Drážní paradox. Vlaky mezi Prahou a Brnem pojedou déle než před modernizací za 10 miliard korun

Lokomotiva Siemens Vectron (193.690) v čele vlaku Českých drah u Chocně. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czLokomotiva Siemens Vectron (193.690) v čele vlaku Českých drah u Chocně. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Jízdní doby mezi dvěma největšími městy se prodlouží v porovnání s dobou před odklonem až o 11 minut

Většina dálkových vlaků mezi Prahou a Brnem se od 1. července po více než dvou letech  vrátí na rychlejší trasu po koridorové trati přes Českou Třebovou. Konec omezení a odklonu přes Vysočinu přinese zkrácení jízdních dob v porovnání se současným stavem zhruba o půl hodiny. Cesta však bude pomalejší, než když modernizační práce za více než deset miliard korun započaly.

Vyplývá to z porovnání jízdních dob dálkových expresů mezi Prahou a Brnem před zahájením odklonu a po návratu na koridor. K ukončení omezení dojde díky dokončení prací v úseku kolem Tiché Orlice u Brandýsa nad Orlicí.

Podle jízdního řádu, který začne platit od 1. července, prodlouží Správa železnic jízdní dobu nejvíce RegioJetu. Ten z Prahy do Brna na hlavní nádraží v roce 2021 jezdil za 2 hodiny a 26 minut, nyní pojede 2:34. Ještě větší zpomalení nastane na cestě z Brna. Nově je jízdní doba prodloužena z 2 hodin a 31 minut v roce 2021 na 2 hodiny a 42 minut. Vlaky Českých drah pojedou stejně dlouho jako dosud v případě cesty z Prahy (2 hodiny a 35 minut), z Brna Railjety a Metropolitany zrychlí o minutu na 2 hodiny a 33 minut. Ještě v roce 2019 před modernizací jezdily za 2 hodiny a 30 minut.

Větší rezervy kvůli spolehlivosti

Mluvčí Správy železnic Jan Nevola v odpovědích na dotazy týkající se pomalejšího cestování mezi oběma městy uvedl, že jízdní doby nejsou dány pouze technickou schopností daného vlaku vyvinout určitou rychlost či traťovou rychlostí v konkrétních úsecích. „Záleží také na vytíženosti dané trati. Z našeho pohledu by měl být jízdní řád spolehlivý a opakovatelný. Správa železnic proto při konstrukci jízdního řádu, v zájmu spolehlivosti a včasnosti jízdy vlaků, zvyšuje rezervy v jízdních dobách. U linky Ex 3 mezi Prahou a Brnem je tato rezerva stanovena na 3 minuty, což jsou 2 % celkové cestovní doby,“ uvedl Nevola. Nově má také vedení Správy železnic navázány odměny za plnění jízdního řádu. Jinými slovy, když prodlouží jízdní doby, zvyšuje se šance na vyšší procento vlaků, které dojedou včas, a tím pádem i větší bonusy.

Správa železnic do trati mezi Prahou a Brnem za poslední dva roky investovala přes deset miliard korun. Na sedm miliard korun přišla oprava a modernizace trati mezi Brnem a Blanskem. Úpravy trati mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí přišly na více než tři miliardy korun. Další miliardy korun stojí modernizace uzlu v Pardubicích nebo již skončená proměna koridoru mezi Velimí a Poříčany.

Tagy praha-brno Správa železnic
249 komentářů