Po Slovensku má Salini problém i v Polsku. Stavitele české D3 vypověděli ze dvou staveb

Stavba polské A1 A1 mezi městy Rząsawa a Blachownia. Pramen: GDDKiAStavba polské A1 A1 mezi městy Rząsawa a Blachownia. Pramen: GDDKiA

Pověst italské stavební společnosti Salini Impregilo ve střední Evropě dostala po Slovensku povážlivou trhlinu i v Polsku. Tamní ředitelství silnic

Pověst italské stavební společnosti Salini Impregilo ve střední Evropě dostala po Slovensku povážlivou trhlinu i v Polsku. Tamní ředitelství silnic a dálnic (Generalna dyrekcja dróg krajowych i autostrad – GDDKiA) vypovědělo polské odnoži Salini Polska smlouvy na výstavbu dvou dálničních úseků: A1 mezi městy Rząsawa a Blachownia (obchvat Częstochowa) a S3 v úseku Kaźmierzów – Lubin Západ.

„Po opakovaných výzvách generálnímu dodavateli Salini Polska, aby se vrátil k výstavbě a provedl práce v souladu se smlouvou, se GDDKiA na základě jednoznačných faktů rozhodla odstoupit od smluv s konsorciem,“ uvedla GDDKiA v tiskovém prohlášení.

Podle polských silničářů neplnila firma Salini Polska jako vedoucí sdružení smlouvy, nevykonávala zasmluvněné práce, neplnila harmonogram staveb, neplatila subdodavatelům a využívala neoznámené dodavatele prací i materiálu.

Zakázku na A1 (cca 20 km) získala v roce 2015 s cenou 703 milionů zlotých (cca 4,2 miliardy Kč), což je přibližně 80 procent odhadu investora, smlouva na S3 (cca 14 km) byla uzavřena koncem roku 2014 s cenou 561 milionů zlotých (cca 3,4 miliardy Kč), což představuje zhruba 85 procent odhadu GDDKiA.

Podle polských médií požadovala firma dodatečné platby ve stovkách milionů zlotých, místo toho jí ale GDDKiA udělila vysoké sankce (zatím 44 + 84 milionů zlotých, další ale zřejmě ještě přijdou).

Úseky dálnic, které měla zbudovat Salini Polska. Pramen: GDDKiA

Úseky dálnic, které měla zbudovat Salini Polska.
Pramen: GDDKiA

Salini Impregilo se potýkala s velkými problémy i na Slovensku na stavbě úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala, jehož součástí je 7,5 kilometru dlouhý tunel Višňové. Stavbu od počátku provázely spory investora se zhotovitelem o peníze a neplnění termínů. Začátkem března se Slováci s firmou rozloučili.

Salini Impregilo (spolu se slovenským Doprastavem) začala koncem března poprvé stavět i v České republice; buduje jižní část obchvatu Českých Budějovic za 5,8 miliardy korun. Ředitelství silnic a dálnic na monitoring průběhu prací nasadilo dron, zatím prý stavba jde podle plánu.

Tagy dálnice A1 GDDKiA Polsko Salini Impregilo Top
13 komentářů