Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Ostře sledovaná D3: Českou dálnici poprvé budují Italové, stavbu pohlídá dron

D3 u Budějovic staví Salini Impregilo a Doprastav. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
D3 u Budějovic staví Salini Impregilo a Doprastav. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Na jih od Českých Budějovic byla v pátek slavnostně zahájena stavba dálnice D3 Hodějovice – Třebonín, což je třináctikilometrová jižní část obchvatu Českých Budějovic. Stavba se ostatním vymyká tím, že zhotovitelem je čistě zahraniční sdružení firem Salini Impregilo (Itálie) a Doprastav (Slovensko).

Italská firma se bude na novostavbě české dálnice podílet vůbec poprvé. „Velmi dobře si uvědomujeme, jak velkou zodpovědnost máme. Cítíme to dvojnásob, neboť jde o naši první práci v České republice. Jsem si jistý, že se nám podaří stavbu dokončit včas a v náležité kvalitě,“ řekl před rituálem kolem základního kamene výkonný ředitel italské firmy Francesco Pietro Miglio.

Podíl ve sdružení je podle něj rozdělen půl na půl. Firmy zakázku získaly s cenou 5,8 miliardy korun, když předpokládaná cena byla téměř šest miliard. Italsko-slovenské sdružení přišlo až s druhou nejnižší cenou, ještě o dvě miliardy levnější bylo konsorcium Astaldi (Itálie) a IC Ictas (Turecko). Ředitelství silnic a dálnic ho ale vyřadilo.

Šéf ŘSD Jan Kroupa označil poklepávání základního kamene za bonbonek, kterým vrcholí dlouhá příprava. „Věřím (a přeji to i sdružení firem), že ten bonbonek nebude hořký, ale sladký,“ uvedl Kroupa. Podle něj je cena 5,8 miliardy korun na hraně, ale úsek se za ní dá postavit.

„Zahraniční firmy nemají místní a lokální zdroje, takže jsme upozorňovali na to, že z titulu toho, že jsou ze zahraniční, nebudou mít žádné výhody. Na liniových stavbách bohužel zatím zahraniční subjekty neukázaly v České republice moc připravenost,“ upozornil Kroupa na nedávné selhání konsorcia Geosan, Toto Costruzioni Generali (Itálie) a SP Sine Midas Stroy (Kazachstán) při modernizace D1 u Humpolce nebo velké potíže portugalské Mota-Engil při stavbě I/11.

ŘSD na D3 nasadí v rámci technického dozoru i jeden výjimečný nástroj. Plnění týdenních harmonogramů se bude hodnotit i pomocí dronu, což je v tuzemsku v takovém měřítku poprvé. „Bude především měřit, jestli zemní práce odpovídají plánu,“ doplnil Kroupa. Záznamy pořizuje ŘSD i na stavbě D11 a při modernizace D1, jde ale o využití stacionárních kamer, respektive kamer v automobilech. „Záznamy slouží i pro případ, že bychom se dostali do nějakých soudních sporů,“ doplnil Kroupa.

Ministr dopravy Dan Ťok s kladívkem na D3. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Ministr dopravy Dan Ťok s kladívkem na D3.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Salini Impregilo je v poslední době propíraná především na Slovensku, kde se potýkala s velkými problémy na stavbě úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala, jehož součástí je 7,5 kilometru dlouhý tunel Višňové. Stavbu od počátku provázejí spory investora se zhotovitelem o peníze a neplnění termínů. Italové ze stavby odešli.

Pro stavbu zmíněného úseku D3 bylo třeba získat 24 stavebních povolení, uzavřít 239 kupních smluv, 208 nájemních smluv a 162 smluv o zřízení věcných břemen. Stavba zahrnuje 24 mostů, největší překlene údolí Malše a bude měřit 780 metrů. Hotovo by mělo být v září 2022. Ve stejném okamžiku by se měl otevřít severní úsek obchvatu, na který ŘSD včera uzavřelo smlouvu.

Poté budou zbývat k hranici už jen tři úseky: Třebonín – Kaplice nádraží (8,6 km), Kaplice nádraží – Nažidla (12 km) a Nažidla – Dolní Dvořiště (3,5 km). Poslední úsek by měl být podle ministra dopravy Dana Ťoka hotov v roce 2025.

Rozhovor s šéfem Salini Impregilo přinese deník Zdopravy.cz v příštích dnech. 

12
Diskuze

avatar
4 Komentáře
8 Reakce na komentáře
9 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
9 Autoři komentářů
PajaMichalMilanVladaTomSs Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Paja
Host
Paja

Taky by mohli nejen zahajovat, ale i dokončovat. Rozdělaných staveb na D3 je celkem dost, skutečně dokončených je žalostně málo. A i D3 207/308 Tábor-Veselí-Bošilec jsou jen v předběžném provozu bez kolaudace. A to za ty nedodělky stát vesele vybírá poplatky už více než 5 let :-)!

Michal
Host
Michal

nemají místní a lokální zdroje
To musí být opravdu prekérní situace, z toho bych byl psychicky i duševně otřesen…

Milan
Host
Milan

No ono to neni zadna sranda kdyz nemate na trhu kontakty historicky. Pravdepodobne nakoupite spoustu materialu draz a nebo z vetsi vzdalenosti😉

Michal
Host
Michal

To nebyla pointa toho prispevku 🙂

Obtloustlý Travolta
Host
Obtloustlý Travolta

Není jásání předčasné? Co třeba porychtovat veřejnou dopravu? Mocně poničenou nekompetencí, amatérismem minulého krajského vedení…

MichalM
Host
MichalM

Hele, Chachare, nemáš tady náhodou banán?

noerf
Host
noerf

Neměla být D3 do Dvořiště hotová již do konce roku 2023? Že by další posun.
Zajímavé je, že se stále nějak moc neřeší D3 ve středních Čechách.

Drtikol
Host
Drtikol

Podle letáku je tam 2024, ale není koordinace s Rakouskou stranou.

TomSs
Host
TomSs

Není, protože už není takřka co koordinovat, neboť Rakušáci mají skoro hotovo.

Partneři