Automobily Silnice Zprávy

Elektronická viněta v bodech: Žádné padělky, kamery, CNG se slevou, LPG za plnou cenu

Dálnice D1 v Ostravě. Foto: Jan Sůra
Dálnice D1 v Ostravě. Foto: Jan Sůra

Senát schválil ve středu zavedení elektronických dálničních známek od roku 2021. Česká republika tak bude s několikaletým zpožděním následovat okolní země, například Slovensko, Maďarsko a Rakousko. Deník Zdopravy.cz přináší základní informace k virtuálním vinětám tak, jak je prezentuje ministerstvo dopravy.

Elektronický dálniční kupón od r. 2021

Přínosy:

– stačí přes internet zaregistrovat registrační značku vozidla, zaplatit a jezdit.

– řidič si nebude muset lepit na sklo/strhávat ze skla dálniční známku, vše bude elektronicky, pouze obdrží doklad o prodeji a ten bude vozit sebou.

– úspory za tisk a distribuci kupónů až sto milionů korun

– elektronické kupóny zabrání padělkům, automatizovaná kontrola pak zajistí, aby řidiči nejezdili po dálnicích bez úhrady příslušného poplatku.

– lepší podmínky pro kontrolu ze strany Policie ČR.

Parametry:

– počítá se se stejnými druhy kupónů jako doposud, tedy ročním, měsíčním a desetidenním

– cena pro rok 2021 se oproti dnešku nezmění: 10 dní – 310 Kč, měsíční: 440 Kč, roční: 1500 Kč (ceny platí od roku 2012)

– roční kupón bude mít proti stávajícímu stavu klouzavou platnost tedy 365 dní od aktivace

– uživatel zpoplatněné silnice s vozidlem do 3,5 tuny bude moci uhradit poplatek na fyzických prodejních místech i v e-shopu (přes PC, telefon atd.)

– na elektronický kupón se nebude vztahovat 14 denní lhůta pro vrácení

– systém bude funkční od prosince 2020; zpoplatnění bude od ledna 2021

Osvobození motoristé:

– stávající rozsah osvobození v oblasti ZTP a ZTP/P zůstane zachován i v rámci nového systému elektronické dálniční známky

– pro první roky nebude potřeba před užitím zpoplatněné pozemní komunikace žádná činnost ze strany osob ZTP a ZTP/P, stejně jako osob přepravující nezaopatřené děti, které jsou léčeny pro onemocnění zhoubným nádorem nebo hemoblastozou

– kontrola bude probíhat jako doposud přímo na zpoplatněné pozemní komunikaci, takže stačí při kontrole předložit průkaz osoby ZTP a ZTP/P či doklad o onemocnění (u nezaopatřeného dítěte) a tím tyto osoby prokáží oprávněnost svého osvobození a již nebude třeba následně nikde nic dokládat či prokazovat

– od r. 2023 již plánuje stát kontrolu prostřednictvím kamer umístěných na mýtných branách a v rámci toho již následně bude třeba, aby výše uvedené osoby oznámily SFDI registrační značku vozidla, které budou využívat, toto bude možné elektronicky, plánuje se spolupráce s Czech Pointem

Osvobozená vozidla:

– elektromobily budou zcela osvobozeny

– vozidla na stlačený zemní plyn (CNG) budou mít slevu 1000 Kč

– vozy na LNG budou platit plnou sazbu. Navržená úleva z placení dálniční známky pro vozidla na stlačený zemní plyn (CNG) a nikoliv zkapalněný ropný plyn (LPG) je již od roku 2015 stanovena v Národního akčním plánu čisté mobility. Vychází přitom ze skutečnosti, že zatímco počet vozidel na CNG je v současnosti stále velmi omezený (cca 20 tisíc), počet provozovaných vozidel na LPG je řádově vyšší (podle odhadů Asociace LPG je počet těchto vozidel pohybuje kolem 200 000 možná i vyšší). V okamžiku, kdy bude počet vozidel na CNG na úrovni 250 tisíc by veškeré úlevy pro tato vozidla měly skončit. V tomto směru jde o srovnatelný počet provozovaných vozidel, jaký již dnes vykazují v ČR vozidla na LPG. Podpora LPG vozidel se tedy nejeví jako nutná. Pokud by byla úleva uplatněna nejen vůči CNG ale i LPG znamenalo by to výraznější výpadek příjmů pro státní rozpočet/SFDI

– v současné době je v ČR registrováno cca 20.000 vozidel CNG, odhad pro rok 2030 je 50.000 registrovaných vozidel CNG

– elektromobilů je cca 3.000, optimistický odhad pro rok 2030 je 250.000 elektromobilů

Výnosy z prodeje dálničních známek dnes:

– trend tržeb z emisí dálničních kuponu je za poslední léta zvyšuje

– 2013 (3,99 mld); 2014 (4,17 mld); 2015 (4,42 mld); 2016 (4,76 mld); 2017 (5,00 mld); 2018 (5,32 mld).

Kontrola:

– od 2021: Bude probíhat jako doposud přímo na zpoplatněné pozemní komunikaci. Kontrola se bude uskutečňovat několika pevnými i mobilními kamerami jako je tomu v zahraniční, nepůjde tedy o nějaký rozsáhlý kamerový systém na každém vjezdu nebo výjezdu z dálnice. Kontroly bude stejně jako dnes provádět policie a celní správa

– od 2023: Kontrola prostřednictvím kamer umístěných na mýtných branách

124
Diskuze

avatar
13 Komentáře
111 Reakce na komentáře
38 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
39 Autoři komentářů
SYNMichal J.dialixAlexandr MikulkaDalibor Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
R2R2
Host
R2R2

Kazdopadne to zatim vypada na malou domu predem vybranym spratelenym firmam, standardnimi transparetntnimi procesy jsou totiz veci jako vyber dodavatelu, priprava systemu, jeho dukladne otestovani, jeho provereni z pohledu bezpecnosti a pripadne dalsi nutne kroky spise nestihnutelne. Je smutne, kam jsme to dopracovali, tragikomicke je potom to, ze se soucasna vladni garnitura rada prezentuje jako bojovnici proti korupci.

