egoe-plus
Dopravci

ČD Cargo převzalo poslední nové vectrony, zamíří častěji i do Rakouska

Předání nových vectronů pro ČD Cargo v Ústí nad Labem. Foto: Michal Roh ml.
Předání nových vectronů pro ČD Cargo v Ústí nad Labem. Foto: Michal Roh ml.

ČD Cargo završilo jednu z etap modernizace svého vozového parku. Během uplynulého týdne převzal největší tuzemský železniční nákladní dopravce poslední tři objednané lokomotivy Siemens Vectron, které používá hlavně pro zahraniční přepravy. Další nové vícesystémové elektrické lokomotivy dorazí příští rok, cargo má objednané lokomotivy Traxx MS3 od Bombardieru.

Předávka vectronů se uskutečnila v areálu SOKV Ústí nad Labem. Smlouva na čtyři stroje byla podepsána v srpnu loňského roku, první lokomotiva s číslem 009 dorazila už začátkem listopadu. Stroje 009, 010, 011 a 012 čekají v nejbližších týdnech technicko-bezpečnostní jízdy v Maďarsku a v Polsku a ihned poté budou nasazeny do pravidelného provozu. Z předchozích dodávek má firma osm vectronů, celkem tak má nyní 12 těchto lokomotiv.

Nově se s nimi bude možné setkat nejen na tuzemských nebo německých tratích, ale také v čele nákladních vlaků ČD Cargo v Rakousku,“ řekl k završení kontraktu ředitel Odboru podpory prodeje Michal Roh. Nejčastěji do Německa jezdí s přepravou automobilů, odsiřovacími vápenci nebo s návěsy LKW Walter. Všechny vectrony má ČD Cargo v SOKV Ústí nad Labem.

O pořízení dalších čtyř vectronů rozhodlo vedení firmy loni v létě. Současně se firma rozhodla nakoupit lokomotivy Bombardier Traxx MS3. „Termín předání prvního Traxxu není pevně stanoven, všech deset by mělo být k dispozici v první polovině roku 2020,“ dodal Roh.

Na rozdíl od mateřských Českých drah, které lokomotivy Siemens Vectron pořídily na desetiletý pronájem, si ČD Cargo nové stroje koupilo.

 

34 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
TrainDriver

Vizualizace Traxxe v takovéto podobě byla vedení Carga sice navržena, ale zatím (nebo vůbec… čas ukáže) neschválena…..

Petr Zapletal

A co se vůbec děje s Emilem Zátopkem? Toho nikdo nechce?

Kubrt

Nechce. Mám dojem, že už ho ani výrobce nechce vyrábět. Kdyby o nové zákazníky pro 109E Škoda stála, tak postaví pár strojů na pronájem, na prezentaci potenciálním zákazníkům. Dělají to tak všichni výrobci lokomotiv…

K.S.

Popravdě se jim ani nedivím, ta lokomotiva asi není technologicky žádný hit a designově také ne a má navíc špatné jméno. Nehledě na to že bude první celou fabriku třeba dát dohromady po řádění předchozího vedení. Takže spíš tam budou v licenci dělat nějakou dobu Vectrony, Traxxy, nebo si koupí licenci na Taurusy, jestli projdou ještě dnes přes normy.

P.S. Neví někdo jak je to s výrobou těch nerailjetů, o kterých se tu někdy v létě psalo?

Kubrt

Asi máte bohužel pravdu. Když se řešila vysoká cena řady 380 pro ČD, tak někteří ji obhajovali slovy, že tak „stát“ zaplatí škodovce vývoj a pak se její loko budou skvěle prodávat a zprostředkovaně na tom tak nějak vyděláme všichni. Zdá se, že okruh těch co vydělali na kauze 380, už navždy zůstane velmi malý.

Taurusy už ne, TSI.

Miro

No možná by se někdo mohl zeptat Škodovky, jak vidí budoucnost Zátopka popř. nějaké nové mašiny, připravují-li nějakou. Trh už si, bohužel, vybral – 800 Vectronů, nevím kolik Traxxů atd…
BTW – má někdo nějaké info ohledně předávání Zátopků DB? Daří se nebo průšvih?

jan

Mě by prišlo logické, kdyby si tyhle 2 firmy své lokomotivy maximálně sdílely a půjčovaly. Rozdělení je nesmyslné. A pro EU.

Pavel

Cargo přeci Čd nic nepřináší alespoň to tvrdí šéf Čd😉

IGCT

Teda, ten modrý nátěr vectronům sluší. Nejhezčí jsou však krásné červené barvě DB Cargo. Jen škoda, že ČDC dost zaspalo dobu. Nová vozidla mohlo mít už dávno, místo těch reko 363.5. Mělo by tak tehdy zásadní konkurenční výhodu.

K.S.

Souhlasím, design je to povedený, jenom je škoda že jim chybí pár koleček navíc. Nemyslím že reko 365.5 byla chyba, bude se přepínat a dost možná to byla prototypová série pro vyzkoušení reálnosti konverze stejnosměrných lokomotiv na dvojsystém (byť mohly asi rovnou jít do trojsystému, ale otázka jak by to bylo s hmotností trafa), což se bude, chtě nechtě, hodit i mateřským ČD. Jestli bude docházet k rozšíření elektrizace, tak to už bude jen 25kV (krom frcků na severu) a bude i přes nástup jednotek třeba stále lokomotiv pro tahání klasiky. Takže i přes stáří by se možná mohly hodit… Číst vice »

IGCT

za ty nekřesťanské prachy a zpoždění to byla sakra chyba! Mohli to s řadou 163 doklepat, protože ta konverze nebude vůbec rychlá věc – počítá se s horizontem cca 20 let.

IGCT

a 150/151 se vůbec nebude předělávat na 3xx. Po konverzi půjdou na věčné časy…. Tak hovoří studie schválená Ministerstvem dopravy.

JiP

Ano, toto je skutecne smutny fakt, CD cargo diky fatalnimu nedostatku modernich lokomotiv prislo o zasadni podil na trhu mezinarodni dopravy. Muzeme spekulovat nakolik to bylo totalni diletantstvi vedeni nebo zamer…..

K.L.

ČD cargo nepřišlo o podíl na trhu kvůli nedostatku moderních lokomotiv ale kvůli neschopnosti vedení včetně obchodního odďělení. Byl by určitě zajímavý údaj kolik dobře placených úředníků a „thp“ sedí po kancelářích v Praze,Ústí,Budějicích,Ostravě,Brně……….. Taky odstavování vozů,i těch po opravách, „do kopřiv“ kde je rozebírají bezdomovci je určitě finančně velmi „přínosné.“

Ondra

Problém je, že nemají co vozit a nikoli, že nemají čím vozit. Lokomotivy a vagóny je jen technická záležitost. Závažnější je systémová chyba. Stačí se podívat kolik zbylo vleček, resp. kolik vleček se reálně používá, po rozpadu českého průmyslu. Málokdy vidím vlečky ve funkční stavu a likvidace toho co zbylo, pokračuje dál.

Kubrt

Rozpad českého průmyslu? ČR má celosvětově velmi vysoký, možná vůbec nejvyšší, podíl průmyslu na HDP. Jistě, vyrábějí se jiné věci, jinak a jinde, než v 80. letech a železniční doprava jako celek (infrastruktura, doprava, obchod) nezvládla udržet krok s novými požadavky zákazníků. Ale to je záležitost celoevropská a probíhá už od 30. let 20. století; mám svázaný ročník 1934 časopisu Železniční revue a už tam představitelé ČSD skuhrají nad neférovou konkurencí silničních dopravců…

K.S.

Taky to je problém.

Ale zase dráhy, jak píši, mohou zřídit terminály ve kterých buď ve vlastní režii, či najetím aut firem, mohou řešit problém poslední míle. Pak je ale otázka jestli zase nemáme moc velké vagony a nebyly by lepší menší do kterých se vejde zhruba tolik co do kamionu.

K.S.

Chtěl jste říct po důsledku 40 let chátrání a zastarávání fabrik, ne? Ale souhlasím, je tu systémová chyba, tedy několik, problém je třeba i to že vlečka vede přes několik areálů a pokud si tam někdo postaví hlavu že vlaky ne, tak ostatní mají smolíka. Například v Břeclavi bývalá cukrovarská vlečka zanikla protože si Moraviapress postavil halvu, dělal Otisu zle, tak to skončilo nepoužíváním což byla záminka k vytrhání. To by vlečky musely dostat nějaký spešl status. Pak tu je problém hlavy XXII, nikdo nemá vlečku, nikdo nic neposílá vlakem, nikdo nic neposílá vlakem, nikdo nemá vlečku. Pak je také… Číst vice »

Oldřich Sládek

Všichni jste vedle. Není to schopnosti nebo neschopnosti vedení kohokoliv. Přeprava po železnici je totiž z důvodu nákladů o 15%dražší, než silniční a jedním z důvodů je nezapocitavaní externalit do obchodnich kalkulací pro zákazníky na straně automobilové dopravy, jejichž rozdíl je vůči dráze až 40%. Proto to trhání vleček. A samozřejmě efekt just in time a propustnost a stav infra.

Pavel

Tak tak každé hnutí kola na dráze je spoplatněno ,navíc se plánuje i parkovné ( další rána dopravcům).Což na silnici neexistuje, nelze konkurovat silnici za takovýchto podmínek .Navíc díky husté osobní dopravě na železnici ,nelze ani zaručit rychlost nákladní dopravy.

Ondra

A co jste udělali pro to, aby se situace změnila? Dosavadni vláda je kolejové dopravě celkem nakloněna, využijte toho a hlavně nečekejte, protože jestli se někdy vrátí k moci strany typu ODS, nastane pro železnici doba úpadku.

Oldřich Sládek

Zabít krtka? 😊 Jakože fakt, že silniční komunikace že 40% skrytě financují municipality, má vyřešit ŽESNAD.CZ?

