Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

Po Slovensku má Salini problém i v Polsku. Stavitele české D3 vypověděli ze dvou staveb

Stavba polské A1 A1 mezi městy Rząsawa a Blachownia. Pramen: GDDKiA
Stavba polské A1 A1 mezi městy Rząsawa a Blachownia. Pramen: GDDKiA

Pověst italské stavební společnosti Salini Impregilo ve střední Evropě dostala po Slovensku povážlivou trhlinu i v Polsku. Tamní ředitelství silnic a dálnic (Generalna dyrekcja dróg krajowych i autostrad – GDDKiA) vypovědělo polské odnoži Salini Polska smlouvy na výstavbu dvou dálničních úseků: A1 mezi městy Rząsawa a Blachownia (obchvat Częstochowa) a S3 v úseku Kaźmierzów – Lubin Západ.

„Po opakovaných výzvách generálnímu dodavateli Salini Polska, aby se vrátil k výstavbě a provedl práce v souladu se smlouvou, se GDDKiA na základě jednoznačných faktů rozhodla odstoupit od smluv s konsorciem,“ uvedla GDDKiA v tiskovém prohlášení.

Podle polských silničářů neplnila firma Salini Polska jako vedoucí sdružení smlouvy, nevykonávala zasmluvněné práce, neplnila harmonogram staveb, neplatila subdodavatelům a využívala neoznámené dodavatele prací i materiálu.

Zakázku na A1 (cca 20 km) získala v roce 2015 s cenou 703 milionů zlotých (cca 4,2 miliardy Kč), což je přibližně 80 procent odhadu investora, smlouva na S3 (cca 14 km) byla uzavřena koncem roku 2014 s cenou 561 milionů zlotých (cca 3,4 miliardy Kč), což představuje zhruba 85 procent odhadu GDDKiA.

Podle polských médií požadovala firma dodatečné platby ve stovkách milionů zlotých, místo toho jí ale GDDKiA udělila vysoké sankce (zatím 44 + 84 milionů zlotých, další ale zřejmě ještě přijdou).

Úseky dálnic, které měla zbudovat Salini Polska. Pramen: GDDKiA
Úseky dálnic, které měla zbudovat Salini Polska.
Pramen: GDDKiA

Salini Impregilo se potýkala s velkými problémy i na Slovensku na stavbě úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala, jehož součástí je 7,5 kilometru dlouhý tunel Višňové. Stavbu od počátku provázely spory investora se zhotovitelem o peníze a neplnění termínů. Začátkem března se Slováci s firmou rozloučili.

Salini Impregilo (spolu se slovenským Doprastavem) začala koncem března poprvé stavět i v České republice; buduje jižní část obchvatu Českých Budějovic za 5,8 miliardy korun. Ředitelství silnic a dálnic na monitoring průběhu prací nasadilo dron, zatím prý stavba jde podle plánu.

13 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Honza

Makaróni nikdy nebyli moc spolehliví dodavatelé. Nabídnou lákavou cenu a pak investora vydírají. Navíc, korupce na italský způsob je už historický pojem.

Alfons

Dekuji za hodnotny clanek. Po shlednuti mapy GDDKiA musim rict, ze se hodne zmenilo za poslednich deset ci snad i pet let. Mohl bych pozadat redakci ZDOPRAVY o clanek zabyvajici se rozvojem polske silnicni infrastruktury (tj. hlavne dalnic)? Pamatuji se, ze jeste do 80. let neexistovaly v Polsku dalnice krom tech predvalecnych (risskych) – rad bych hlavne zminil trasu mezi Katowicemi a Zgorzelcem. Musim uznat, ze co se vystavby a dotovanych investic (z EU), Polsko prasklo do svych valachu a udelalo se neuveritelne (zvlaste v poslednich deseti letech). Podle vseho by mohli mit hotovou zakladni dalnicni sit do ctyr az… Číst vice »

Jméno

Impulsem pro dostavbu dálkové silniční sítě bylo EURO 2012 a samozřejmě hlavně příliv EU peněz. To jen na okraj k dnešnímu „protibruselskému“ řečnění zejména PiS…
Na druhou stranu všelijaké ty S3, S5 apod. měly být hotové k tomu 2012 a tak mají vlastně mnohaletý skluz, A4 v původním „německém“ provedení bez odstavných pruhů taky není nic moc a přetížení zejména směru východ-západ vyvolává potřebu dalšího rozšiřování (aktuálně např. na A2 výstavba 3+3 pruhy kolem Poznaně).

Alfons

Souhlasim s Vami. Jen bych rad podotknul, ze financni zdroje nyni dostupne (obzvlaste v novych clenskych zemich EU) by mely byt vyuzity uzitecne prave jako pri vystavbe dalnic napr. v Madarsku ci Polsku. V dalsim desetileti uz tu takova moznost nebude (alespon ne v takovem meritku). Takove Cesko se stane cistym platcem do EU kvuli dosazeni ekonomickeho prumeru teto unie a kohoutky fondu se utahnou. I nektere staty zapadni Evropy maji potize se shanenim financi na dalsi vystavbu dalnic. Napr. Irsko nema kompletni sit dalnic (vystavba skoncila na zacatku krize v roce 2010 od te doby se dokoncil pouze jeden… Číst vice »

Insider

Do Česka se podle informací ze Slovenska (z první ruky) přesouvá týž personál, co opouští stavbu tam.

železničář v důchodu

No, jestliže to Italové mají v ČR stavět „spolu se slovenským Doprastavem“, jak se píše v závěru textu, tak je to docela logické …

Jméno

S3 Kaźmierzów-Lubin zachód je vlastně obchvat Polkowic, které ale mají čtyřpruhý průtah a tak to tam není tolik kritické. Dálniční obchvat Częstochowe na A1 je ovšem potřeba jako sůl.

Obdobné problémy má v Polsku i jiná italská firma Astaldi (některé úseky „Zakopianki“ S7, dálničního obchvatu Varšavy), která už je v konkurzu.

železničář v důchodu

Astaldi – není to náhodou firma provozující italské dálnice včetně toho mostu v Janově, který spadl?

Jaroslav

Když tu byl naposledy rozhovor s panem jednatelem, tak ten se kasal, jak se nebudou slovenské problémy opakovat. A hle. Jaká je tedy asi pravděpodobnost, že se to samé stane i u Českých Budějovic? To jsou ty správy dálnic opravdu tak nezodpovědné, že nechají takové firmy (zejména i pokud jsou o vysoká procenta levnější než odhady) stavět kritické stavby?

Jméno

Přitom by mohly zadávat vysoce dráž „prověřeným“ Euroviím, že?

Jaroslav

Nebo třeba za odhadovanou cenu, za kterou to postaví firma, která nebude ze stavby vyloučena nebo neuteče sama.

Jméno

Zadání „za odhadovanou cenu“ je nějakou zárukou toho, že firma nebude vyloučena nebo neuteče sama?

Petr

Jaroslave a jak se tohoto Vašeho cílového stavu dle ZZVZ docílí? Jaká budou transparentní, nediskriminační a zpětně prověřitelná hodnotící kritéria?
Víte vůbec, co píšete za nezákonné blbosti? Pardon

Partneři


Czechtoll

pst
podcast