
Člověk

To České Dráhy leteckou společnost naštěstí vlastnit nemohou, neboť v Najbrtu už léta KLM.

I love traveling
Host
I love traveling

ČD by hlavně nemohly provozovat leteckou společnost, protože by se hned dostaly na seznam aerolinek, které nesmí z bezpečnostních důvodů létat do EU už jen za ty otevřené dveře za jízdy. Přitom ČR je v EU. Jen si představte, co by se stalo, kdyby se za letu otevřely dveře. A za ty důchodce u nouzového východu by se ČD hned dostaly na blacklist.

Alibaba
Host
Alibaba

Budujeme socialismus a světlé zítřky.
Jak to vlastně vypadá po převzetí OSE v Řecku? (doufám že se nepletu, ale měl jsem pocit že Italské státní dráhy převzali ty řecké v rámci umočování řeckého dluhu)

Netris
Host
Netris

Zrovna v Řecku studijně pobývám a celkem dobře. Vlaky jezdí a brzy bude spuštěna vysokorychlostní trať mezi Soluní a Athénami.
https://greece.greekreporter.com/2018/08/21/trainoses-new-high-speed-train-makes-athens-thessaloniki-trip-under-3-5-hours/

B2
Host
B2

Pozor, vysokorychlostní trať v Řecku žádná není. Po modernizované trati se má jezdit až 200 km/h, zkoušeno Pendoliny, jejich maximální rychlost je ta uvedená v článku. Každopádně slušné, tratě pro 200 km/h u nás ještě nemáme.

Alibaba
Host
Alibaba

Dík za odkaz. Otázka je co si představujete pod pojmem dobře? 🙂
Jak píše předřečník, tak tohle by u nás VRT nebyla, nevím jak v Řecku.
Tohle staví už cca 30 let.
Takže konečně finále, jsem zvědavej jak změní jízdní řády, tam už cca 20 let jezdí podle stejných (stejný rámec obsluhy a počet vlaků).

Matěj
Host
Matěj

Nechápu, proč Itálie se svými dluhy a problémy obecně stále výživuje tu černou díru, když se zcela liberalizovaný trh letecké dopravy bez státních aerolinek pohodlně obejde.

liberal shark
Host
liberal shark

Koukám, že si ty „vyspělé západní demokracie“ s nějakou liberalizací dopravních služeb hlavu nelámou :-(.

bkp
Host
bkp

Právě že lámou, resp lámou si hlavu, jak jí hodit klacky pod nohy.

Juraj
Host
Juraj

Tento krok je ale čistý populizmus, ktorý vo výsledku neprospeje ani Alitalii, ani Trenitalii, a už vôbec nie daňovému poplatníkovi. Hlavne ale orgány, ktoré na toto dohliadajú na európskej úrovni, nie sú úplne tupé. Stále je možné, že sa to vyhodnotí ako nedovolená štátna podpora, a dosť dobre môže Alitalia skončiť ako Malév.

Jen tak
Host
Jen tak

Tohle je model aeroholding… nic vic. Jen tady misto “letiste praha” zaskocily italske drahy.

Jen tak
Host
Jen tak

Jak souvisi vlastnitvi alitalie s liberalizaci letecke dopravy?

Ta probehla v dobe, kdy se u zeleznic o liberalizaci jeste ani lidi neodvazili mluvit.

Newsletter

Výběr editora