Greenpeace: Jízdenky vlakem jsou dražší než letenky. Chce daň 50 centů na litr leteckého paliva

Vlak ICE Deutsche Bahn a letadlo Star Alliance. Foto: DBVlak ICE Deutsche Bahn a letadlo Star Alliance. Foto: DB

Z více než 112 tras bylo letadlo levnější v 71 %.

Jezdit na delší vzdálenosti vlakem po Evropě je výrazně dražší než letadlem. Roky známou skutečnost nyní potvrdila i studie organizace Greenpeace, která porovnávala ceny jízdenek vlakem s letenkami na celkem 112 trasách po celé Evropě. Výsledek? Cesta vlakem je v průměru v 71 % případů dražší než letadlem.

„Nastal čas, aby cestování vlakem bylo dostupnější než letadlem,“ uvedl Greenpeace ve více než stostránkové studii. Podle Greenpeace jsou za situaci odpovědní politici, kteří nastavili podmínky pro oba druhy létání tak, že letecká doprava je výrazně méně zdaněna. Podle Greenpeace je cesta letadlem z pohledu klimatu až 80krát horší než jízda vlakem. „Přesto není letecké palivo nijak zdaněno,“ podotkla organizace.

Dopravní expertka Greenpeace Marisa Reisererová požaduje celoevropskou daň na letecké palivo ve výši 50 centů za litr, což by přineslo roční příjmy ve výši 46,2 miliardy eur. Tyto prostředky by podle ní musely směřovat do železniční infrastruktury. „Stále více lidí chce cestovat vlakem a obejít se bez letů, ale chybějící daň na letecké palivo a další dotace deformují ceny,“ uvedla Reisererová.

Největší cenový rozdíl zaregistrovali autoři výzkumu na trase Barcelona–Londýn, která by měla stát vlakem až 384 eur. To je 30krát více než letadlem s cenou letenky 12,99 eur. Levnější byly naopak vlaky například v relacích Hamburk–Brusel a Hamburk–Mnichov.

Tagy Greenpeace zdanění letecké dopravy
438 komentářů