Elektrizace a rychlost až 160 km/h. SŽDC znovu prověří modernější Vlárskou dráhu
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) nechá předělat studii proveditelnosti na možnou modernizaci tratí na Slovácku, zejména pak částí takzvané Vlárské
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) nechá předělat studii proveditelnosti na možnou modernizaci tratí na Slovácku, zejména pak částí takzvané Vlárské dráhy z Veselí nad Moravou do Bylnice. Důvodem jsou požadavky Zlínského kraje, který by na trati rád provozoval více vlaků, pokud by došlo ke zlepšení jejich parametrů.
Kvůli tomu SŽDC vypsala zakázku na novou studii proveditelnosti, která nahradí už dříve zpracovanou. Tu nakonec ani nepředložila ke schválení centrální komisi ministerstva dopravy. Aktuálně již běží hodnocení nabídek.
„Studie proveditelnosti Slovácko již byla aktualizována, ale pro nedostatečné výsledky ekonomického hodnocení a také pro změnu přístupu Zlínského kraje k veřejné dopravě nebyla předložena ke schválení,“ vysvětlil mluvčí SŽDC Marek Illiaš
Zlínský kraj ve svém Plánu dopravní obslužnosti posiluje roli železnice, podle Illiaše byly změny už natolik významné, že by si vyžádaly kompletní přepracování díla. Proto SŽDC vypsala za pět milionů soutěž na zhotovení nové studie proveditelnosti. Vítězná firma bude mít na její dokončení 15 měsíců.
Studie má posoudit možnost zrychlení kolejového napojení Slovácka se Zlínem a zlepšení dostupnosti místních center s Olomoucí a Prahou. Má také zjistit, zda se vyplatí trať ze Starého Města u Uherského Hradiště až do Bylnice nebo Luhačovic elektrizovat. V zadávací dokumentaci je popsáno šest různých variant, které se od sebe liší hlavně rozsahem úprav. Nejmenší akcí je elektrizace úseků ze Starého Města u Uherského Hradiště do Luhačovic a z Veselí nad Moravou do Uherského Hradiště na střídavý proud včetně zrychlení trati na 100 kilometrů v hodině a modernizace stanic. Dosud je na trati maximem rychlost 80 km/h. Další dvě varianty počítají se stokilometrovou rychlostí a elektrizací do Bojkovic, resp. Bylnice. Tři další verze jsou shodné s prvními třemi, jen počítají u jednotlivých úseků se zvýšením rychlosti na 140-160 km/h a instalací zabezpečovače ETCS. Takové úpravy by ale přinesly nutnost budování přeložek.
Původní aktualizace studie proveditelnosti uvažovala s částkou mezi 3,8 – 6,2 mld. Kč v závislosti na rozsahu elektrizace. „Hodnoty nákladů nelze předjímat, protože došlo k výrazným změnám metodiky oceňování staveb a dá se předpokládat částka vyšší,“ dodal Illiaš. Podle něj nejde ani zatím stanovit termín, kdy by se začalo stavět, nebude to ale dříve než v roce 2025.
SŽDC už letos začala připravovat vylepšení i další částí Vlárské dráhy mezi Brnem a Veselím nad Moravou.