Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

Nejnižší cenu za obchvat Budějovic daly Hochtief a Colas, šly 23 procent pod odhad

Výstavba D3 severně od Českých Budějovic. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Výstavba D3 severně od Českých Budějovic. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Tajenka s názvem zhotovitele jedné z největších chystaných dálničních staveb se začíná rýsovat. Na Ředitelství silnic a dálnic se dnes otevíraly obálky s nabídkami pro stavbu severní části dálničního obchvatu Českých Budějovic (úsek D3 Úsilné – Hodějovice), kde předpokládaná cena činila 6,874 miliardy korun.

Na otevírání obálek došlo po dvou letech od vyhlášení soutěže. Podle zdrojů deníku Zdopravy.cz přišlo s nejnižší cenou konsorcium Hochtief/Colas, které je ochotno 7,2 kilometru dálnice postavit za 5,285 miliardy korun bez DPH. To je o 23 procent méně oproti předpokladům Ředitelství silnic a dálnic. Pod šest miliard se ze čtyř účastníků (uvedeni níže) dostala ještě Skanska. Ceny potvrdilo Ředitelství silnic a dálnic.

Ačkoliv se v poslední době mluví o konci cenového podbízení a narovnávání cen u infrastrukturních staveb, jeden ze zasvěcených výsledky označil za „cenovou divočinu“.

Součástí úseku je i nejnáročnější stavba obchvatu, kilometrový tunel Pohůrka. Stavba obnáší i šest mostů na dálnici a šest přes dálnici. Podle vyjádření ministra dopravy Dana Ťoka z tohoto týdne by se mohlo začít stavět ještě letos, bude ale záležet na tom, jak rychle se podaří nabídky vyhodnotit a dospět k podpisu smlouvy. Stavba potrvá čtyři roky.

Současně by se měla budovat i jižní část obchvatu, třináctikilometrový úsek Hodějovice – Třebonín. U něj se obálky otevíraly už v srpnu. S nejnižší cenou 3,944 miliardy korun přispěchalo zahraniční sdružení Astaldi (Itálie) + IC Ictas Insaat Sanay ve Ticaret (Turecko), odhadní cena činila téměř šest miliard. Zatím není jasné, zda toto sdružení bude vyhlášeno vítězem.

Na oba úseky už má ŘSD stavební povolení, u některých ale stále běží lhůta pro podání rozkladu. Obchvat odvede tranzitní dopravu z města, řidičům ulehčí cestu do Rakouska a dále na jih, na které působí Budějovice jako špunt.

Nabídky v soutěži na D3 (Úsilné – Hodějovice) – předpokládaná cena 6,874 miliardy korun

  1. Hochtief, Colas, M-Silnice – 5,285 miliardy
  2. Skanska – 5,848 miliardy
  3. Salini, Doprastav – 6,576 miliardy
  4. Eurovia, Metrostav, Swietelsky, Strabag – 6,844 miliardy
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Liberal shark
Host
Liberal shark

Žebychom se toho konečně dožili ?

To
Host
To

23% pod odhad… kolik můžou být vícenáklady? 40, 60%? Neprodělají, nebojte se – z lásky k Česku to fakt nedělají.

Daniel
Host
Daniel

Možná máte pravdu, ale pokud jim investor ty vícenáklady uzná, pak není důvod si myslet, že by je neuznal ani těm, kteří původně nabídli cenu na úrovni odhadu.

lokodepo
Host
lokodepo

Přesně tak. Výši nabídkové a výsledné ceny stavebního díla ovlivňuje především kvalita projektové dokumentace a soupisu prací. Ve fázi realizace stavby se pak přidává další významný faktor – kvalitní technický dozor investora, popř. podpora technického dozoru investora, čímž se má na mysli to, zda TDI-pTDI své práci rozumí a tedy zda je schopnen rozlišovat, jaké práce – dodávky – služby zhotovitel ve výběrovém řízení nemohl předvídat. O ničem jiném to není. Čili je možné nejen nejdříve cenu záměrně podseknout a pak ji nahnat vícepracemi, ale též je možné „nízkou“ cenu udržet ve smluvní výši, tj. ve výši zisku cca 10-15… Číst vice »

Partneři