Evropská komise podpoří dálkové železniční linky, na seznamu je i spojení Praha – Kodaň
Podpora bude podle prvních vyjádření Evropské komise hlavně nemateriální.
Evropská komise chce podpořit více než deset nových dálkových mezinárodních železničních linek. Chce tak zlepšit nabídku spojení v železniční dopravě a přispět k přesunu cestujících z aut a letadel do vlaků. Výše podpory zatím není známa, podle prvních zveřejněných informací jde spíše o virtuální podporu. Na seznamu podpořených linek je i jedno nové spojení z Česka: z Prahy do Kodaně.
Plán oznámila evropská komisařka pro dopravu Adina Vălean v tiskové zprávě. V seznamu spojení figurují linky, které mají provozovat státní i soukromí dopravci. Podle tiskové zprávy půjde podpora i na již zavedené linky. Trasy byly vybrány po konzultacích s jednotlivými zeměmi a dopravci.
„Potřebujeme, aby železniční sektor rychleji reagoval na rostoucí poptávku po cestování vlakem, zejména v oblasti dálkové přeshraniční dopravy,“ uvedla Adina Vălean. Komise tak podle ní chce pomoci dopravcům překonat hlavně bariéry pro vstup do tohoto segmentu. Na ně upozornil například loni v podcastu Cesty Zdopravy.cz ředitel strategie RegioJetu Jiří Schmidt v souvislosti s plánovanou linkou Praha – Brusel.
Podpora nových linek bude spíše nemateriální. Komise uvedla, že se zaměří hlavně na koordinaci spolupráce a případně propagaci nových tras.
Seznam plánovaných linek k podpoře
Vídeň – Budapešť – Oradea
Mnichov – Budapešť – Arad
Stockholm – Berlín (noční vlak, dopravce SJ)
Hamburk – Göteborg (SJ)
Praha – Berlín – Kodaň (spolupráce ČD, DB a DSB)
Lipsko – Kodaň – Stockholm (Flixtrain)
Paříž – Miláno – Benátky (Midnight Trains)
Mnichov – Curych (Flixtrain)
Mnichov -Budapešť (Westbahn)
Amsterdam – Londýn (NS + Eurostar)
Amsterdam – Barcelona (European Sleeper)
Řím – Mnichov (FS / DB)
Lisabon La Coruña – Madrid (ILSA)
Katalánsko – jižní Francie (Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya)