Autobusy

Jančura jedná o spolupráci s BlaBlaBusem, novým konkurentem FlixBusu

Vizualizace autobusu BlaBlaBus. Foto: BlaBlaBus
Vizualizace autobusu BlaBlaBus. Foto: BlaBlaBus

Nástup společnosti BlaBlaBus na trh s dálkovými autobusy může v Česku usnadnit spolupráce s tuzemskou jedničkou v dálkové autobusové dopravě, společností RegioJet. Majitel firmy Radim Jančura potvrdil, že firmy jednají o vzájemném partnerství.

Jednání běží intenzivně několik týdnů. Nepůjde o žádné přemalování našich autobusů, ale o skutečnou spolupráci,“ řekl Jančura. Naráží tak na fakt, že před dvěma lety jednal o spolupráci i s FlixBusem, ale nakonec se nedohodl. Jančura tehdy odmítl přistoupit na podmínky, které mu FlixBus kladl.

Podle něj by model spolupráce s BlaBlaBusem byl jiný, firma by tolik nediktovala podmínky a měla by jen vyhrazeno část míst ve žlutých autobusech. Podobný model zkouší už i FlixBus, který takto oznámil spolupráci se slovenským Turancarem.

Česko je jednou z mála zemí, kde do té doby největší dopravce na trhu ustál nástup FlixBusu. Autobusy se mu nedaří často zaplnit ani s cenou o  třetinu až polovinu nižší než nabízí konkurence. Trh s dálkovou dopravou přitom prochází dalším vývojem, FlixBus oznámil plán na převzetí sítě Eurolines.

RegioJet po více než roce škrtů začal v posledních době přidávat spoje, startuje nové spojení Vídeň – Berlín, navyšuje počet spojů na trase Praha – Drážďany – Berlín, a proto nejen v Česku, ale například i na německém trhu může být vzájemná spolupráce pro RegioJet i BlaBlaBus přínosem a konkurencí FlixBusu.

BlaBlaBus je novým projektem společnosti BlaBlaCar. Firma, která vyrostla na byznysu spolujízdy, tedy propojování řidičů osobních aut a cestujících, už loni oznámila vstup do autobusového byznysu nákupem autobusové divize francouzských státních drah SNCF Ouibus.

Šéf společnosti BlaBlaCar Nicolass Brusson potvrdil německému listu Handelsblatt, že do Německa, zemí Beneluxu a Polska chce vstoupit firma ještě letos. Potvrzují to i stránky firmy, na kterých hledá lidi: velká část nabízených pozic se týká rozvoje autobusové divize BlaBlaBus. „Lidé chtějí alternativní nabídku než jen od jedné firmy,“ vysvětlil Brusson důvody vstupu. FlixBus zejména v Německu ovládl trh s dálkovými autobusy, postupně expanduje dál do zahraničí.

BlaBlaCar už loni koupil od francouzských státních železnici jejich autobusovou divizi Ouibus, teď se chystá k velké expanzi pod značkou BlaBlaBus. Nabídnout chce jen v Německu spojení do 60 měst. Konkurovat bude především cenou. Jízdenky v autobusech díky téměř monopolnímu postavení FlixBusu výrazně za poslední roky zdražily. Podle Brussona stojí kilometr jízdy autobusem v Německu zhruba třikrát více než ve Francii. Důvodem je podle něj nedostatečná konkurence.

Nabízené pracovní pozice nasvědčují tomu, že BlaBlaBus chce jít podobnou cestou, jako FlixBus. Tedy autobusy přímo neprovozovat, ale najímat si dopravce.

Podle inzerátů firma vstoupí i na polský trh, který prošel také zásadní proměnou. Tamější dopravce PolskiBus začal místo své sítě jezdit plně pro FlixBus. Ten je nyní největší firmou v oboru v celé Evropě, denně nabízí kolem 300 tisíc spojení. Na českém trhu má přitom nástup BlaBlaBusu mírně pikantní personální nádech. Tuzemský FlixBus řídí Pavel Prouza, který donedávna vedl českou odnož právě BlaBlaCaru.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Martin
Host
Martin

…to je nazev, uplne me odrazuje…

Leoš Konečný
Host
Leoš Konečný

Vše co půjde proti Flixbusu je super

DPDP
Host
DPDP

Já se jen divím situaci v Německu, kde to Flix vysál a pak zdražil.
Tam může mít více než 50 % trhu, a pak si dělat co chce?
Na to by se měli vztahovat nějaká nařízení nebo limity…
Ještě že u nás to nehrozí 🙂
I když bych pár lidem co teď jezdí do Liberce za dotovanou cenu 49 Kč přál aby jim to Flixbus zdražil 🙂
Taky nemůžu rohlík kupovat za 30 haléřů když jeho výroba stojí 3x více. 🙂

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

V akcích bývají rohlíky často běžně za 1 Kč: pravda,Váš „třicetník“ to sice není, ale není třeba právě těch 49 Kč také výše skutečných nákladů na jednoho přepraveného cestujícího ve zmíněné relaci?

Leoš Konečný
Host
Leoš Konečný

V akcích bývají rohlíky za korunu z toho důvodu, aby přitáhli více lidí, kteří nakoupí i jiné zboží, které zase pokryje ten rozdíl akce. Jste úplně mimo fakt. Tohle srovnávat s Flixbusem, jehož dotují investoři s cílem zničit veškerou konkurenci.

petr766
Host
petr766

Tak hlavně ať p. Prouza zůstane tam kde je a nevrací se. Hned jsem si říkal, že tam byl, jen jsem si nebyl jistý.

Martin K.
Host
Martin K.

Ta kooperace dává smysl, snad RJ nebude tahat za extrémně krátký konec. Stejně o tom zda se to chytne rozhodne zákazník…

petr766
Host
petr766

Ono hlavně i BBBus asi ví, že jít sem samostatně by moc smysl nedávalo, když je tu Flix a Jančura. Takže asi bude lepší se domluvit na nějaké spolupráci, kdy si budou vzájemně prodávat jízdenky / místa a podporovat se navzájem proti Flixu. BBBus by musel u nás budovat všechno od nuly, pochybuju, že by tu bylo něco na prodej nebo by se někdo hrnul do spolupráci aby konkuroval Jančurovi i Flixu zároveň. Když ani Flix v podstatě nikoho ke spolupráci nezískal krom Tredosu na jedné nepodstatné lince. Spíš bych byl raději, kdyby Eurolines u nás se nakonec domluvilo s… Číst vice »

člověk zklamaný dnešním světem
Host
člověk zklamaný dnešním světem

Mně příjde, že Jančura se zhlídnul ve vláčcích a na busy trošičku kašle..
-> Žádná obnova vozového parku (bus) v posledních letech, cítitelné snížení standardů (kvality – což ale chápu,když si svých zaměstnanců moc neváží – finančně!!), žádné moderní inovace a jen nesmyslné „novinky“ 🙁
Taky i fakt, že pod firmu Student Agency k.s. nyní patří už jen busy a všechny ostatní činnosti se osamostatnily pod vlastními firmami (RegioJet, RegioJet Pool, Student Agency Travel,…; https://zdopravy.cz/jancura-rozdeluje-student-agency-vycleni-byznys-s-letenkami-a-zajezdy-do-nove-firmy-21722/) – což mi vnuklo myšlenku, že úplné osamostatnění autobusové divize je jakousi předpřípravou k prodeji, či nějaké „spolupráci“(pronájmu jména)…

petr.r
Host
petr.r

počkáme jak se mu bude líbit na trati brno-bohumín, přeci, ale řekl, že lidi naučíé jezdit vlakem a tvoje myšlenka má trochu aji jeho mínění o dopravě.

Partneři