Oldřich Sládek

Ještě něco – to, co tvrdíte ve vašem příspěvku o vládě, je na hony vzdálené realitě. Spíš bych řekl, že jsou jednotlivci, kteří reálně pomáhají, jinak je všem dráha naprosto ukradená. Momentálně ve Sněmovně se železnicí zabývají asi 2-3poslanci z ANO a Pirátů a to je asi tak všechno.

K.S.

Jak chcete donutit silnice k započítání negativních externalit? Ano, souhlasím že železnice je na rozdíl od silnice brutálně zpoplatněná (100% sítě vs. pár procent u silnic), ale na druhou stranu jak chcete řešit to že dnes, od oka, přes 80% fabrik a troufnu si říct přes 95% nových není zavlečkováno ani potenciálně zavlečkovatelných? V takové situaci se nedivím že železnice o výkony přichází, nebo je získává jen obtížně. Myslím že by železnice mohla být konkurenceschopná i na vzdálenosti v naší republice (rozhodně by mohla být na vzdálenosti větší a do zahraničí), ale pokud se nějak, nevím jak, nějak nevyřeší problém… Číst vice »

T.H.

Proboha, hlavně už zapomeňte na nějaké vlečky, kam záloha rozbouchá ráno po pár vozech a odpoledne to zase posbírá… já chápu, že sotouši žijí v nostalgii o třicet let zpátky, ale to už je fakt minulost a hraní si s vagónkama, jakkoli to zajišťuje zaměstnanost u Národního, má smysl ve velmi omezeném počtu fabrik.
Myslíte, že kdyby byl zavlečkován areál u D10 na výjezdu z Prahy (nějak by se to tam ze stanice Horní Počernice nalámat dalo), tak bude IKEA, Coca-Cola, Alza nebo Košík.cz bude řešit logistickou obsluhu bumlákem z Libně a neexistuje to jen kvůli externalitám?

Oldřich Sládek

To máš samozřejmě pravdu, já raději znovu pro upřesnění a jasno musím uvést, že pořád píšu o železniční síti, versus financování silnic, nikoliv o vleckach 😊

K.S.

Přečtěte si líp co píši, nepíši o tom že se má vše zavlečkovat, byť logistická centra či zpracovatelé substrátů by asi vlečky mít měli, ale o tom že je třeba řešit problém poslední míle a že to železnice prostě teď neumí. Kdybyste se do diskuse podíval lépe, tak tu někde píši o tom že by bylo dobré mít překladiště kde z jedné strany najedete vagonem, z druhé autem a jenom to přeložíte, hezky pod střechou v příjemných 15-25°C Jestli nevíte, tak Matonka se vlakem už pár let vozí, začínají s tím pivovary a vozí se tím další nápoje logistika. ihned.… Číst vice »

T.H.

Započítáváním „externalit“ se bavili páni profesoři na DFJP už před dvaceti lety… asi není nutné zamrznout v této době a mentalitě „ubližování chudáku dráze“.

Jistě, trhání vleček po 1990 nebylo dáno modrogumností zúčastněných Č(S)D kecpertů, ale naopak jejich úžasné schopnosti zničily akorát externality 🙂

Oldřich Sládek

Tomáši, a co asi píšu? Just in Time, zrušili se sklady a dlouho nebyla dráha liberalizovana. Teď je a je to dobře, tvrdím, že jediní skuteční soukromníci jsou nákladní dopravci, ale to neznamená, že se něco změnilo na podstatě problému. Skutečně je problém s rozdílným přístupem k financování dopravních cest, poškozuje to jakékoliv železniční dopravce, i MTR. Nezapočítávání externalit není modrogumni blábol.

T.H.

Píšeš, že za to můžou externality (jejich nezapočítávání). Nikoli, to je jen dlouhodobá berlička. Do železnice jde obrovský balík peněz (a je to dobře), jen se s nimi blbě hospodaří, i jen blbých pár výhybek v Bezpráví je nepřekonatelný modrogumní problém. V žádném segmentu neplatí doprava své skutečné náklady a nějaké „dokazování“ si, že je to jen problém nespravedlivého financování, mi nepřijde úplně smysluplné. Např. Škodovka bude řešit železnicí jen velmi omezenou část své logistiky bez ohledu na to, kolik to bude stát. Takže ta mentalita „nezlepšit sebe, ale zhoršit druhé“ nějakým dodatečným zdaněním („započítáváním“) je akorát hloupá a nikam… Číst vice »

Oldřich Sládek

Někde něco píšu o dozdanění silnice? A ty výhybky v Bezpráví budou😉

T.H.

„Započítávání externalit“ (určených podle nějakých bulharských konstant a zmizivších bůhvíkam) je prostě jen dodatečné zdanění vzývané s cílem zhoršení pozice substitutu, nic jiného to nepřináší.

Píše se rok 2019, ČDC má už celých dvanáct moderních lokomotiv a výhybky v Bezpráví budou. No tak sláva, to je teda pokrok přes všechno to ubližování Dráze s externalitama.

Oldřich Sládek

😂😂😂