Silnice Stavebnictví

Italové vycouvali ze stavby obchvatu Českých Budějovic

D3 u Budějovic staví Salini Impregilo a Doprastav. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
D3 u Budějovic staví Salini Impregilo a Doprastav. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Italská firma Salini Impregilo se fakticky stáhla ze stavby třináctikilometrového úseku D3 kolem Českých Budějovic. Zakázku získalo italsko-slovenské sdružení firem Salini Impregilo a Doprastav, Italové nicméně nyní oznámili Ředitelství silnic a dálnic, že jejich podíl ve sdružení klesl na 0,01 procenta. Původně měli ve sdružení polovinu.

Mluvčí ŘSD Jan Rýdl tuto skutečnost deníku Zdopravy.cz potvrdil s tím, že organizace nyní ještě „zintenzivní“ dohled na stavbě. Smlouva v hodnotě 5,8 miliardy korun nadál platí, neboť ŘSD ji má uzavřenou se sdružením, nikoliv jednotlivými firmami.

Naplňují se tak obavy, které ministerstvo dopravy i ŘSD chovaly od samého začátku angažmá Italů. „Zahraniční firmy nemají místní zdroje, takže jsme upozorňovali na to, že z titulu toho, že jsou ze zahraniční, nebudou mít žádné výhody. Na liniových stavbách bohužel zatím zahraniční subjekty neukázaly v České republice moc připravenost,“ upozorňoval v březnu při zahájení stavby tehdejší generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.

„Velmi dobře si uvědomujeme, jak velkou zodpovědnost máme. Cítíme to dvojnásob, neboť jde o naši první práci v České republice. Jsem si jistý, že se nám podaří stavbu dokončit včas a v náležité kvalitě,“ reagoval při stejné příležitosti výkonný ředitel italské firmy Francesco Pietro Miglio.

Pověst Salini Impregilo utrpěla v poslední době ve střední Evropě několik šrámů, když firma po neshodách opustila v březnu stavbu slovenské dálnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala a následně jí byly vypovězeny pro neplnění harmonogramu i dvě smlouvy v Polsku. Miglio v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz vylučoval, že by se podobné problémy mohly opakovat i v tuzemsku.

Stavba D3 v úseku Hodějovice – Třebonín ale podle Rýdla ve skluzu není, otázkou nicméně je, zda bude mít Doprastav dostatečné stavební kapacity. V červenci totiž ve skluzu byla, což ministr dopravy Vladimír Kremlík řešil mimo jiné varovným dopisem italskému velvyslanci.

27
Diskuze

avatar
7 Komentáře
20 Reakce na komentáře
18 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
17 Autoři komentářů
Vlastimil KocurekMedvěda8nMildaIVDalibor Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Medvěd
Host
Medvěd

Platí to stát , tak by to měl mít pod palcem……..stejná cena, datum dokončení, penále za zpoždění stavby……….. To zas bude keců a dodatků……..a o kolik podraží ? Čas ukáže……

Václav
Host
Václav

Zpráva o tom, že italové couvají z této stavby, se objevila v Českobudějovickém Deníku 7.srpna, tedy téměř před čtyřmi týdny. Vzhledem k tomu, že p Šindelář, pokud je mi známo, je Budějčák, tak bych čekal, že se to tady objeví dříve. Na iDnes se to objevilo desátého.

Vlastimil Kocurek
Host
Vlastimil Kocurek

A navíc z této stavby prozatím nemáme jediný obrázek, snad tam jsou vybetonované nějaké piloty či co, prostě něco, co se dá vyfotit, nebo tam není udělané nic ?????? Tím myslím obě stavby okolo Českých Budějovic, protože se staví celých 20 km najednou. Některé věci byly provedeny předem , např, geodetické práce a shrnutí orné půdy, tak bych čekal, že už tam něco musí být za půl roku něco postaveno.
Podobně budu očekávat postupné fotografie z obchvatu Frýdku – Místku, aj. míst.

Vlastimil Kocurek
Host
Vlastimil Kocurek

Samozřejmě by vůbec neškodilo, kdyby se na zdopravy prezentoval pokrok i na dvou velmi sledovaných o obrovských stavbách, které momentálně předčí ty naše:
D4/R7 – jihovýchodní obchvat Bratislavy
Obrovská křižovatka ne severu Prešova společně s obchvatem Prešova, ale tam to moc zajímavé nebude, protože skoro celý obchvat cede tunelem.

Andrej B.
Host
Andrej B.

Když tady byl rozhovor s šéfem Migliem, kde obhajoval své neúspěšné angažmá na Slovensku tím, že na vině byli Slováci (odkaz je v textu), tak někdo napsal: „Docela mu to věřím, za Moravou je divná mentalita“ a příspěvek dostal hodně plusů.
Pak ovšem Italové dostali padáka také v Polsku, a teď končí u nás. Po půl roce. A dostaví to paradoxně zrovna Slováci (snad).
To je asi dost důkazů na to hledat vinu spíše u italské firmy, než u slovenského, polského, nebo českého investora.

Dalibor
Host
Dalibor

To se mýlíte. Za Moravou je divná mentalita, kolem Wisly je taky divná mentalita, Vltava dělá s mentalitou divy!!! Talijáni to maj všecko vyřízený a v pořádku… Divný jsem tu přece my… Ještě čekám, kdy vyhraje nějakou dálnici Číňan. Kazachům, Italům v kombinaci se Slováky ani Čechy se moc nedařilo. Uvidíme co jiný národnosti!!! zatím nejlíp fungujeou Ukrajinci.

