Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

Nejnižší cenu za obchvat Budějovic daly Hochtief a Colas, šly 23 procent pod odhad

Výstavba D3 severně od Českých Budějovic. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Výstavba D3 severně od Českých Budějovic. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Tajenka s názvem zhotovitele jedné z největších chystaných dálničních staveb se začíná rýsovat. Na Ředitelství silnic a dálnic se dnes otevíraly obálky s nabídkami pro stavbu severní části dálničního obchvatu Českých Budějovic (úsek D3 Úsilné – Hodějovice), kde předpokládaná cena činila 6,874 miliardy korun.

Na otevírání obálek došlo po dvou letech od vyhlášení soutěže. Podle zdrojů deníku Zdopravy.cz přišlo s nejnižší cenou konsorcium Hochtief/Colas, které je ochotno 7,2 kilometru dálnice postavit za 5,285 miliardy korun bez DPH. To je o 23 procent méně oproti předpokladům Ředitelství silnic a dálnic. Pod šest miliard se ze čtyř účastníků (uvedeni níže) dostala ještě Skanska. Ceny potvrdilo Ředitelství silnic a dálnic.

Ačkoliv se v poslední době mluví o konci cenového podbízení a narovnávání cen u infrastrukturních staveb, jeden ze zasvěcených výsledky označil za „cenovou divočinu“.

Součástí úseku je i nejnáročnější stavba obchvatu, kilometrový tunel Pohůrka. Stavba obnáší i šest mostů na dálnici a šest přes dálnici. Podle vyjádření ministra dopravy Dana Ťoka z tohoto týdne by se mohlo začít stavět ještě letos, bude ale záležet na tom, jak rychle se podaří nabídky vyhodnotit a dospět k podpisu smlouvy. Stavba potrvá čtyři roky.

Současně by se měla budovat i jižní část obchvatu, třináctikilometrový úsek Hodějovice – Třebonín. U něj se obálky otevíraly už v srpnu. S nejnižší cenou 3,944 miliardy korun přispěchalo zahraniční sdružení Astaldi (Itálie) + IC Ictas Insaat Sanay ve Ticaret (Turecko), odhadní cena činila téměř šest miliard. Zatím není jasné, zda toto sdružení bude vyhlášeno vítězem.

Na oba úseky už má ŘSD stavební povolení, u některých ale stále běží lhůta pro podání rozkladu. Obchvat odvede tranzitní dopravu z města, řidičům ulehčí cestu do Rakouska a dále na jih, na které působí Budějovice jako špunt.

Nabídky v soutěži na D3 (Úsilné – Hodějovice) – předpokládaná cena 6,874 miliardy korun

  1. Hochtief, Colas, M-Silnice – 5,285 miliardy
  2. Skanska – 5,848 miliardy
  3. Salini, Doprastav – 6,576 miliardy
  4. Eurovia, Metrostav, Swietelsky, Strabag – 6,844 miliardy

4 komentáře

Klikni pro vložení komentáře
  • 23% pod odhad… kolik můžou být vícenáklady? 40, 60%? Neprodělají, nebojte se – z lásky k Česku to fakt nedělají.

    • Možná máte pravdu, ale pokud jim investor ty vícenáklady uzná, pak není důvod si myslet, že by je neuznal ani těm, kteří původně nabídli cenu na úrovni odhadu.

      • Přesně tak. Výši nabídkové a výsledné ceny stavebního díla ovlivňuje především kvalita projektové dokumentace a soupisu prací. Ve fázi realizace stavby se pak přidává další významný faktor – kvalitní technický dozor investora, popř. podpora technického dozoru investora, čímž se má na mysli to, zda TDI-pTDI své práci rozumí a tedy zda je schopnen rozlišovat, jaké práce – dodávky – služby zhotovitel ve výběrovém řízení nemohl předvídat. O ničem jiném to není.
        Čili je možné nejen nejdříve cenu záměrně podseknout a pak ji nahnat vícepracemi, ale též je možné „nízkou“ cenu udržet ve smluvní výši, tj. ve výši zisku cca 10-15 %.
        Bohužel, díky nízké kvalitě soupisů prací obou hlavních investorů (SŽDC a ŘSD) v drtivé většině převládá první varianta.

Newsletter

Partneři