Infrastruktura Železnice

Drážní úřad začal řešit odstranění výhybky na Žižkov

Nákladové nádraží Žižkov. Pramen: České dráhy
Nákladové nádraží Žižkov. Pramen: České dráhy
Drážní úřad vyšetřuje, zda loňské odříznutí Žižkova od železniční sítě bylo legální.

Loňské odříznutí celostátní tratě z Malešic na Žižkov od zbytku železniční sítě, které provedla Správa železnic, projde vyšetřováním Drážního úřadu. Informaci deníku Zdopravy.cz potvrdil bez dalších podrobností mluvčí úřadu Martin Novák.

„Obdrželi jsme oficiální podnět. Odstraněním výhybky číslo 7, která spojovala malešickou trať s Nákladovým nádražím Žižkov, se zabýváme,“ sdělil Novák. Úřad zřejmě zahájí správní řízení, jak bývá v těchto případech zvykem. Pokud se ukáže, že výhybka i s částí celostátní tratě byla odstraněna svévolně, hrozí správcům železnice pokuta až deset milionů korun.

Správa železnic nepoužívanou žižkovskou trať odřízla od sítě loni v listopadu při opravě malešické tratě po nehodě, když výhybku číslo 7 neobnovila. Rychlý zásah ocenili především nákladní dopravci, pro které je trať přes Malešice důležitou tepnou. Nad legálností neobnovení výhybky ale visí otazník.

Odbočka na Žižkov bez výhybky. Autor: Martin Kubík
Odbočka na Žižkov bez výhybky. Autor: Martin Kubík

Ministerstvo dopravy tehdy mylně tvrdilo, že trať na Žižkov už je zrušená. Pasivní roli pak sehrál i Drážní úřad, ačkoliv dle svého vyjádření neobdržel od Správy železnic písemné ohlášení stavby. Deníku Zdopravy.cz sdělil, že byl informován telefonicky. Stavební zákon ale s ohlášením počítá a mluví o obnově původního stavu.

Mezitím letos v květnu podala Správa železnic na ministerstvo dopravy žádost o zrušení tratě a ministerstvo zahájilo příslušné řízení. To ale přerušilo na žádost magistrátu, který chce trať zachovat a využít ji například při stavbě pražského okruhu. Žižkovská radnice naopak počítá se změnou územního plánu, která s tratí nepočítá. Její těleso by se mohlo využít pro novou tramvajovou trať.

Faktem je, že nákladové nádraží Žižkov pozbylo význam pro železniční dopravu nejpozději k 1. lednu 2016, kdy Drážní úřad zrušil vlečku firmy Rail Cargo Operator, která byla zaústěna do dráhy celostátní. Zrušení vlečky pak vedlo k poškození vjezdu do samotného historického terminálu, takže pod surreálné ocelové konstrukce by se vlak stejně nedostal. Na papíře však trať dosud existuje.

V areálu nádraží a okolí má vzniknout nová čtvrť.

Odebírat
Upozornit na
guest
36 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jakub

Osobně za sebe můžu říct, že po tom, co jsem se tam byl podívat, není jediný problém výhybka číslo 7 v Malešicích. Ono stačí se projít a když člověk dojde k Žižkovu, narazí na kus chybějící trati resp. zhlaví (podle map 100 m). V těchto místech sídlila 1. výhybka a jeden angličan. Zde ještě přikládám odkaz s fotkou https://ctrlv.cz/hSHZ . Závěrem mě z toho vyplývá, že i kdyby se výhybka v Malešicích obnovila, bude to pro provoz málo.

Martin

Na veci to ale nic nemeni, je to binec na uradech, kde nevedi co ktera ruka dela…
Nicmene na trati se poskozena mista daji opravit i docasne, ale napojit ji na hlavni trat (vyh.7) uz tak jednoduche neni, tam uz je to na vyluku koleje…

Kare Vojtíšek

Jen další ukázka nezodpovědného vedení ministerstva dopravy a ředitelství drah. Někdo odstraní výhybku a nikdo nic neví. A když to zjistí, vyvinou maximální úsilí k dopadení viníka. Takovou komedii fakt nevymyslíš.

J.L.

Mně se na těchhle žanomyších válkách nejvíc líbí, jak se dvě státní instituce SŽ(DC) a DÚ, obě spadající (asi – nevím) pod MD navzájem přetahují o blbosti a pevně doufám, že se budou navzájem soudit, popřípadě pokutovat.

dada

takze se objedna atypycka vyhybkaam opet se udela vyluka a vyhabka se osadi. pak se oprasi zadost o zruseni trate a trat se zrusi…. Neni to krasny? tohle kdyz budete vypravet…. jako takovy perlicky z nataceni…

Martin

No, odstraneni nemelo probehnout… 😀
Ale ano, je to komedie…

bkv

takže v rámci opravy tratě měli objednat atypickou výhybku, čekat na její dodání a po dodání jí osadit?

Martin

Pokud neni zruzena, ano… a v tech nakladech je jedna vyhybna skoro nic…

Petr

Kdysi se říkalo, že vlečka Tochovice-přehrada, také není oficiálně zrušená a že pokud pozemek bude armáda vracet státu, že musí uvést vlečku do stavu v jakém jí převzala. Já už bych se nedivil ničemu. 😀

Mirek

😂😂😂……… žádná jiná reakce snad ani není relevantní………..to je ale komedie 😂😂😂

Bob

Pokud by státní správa normálně fungovala, tak by správce trati toto řešil s Drážním úřadem asi tak půl hodiny po té nehodě.

Martin

Pokud by fungovala normalne, tak by vyhybka odstranena nebyla a cele zruseni probehlo az pozdeji…

Leinad

Teď to zpujezdnit před čekajícím vlakem bylo v pořádku, ale atypická výhybka se měla dávno objednat a ve vhodný čas nainstalovat.

Ondra

Jestli je ta trať na NNŽ na zrušení a žádný provoz tam není, tak je logické, že tam tu výhybku při opravě pocuchaného zhlaví už nedávali. Že se tím někdo z formálních důvodů zabývá, protože je tu podnět a tak se tím zabývat musí, to je asi taky normální, jen doufám, že zvítězí zdravý rozum.

-TR-

Pokud vím, vlečka na nákladové nádraží Žižkov má být použita na odvoz zeminy při stavbě pražského městského okruhu. To je zcela legitimní požadavek, který ulehčí Praze tak, že nebudou tam muset zbytečně jezdit kamiony navíc.

On.

Vize pražského městského okruhu je tak daleko od uskutečnění že nyní plánovat takové detaily odkud a kam se bude odvážet vytěžená zemina je pouze teoretickém cvičení na téma co dělat až na Marsu nebude dost místa na další kolonii vystěhovalců že Země. Navíc daleko efektivnější bude onu zeminu využít při stavbě libeňského přesmyku který bude probíhat současně.

Bob

No vidíte, a přesně k tomu libeňskému přesmyku by tu zeminu bylo možné vozit po železnici. Pokud by tam tedy náhodou zrovna nebyla z důvodu rekonstrukce výluka, že.

On.

To šlo, protože 500 metrů autem 3 kilometry vlakem a 300 metrů autem. Dvě překládky na třech kilometrech se vyloženě vyplatí. Navíc s velkou pravděpodobností se stavbou přesmyku dojde k rekonstrukci a hlavně přestavbě Malešic kdy stejně budou ony zbytky bývalé vlečky překážet.

K.S.

No také je možné využít nějaký dopravníkový systém, 300m je, jak se říká, žádná míra.

Jan

Co se týče použití vlečky, proč ne. Ona by se dala využít nejen ma městský okruh, ale i na odvoz sutin bývalého Telecomu a naopak na výstavbu všech developerských projektů v okolí. Nákladové nádraží bude prakticky ze všech stran obklopenou novou masivní výstavbou, několik tisíc bytů. Akorát to znamená obnovu nejen jedné výhybky u malešického nádraží, ale také obnovení zhlaví NNŽ plus pár nových kolejí, teď je to prakticky celé vytrhané a trať končí už před mostem K Červenému dvoru.

Tomas

to byl takovy vlhky sen. nase uzasne prazske vedeni s tim vyrukovalo az v dobe, kdyz se o te vyhybce zaclo psat v kontextu zruseni trati.

do te doby nejspis ani nevedeli, ze nnz existuje.

Jaaa

To je furt dokola. Tuhle rozvahu odvozu a návozu materiálu nedělají politici. Jste normální?

K.S.

Myslím že NNŽ věděli, ale nevěděli co se tam páchá, v kompetenci, respektive popisu práce, vedení Prahy opravdu není pobíhat po městě a zjišťovat jestli jsou koleje kde jsou v mapě. Bez problémů mohli do těch článků žít v představě že to tak je, že tam jsou koleje, výhybky a dá se tam nakládat. A pak samozřejmě v momentě kdy zjistili že je to jinak, tak začali jednat.