Pavel P.
Host
Pavel P.

A bude to fungovat jako na Slovenku, kde stačí zaplatit kdykoliv daný den i po použití (samozřejmě aspoň od 2023, až to bude automatizované)?
Např. když se rozhodnu, že teď pojedu na Slovensko, tak mi stačí dálničku zaplatit až večer v cíli, protože systém mi pokutu vygeneruje až o půlnoci.
To mi přijde jako aspoň nějaká výhoda.

dialix
Host
dialix

Pavle, obávám se, že platit bude třeba předem a koupit si např. cestu na jeden den nebude možné. Zaslechl jsem něco o tom, že ty 3 varianty – 10 dní/měsíc/rok zůstanou i v té elektronické podobě.

Michal J.
Host
Michal J.

K diskusi o mýtném závislém na počtu ujetých kilometrů: Kolik kilometrů ročně ujede průměrný český motorista, který si dnes kupuje dálniční známku? Předpokládám, že to bude kolem 20 tisíc. Kolik z toho ujede po dálnici? Počítám tak polovinu (to znamená, že zhruba na dálnici stráví zhruba čtvrtinu ze svého celkového času za volantem). To máme 10 tisíc kilometrů ročně. Tam, kde se platí mýto (ať už to jsou chudé státy typu Chorvatsko, nebo bohaté typu Francie), se sazba pohybuje v rozmezí 1,50–5,00 Kč/km. To znamená, že by průměrný český motorista zaplatil za podprůměrné české dálnice ročně desetitisíce korun (+ spotřební… Číst vice »

Vnejší pozorovatel
Host
Vnejší pozorovatel

Jo, standartní situace, bydlíte ve Zlíně, Váš protějšek pochází z Karlových Varů – jedete za prarodiči svých ratolestí 2x ročně na návštěvu autem. Po dálnici cca 330 km, tj. jedna návštěva 660 za dvě návštěvy jste skoro na ceně kuponu, pokud sazba bude byť jen 1Kč na kilometr (o té se mimochodem uvažovalo už před cca 12 lety). Veřejnou dopravou je tahle relace s dětma sci-fi. Do toho pojedete párkrát Přerov a Brno, jednou třeba Hradec Králové, menší úseky nasčítáte na dalších třeba 1000-1500 kilometrů (jste fakt pasivní řidič, skoro nejezdíte) a hele, jste někde na 2.300 – 2.800 Kč… Číst vice »

Most
Host
Most

Úspora na tisku známek 100mil ? Tak ještě by bylo dobré říct kolik bude stát provoz a správa toho IT systému. Nejspíš o něco více než těch 100mil. Uznávám, že elektronické mýto má velké výhody, mě ovšem vadí, že známku za sklem vidím že mám, elektronické mýto můžu zapomenout, ale upozorní mě až pokuta nebo spíš sada pokut, které přijdou se zpožděním i několika měsíců.

Vnejší pozorovatel
Host
Vnejší pozorovatel

Psal jsem dole, třeba nějakého génia napadne, že by ten systém mohl upozorňovat na konec platnosti kuponu na zadaném e-mailu, ale to pak nebude možné vydělávat na chudácích co zapomněli odvést státu desátek na tankodrom.
že je ale trápí v současné době s automobilovou dopravou u nás hlavně tohle…

Most
Host
Most

upozornění asi bude, na Slovensku chodí sms. Ale z vlastní (slovenské) zkušenosti vím, že u více aut všechno uhlídat je docela práce, navíc když s tím jezdí zaměstnanci. Nemám víceméně žádné výhrady vůči elektronické známce, jen mi vadí, že pokuty se někde hromadí a pak vás najednou seznámí po několika měsících, kolik máte zaplatit. Druhá věc, že na celém systému se přiživí provozovatel, takže režie určitě nebude levnější, než samolepky.

Vnejší pozorovatel
Host
Vnejší pozorovatel

Máte pravdu, my tady vedem řeči, jako by to ten stát měl provozovat sám jenom za náklady, jenže stát to provozovat asi sám nebude a soukromník bude chtít ještě něco vydělat. Spíš mne děsí s jakým nadšením to většina nekriticky přijme. Máme zase o důvod víc, proč žmoulat v ruce telefon nebo bouchat do klávesnice, to je ultra -super, takže mně víc už nezajímá…

Alexandr Mikulka
Host
Alexandr Mikulka

Nic ti nebrání místo známky na okno si nalepit na přístrojovku nějaký připomínač.

jan
Host
jan

Můj názor je takový, že já IT projektům nevěřím.. Papír je papír. Nevěřím, že to bude pro stát a nás levnější.
Naopak to pak budou mít předchystané, že to v roce 2023 přepnou do režimu mýta, které já nesnáším. Protože to akorát tahá lidi a kamiony po vesnicích místo dálnicích kam patří. Stejně spotřební daň je už dost vysoká.

Dáda
Host
Dáda

No, mi mýto od ujetý vzdálenosti připadá spravedlivější, než známky – tj poušál. Mylsím, že by zavedení mýta nebylo od věci. leckde to už tak je léta (zvláště ty „jižní“ krajiny jako státy bejvalý Jugoslávie, Itálie…)

Jan Sova
Host
Jan Sova

No z těch nenažraných Chorvatů bych si příklad nebral….

jan
Host
jan

No to si povíme, až budete platit 3 Kč/km jak ve Francii a Itálii, vzorech prosperity.. Dojíždějící za prací určitě poděkují..

AAA
Host
AAA

Žlutou vestou….

Dáda
Host
Dáda

když já mám oranžovou….

Vnejší pozorovatel
Host
Vnejší pozorovatel

Máte hezké vzory, v některých „ještě jižnějších krajinách“ nemají mýto vůbec, protože tam nemají ani dálnice, taky cool, ne?

Michal J.
Host
Michal J.

Ve Slovinsku ten nesmysl zrušili, v Chorvatsku si na sdírání turistů postavili ekonomiku. Ve Francii trasa Grenoble–Ženeva: hodinka po dálnici, 500 korun mýto. Stačí 3 hodinky na francouzské dálnici a zaplatíte totéž co v ČR za celý rok. Tomu byste se opravdu chtěl přiblížit?

AAA
Host
AAA

Tak ve Slovinsku kdysi zaplatili turisté jedoucí z/do Chorvatska 50 eurocentů. Pak dálnici protáhli skoro, ale ne úplně k Chorvatské hranici a rázem za těch cca 40 km člověk zaplatil 15 euro, protože na tu fikaně sedmidenní známku se skoro nikdo vrátit nestihne. Tak nevím kdo si na sdírání turistů postavil ekonomiku.

Vnejší pozorovatel
Host
Vnejší pozorovatel

Jo, ale tohle je extrém země, kterou tranzitujete max. jednou ročně, pokud bydlíte v Lublani nebo Mariboru, asi to vidíte taky jinak a známka se Vám vyplatí více než kilometry… Stejně tak kamarádka co jezdí přes Rakousko z Mnichova jednou ročně na dovolenou do Bolzana by mohla nadávat na Rakouskou dálniční známku, přičemž Rakousko bychom asi za stát, co si na sdírání turistů na dálnicích postavil ekonomiku, nepovažovali …

Michal J.
Host
Michal J.

Záměrem zrušení mýtnic ve Slovinsku nebylo ušetřit, nebo naopak někoho odrbat. Záměrem bylo zrušit na velmi frekventovaných dálnicích úzká hrdla. Například před mýtnicí LJ-Zahod byly kolony na mnoho desítek minut chronické a situace se rok od roku rhoršovala. Sekundárním záměrem bylo zrušit zbytečná pracovní místa a zbytečné budovy spolu s vyasfaltovanými plochami.

Michal J.
Host
Michal J.

Ach jo, další, kdo věří téhle paštikářské konstrukci. Jestli věříte tomu, že ve Slovinsku během diskuse o zrušení mýtnic a zavedení vinět hráli nějakou roli Čecháčci migrující do Chorvatska, pak svou averzi namiřte vůči Švýcarsko, které nutí turisty při jakémkoli použití dálnice zakoupit CELOROČNÍ dálniční známku.

MrMarkus
Host
MrMarkus

Technologie IT nejsou vůbec problém a v době pokročilých bezdrátových sítí není pro papír místo, nejde sdílet. Problémem těch projektů je, že zcela míjí skutečné potřeby, můžete mít sebevíc šikovné lidi, ale finální produkt je k ničemu, když se netrefí na reálné využívání. Dělám IT projekty 25 let, převážně finančnictví a telekomunikace, i společnosti mimo republiku a dělali jsme i pro obce/stát. Velké soukromé společnosti si dobře dokáží říci, co skutečně chtějí, dodávají kvalitní a srozumitelná zadání, jejich lidé mají vizi a aktivně se podílí na denní bázi na tvorbě systému. Organizace z veřejného sektoru jsou bohužel pravým opakem, svými… Číst vice »

Vnejší pozorovatel
Host
Vnejší pozorovatel

taky to tak vidím. V roce 2023 nejpozději se začnou objevovat debaty, že se bude platit od kilometru, lidem se to prodá v nějakém líbivém obalu (jezdíte málo platíte málo – ale už se neřekne, že pak za cestu z Moravy do Prahy zaplatíte pomalu stejně, jako dnes za roční kupon) a s nějakou pseudovýhodou (jako tady převoditelnost kuponu, když prodáváte auto nebo měníte SPZ – koho tohle proboha trápí ?), mýto se nastaví třeba podle objemu motoru, emisní třídy, trestných bodů za přestupky, nebo třeba sociálního bodování (si vyberte), projetím poslední mýtné brány před městem zaplatíte navíc za vjezd… Číst vice »

Hajnej
Host
Hajnej

„Můj názor je takový, že já IT projektům nevěřím.. Papír je papír“
A žes nám tedy tento svůj názor nerozeslal poštou…?
😉

Ondra
Host
Ondra

Mohli dát i 1 denní např. za 100kč když někdo jede výmecne po dálnici.

SYN
Host
SYN

No, trošku bych si dovolil odhadnout že tam asi nebyl zájem to udělat zbytečně levné pro někoho kdo třeba jen půl dne projíždí (a už se v daném roce ani vracet nebude). Že s tím trošku utrpí pár domácích to se asi snese…
Pokud to bude později elektronické tak se určitě může udělat libovolné odstupňování, jde jen o to za kolik že. Už teď stojí měsíc jen o trochu víc než 10 dní, rozhodně to není lineární.

Michal J.
Host
Michal J.

Elektronizací k byrokracii! Takže kontrola bude automatická, ale řidiči budou povinni celý rok vozit v autě nějaký doklad o zaplacení? Proč, proboha?! Takže koupím kupon třeba na mobilu a pak budu hledat počítač s tiskárnou jen kvůli neschopnosti a alibismu státu? Hlavně že policii se to bude snadněji kontrolovat. Ani zmínka o tom, jaké možnosti budou mít cizinci, zvlášť ti, co si s internetem netykají a přes Česko jezdí jen jednou čas na dovolenou. „Ušetří se až sto milionů korun“ – super formulace. Takže třeba se ušetří jen 50 milionů, 10 milionů nebo taky vůbec nic. Tato věta navíc záměrně… Číst vice »

Vnejší pozorovatel
Host
Vnejší pozorovatel

A já si přisadím. „od 2023: Kontrola prostřednictvím kamer umístěných na mýtných branách“ Takže budeme do roku 2023 kupovat kamery nebo je budeme přenastavovat a dokupovat k tomu software, nebo kde je problém?. Z této věty to vypadá, že tam nějaká investice bude potřeba, když to nemůže naběhnout v plné parádě v roce 2021. „Pouze obdrží doklad o prodeji a ten bude vozit sebou.“ K čemu, pokud má být ta kontrola plně automatická? Aby mohly hlídky PČR nebo celní správy kontrolovat něco, co už kontroluje systém – tedy dělat v podstatě zbytečnou práci? Když zjistí rozpor, tak na základě toho… Číst vice »

Flinta
Host
Flinta

Ten doklad s sebou budete vozit pro případ, že třeba automatický systém kontroly špatně přečte registrační značku vašeho vozidla. Ostatně je tomu tak všude, kde podobný systém používají. V Rumunsku je například automatická kontrola doplněna kontrolami na hraničních přechodech při výstupu ze země.

