Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Egis Rail trať do Přerova projektovat nebude, i když boduje u soudu

InterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhy
InterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhy

Správa železniční dopravní cesty uzavřela proces výběru projektantů tratě z Brna do Přerova. Ostře sledované klání přitom nakonec dopadlo špatně pro francouzskou Egis Rail, která ve třech ze čtyř soutěží v celkové hodnotě přes 230 milionů korun nabídla nejnižší cenu. Smlouvu na tři sporné stavby nakonec v těchto dnech získaly druhé firmy v pořadí Sudop Brno a Sudop Praha (dva úseky) a Moravia Consult Olomouc. Čtvrtou stavbu získala Moravia Consult jako nejlevnější už v červnu. Deníku Zdopravy.cz podepsání smluv potvrdila mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Společnost Egis Rail, která má za sebou řadu projektů vysokorychlostních tratí, šla do tendrů s českým spolkem CEDOP. Doplatila ale na úkony České komory inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT), jejíž souhlas je pro působení zahraničních projektantů klíčový. Chování komory přitom připomínalo chytrou horákyni; ve věci vydala hned pět rozhodnutí. Nejprve počátkem května francouzským inženýrům prodloužila registraci takzvaných hostujících osob o rok, aby toto rozhodnutí za dva týdny na to předseda ČKAIT Pavel Křeček zrušil.

Pro francouzské sdružení to znamenalo ztrátu kvalifikace. Na základě toho SŽDC firmu z tendrů vyřadila. Inženýři Egisu následně ČKAIT zažalovali, a soud přiznal žalobě odkladný účinek. ČKAIT ovšem napadené rozhodnutí sama zrušila, čímž učinila žalobu bezpředmětnou. Vydala pak ještě několik dalších rozhodnutí, ovšem se stejným konečným výsledkem: vybraní Francouzi z Egisu v tuzemsku působit nemohou.

Následovaly další dvě žaloby na ČKAIT, poslední z nich přitom tento týden znovu soud přiznal odkladný účinek. Mezitím ale už SŽDC příslušné smlouvy podepsala. Městský soud v Praze se přitom nad jednáním ČKAIT pozastavil. V rozhodnutí o odkladném účinku mimo jiné píše: „Pro úplnost soud uvádí, že procesní postup zvolený žalovaným … považuje za značně diskutabilní a z hlediska vymezení kompetence orgánů veřejné správy a správního soudu za neudržitelný.“

„Pokud soudní spor vyhrajeme, otevře nám to dveře k vymáhání škod po ČKAIT,“ uvedl Petr Šlegr z Cedop. Již dříve přirovnal ČKAIT ke středověkému cechu, který rozhoduje o tom, zda se do ulice smí přistěhovat nový pekař.

Trať z Brna do Přerova s uvažovanou rychlostí až 200 kilometrů v hodině má být prvním z takzvaných rychlých spojení v Česku.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Rado
Host
Rado

Smutný příběh a jasný příklad klientské korupce. Za takového stavu, se u nás NIKDY nepostaví nic, co by odpovídalo potřebám obyvatelstva moderního evropského státu. Kolik dostávají všimného premiér a ministr dopravy, ministr spravedlnosti, že dokáží přehlížet nezákonnou činnost v naší zemi. Ne nebojím se nazvat premiéra, ministra dopravy, ředitele sždc a šéfy českých projekčních firem mafiány. Jak si může dovolit předseda nějakého cechu vyloučit profesionálního projektanta, za kterým stojí hmatatelné výsledky. A zároveň v tom samém cechu zůstane někdo, kdo vyprojektoval například modernizaci „hrbaté“, či jiných paskvilů. A tím připravil tozpočet čr o stamiliony ne-li miliardy. Místo toho aby takový… Číst vice »

Mirek
Host
Mirek

Plně souhlasím!!!

Roman Srp
Host
Roman Srp

Neuvěřitelná prasárna ala Chládek & Tintěra v Praze..

Martin Ruzicka
Host
Martin Ruzicka

Ja uz nemuzu, v tyhle zemi je proste vyssi zajem na tom, aby tu nebyla konkurence silnicni doprave a ani tu nevznikly zadne nove, natoz vysokorychlostni trate, pouze akorat vyhodime penize oknem na nejakou tu modernizaci regionalni zeleznice mezi mesty… Dokonce i tu primestskou (napr. v okoli Prahy) jsme prakticky uz zarizli. Ja si proste myslim, ze co se tyce zeleznice, meli bychom postavit VRT co nejdrive mezi krajskymi mesty se zastavkami v regionalnich centrech a pokud mozno uz na 350km/h, protoze slyset v TV jak se na nekterych dalnicich zvedne rychlost az na 160km/h, ale vlaky nechame na max.… Číst vice »

Michal
Host
Michal

Máte zajímavé nápady, k jejich realizaci bych doporučil prospektorskou činnost v oblasti nerostných surovin.

Jako nejužitečnější bych viděl najít nějaké vydatnější ropné ložisko, pokud najdete jen zlato nebo lithium, nelze garantovat, že zbyde i na VRT do Karlových Varů.

Martin
Host
Martin

Michal: Dekuji :-), ale ja cerpam z dostupnych materialu, nektere jsou ekonomicky drazsi, ale zaroven vyhazujeme penize na projekty, ktere jsou ekonomicky levnejsi… Vas priklad s VRT do K.Varu, zde je planovana odbocka z VRT Praha-Usti od Litomeric smerem na most s rychlosti do 230km/h, a usek z Chebu do Mostu je konvencni trati modernizovanou na 160km/h a pocita se s provozem vysokorychlostnich vlaku z Prahy pres Most az do K.Varu, technicky neni problem modernizovat trat az na 200-250km/h. Cena rekonstruovane trate totiz vychazi temer na stejne penize jako stavba nove trati… Ropna loziska, zlato ani lithium neni treba… 🙂… Číst vice »

Martin
Host
Martin

Pardon, … misto tvrzeni „vyhazujeme penize na projekty, ktere jsou ekonomicky levnejsi“ melo byt: „vyhazujeme penize na projekty, ktere je mozne resit ekonomicky vyhodnejsim resenim“… napr. D0 v useku pres Suchdol je mnohem drazsi nez pres Rez, nebo velmi draha planovana rekonstrukce trati Brno-Prerov, kde studie snad i poprela fyzikalni zakony…
A mj. ja nerikam, ze vse musi byt postaveno, treba trat z Plzne do Budejovic asi zrovna na VRT nebude treba resit pokud spojeni bude vyhovovat i po dostavbe ostatnich VRT trati… 🙂

Mirek
Host
Mirek

Sudop Praha a MCO Moravia Consult si myslim stejný vlastní. ČKAIT je banda důchdců co si drží židli stůj co stůj a jak se říká ruka ruku myje. Doufám, že ten Egis u toho soudu vyhraje!!! Nechci, aby mi VRTku Sudop zmršil!!!!

Zatuchlý český rybník
Host
Zatuchlý český rybník

Pro lepší orientaci v projekčních firmách…
SUDOP GROUP = SUDOP PRAHA + METROPROJEKT Praha + MORAVIA CONSULT Olomouc + …
SUDOP BRNO je pak zvlášť…

Newsletter