LOT_PRAGA_X-2021---WWW---III_728x90_new

Chtěli, abych zezelenal, říká Jančura. Z autobusů odstraní kvůli konkurenci 4 sedačky

Radim Jančura, majitel Student Agency a RegioJetu. Foto: RegioJetRadim Jančura, majitel Student Agency a RegioJetu. Foto: RegioJet

Radim Jančura čelí největší výzvě ve svém byznysu s dálkovými autobusy. Na tuzemských trasách mu začal konkurovat německý FlixBus. „Nepřišli

Radim Jančura čelí největší výzvě ve svém byznysu s dálkovými autobusy. Na tuzemských trasách mu začal konkurovat německý FlixBus. „Nepřišli nám konkurovat, ale vymazat nás z mapy,“ tvrdí Jančura v rozhovoru pro portál Zdopravy.cz. Když ho v Česku porazí, chce jít konkurovat FlixBusu v Německu.

Mluvíte o tom, že vás chtějí zlikvidovat, což jsou silná slova. Jaké pro taková tvrzení máte důkazy?

Je to jejich globální strategie. Stačí se podívat do Německa, jakým způsobem zlikvidovali během několika let konkurenci.

To samé mohu říct o vašich některých linkách, třeba z Prahy do Liberce…

To není úplně porovnatelné. My jsme na trhu čtrnáct let, rosteme postupně. Oni zničili konkurenci během čtyř let. Ten zásadní rozdíl je, že my si na růst vyděláváme, oni za sebou mají silné fondy a v podstatě neřeší, jestli vydělávají. Vynikají agresivitou a schopností jít až za hranou. Tedy něco podobného, co předvádí v taxislužbě Uber. Mají mimochodem stejné investory (fond General Atlantic, pozn. redakce).

V čem vidíte podobu s Uberem?

Hlavní pro ně je si koupit trh, za jakoukoliv cenu. Jdou cestou, že s nimi člověk bude buď spolupracovat za dost vazalských podmínek nebo se ho snaží zničit.

Jednali jste s FlixBusem někdy o vzájemné spolupráci?

Ano. Před dvěma lety jsme řešili možnost, že by prodávali naše jízdenky, ale nedohodli jsme se. Chtěli, abychom měli všechny autobusy zelené, prostě bychom zcela přišli o identitu, o naše služby, musel bych celý zezelenat. To jsem odmítl. Ten jejich model mi přišel šílený, oni by si vzali 30 % tržeb a my ani nemohli mluvit do toho, kam jezdíme a za kolik. Podruhé jsme se viděli s jejich investory letos na jaře. Řešili jsme prodej části naší sítě. Řekl jsem jim nějakou svoji představu, tu odmítli.

Kolik to bylo?

To opravdu říct nemohu. Jejich představa byla maximálně pětinásobek zisku. To jsem nechtěl já. Řekli mi, že si trh získají jinak.

Autobusy jsou pro vás zajímavý byznys s více než miliardovými tržbami. Kolik vydělávají?

Celkové číslo vám neřeknu. U vnitrostátních linek máme průměrně pětiprocentní ziskovost.

Co nástup FlixBusu znamená pro váš byznys?

Většinu energie teď napínám opět k autobusům. Zatímco autobusy fungovaly a vydělávaly a v podstatě dotoval rozjezd vlaků, tak teď se jim budeme muset věnovat více. V podstatě si mohou oddychnout hlavně České dráhy, na boj s nimi teď nebudu mít tolik času.

První změny jste už představili: letecký tarif, storno jízdenek do 15 minut. Co bude dál?

Z každého autobusu postupně vyndáme čtyři sedačky, aby v nich bylo více místa. V podstatě zmizí jedna řada, sedačky pak instalujeme s většími rozestupy. Posílíme wifi připojení a pak chystáme ještě nějaké změny, ale to nebudu zatím říkat. Rozhodně se nevzdáváme.

Budete někde kvůli FlixBusu rušit spoje?

Teď to mají v rukou cestující. Ti rozhodnou, komu dají přednost. Na některých linkách nám příchod FlixBusu paradoxně pomůže. Například u Liberce.

Vždyť tam máte monopol, o který přijdete…

Nejsem z toho monopolu nadšen, protože nás to zavazuje k péči o všechny cestující, kteří na trase jsou a musíme jezdit posilami. Liberec je dojížděcí destinace, ráno jedou všichni do Prahy a odpoledne a večer zpět. Takže autobusy jsou plné vždy jedním směrem. Teprve loni jsme tam začali vydělávat. Teď s příchodem FlixBusu bychom mohli omezit posily, když vzroste kapacita.

Se snížením cen klesnou i vaše zisky z autobusů, případně se můžete dostat do ztráty. Co to bude znamenat pro celou skupinu?

Může to znamenat hlavně zpomalení rozvoje vlaků, protože dosud zisky z autobusů financovaly vlakovou expanzi a banky už nebudou tak ochotné půjčovat. Nicméně naše plány na nové linky do Rakouska a rozšíření spojů na trase do Brna a Bratislavy trvají. U dalších projektů ale pochopitelně máme otazník.

V případě železnice konkurence vedla k tomu, že mezi Ostravou a Prahou několikanásobně přibylo cestujících. Nemůže toto nastat i u autobusů, že budete vedle sebe bez problémů fungovat, protože přibude cestujících?

Tohle se na silnici nestane. Vlaky jsou jiné. Kdo jednou sedl na některé trase z autobusu do vlaku, už jezdí jen vlakem. A na řadě tras se České dráhy výrazně zlepšily a lidé jedou radši vlakem. Praha – České Budějovice jsou takovým příkladem. Tam nové cestující do autobusu nepřitáhnete. Bude to jen tahanice o ty stávající.

Pokud vás FlixBus v Česku porazí, co dál s autobusy?

Pošleme je všechny do Německa, tam nás budou vítat s otevřenou náručí. FlixBus tam má už v podstatě monopol, zvýšil ceny. Je to jediný trh, kde už vydělává. Myslím, že nejlépe o situaci na trhu vypovídá fakt, že i s jedinou vnitrostátní linkou Drážďany – Berlín jsme už třetí největší dopravce v Německu podle počtu cestujících. A tuzemští zákaznici pak uvidí, jak se chová skutečný monopol. Když my dnes vnitru vyděláváme jen pět procent, FlixBus si od najatého dopravce bere 30 %. Ten rozdíl musí někdo zaplatit.

Tagy České dráhy FlixBus jančura RegioJet
13 komentářů