Vnejší pozorovatel
Host
Vnejší pozorovatel

Tomu samozřejmě rozumím, proč bych ho měl vozit, nedochází mi to ale ve vztahu k tomu adorovanému padělání. Takže dnes musím mít za sklem kus plastu s hologramem a kontrolní ústřižek, na obojím napsanou SPZ a zjednodušení bude spočívat v tom, že policistovi nebo celníkovi při kontrole předložím papír z tiskárny a budu tvrdit, že je tam chyba systému – no dobrý no… Pokud má být ta kontrola plně automatická, kdo mě bude fyzicky tedy kontrolovat? A co budou kontrolovat u řidičů, u nichž systém jejich značku mezi plátci nenajde, ale nikdo je nezastaví? A pokud bude stačit obeslat majitele… Číst vice »

Dalibor
Host
Dalibor

To je jednoduchý. Fízli a celníci musej vydělávat, místo toho aby dělali něco užitečnýho, tj budou zastavovat auta a buzerovat předložte paragon. Tím vyvinou záslužnou činnost a budou prémie. Papaláši nahoře budou kasírovat bakšiš od skájtólu za to, že jim dohodili kšeftík. Kapsch povede arbitříž a dostane odškodný. Nějaká IT moloch firma dodá za těžký prachy SW na kamerový systém s čtením SPZ. Další firma dodá obrovský úložiště kde budou ony záznamy kamer „týct“ a z toho zase budou na patřičný místa odvedeny provize. Další firma se bude živit údržbou a servisem stovek kamer. Fízlové budou díky tomu mít „zmapovanej… Číst vice »

Dalibor
Host
Dalibor

Proč já mám prokazovat že jejich systém pracuje špatně? důkazní břemeno na všech , vyjma státu??? ať oni prokáží, že jsem nezaplatil!! Pokud musím vozit v autě nějakej hmatatelnej doklad, tak ať tam nechají ten plast, co mám nalepený na skle a ne, že mně za 3/4 roku fízlové napaří pokutu jen pro to, že se mi někde zatoulal papírek.. Kde ten papírek mám sebrat, když teda budu platit kartou na internetu?? To je zase Czech Made….Tzn Plastová nalepená známka bude nehrazena papírovým nenalepeným paragonem a ještě k tomu budeme mít všude kamery který budou fízlovat kdy kam kdo s… Číst vice »

Dáda
Host
Dáda

Tzn budu stále potřebovat „papír“ jen místo toho aby byl nalepenej na skle bude se muset „někde“ povalovat v kastlíku. A k tomu za babilion peněz kúpíme kamery a počítače a SW a serevisní firmu…. To je opravdu POKROK!!

Michal J.
Host
Michal J.

Systém státu nakoupený z daní občanů funguje špatně. Řešení? Diskomfort přeneseme preventivně na občany. To vám jako přijde správné?
Pokud selže automatická kontrola SPZ, tak snad policejní kontrola tu SPZ dokáže přečíst očima, ne? A pak se podívat do databáze, jestli má daná SPZ zaplaceno. Ne, lepší je nutit řidiče, aby si vytiskl a pek někde na dně kastlíku hledal starý doklad. A běda, jestli ho nenajde! To si pak tu elektronizaci užije naplno.

R2R2
Host
R2R2

Coz o to, papir si doma snadno natisknete, ale unikatni kody, ktere budou k danemu prodeji znamky prideleny, si uz tak snadno nevymyslite. Ted se treba divam na madarske potvrzeni mate tam „jedinecne ID objednavky“, „jedinecne ID platby“ a „jedinecne ID vinety“ to jsou veci, ktere snadno nevymyslite tak, aby pripadny padelek prosel, abyste se casem padelku a cislem trefil do ciselne rady, pripadne mohou byt v ID zakodovany informace o RZ a platnosti znamky, bez podrobne znalosti systemu se to bude tezko padelat. Jinak je samozrejme pozadavek na papirove potvrzeni pomerne nesmyslny, je to proste jen dalsi snaha o… Číst vice »

SYN
Host
SYN

Správně, přidávám se. Pokud systém má ohlídat padělky, musí mít data spolehlivá, jediné co snad zatím není na 100% je to přečtení značky ale to holt kontrolující může přečíst sám „ručně“ a pokud by snad nááááhodou neměl u sebe funkční terminál s připojením který mu to zkontroluje tak si holt „někam na dispečink“ zavolá vysílačkou. Pokud toto nemá a uvěří (bez kontroly) vytištěnému papíru tak je to stejně špatně…
Tak doufejme že to potvrzení s sebou vymyslel nějakej přeopatrnej blbec na přechodné období, ne navždy.

Flinta
Host
Flinta

Pokud se týká cizinců, budou mít stejně jako ostatní motoristé možnost koupit si elektronickou dálniční známku v kamenných obchodech, je to v článku uvedeno. Na Slovensku mají na hraničních přechodech přístroje podobné bankomatům, ve kterých je možno dálniční známku zakoupit.

Dalibor
Host
Dalibor

Prosil bych mapku oněch kamenných obchodů. Já je už dlouho hledám a žádnej kamennej obchod jsem zatím nikde nenašel, i když to o sobě tvrdí kdejakej éšop. Ono těchto staveb není zas tak mnoho, často jsou historicky cenné…

Ivan
Host
Ivan

Já zas nechápu, proč nemohou být zavedeny známky s volitelnou délkou trvání. Cena za den by se s délkou snižovala, mohla by začít třeba na 100 Kč za den.

liberal shark
Host
liberal shark

Jo, to by mně taky zajímalo :-(. Přeci nemůže být problém zadat požadovanou doby platnosti s přesností na den k tomu a spočítat adekvátní cenu.

Jan Sova
Host
Jan Sova

U toho elektronického výběru to lze, ale vláda nebude chtí….

Přemek
Host
Přemek

Moje představivost zkolabovala na této odrážce:
– systém bude funkční od prosince 2020; zpoplatnění bude od ledna 2021.
Znamená to, že si v prosinci 2020 pořídím v e-shopu e-kupon a ten mi bude platit až od ledna 2021? Nebo z ročního kuponu zaplatím jen dny po odečtení těch prosincových, když je roční e-kupon klouzavý?

Flinta
Host
Flinta

Trochu přemýšlejte. Současná dálniční známka má platnost nejméně do konce prosince 2020. Od 1. ledna 2021 bude platba probíhat v novém systému, ale elektronickou dálniční známku s platností od 1. ledna 2021 si budete moci koupit už v průběhu celého měsíce prosince 2020. Pokud by tomu tak nebylo, museli by si všichni zájemci o jízdu po dálnici kupovat elektronickou známku v prvních hodinách roku 2021, a to by asi ten systém neustál.

Dalibor
Host
Dalibor

Myslím, že to stejně neustojí. Jak se zavádí novej systém, je obvyklé že prvního půl roku to spíš nefunguje…

...
Host
...

Od ledna může také znamenat, že to začne platit až 31.1. ve 23:59:59, že. Dá se očekávat, že dálniční známka pro rok 2020 bude standardně platit od 1.12.2019 do 31.1.2021, obdobně jako známky pro roky předchozí.

Jiří
Host
Jiří

A já se tak těšil, že konečně zmiznou mezi bohumínem a brnem polská auta (kterých je bez známky tak třetina) a ony kamery budou jen někde 🙁 Nepostrádá to pak celé smysl? To zas bude na bedrech celníků, kteří budou postávat na sjezdech a účinnost bude zase jen náhodná…

Eskimo Joe
Host
Eskimo Joe

Nečetl jsem legislativu, takže vařím jen z místního zdroje. To s tím ZTP je snad jen nějaký hloupý vtip. Systém samozřejmě už dnes ví, jaké vozidlo držel ZTP používá (pokud nějaké vlastní), jelikož dotyčný to musí hlásit a dokládat STK apod, tedy stát si to může natáhnout z vlastních zdrojů. Jedna naše ZTP bába auto má, druhá ne a používá kartu podle toho, kdo jí zrovna veze. To jako po roce 2023 bude muset před každou jízdou na CzechPoint zaregistrovat to správné auto? Nebo přes internet, který zná tak akorát z televize? Proč mám pocit, že autor novely ne tak… Číst vice »

Tlapkova Patrola
Host
Tlapkova Patrola

Jsem zastancem rovnopravnosti a tak, jak bych nikdy neznevyhodnil postizeneho pri pracovnim pohovoru, nevidim duvod, proc by nemel platit za stejnou sluzbu statu jako my zdravi.

Kubrt
Host
Kubrt

„proc by nemel (postižený) platit za stejnou sluzbu statu jako my zdravi.“
Třeba proto, že z důvodu svého postižení nemůže třeba pracovat a vydělat si, ale cestovat k lékařům musí? Druhá možnost je postižené pozavírat do ústavů s přítomnou lékařskou péčí, ty pak třeba let nemusí opustit brány zařízení. Předpokládám, že tobě ta druhá možnost přijde OK, ale mě se víc líbí, když postižení můžou žít co možná běžným způsobem.

Kubrt
Host
Kubrt

30 let

Tlapkova Patrola
Host
Tlapkova Patrola

Jeden z nejlepsich pocitacovejch grafiku, co znam, je vozickar. Myslim, ze vydelava vic, nez my dva dohromady. Takze spojeni postizeny = nepracujici je hloupy predsudek.

Kubrt
Host
Kubrt

Jasně, a co ti postižení, co pracovat nemůžou? To je taky předsudek?

Jiří
Host
Jiří

Když nemohou pracovat, tak ani nemohou řídit auto.

Kubrt
Host
Kubrt

Partner, rodič, dítě co je vozí? Máte představu, jakou finanční zátěž pro rodinu představuje postižený rodič/dítě/kdokoliv, který vyžaduje trvalou péči?

Jiří
Host
Jiří

Ano mám, trvalá péče o těžce postiženého autistu je mi velmi dobrým příkladem. Přesto nemám pocit, že by to mělo dotyčného opravňovat k jízdě po dálnici bez zaplaceného poplatku, protože cestovat k lékaři mohou i jinudy. Je to můj názor a jakkoli může být špatný tak nevím, proč mi tady nutíte svůj…

Kubrt
Host
Kubrt

Proč chodíte na diskuzi, když vám vadí jiné názory?

Eskimo Joe
Host
Eskimo Joe

Jasně a ve vlaku jim dáme slevy jen na osobáky, protože není důvod, aby jeli krychlíkem. Neplatíš, tak jeď low-cost. A na záchodě jim sebereme papír, ať na ně nedoplácíme ještě víc.

SYN
Host
SYN

Ále, tak se to tak dohodlo, jako spousta věcí v sociálním systém, a dost z nich je přesně jako toto diskutabilní. Většinou jde (aspoň třeba mně) ne o to zda pomáhat, ale jakým způsobem… u papírové verze známek se celkem logicky řeklo „odpustíme jim to, aspoň se toho nebude tolik tisknout bude to jednodušší“. U elektronické čteme že zatím úplně stejně (průkazku s sebou), no a pak to nějak bude… a když systém neumožní slevu/odpuštění přesně jako doposud tak se snad zboří svět, nebo budou umírat lidé??

liberal shark
Host
liberal shark

Takové případy se mají paušálně kompenzovat jiným způsobem, a ne s tím komplikovat a plevelit všechny možné informační a poplatkové systémy.

Eskimo Joe
Host
Eskimo Joe

Jak chcete něco kompenzovat lépe než tím, že zrušíte nějaký poplatek? Navíc ještě v situaci, kdy bude stačit zadat do systému nějaké RZ, tedy úkon na pár vteřin? Náklady nula, administrativní zátěž téměr nula, ztráta příjmu otázka do diskuze.

Dalibor
Host
Dalibor

Já bych kompenzoval kompenzace dotacemi. Vytvořil na to komisi, která by vedla konzultace na výběr znalců, kteří by zpracovali posudky dle výsledků komise pro průzkum trhu, které by oponentní komise posoudila a poté by prvotní komise mohla vydat doporučení kterým by kompenzovala novelizaci…. a hned bylo by zase tolik práce pro úředníky a politiky….

liberal shark
Host
liberal shark

Podle mého názoru by se všechna podobná zvýhodnění pohodlně schovala do jediné sociální dávky pro invalidy a všechny ostatní slevy a odpoustky by se mohly zrušit. Ale to by asi bylo moc jednoduché :-(.

Přemek
Host
Přemek

Osobně sdílím logiku, že invalida, který nemůže pracovat a prací si vydělat to, co zdravý člověk, musí mít problém i s řízením, činností to náročnou na soustředění a rychlé manuální reakce. Po dálnici k lékaři? Zanedbatelná marginálie. Právě ve vyšších rychlostech je klíčová schopnost rychlé manuální reakce na dopravní situaci. Tu invalidé s výjimkami typu Alexe Zanardiho jaksi nemají…

Kubrt
Host
Kubrt

Toho invalidu může někdo vozit, že.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

To ovšem ředitelé planety nechápou.

SYN
Host
SYN

To sice ano, ale ruku na srdce, kolikrát ho skutečně vezou po dálnici k lékaři? Ještě k tomu autem které jinak roční známku nemá? A opravdu ten zlomek případů je třeba řešit nějak jako že bude elektronicky hlásit kterým autem pojede? A ne že bych to neznal, mám ZTP doma…

Dalibor
Host
Dalibor

Logika? V zákonech a vyhláškách ČR? I ty optomisto nemístnej….

babilon
Host
babilon

Já vidím jiný problém – do r. 2023 nebudou RZ vozidel vezoucích ZTP v systému, znamená to, že budou zastavována při každé dálniční kontrole jakožto potenciální neplatič?

Eskimo Joe
Host
Eskimo Joe

Jako dnes, kdy nemusí mít známku – opicajti uvidí za oknem místo známky označení s károu a sem tam někdy vás zastaví na kontrolu, jestli k tomu máte i průkaz.

Panoramix
Host
Panoramix

U toho nového systému mi celkem chybí jedna výhoda, kterou by bylo možné s elektronickou dálniční známkou snadno uvést do praxe – a sice přenositelnost dálniční známky. Ve firmě často kupujeme auta v průběhu roku a pokaždé se musí koupit nová dálniční známka. Takže musíme to výpalné zaplatit 2x, ačkoliv reálně využíváme pouze jedno auto. Staré se někam prodá a kupec možná ani dálniční známku nepotřebuje. Jenže je tam prostě přilepená na skle a oficiálně se s ní manipulovat nesmí. V elektronickém systému by toto šlo snadno napravit. Prostě by člověk v uživatelském účtu u své dálniční známky změnil RZ,… Číst vice »

Dushan
Host
Dushan

Nesmysl, okamžitě by začalo docházet k podvodům se sdílením známky, leda že by systém dovolil jen jednu změnu a zároveň kontoloval vlastnícký vztah k vozidlu, je to ale zbytečná komplikace. Holt když si někdo může dovolit často kupovat auta, tak má počítat i s jeho vybavením pro jízdu po dálnici, pokud po ní bude chtít jezdit.

Hajnej
Host
Hajnej

Na to stačí limitovat počet změn za určité časové období.

AAA
Host
AAA

Tak o peníze jde až v první řadě, jak stát nepokrytě přiznává ohledně LPG. Pokud se nepletu, v plánovaném něměckém systému melo být i lpg zcela osvobozeno.

Frantisek
Host
Frantisek

Jestliže má jít o jen iniciační podporu, pak je to takto v pořádku. Počítám, že bude-li jednou více aut na elektřinu, také začnou platit, pokud to nedopadne tak vypečeně jako kulišárna se slunečními deskami…

SYN
Host
SYN

Zrovna u toho LPG je taky otázka zda někdo bude kontrolovat jestli vozidlo na LPG skutečně jede nebo zda ho prostě jen má odkdysi nainstalovaný… LPG je sytém který je dávno zaběhnutý, a je výhodnější především ekonomicky (cenou paliva), nedomnívám se že potřebuje další zamotané podpory. CNG (v článku se tam zapletlo i LNG, tam doufám šlo jen o omyl, systémy s CNG a LNG doufám nemají mít žádný rozdíl) má zatím tolik komplikací že si nějakou tu podporu rozjezdu zaslouží, dobře že se rovnou od začátku říká že není navždy.

Ivan
Host
Ivan

To je těch 1500 u koupě nového auta pro firmu takový problém? Řekl bych, že není.

Dalibor
Host
Dalibor

Je. Každá koruna dobrá! Stát je nenažranej a neví jak by dál kasíroval víc a víc.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

V jiné informaci je přece psáno, že převodem automobilu na jiného vlastníka platnost elektronické dálniční známky nezanikne, jen se převede i s automobilem na nového vlastníka.

Dalibor
Host
Dalibor

Nemusí.. stačí fén a přelepit známku. No samozřejmně Mirek Dušín, kterej takm to RZ vypíše tlustým černým lihovým fixem má holt smůlu. Já mám víc aut (osobáka a tranzita) a známku jen jednu. Páč neumím řídit víc než jedno (tj nejedu najednou dodávkou a osobákem), tj nenastává situace, že je v provozu víc než jedno auto (leda vyjmečně, když si někdo z kámošů to druhý pučí, ale v tom případě mne nezajímá známka…ať si ji zařídí on, když už musí jet na dálnici).

Hajnej
Host
Hajnej

Hmmm, tady se krásně ukazuje, že nejvíc na téma buzerace státu řve ten, kdo ten systém sám ojebává.
V hebrejštině je na to krásné slovo „chucpe“…

Dáda
Host
Dáda

No když to stát bere tak, že je to patba za použitáí dálnice, tak to tak beru i já. Na dálnici jedu dycky se známkou. Žena má na autě známku, já mám na autě známku (páč osobákama jezdíme furt). Nechápu, proč bych měl paltit i za mýho Tranzitu, kadyž na placenou dálnici s ním najedu 4÷5x ročně (jezdím s ním z 99% po městě a blízkým okolí). Pučím si známku z osobáku, je to dvouminutová opoerace, a je klid. Stát o mojí rodiny dostal už 3000 na dáličních poplatcích a to mu musí stačit. Opravdu nebudu paltit dalších 1500Kč do… Číst vice »

SYN
Host
SYN

Já chápu že si to každý dokážeme nějak morálně ospravedlnit, ale na druhé straně to pravděpodobně dokáže i ten co bere ty mega v krabici vína…
Když už nejste Dušín, asi by bylo lepší se o tom nerozepisovat, jinak holt ta morální autorita kritizovat jiné klesá.

...
Host
...

Jak ojebává? Pokud máte víc aut a jezdíte střídavě tím či oným, současný systém dálničních známkek, tak jak je nastaven, vás značně znevýhodňuje. Nemůžete jet dvěma auty zároveň, takže tady nikdo o nic nepřichází, státu nevzniká z takového jednání žádná škoda.

Hajnej
Host
Hajnej

Já jet nemůžu, ale ta auta jet můžou. Nebo snad kromě přesednutí ještě přendaváte motor…?

Dalibor
Host
Dalibor

jako že by Tranzit sám jel na vejlet po dálnici? I ty brepto…. Jak by Můj tranzit mohl jet beze MNE sám po dálnici??? no a pokud si ho pučí kámoš, tak ať si koupí krátkodobou, je to jeho věc.

SYN
Host
SYN

V případě klouzavé platnosti ročního kupónu příjdete oproti dosavadní podobě průměrně jen o polovinu ročního kuponu (ne zcela využitý na starém autě), ba dokonce bych řekl že když očekáváte prodej (většinou se přecejen neřeší ze dne na den?) někdy začátkem roku (období známky) tak můžete koupit třeba čtvrtletní…
Každopádně na nové auto koupíte kupon až když začínáte jezdit, tam žádná ztráta nehrozí. Pokud neměníte auto každý rok, ztráta řádu 400Kč jednou za 5 let si asi žádné složité řešení nezaslouží… pokud bude jednoduché a zároveň blbuvzdorné tak snad, ale prioritu bych v tom neviděl.

Dalibor
Host
Dalibor

tady je krasne videt, ze etablismentu nejde o ekologii, ale jen o kasirovani. jinak by nemohly byt CNG bez poplatku a LPG, benzin, nafta za plnou taxu. Z hlediska ekologie je oboje neobnovitelne fosilni palivo… leda az se naucime delat metan ve. velkym jinak nez tezbou….

Filip
Host
Filip

Podpora cng je logická, jelikož je ekologičtější než další paliva, bezpečnější a není tak rozšířené

liberal shark
Host
liberal shark

1) Primárním smyslem dálničních poplatků ovšem není nějaká pochybná „ekologičnost“, ale financování dálniční sítě. A tudíž není důvod na nějaké vyjímky.

2) Když bude elektronické mýto, proč nezavést dobu platnosti známky na přání ?

Filip
Host
Filip

Když si to přečtete pořádně je tu jakýsi ekologický smysl… I kdyby ne (sám si myslím že to je blbost), stále je CNG mnohem bezpečnější než LPG, což je dosti zasadní rozdíl

AAA
Host
AAA

no nevím o tom že by u LPG byly zaznamenány vybuchující nádrže při tankování jako v koncernových cng….

Ketchup1970
Host
Ketchup1970

CNG stoupá v případě úniku z nádrže vzhůru, tedy dá se odvětrat. Kdežto LPG je malinko těžší než vzduch s vyplňuje prohlubeň, tedy koncentrace k výbušné mezi stoupá. Tohle je třeba bezpečnější hledisko . Jinak samzřejmě vybuchuje téměř cokoliv třeba i práškový cukr….

AAA
Host
AAA

Ano, teoreticky. Prakticky ovšem zatím vybuchovala ty na CNG. Pravda, byť to technicky vzato nebyl výbuch ale „jen“ roztržení tlakové nádoby.

Dalibor
Host
Dalibor

Takže v garáži se vám udělá pod stropem pěkný obláček, přijdete tam, rosvítíte (přijdete s cigárem) a buuuuum… zatímco u LPG do tý louže musíte hodit vajgla nebo sirku. Nicméně já osobně bych se bál jen pitomýho roztržení flašky, ve který je stlačenej plyn (jakejkoliv) pod tlakem 300barů. To zabíjí, i kdyby to byl třeba dusík.

Ketchup1970
Host
Ketchup1970

To vše za podminky že máte hermeticky uzavřenou garáž. Ale unikajici stlačeny zemní plyn vyvětráte téměř jako špajz. Samozřejmě, že garáze pro vjezd CNG jsou tak projektovány, stejně jako váš byt či sousedův s plynovym kotlem či sporákem.

Matoo
Host
Matoo

A nějaký důvod proč je plyn tlakovaný na stovky barů bezpečnější než kapalný plyn o tlaku jednotek barů?

Dalibor
Host
Dalibor

kterej při náhlým snížením tlaku (vypařování) se ještě solidně ochlazuje. Holt propaganda Metanu a a démonizace propanu s butanem…

Dalibor
Host
Dalibor

Hmm Lpg .. tak to srovnejte s naftou. Nevím co se lidi LPG tam panicky bojí. Ve flašce je tak 6 barů, zatímco v CNG nádrži je 300barů. To nemusí ani metan chytnout, aby při prasknutí tlakový flašky s CNG to roztrhalo auto na kusy.

ads
Host
ads

CNG a LPG jsou zhlediska ekologie proti naftě a benzínu přínosné, mají znatelně nižší exhalace. Jenže jde o to, jestli chceme podporovat ekologická paliva nebo ne. Z hlediska exhalací je LPG a CNG srovnatelné. Argument, že LPG vzniká rafinací ropy není na místě. I kdyby už dávno všechny auta jezdili na elektřinu, ropa se bude zpracovávat dál. To že CNG je bezpečnější než LPG, které je těžší než vzduch je také pravda, ale LPG nádrže jsou daleko bezpečnější než nádrže na benzín. Když hoří LPG auto, je to většinou benzínová nádrž a LPG nádrž to většinou ustojí, maximálně kontrolovaně vyhoří.… Číst vice »

asdfr
Host
asdfr

Asi tak. Vobec nejde o ekologiu. Na LPG za 15 rokov mam najazdenych okolo 300k km. Ked som to pocital, tak jazdim lacnejsie ako diesel a verim, ze aj menej znecistujem prostredie ako diesel. V aute mam este 3 roky platnu reviziu na nadrz. Ked skonci, tak skoncim aj s LPG. Nie je auto, do ktoreho by sa to oplatila namontovat.

liberal shark
Host
liberal shark

Pokud je chce někdo zvýhodnit, může tak učinit formou daňových úlev na pořízení auta nebo na paliva. Proč tím zamořovat mýtný systém ?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Protože čím víc složitosti, tím lepší systém. Složitý systém musí být propracovaný a s hromadou výjimek, aby se v tom vyznal jen ten, kdo v tom umí chodit. A do tisíce výjimek pak lze pozastrkat ledacos, jánabráchsmus je připravený.

...
Host
...

Předělat jde skoro všechno, ale ne tak, jak je dnes zvykem. Na vstřik kapalné fáze do válců přestavíte cokoli, ale představuje to náklad 60 – 80 tisíc korun (oproti zhruba polovině za plynnou fázi).

ads
Host
ads

Jenže s kvalitou českého LPG u kapalné fáze houfně odcházejí čerpadla. Když se k tomu přidává počáteční investice už to moc ekonomicky smysl nedává. Navíc doby hydroštelů a tvrzených ventilových sedel už jsou také pryč. Takže náchylnost na podpalení ventilů je dnes spíš standardem.

Dalibor
Host
Dalibor

no já mám v obou osobácích hadročtely. Akorát s těmi sedly máte recht, ale to se dá ošetřit horním přimazávánáím. Na druhou stranu přímovstřiky to mají ošetřený z výroby, páč benzin přes ventil už vůbec neproudí. (venkoncem nafta taky ne)

Dalibor
Host
Dalibor

Prosím jak je ekologičtější a bezpečnější? Tyto dva aspekty opravdu nechápu. Že by Methan byl bezpečnější než nafta? než Benzín? Chytá od blbýho pohledu, nesmrdí, není vidět, ochotně v širokém mísícím poměru se vzduchem děla dost „ostré“ směsi. Naopak když při distribuci CNG bude docházet k únikům bude to ekologicky horší jak smečka dízlů. Metan je velmi silný skleníkový plyn. CO2 je proti němu „malina“. A 99,999% Metanu těžíme, tj jedná se o neobnovitelný zdroj.

SYN
Host
SYN

Rozhodně objem zplodin CNG je výrazně nižší (tedy těch škodlivých).

Arimatejsky
Host
Arimatejsky

Metan umíme dělat jinak než těžbou už dávno.

Bivoj
Host
Bivoj

Hrách, fazole, kroupy, kyselé zelí…. 🙂

Ketchup1970
Host
Ketchup1970

Taky jímání bioplynu ze skládek a chovu skotu. V SRN je biometan podporován.

AAA
Host
AAA

Ano, tak že obděláváme kukuřici traktorama na naftu abysme ji pak nacpali do dotované bioplynky.

Frantisek
Host
Frantisek

Tak to leda při plýtvání. Jinak tam mají jít jen nezbytné odpady.

liberal shark
Host
liberal shark

V praxi bohužel převažuje model, popsaný výše AAA.

AAA
Host
AAA

díky dotacím se i zde dostáváme k absurditám podobým jako když se vyplatí v noci svítit na soláry halogenama.

Dalibor
Host
Dalibor

šikovnější krmí měniče na DC straně ze sítě, není to tak moc vidět, jako ty halogeny…Něco o tom vím :-))

Dalibor
Host
Dalibor

většina bioplynek si vyrábí „krmení“ pěstováním kukuřice. Jsou na to dotace. A traktor na zelenouo naftu. Ekoligii zdar. Roční ztráty erozí na kukuřičných lánech 5% ornice. Jupííí to se máme! Vivat podpora „zelený“ energie!

Dalibor
Host
Dalibor

ano umíme. Kolik % spotřeby metanu děláme „jinak“? kolik % toho Jinak dělanýho metanu je „ušpiněno“ sirovodíkem, CO2 a pod (tj musí se dosti čistit, než vyleze z oné bioplynk\ prosdukt čistý obdobně co teče plynovodem)

...
Host
...

Propan a butan taky

Frantisek
Host
Frantisek

Naopak. Podpora má být pouze po dobu, kdy dané není rozšířeno tak, že už podporu nepotřebuje. Myslíte, že kdyby jednou byla všechna auta na elektřinu, nebude platit nikdo? O ekologii jde, ale jen úměrně přínosu užívání auta vůbec.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Mno tak to abychom zavedli podporu na kerosin, dřevoplyn, pro parní nákladní automobily (hledejte Sentinel DG8) a nejméně tři další paliva. Protože 4 základní druhy paliv jsou málo.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jaj, samozřejmě taky mazut − když se zakáže jeho spalování v lodích, tak by na něj mohly jezdit autobusy.

Dalibor
Host
Dalibor

máme v provozu nedávno opravenou 555 – mazutku. Tak bychom jich mohli na mazut předělat víc.

Dalibor
Host
Dalibor

tak mít někde možnost sehnat sentinel, jdu do toho i bez dotace!

Partneři



CSCARGO
RSD