KarelF

Tak s ohledem na fakt kdy se to bude stavět reálně dle mne 2030 a dále si tu vyhýbku tam pak na dobu nezbytně nutnou mohou přidělat.

dada

a jak se ta zemina ze stavby okrudu dostane na zizkovsky nadrazi??? A kam tim vlakem pojede? To se jako bude 2x prekladat?

Kalina

Taky myslím, že to skončí jen konstatováním, že postup sice nebyl formálně správný, ale žádná povinnost nápravy do původního stavu ani sankce nevznikne, jelikož se jedná o nevyužívanou trať.

Vít Jůza

Taky doufám, že zvítězí zdravý rozum, nedorozumění se vezme jako nedorozumění a bude se trvat jenom na obnovení funkčnosti trati (kéž by nejen této).

Peeetr

Nastupující budoucností logistiky jsou výškové sklady u center největších měst.
A samotná velká města Západu budou muset velmi rychle projít reindustrializací, jak se přesunem na internet stanou kanceláře minulostí, a žádná jiná práce nebude dostatečně zisková, aby uživila obří nájmy za bydlení v těch městech.

Bram

Ono to tak žhavé s home office nebude. Ten bude povolen tak dva dny v týdnu a zbytek bude muset zůstat – osobní kontakt je nevyhnutelný i mezi kancelářskými pracovníky, byť se dají pořádat telekonference, čehož se bohatě využívá zejména při kontaktu se zahraničím.

Tomas

mam sice na HO pdobny nazor, jako vy … ale takovy optimista bych nebyl.

spousta zahranicnich firem (hlavne tedy IT), ktere maji pobocky v praze, ma homeoffice od brezna az do zari ci rijna (s tom, ze bude pokracovat i do zimy)

a ten homeoffice je ve smyslu, ze je povinny. kancelare jsou zavrene a ti lidi nemuzou do kanclu, i kdBy chteli.

Bram

Vím, moje přítelkyně to tak má, není to IT, ale jde o kancelářskou pozici v logistice. Jenže to jde v pohodě akorát u práce, kterou vyřídím po mailu, nebo telefonicky či telekonferencí mezi dvěmi osobami (obě na home office), ale už blbě se dělá týmová spolupráce, kdy je potřeba se setkat najednou s více lidmi. Nebudou to chtít vedení firem, protože jde produktivita práce dolů – rušící prvek při práci jsou třeba děti.

K.S.

Problém je že korporace reagují dneska ne na ekonomiku, ale na strach a podobně. Víte snad jak se začalo protestovat proti otevření fabriky Tesly i když to státní nařízení povolovalo. (Že za tím byla politika a místní politička nemusí Muska, je další věc). V korporaci kde dělám mají strach otevřít kanceláře v ČR a obnovit normální činnost protože kdesi ve státech někdo na ten virus umřel. Bohužel nejsou při své velikosti již s to asi moc velké granularity jednání a rozhodování. Jinak mne celkem korporace svou reakcí zklamaly. Čekal jsem že budou vytvářet tlaky na politiky aby se všechno otevřelo… Číst vice »

Frantisek

S těmi podivnými úmrtími politiků to doufám nemyslíte vážně. Nebo už se i u nás pro jiný názor bude vraždit?

K.S.

Nemyslím, je to reference na cyberpunkové korporace, na to jak se obecně líčí v obecném povědomí, jako něco zlovolného co si dovolí všechno a nic pro ně není problém, neváhají pro zisk se uchýlit i k fyzickým likvidacím. Ano nepřekvapilo by mne to kdyby to nastalo, ale to je tak všechno, spíše mne překvapuje jejich nečinnost. Ale akcionářům asi stačí, jak se zhodnocují akcie v současnosti.

KarelF

Je to velmi jednoduché. Například bývalé upc mělo h.o. již léta zpět. Operátor se odzkoušel prvních pár měsíců na call centru a když to vypadalo že na to má hurá z domova. Produktivita šla dolů, zjistilo se co na to má vliv a operátor si na to musel dávat pozor. Děti, vaření lelkování, televize a pod. když to trvalo tak výstraha a pak výpověď. Telekonference není problém i mezi více lidmi mimo jiné toto vše budem ít dopad nejen na potřebu kanceláří, ale i aut respektive flotil velkých firem. Musíš tam jet? Přežité udělejte si telekonferenci.

dada

a jakze to souvisi s onou vyhybkou?