dkv-spojujeme

„Kocoury“ ČD Cargo modernizuje za dvě miliardy CZ LOKO a Bombardier

Lokomotiva řady 742 společnosti ČD Cargo ve Mšeně (před rekonstrukcí stanice). Foto: ČD CargoLokomotiva řady 742 společnosti ČD Cargo ve Mšeně (před rekonstrukcí stanice). Foto: ČD Cargo

Společnost ČD Cargo uzavřela jeden ze svých největších tendrů na obnovu lokomotivního parku. Modernizaci až 50 lokomotiv řady 742 a

Společnost ČD Cargo uzavřela jeden ze svých největších tendrů na obnovu lokomotivního parku. Modernizaci až 50 lokomotiv řady 742 a jejich vybavení systémem ETCS vyhrála společnost CZ LOKO společně s Bombardierem.

Vítězství vyplývá z informací zveřejněných na profilu zadavatele. Celková hodnota zakázky je 2,087 miliardy korun a ČD Cargo její část plánuje spolufinancovat z evropských zdrojů. První modernizovanou lokomotivu bude mít ČD Cargo podle smlouvy k dispozici v roce 2019. Následovat budou další s průběžným plněním až do roku 2022. Kritériem pro hodnocení nabídek byla ekonomická výhodnost určená na základě nejnižší nabídkové ceny.

Průměrná cena jedné modernizované lokomotivy včetně ETCS vychází na 41,75 milionů korun, samotné ETCS vychází na 7,25 milionu korun. Nejprve musí CZ LOKO dodat prototyp první lokomotivy, ta podstoupí zkušební provoz s vyhodnocením. Následovat bude dodávka sériových strojů.

Modernizace těchto lokomotiv vychází ze schválené koncepce obnovy a udržitelnosti lokomotivního parku ČD Cargo. Investičně s ní počítá podnikatelský i střednědobý plán společnosti, celou transakci schválila dozorčí rada společnosti. Jde o obnovu lokomotiv vyrobených v osmdesátých letech minulého století. „Provoz těchto lokomotiv je nákladově náročnější než u moderních či rekonstruovaných lokomotiv a významným způsobem nám dnes bohužel roste také jejich poruchovost. Mají ještě staré motory, u kterých lze v žertu uvést, že jejich spotřeba oleje je téměř na úrovni spotřeby nafty,“ řekl předseda představenstva ČD Cargo Ivan Bednárik.

Nové lokomotivy mají být podstatně provozně hospodárnější, nejen spotřebou, ale například i vyššími kilometrickými proběhy pro povinnou údržbu. Motory rekonstruované lokomotivy musí splňovat normu Stage 3A, budou tak vypouštět podstatně méně emisí, než dosud. „Předpokládaná životnost modernizovaných lokomotiv je přibližně dalších 30 let,“ dodal Bednárik.

Lokomotivy 742 přezdívané Kocour nebo Bangle, tvoří jeden z pilířů flotily ČD Cargo, aktuálně jich má firma 206. Jsou určeny pro lehkou traťovou službu, obsluhu vleček a posun. Část lokomotiv prošla modernizací už dříve, část čekají ještě hlavní a vyvazovací opravy. Díky novým lokomotivám jich část firma vyřadí. „Cílem je zajistit vyšší spolehlivost a hospodárnost. Vyšší míra spolehlivosti pak napomůže snížit inventární stav lokomotiv, kdy jsme díky dnešní nízké spolehlivosti lokomotiv nuceni držet vyšší procento provozních záloh. V cílovém stavu tak bude denně nasazováno přibližně 150 lokomotiv této kategorie,“ dodal Bednárik.

Po nedávném uzavření smlouvy na dodávku pěti nových strojů podobných řadě 742 tak pokračuje ČD Cargo ve svém plánu modernizace středně těžké nezávislé trakce.

Na část zakázky ČD Cargo získalo peníze z evropských fondů, konkrétně na systém ETCS. Půjde o podporu z dotační výzvy 2015 CEF Transport Cohesion Call. „Pro čerpání finančních prostředků byla mezi Výkonnou agenturou pro inovace a sítě (INEA) a společností ČD Cargo uzavřena grantová dohoda,“ dodal výkonný ředitel ČD Cargo Tomáš Tóth. Kvůli čerpání evropských zdrojů probíhala zakázka podle zákona o zadávání veřejných zakázek. ČD Cargo může na jedno zařízení ETCS uplatnit dotaci maximálně 250 tisíc eur.

ETCS na palubu prozatím dostanou pouze komplexně modernizované a nové stroje. Dodávku ETCS bude mít na starosti Bombardier. 

Tagy bombardier ČD Cargo CZ Loko ETCS řada 742
36 komentářů