Vlastimil Kocurek
Host
Vlastimil Kocurek

Slovenské dálnice, resp. chybějící úsek D1 – špunt okolo Žiliny až po dálnici okolo Ružomberoku včetně, jsou daleko náročnější , jsou to SO prakticky jen mnhokilometrové tunely a estakády. Tam se dá vždy odkazovat na to, že nebyl dobře proveden geologicky průzkum pro ražení tunelu, a mnoho jiných výmluv i tam hrozí velké sesuvy půdy jako u nás na D8, těm se ovšem vyhli změnou trasování. Na pracích D3 na sever od Žiliny, se nachází tunel, na kterém se musely spojit software a jiné práce Slovenska, Rakouska, Německa, Česka – bylo to krajně obtížné. Mohl vzniknout dojem, že nekomplikovaný obchvat… Číst vice »

marty-t2
Host
marty-t2

Nechápu když Evropská komise má tendenci standardizovat v Evropě kde-co, že nikoho z úředníků ještě nenapadlo vytvořit evropskou ratingovou agenturu firem – kde by státní organizace hodnotily firmy podle toho, jak soukromé subjekty dodržely smlouvu o veřejné zakázce, termín, kvalitu, vstřícnost ke změnám apod. Minimálně u projektů by pak chtělo k tomuto ratingu dodavatelů také s velkou váhou přihlížet. Ušetřilo by se spousta nervů a trapností jako u této záležitosti a podivné firmy…

TomSs
Host
TomSs

My jsme něco takového v podniku měli, ale s ohledem na subjektivitu nám ÚOHS naše hodnocení, no, jak to napsat, … Poslal nás s ním k šípku.

Miro
Host
Miro

No to zas bude utrpení……..doufám že ŘSD to bude sledovat a použije všechny možné nástroje ať se dodrží termín, popř. vyfakturuje penále. A Salini na blacklist, neumí to nikde.

Vlastimil Kocurek
Host
Vlastimil Kocurek

Ano ŘSD hodlá pokračovat – tedy avizuje to – v přísných kontrolách pevnými kamerami, a rozhodující jsou snímky z dronu, které se nyní poprvé tam používají místo leteckých snímků.
Tyto Italy bych nedával na žádný blacklist, ale nechal je propadnout do PEKLA.

Původní Pražák
Host
Původní Pražák

Laický dotaz: To nejde nastavit kvalifikační kritéria tak, aby se tohle odfiltrovalo hned na začátku výběrového řízení?

Jen tak
Host
Jen tak

a jak by jste je nastavil?

ona ta kriteria musi byt nastavena tak, ze nesmi nikoho znevyhodnovat, a hlavne musi byt nastavena tak, ze musi byt objektivne zhodnotitelná – jinak se zamotate do neskutecneho kolecka odvolání, opakovaní výběrek a podobného cirkusu.

Neonym
Host
Neonym

Třeba dokončení posledních několika zakázek do nějakého procenta zpoždění a vícenákladů (a hlavně jejich dokončení). Ale souhlasím s Vámi, že recept na ideální výběrové řízení prostě není.

bohyn
Host
bohyn

A uzavřít tak trh pro nové firmy? To snad ne.

Kubrt
Host
Kubrt

Zrovna dálnice není místo, kde by se měla etablovat začínající stavební firma, na to jsou vhodnější akce, třeba stavba rodinného domku.

bohyn
Host
bohyn

To určitě souhlas, ale ten rodinný domek pravděpodobně nebude státní zákázka. Jak se tedy má firma dostat ke státním zakázkám?

bohyn
Host
bohyn

Respektive, jak se má zavedená firma ze zahraničí přihlásit o zakázku?

Kubrt
Host
Kubrt

Reference, referenční zakázky, nemusí být tuzemské. Když se kupuje nějaké speciálnější zboží, tak se běžně vyžaduje referenční listina třeba za podlední tři roky v zemích EU. Pro velkou, mezinárodně fungující firmu, nemůže být problém vyžádat si od minulých spokojených zákazníků pro účast ve VŘ u ŘSD potvrzení, že třeba pro Asfinag postavili 20 km dálnice v čase X, bet prodlevy. Není to nic nového ani neobvyklého.

Lektor
Host
Lektor

Tak jde taky o to, kdo s kým to sdružení uzavře. Zde evidentně kvalifikaci splnil Doprastav, takže ostatní členové teoreticky nemusí splnit nic.

a8n
Host
a8n

Jaký je pak ale důvod je ve sdružení mít?

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

A musí nová stavební firma začínat zrovna dálnicemi? Nestačí třeba nějakou okresní silnicí apod.?

Vlastimil Kocurek
Host
Vlastimil Kocurek

Nebo boudu. pro pejska.

TomSs
Host
TomSs

Přesně. Bohužel nelze úplně snadno eliminovat různé dobrodruhy, o kterých dopředu víte, že budou problémy. ÚOHS a soudy vaše obavy a vědomí smetou jako subjektivní, nepodložené fakty.
A ačkoliv si řeknete, fakta jsou: skončili neslavně tam a tam, většinou tyto konce jsou písemně sepsány kulantně tak, že je nediskvalifikují z jiných soutěží jinde.
Na druhou stranu, tady alespoň ŘSD jako asi u žádné stavby sleduje, jak postupují práce, takže by nemělo dojít na nějaké opravdu nemilé a velmi nečekané překvapení. Škoda je, že toto sledování znamená vícenáklady na straně zadavatele, tedy na straně poplatníků daní.

Neonym
Host
Neonym

To si Rakušané oddechnou, že nemusí tak chvátat, abychom se my měli kde napojit 😀

MildaIV
Host
MildaIV

Já myslím, že Rakušáci jsou celou dobu v naprostém klidu.

Vlastimil Kocurek
Host
Vlastimil Kocurek

Rakušané jsou skoro u hranice a ten kousek, co mají dodělat, vůbec nestojí za řeč, nějakých 15 km.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll