Železnice Železniční průmysl

„Kocoury“ ČD Cargo modernizuje za dvě miliardy CZ LOKO a Bombardier

Lokomotiva řady 742 společnosti ČD Cargo ve Mšeně (před rekonstrukcí stanice). Foto: ČD Cargo

Společnost ČD Cargo uzavřela jeden ze svých největších tendrů na obnovu lokomotivního parku. Modernizaci až 50 lokomotiv řady 742 a jejich vybavení systémem ETCS vyhrála společnost CZ LOKO společně s Bombardierem.

Vítězství vyplývá z informací zveřejněných na profilu zadavatele. Celková hodnota zakázky je 2,087 miliardy korun a ČD Cargo její část plánuje spolufinancovat z evropských zdrojů. První modernizovanou lokomotivu bude mít ČD Cargo podle smlouvy k dispozici v roce 2019. Následovat budou další s průběžným plněním až do roku 2022. Kritériem pro hodnocení nabídek byla ekonomická výhodnost určená na základě nejnižší nabídkové ceny.

Průměrná cena jedné modernizované lokomotivy včetně ETCS vychází na 41,75 milionů korun, samotné ETCS vychází na 7,25 milionu korun. Nejprve musí CZ LOKO dodat prototyp první lokomotivy, ta podstoupí zkušební provoz s vyhodnocením. Následovat bude dodávka sériových strojů.

Modernizace těchto lokomotiv vychází ze schválené koncepce obnovy a udržitelnosti lokomotivního parku ČD Cargo. Investičně s ní počítá podnikatelský i střednědobý plán společnosti, celou transakci schválila dozorčí rada společnosti. Jde o obnovu lokomotiv vyrobených v osmdesátých letech minulého století. „Provoz těchto lokomotiv je nákladově náročnější než u moderních či rekonstruovaných lokomotiv a významným způsobem nám dnes bohužel roste také jejich poruchovost. Mají ještě staré motory, u kterých lze v žertu uvést, že jejich spotřeba oleje je téměř na úrovni spotřeby nafty,“ řekl předseda představenstva ČD Cargo Ivan Bednárik.

Nové lokomotivy mají být podstatně provozně hospodárnější, nejen spotřebou, ale například i vyššími kilometrickými proběhy pro povinnou údržbu. Motory rekonstruované lokomotivy musí splňovat normu Stage 3A, budou tak vypouštět podstatně méně emisí, než dosud. „Předpokládaná životnost modernizovaných lokomotiv je přibližně dalších 30 let,“ dodal Bednárik.

Lokomotivy 742 přezdívané Kocour nebo Bangle, tvoří jeden z pilířů flotily ČD Cargo, aktuálně jich má firma 206. Jsou určeny pro lehkou traťovou službu, obsluhu vleček a posun. Část lokomotiv prošla modernizací už dříve, část čekají ještě hlavní a vyvazovací opravy. Díky novým lokomotivám jich část firma vyřadí. „Cílem je zajistit vyšší spolehlivost a hospodárnost. Vyšší míra spolehlivosti pak napomůže snížit inventární stav lokomotiv, kdy jsme díky dnešní nízké spolehlivosti lokomotiv nuceni držet vyšší procento provozních záloh. V cílovém stavu tak bude denně nasazováno přibližně 150 lokomotiv této kategorie,“ dodal Bednárik.

Po nedávném uzavření smlouvy na dodávku pěti nových strojů podobných řadě 742 tak pokračuje ČD Cargo ve svém plánu modernizace středně těžké nezávislé trakce.

Na část zakázky ČD Cargo získalo peníze z evropských fondů, konkrétně na systém ETCS. Půjde o podporu z dotační výzvy 2015 CEF Transport Cohesion Call. „Pro čerpání finančních prostředků byla mezi Výkonnou agenturou pro inovace a sítě (INEA) a společností ČD Cargo uzavřena grantová dohoda,“ dodal výkonný ředitel ČD Cargo Tomáš Tóth. Kvůli čerpání evropských zdrojů probíhala zakázka podle zákona o zadávání veřejných zakázek. ČD Cargo může na jedno zařízení ETCS uplatnit dotaci maximálně 250 tisíc eur.

ETCS na palubu prozatím dostanou pouze komplexně modernizované a nové stroje. Dodávku ETCS bude mít na starosti Bombardier. 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Železničář
Host
Železničář

Takže zase další eko šumítko místo pořádnýho motoru, kterej měl tak perfektní zvukovej… Ostatní věci, kromě těch kamer, samozřejmě chvalitebné, ale z pohledu fandy železnice (nikoliv šotouše) ty výměny motorů se záměrem, aby pomalu nebyl slyšet… Přece ten pocit když člověk otočí kontrolérem a ozve se ten hřmot motoru a pískání velkýho turba je něco, co člověku vykouzlý úsměv ve tváři… A krom toho, z pohledu člověka který se v prostředí dílen nějakou dobu pohyboval, vím, že chod motoru, jeho spotřeba nafty a oleje je závislá na mnoho aspektech, např. stav čerpadel, stav těsnění, typ regulace, např. u lokomotiv 751… Číst vice »

Dědek
Host
Dědek

Když někde vidím Kocoura při rozjezdu,tak pára mě přijde ekologičtější.A když má za sebou jen jeden vagón, tak zlatý kamion.

K.S.
Host
K.S.

Jednou jsem viděl kocoura, nebo něco podobného jak to jede přes královopolské nádraží, v bláhové naději, když jsme viděl jak se nad domy kryjícími od Semilassa výhled na trať valí sloup bíločerného dýmu, že uvidím nějakou páru jsem přidal do kroku a mezerou mezi stromy vidím průjezd jakéhosi kocouroidního dieselu kterému z výfuků letí dýmu jak z parní lokomotivy, ten objem proti rychlosti byl neskutečný.

ondřej
Host
ondřej

742 ku mám moc rád ,ale ten výhled s ní je na draka.Modernizace si zaslouží , max. rychlost se asi nezvýší?

Apollo17
Host
Apollo17

Rychlost min.100 km/h-píše se v požadavcích.Takže se určitě zvýší.

Děčíňan
Host
Děčíňan

Modernizace je sice třeba, ale škoda je, že už to pak nebude Kocour.

Prádlo
Host
Prádlo

Ruční brzda? Klasická vřetenová? Proč to nemůže mít pružinovou střadačovou?

Petr.R
Host
Petr.R

protože když to má vysoušeč a nemá to přimazávání vzduchu, válec když má vyschlou manžeta, tak ta pružina to nezabrzdí, lépe řečeno nemažeš nebrzdíš.

TrainDriver
Host
TrainDriver

To Petr.r: raději bez komentáře
To Prádlo: tyto stroje budou mít stejný rám, podvozky, TM stejné jako původní bangle. Tedy od rámu dolů původní a od rámu nahoru novostavba. Takže i původní brzdu. Proto zůstává klasická ruční brzda.
Oproti tomu stroje 744 budou úplně nové, takže včetně střadačové brzdy, nových podvozků, asynchronních TM……

Petr.R
Host
Petr.R

ale proč, pán není technicky zdatný a bojí se diskutovat s tím co má k pružinovým válcům blízko?

Asdf
Host
Asdf

Může mi někdo vysvětlit, co je na tom ETCS tak drahého?

X 1
Host
X 1

Asdf
Vývoj.

Qěcy
Host
Qěcy

Ne. Monopoly a oligopol

X 1
Host
X 1

Jo. To hlavně.

Radek
Host
Radek

M.j. neustálé změny specifikace, proto neustále nový vývoj a schvalování.

noerf
Host
noerf

Nevíte někdo, kolil stoji nový Effiliner 1600 nebo Effishunter 1600 od CZ loko?

Indian
Host
Indian

Taky mi přijde, že ta cena se blíží nové lokomotivě. Nicméně ono z té staré zbyde tak akorát rám a možná podvozky. A možná ani ty podvozky ne, vzhledem k požadavku na vyšší konstrukční rychlost.

Výhodu v rekonstrukci bych viděl v tom, že zřejmě nebude třeba splnit všechny požadavky TSI.

Apollo17
Host
Apollo17

Tak podvozky jsou stejné,jako u Brejlovce,Bardotky a ty mají 100 km/h.Mají jiný převod z motoru na nápravu.
Určitě zbude z 742 rám,podvozky,trakční motory.Jinak by nemělo cenu rekonstruovat starou lok,ale vyrobili by novou komplet.

TrainDriver
Host
TrainDriver

Přesně tak 🙂

Roman
Host

Můj dotaz směřuje hlavně k celkové finální podobě modernizace. Máme tedy očekávat něco podobného ? viz odkaz :http://spz.logout.cz/foto_novinky/n1655_2016_1.jpg

Jan Sova
Host
Jan Sova

Je někde na internetu k vidění nějaký prototyp po rekonstrukci ?

Kubrt
Host
Kubrt
TrainDriver
Host
TrainDriver

Tak nějak….. 🙂

Kubrt
Host
Kubrt

Jak se bude podílet Bombardier? Tím ETCS, nebo? Děkuji.

MB
Host
MB

A já myslel, že stejná spotřeba oleje a nafty byla u sergeje. 😀

X 1
Host
X 1

MB
To máš pravdu. Sergej (T 679/ 781) žral všechno. Aj trávu okolo štreky.
Navíc rval uši a první verze bez tlumiče rozbíjeli okna.

Petr.R
Host
Petr.R

dvoutaktní diesl měl nezapomenutelný zvuk.

Vorech
Host
Vorech

A hlavně likvidaci českých projektů lokomotiv Co Co

Pepa
Host
Pepa

Akože Čmelák není největší série lokomotiv na světě čičo? Dej si facku 🙂

Petr.R
Host
Petr.R

cz loko vyrábí aji šestikolo EffiShunter 1600 tak není problém.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll