Dvoukolejka do Chlumce má projektanty, přípravy vyjdou na čtvrt miliardy korun
Stavba má začít v roce 2027.
Sdružení firem Mott MacDonald CZ a Valbek vyhrálo veřejnou soutěž na projektovou přípravu modernizace části železniční trati z Prahy do Hradce Králové. Za 236 milionů korun připraví dokumentaci pro stavební povolení a prováděcí dokumentaci stavby pro úsek odbočka Kanín – Chlumec nad Cidlinou.
Vítězství sdružení vyplývá z registru smluv. Cena v soutěži mírně spadla, odhad byl 254 milionů korun.
Jde o jeden z úseků projektu nazvaného jako VOCHOC, tedy zdvoukolejnění trati mezi Velkým Osekem a Chocní přes Hradec Králové. Z modernizované trati se má stát alternativa k přetíženému koridoru mezi Chocní a Prahou.
Správa železnic podle informačního letáku počítá s tím, že stavba by mohla začít v lednu 2027. Ještě loni uváděla rok 2026. Půjde o celkem 18,7 kilometru dlouhý úsek, kde dojde ke zvýšení rychlosti na 160 km/h. Výjimkou bude úsek kolem Převýšova, kde došlo ke změně trasy tak, aby byla zachována stávající nádražní budova. Projekt navazuje na sousední stavbu – modernizaci traťového úseku Kolín – odb. Babín včetně Libické spojky. Na opačném konci se projekt musí koordinovat s modernizací traťového úseku Chlumec nad Cidlinou – Hradec Králové.
Petice zachránila další nádraží. Správa železnic budovu v Převýšově nezbourá
Podle Správy železnic budou hlavními benefity zvýšení rychlosti a zlepšení podmínek pro nákladní dopravu, ke kterým dojde díky přeložení částí trati do nových úseků s většími poloměry oblouků a příznivějšími sklony. Stanice Dobšice nad Cidlinou, Převýšov a Chlumec nad Cidlinou získají bezbariérová nástupiště v normové výšce 550 milimetrů nad kolejí, což umožní snadnější výstup a nástup cestujících se sníženou schopností pohybu a orientace. Současně dojde k prodloužení délek kolejí umožňujících jízdu a obsluhu nákladních vlaků dlouhých 740 metrů. Stanice Choťovice bude zrušena a nahrazena odbočkou umožňující přejíždění vlaků mezi traťovými kolejemi.
Úsek bude nově elektrizován střídavou trakční napájecí soustavou 25 kV AC, 50 Hz. Stykové místo trakčních soustav bude posunuto směrem k ŽST Velký Osek, aby úsek Kanín – Dobšice-Libněves (včetně) nemusel být dočasně elektrizován stejnosměrnou trakční soustavou 3 kV.