ComfortJet. České dráhy mají název pro nové vlaky na 230 km/h, výroba začne během pololetí

Řídící vůz pro soupravu na 230 km/h pro České dráhy, vizualizace. Pramen: SiemensŘídící vůz pro soupravu na 230 km/h pro České dráhy, vizualizace. Pramen: Siemens

První nové vozy mají vyjet v roce 2024. České dráhy je nasadí na mezinárodní výkony.

Sdružení Siemens Mobility – Škoda Transportation zahájí během prvního pololetí výrobu nových vozů pro České dráhy na dálkové mezinárodní spoje. Celkem má dodat 180 vagonů pro rychlost až 230 kilometrů v hodině. České dráhy pro ně už mají i název: ComfortJet. O vybraném jménu informovaly České dráhy ve svém měsíčníku Železničář. První vozy mají být dodány v roce 2024.

Jde o zakázku, kterou sdružení získalo loni v dubnu. „Výroba bude zahájena v průběhu prvního pololetí 2022,“ potvrdila mluvčí Siemensu Daniela Černá. Půjde o stejný model spolupráce, jako u projektu ČD50, tedy dodávku InterJetů: skříně se budou vyrábět v závodě Siemensu ve Vídni, montáž interiéru proběhne v Ostravě ve Škodě Vagonka. „Předpokládané uvádění do provozu je plánováno na konec roku 2024,“ dodala Černá.

České dráhy pro nové vozy vybraly obchodní pojmenování ComfortJet. „Naše obchodní pojmenování vlaků ComfortJet vzniklo na základě interní ankety mezi zaměstnanci. Odráží skutečnost, že se jedná o vyšší úroveň, než jsou soupravy InterJet,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

ComfortJet bude určen pro provoz na dálkových linkách a na tratích s rychlostí do 230 km/h. Plánované nasazení je například. do Hamburku, Grazu (Villachu) nebo Budapešti. Služby na palubě vlaku budou oproti úrovni InterJet doplněny například o restaurační vůz. České dráhy kvůli nákupu nových souprav soutěží i lokomotivy na rychlost 230 km/h. Uzávěrka nabídek byla minulý týden, dopravce nechce do uzavření soutěže uvést jakékoliv detaily.

Hodnota kontraktu je téměř 12,5 miliardy korun. Konsorcium dodá pro České dráhy až 180 vozů tvořících 20 devítivozových souprav s kapacitou 555 míst k sezení a nejvyšší provozní rychlostí až 230 km/h. Dva vozy z této zakázky si pořizuje Správa železnic na testování tratí.

Nové osobní vozy v datech

• Moderní netrakční vratné devítivozové jednotky s řídicím vozem,
• čelní řídicí vůz 1. třídy, vložený vůz 1. třídy, vložený vůz s restauračním oddílem 2. třídy, vložený víceúčelový vůz 2. třídy (dětské kino, místa pro osoby na vozíku apod.), 4 vložené vozy 2. třídy, koncový vůz 2. třídy (oddíl pro přepravu jízdních kol),
• 99 sedadel v 1. vozové třídě, 456 sedadel ve 2. vozové třídě,
• restaurační oddíl s 18 místy k sezení a možností zakoupení teplých nebo studených pokrmů i dalšího občerstvení během cesty,
• velkoprostorový klimatizovaný interiér,
• tlakotěsnost celé soupravy (důležitá především při jízdách vyššími rychlostmi) chránící cestující před tlakovými rázy a tím i zaléháním v uších při průjezdu tunely nebo míjení vlakových souprav, a zároveň napomáhající vytvořit tichý a dlouhodobě čistý interiér,
• mezi oddíly a nástupními prostory automatické posuvné dveře ovládané fotobuňkou,
• nástupní dveře ovládané tlačítky a systém selektivního odblokování nástupních dveří, který umožňuje centrální uzavření a zablokování dveří proti otevření ještě před rozjezdem vlaku a jejich odblokování po zastavení vlaku pouze na straně k nástupišti,
• ergonomická polohovatelná sedadla v 1. třídě v uspořádání 2+1 s koženým potahem a ve 2. třídě v uspořádání 2+2 s textilním potahem,
• sklopné stolky u míst za sebou a pevné stoly mezi sedadly v uspořádání sedel proti sobě,
• bezdrátové nabíječky mobilních telefonů v 1. třídě,
• zásuvky 230 V a USB konektory pro napájení přenosné elektroniky cestujících,
• inovativní technologie oken umožňující snazší průchod signálu mobilních telefonů do soupravy se zachováním tepelně-izolačních vlastností skel, v oknech vysouvací rolety proti slunci,
• bezdrátová datová síť Wi-Fi pro internetové připojení včetně zábavního a informačního palubního portálu,
• elektronický audiovizuální informační systém s LCD monitory a elektronický rezervační systém,
• bezbariérová úprava pro cestování osob na vozíku zahrnující 3 místa pro vozíky, bezbariérové WC, elektrické zdvihací plošiny pro nástup/výstup osob na vozíku a zásuvky pro dobíjení akumulátorových baterií elektrických vozíků,
• dětské kino, sklopný pult pro přebalování kojenců, místa pro uložení kočárků, místa pro uložení 12 jízdních kol (včetně zásuvek po nabíjení elektrických kol) a objemných zavazadel,
• schválení pro provoz v České republice i okolních evropských státech (Německo, Polsko, Rakousko, Slovensko a Maďarsko).

Řídící vůz pro soupravu na 230 km/h pro České dráhy, vizualizace. Pramen: SiemensVůz první třídy pro soupravu na 230 km/h pro České dráhy. Foto: České dráhyMultifunkční voz pro soupravy na 230 km /h pro České dráhy. Foto: SiemensOddíl pro kola v nových soupravách pro České dráhy na 230 km/h. Foto: SiemensInteriér 2. třídy v nových vozech na 230 km/h pro České dráhy. Foto: SiemensInteriér 1. třídy v nových vozech na 230 km/h pro České dráhy. Foto: SiemensMultifukční vůz a prostor pro vozíčkáře v nové soupravě na 230 km/h pro České dráhy. Foto: SiemensInteriér bistrovozu pro České dráhy pro soupravy na 230 km/h. Foto: SiemensInfografika k novým vlakům pro České dráhy. Foto: Siemens
Tagy 230 km/h České dráhy ComfortJet dálková mezinárodní železniční osobní doprava konsorcium Siemens - Škoda Siemens Mobility
369 komentářů