Egis Rail trať do Přerova projektovat nebude, i když boduje u soudu

InterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhyInterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhy

Správa železniční dopravní cesty uzavřela proces výběru projektantů tratě z Brna do Přerova. Ostře sledované klání přitom nakonec dopadlo špatně

Správa železniční dopravní cesty uzavřela proces výběru projektantů tratě z Brna do Přerova. Ostře sledované klání přitom nakonec dopadlo špatně pro francouzskou Egis Rail, která ve třech ze čtyř soutěží v celkové hodnotě přes 230 milionů korun nabídla nejnižší cenu. Smlouvu na tři sporné stavby nakonec v těchto dnech získaly druhé firmy v pořadí Sudop Brno a Sudop Praha (dva úseky) a Moravia Consult Olomouc. Čtvrtou stavbu získala Moravia Consult jako nejlevnější už v červnu. Deníku Zdopravy.cz podepsání smluv potvrdila mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Společnost Egis Rail, která má za sebou řadu projektů vysokorychlostních tratí, šla do tendrů s českým spolkem CEDOP. Doplatila ale na úkony České komory inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT), jejíž souhlas je pro působení zahraničních projektantů klíčový. Chování komory přitom připomínalo chytrou horákyni; ve věci vydala hned pět rozhodnutí. Nejprve počátkem května francouzským inženýrům prodloužila registraci takzvaných hostujících osob o rok, aby toto rozhodnutí za dva týdny na to předseda ČKAIT Pavel Křeček zrušil.

Pro francouzské sdružení to znamenalo ztrátu kvalifikace. Na základě toho SŽDC firmu z tendrů vyřadila. Inženýři Egisu následně ČKAIT zažalovali, a soud přiznal žalobě odkladný účinek. ČKAIT ovšem napadené rozhodnutí sama zrušila, čímž učinila žalobu bezpředmětnou. Vydala pak ještě několik dalších rozhodnutí, ovšem se stejným konečným výsledkem: vybraní Francouzi z Egisu v tuzemsku působit nemohou.

Následovaly další dvě žaloby na ČKAIT, poslední z nich přitom tento týden znovu soud přiznal odkladný účinek. Mezitím ale už SŽDC příslušné smlouvy podepsala. Městský soud v Praze se přitom nad jednáním ČKAIT pozastavil. V rozhodnutí o odkladném účinku mimo jiné píše: „Pro úplnost soud uvádí, že procesní postup zvolený žalovaným … považuje za značně diskutabilní a z hlediska vymezení kompetence orgánů veřejné správy a správního soudu za neudržitelný.“

„Pokud soudní spor vyhrajeme, otevře nám to dveře k vymáhání škod po ČKAIT,“ uvedl Petr Šlegr z Cedop. Již dříve přirovnal ČKAIT ke středověkému cechu, který rozhoduje o tom, zda se do ulice smí přistěhovat nový pekař.

Trať z Brna do Přerova s uvažovanou rychlostí až 200 kilometrů v hodině má být prvním z takzvaných rychlých spojení v Česku.

Tagy Cedop ČKAIT Egis Rail SŽDC
9 komentářů