Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Varování Italům: Ministr Kremlík napsal kvůli skluzu na D3 italskému velvyslanci

D3 u Budějovic staví Salini Impregilo a Doprastav. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
D3 u Budějovic staví Salini Impregilo a Doprastav. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Ředitelství silnic a dálnic musí na stavbě jižní části obchvatu Českých Budějovic na D3 řešit první problémy. Třináctikilometrovou stavbu buduje italsko-slovenské sdružení Salini Impregilo a Doprastav, které se dostalo do téměř třítýdenního skluzu. Ten se týká dokumentace stavby. Informaci o zpoždění přinesla agentura ČTK, do problému se přitom podle zjištění deníku Zdopravy.cz vložil i ministr dopravy Vladimír Kremlík.

Na ministerstvu i ŘSD totiž panují z první novostavby dálnice, kterou v tuzemsku stavějí Italové, nemalé obavy. Pověst Salini Impregilo utrpěla v poslední době ve střední Evropě několik šrámů, když firma po neshodách opustila v březnu stavbu slovenské dálnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala a následně jí byly vypovězeny pro neplnění harmonogramu i dvě smlouvy v Polsku. Výkonný ředitel Francesco Pietro Miglio odpovědnost firmy za problémy na Slovensku nicméně odmítl a v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz nepřipustil, že by podobné problémy mohly vzniknout i v tuzemsku.

Obavy z dalšího vývoje na stavbě D3 nicméně vedly ministra dopravy Kremlíka 11. července k napsání varovného dopisu italskému velvyslanci v České republice. „Upozorňuje v něm na nedodržování termínů, jde o jakýsi apel a vytvoření tlaku předtím, než problém začne být vážný. Jednáme včas,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy Jakub Stadler.

Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla už nastalo zlepšení a termín dokončení stavby by měl být dodržen. „Nešlo o stavební zpoždění, ale o zpoždění v úkolech, které jsou úvodní pro zahájení stavby, především tam bylo zdržení v předání a schválení realizační dokumentace stavby. My jsme je velmi důrazně vyzvali, aby nám předložili harmonogram, který to zdržení napraví, ten nám předložili, my jsme ho schválili. V tuhle chvíli ho kontrolujeme a oni ten opravený harmonogram plní,“ řekl Rýdl.

ŘSD na D3 nasazuje v rámci technického dozoru i jeden výjimečný nástroj. Plnění týdenních harmonogramů hodnotí i pomocí dronu, což je v tuzemsku v takovém měřítku poprvé. Záznam má sloužit i pro případ soudních sporů.
„Na liniových stavbách bohužel zatím zahraniční subjekty neukázaly v České republice moc připravenost,“ upozornil v březnu při zahájení stavby tehdejší šéf ŘSD Jan Kroupa na nedávné selhání konsorcia Geosan, Toto Costruzioni Generali (Itálie) a SP Sine Midas Stroy (Kazachstán) při modernizace D1 u Humpolce nebo velké potíže portugalské Mota-Engil při stavbě I/11.

Úsek D3 Hodějovice – Třebonín vyjde na 5,8 miliardy korun, hotov má být v září 2022. Ministr dopravy Vladimír Kremlík je dnes na místě na inspekci.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Vlada
Host
Vlada

Dobre,ze to ministr udelal.italyje treba hlidat.bojim ,ze kvuli tehle firma to nabere zppzdeni 2 roky 🙁

Milan
Host
Milan

Jina otazka kde naposledy italove neco postavily v terminu cene a kvalite? Uz to totiz nejsou stavitele jako driv

Alfons
Host
Alfons

Relativne uspesni byli ve stavbe Gotthardskeho tunelu:
https://www.salini-impregilo.com/en/projects/completed/railways-undergrounds/san-gotthard-tunnel-bodio-and-faido-lots.html

Ci projekty metrolinek v Douha (Katar) a Kodani (Dansko):

https://www.salini-impregilo.com/en/projects/in-progress/railways-undergrounds/red-line-north-underground-doha-metro-system.html

https://www.salini-impregilo.com/en/projects/in-progress/railways-undergrounds/copenhagen-cityringen-metro.html

Je ale nutne zminit, ze tyto zakazky jsou v jine cenove a kvalitativni skupine, nez kratke useky dalnic v Polsku, Slovensku ci CR (dalsim moznym problemem je take nizka nezamestnanost a nedostatek lokalni pracovni sily)

Tomas
Host
Tomas

Nevím, takže jen laický dotaz: opravdu nejde dát do kvalifikačních podmínek něco jako „v posledních 5 letech uchazeče nebo jeho mateřskou či sesterskou společnost od jiné stavby nevykopli ani nebyl v prodlení delším než 10% původně odhadované doby stavby“?

milanek
Host
milanek

Těžko říct, někdo to musí zkusit, a pak se uvidí jestli to přes ÚOHS a správní soudy projde nebo ne. Problém je, že kdo to zkusí a prohraje u ÚOHS bude minimálně za pitomce, v horším případě začnou všemožní chytrolínové volat, aby zaplatil škodu vzniklou zpožděním v řádech miliard korun.

Kubrt
Host
Kubrt

Jasně, že to jde. Nebo je možné požadovat reference na stavby obdobného druhu a rozsahu.

Jackub
Host
Jackub

Bojim, bojim! 😱😁😁

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Srabe

Přemek
Host
Přemek

Harmonogramy a kvalita nejsou dětská hra, ale zásadní parametry nejen jakékoli stavby. Obdobně není harmohogram nic jiného než závazek podle něj postupovat s vědomím odpovědnosti. V tomto má Kremlík moji podporu, pokud jeho aktivity vedou k plnění dohodnutých harmonogramů a kvalitativních parametrů. Dohody jsou od toho, aby se plnily.

Alfons
Host
Alfons

Divim se, ze v dnesni dobe hraji reference minuskulni roli ve statnim tendru… To mi pripomina jedno porekadlo: Podvedl jsi mne jednou, styd se! Podvedl jsi mne podruhe, ja bych se mnel zastydet! 🙂 Avsak toto je vec narodniho zajmu a ne pochybna koupe na Bazosi ci E-Bay. Dobre nam (a hlavne RSD) tak. Alespon se ta Pandorina skrinka otevre dokoran a mozna vypadaji i dalsi kostlivci.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll