DPP může začít stavět další tramvajovou trať. Spojnice Modřany – Libuš vyjde levněji, než byl rozpočet

Tramvajová trať Modřany - Libuš, vizualizace. Autor: MetroprojektTramvajová trať Modřany - Libuš, vizualizace. Autor: Metroprojekt

První cestující mají tramvaje po nové trase svézt na jaře 2023, většinu nákladů zaplatí Evropská unie.

Zpět na článek
80 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Miroslav Zikmund

Já bych nad „nižší“ cenou nehýkal nadšením … nikdo netuší o kolik zdraží materiál, i kdyby firmy držely mzdy na „uzdě“, tak pracovní stroje „jedou“ na naftu, jejíž cenu nelze odhadovat ….

Jan

Myslíte, že zrovna ta nafta, která mimochodem ujíždí daleko méně než ceny elektřiny, tvoří nějak významné procento té zakázky?

Jelen

S touto tratí předpokládám zkrácení linky 165 na Sídliště Libuš, tuší někdo, co bude potom jezdit z Modřan na Zbraslav? Bude tam prodloužena linka 246?

MrMarkus

Ta otázka je dobrá. 165 bude zcela určitě v části trasy nahrazena tramvají. Na 246 se asi nešáhne, ale bude nějaké jiná, nová linka. Co vím, je tu i nápad některé 139 posílat až na Zbraslav, ale v současnosti je to utopie kvůli stavu Komořanské. To je úzké hrdlo, ve špičkách pravidelně kolona, 165 co si přizeve od Zbraslavi do Modřan 10 minut zpoždění je běžná … Tam se musí vyřešit hlavně kapacitnější přeložka Komořanské a napojení na okruh, které výrazně sníží počet vozidel na úseku od okruhu do Zbraslavi.

Lkprak

Někde byl odkaz na souhrn dopravních opatření a tam se psalo o prodloužení některých těch stávajících linek vedoucích do Komořan.

Jelen

A je trasa Komořany – Zbraslav průjezdná pro kloubové autobusy? Je kde na Zbraslavi kloubovou linku ukončit? Že tam bude prodloužena 139 dost pochybuji. 246 by k prodloužení přímo nabízela.

Kulda

Na Sídlišti Zbraslav už kloubové autobusy v minulosti končili, když ještě jezdila 243.

MHD

K tomu dodám jednu zajímavost. Okolo roku 1990 na lince 245 ( Braník- Komořany- Zbraslav- Radotín) chvilku jezdily i Ikarusy 280.

medical_examiner

No přece autobus, a pak nic, protože do Zbraslavi vede vlak 😁

ldx

To sice vede, z Hlaváče přes Kačerov, ale půlhodinový interval je dobrý tak pro vesnici… to už je lepší ject přes Radotín (v tuto chvíli taky v totální přestavbě) a zbytek dojít, případně dojet třeba na koloběžce.

Kuba

Probůh k čemu má být zastávka u vodojemu? To bude další ČSAD Smíchov. Jen spousta prostavěných peněz, promrhaná energie i čas cestujících a přínos veškerý žádný. Už ta observatoř je sporná.

Radek

Zastávky na znamení už nějakou dobu umíme.

Frantík

No ale pokud to nezmění nějakou značkou, stejně ta trambaj bude muset zpomalit na 15 km/h

Kuba

To jednak a jednak jízdní řád musí počítat s tím, že se zastaví, čili co se ušetří průjezdem, to se odstojí na následující zastávce.

Frantík

Ani ne, pokud tam zastaví v 10 % případů, tak těch 10 % zpoždění je tolerovatelné.

Miroslav Zikmund

Směrem „konečná“ se nakreslí „minimální“ jízdní doba, takže se ten „náskok“ vyrovná, zastavující vlak pojede „zpožděný“ …

Jan

To vždy neplatí. Například na trati z Kobylis do Vozovny Kobylisy, což je málo vytížený okrajový úsek je zastávka na znamení Líbeznická a jízdní doba na konečnou je dvě minuty i když je to pár set metrů daleko bez zdržování křižovatkami. Pokud nepříjíždí zpožděný vlak z centra tak je obvykle, že tramvaje dojíždějí na konečnou o miutu až dvě napřed. Možná to tak je schválně, aby měli řidiči prakticky delší odpočinek nebo aby vznikala delší vata pro případ zpoždění nehod v tom centru.

LiborV

Ve špičce přijíždí tramvaje od Palmovky zpožděné téměř vždy. Vlaky stávají ve směru z centra v zácpě od Libeňského zámečku po Bulovku.

medical_examiner

Tak proč to nevyzkoušet třeba na Plzeňce, která je tak zoufale blízko Smíchovskému nádraží…

Jarda 2

Protože nová zástavba přímo u tramvajové zastávky – a tramvají do 5 min na metro…???? Takže asi tak…
Mysli, proboha, v souvislostech, Kubíčku!!!

Spidour

Proč se ta zastávka má jmenovat Libuš, když autobusová se jmenuje Pavlíkova :/

Autobusová Libuš, je na ulici Libušská, cca 400m vzdušnou čarou přes vilkovou čtvrť.

To bude maglajz pro neznalé.

Jan Novák

Protože tam třeba bude stanice metra Libuš?

Spidour

Já to asi nevim, když jsem se tam narodil 😀

To byl povzdech na to, že se má unifikovat celé = přejmenovat aut. zastávku Libuš na Libušská např., aby se v tom vyznal i přespolní.

Frantík

Myslím si, že se tonějak rozumně přejmenuje. Tramvaje se přizpůsobují metru, autobusy oběma.

medical_examiner

Zajímavé to bude po obnově TT před hlavním nádražím a muzeem.
Pak bude totiž „krtek“ tramvají nahraditelný velmi hladce…

medical_examiner

No…právě že…nebude…
A pokud bude, tak v době, kdy vnoučata nyní narozených budou promovat…

Jelen

Tak ono je poslední dobu trendem pojmenovávat konečné zastávky tak, aby obsahovaly název čtvrti (snad jen přejmenování Výstaviště Holešovice na Výstaviště je jaksi proti tomuto trendu), navíc tam v budoucnu bude stát stanice metra Libuš, takže ten název konečné smysl dává.

Frantík

Pokud to teda nedopadne jako Letňany…

medical_examiner

Stanice astronomicky drahého metra někde v horoucích peklech?

Spidour

To byl povzdech na to, že se má unifikovat celé = přejmenovat aut. zastávku Libuš na Libušská např., aby se v tom vyznal i přespolní.

LiborV

Výstaviště Holešovice prý neleží na katastru Holešovic, proto změna názvu zastávky.

Jan Novák

1,7 km dlouhá dvoukolejná tramvajová trať, včetně elektrifikace za 300 mil. Kč vs. 285 m dlouhá lávka HolKa za stejnou částku. Tady mi něco nesedí…

abc123

Bobři by tu lávku postavili zdarma, byť v jejich případě by to byla spíše hráz.

Jan

Ono to betonové koryto bez jakékoliv dekorace je v podstatě dutá hráz, akorát vyzdvižená pár metrů nad hladinu.

robert

Srovnáváš nesrovnatelné. Jelikož dělám rozpočty pro svoje projekty, tak vím, že když dělám opticky podobnou stavbu, výsledná částka je pokaždé jiná, protože do hry vstupuje mnoho faktorů.

Y.K.

Ta lávka HolKa je nějaký nový etalon? To není poprvé, kdy se tu někdo snaží měřit jablka a hrušky pomocí HolKy.

Jakub P.

Lávka a tramvajová trať jsou jablka a hrušky. Lávka a most jsou dvě odrůdy jablek 😉 Tady to asi nedává smysl, u mostu ano. HolKa je spíš aktuální etalon cen stavebních prací na dopravní infrastruktuře v Praze. Kvůli navýšení o 50 % oproti očekávání a aktuální situaci na materiálovém trhu si pak člověk řekne, že ceny asi budou letos vysoké. No a když ve stejné době jsou jiné stavby naopak levnější než očekávání, tak jsou tu dvě možnosti. 1. Někdo má špatné odhady, nebo 2. Někdo má předražené stavby – tam pak vyvstává otázka proč (je to korupce nebo jiný… Číst vice »

Miroslav Zikmund

Vy jste rozpočtář mostních staveb a drážních staveb (tramvajová trať), že vám to nesedí …?

medical_examiner

A co teprve metro…klidně 15x dražší…

Kamui

Upřímně, nějak nevidím smysl téhle trati. Je strašně dlouhá a je to závlek, jed tudy z Libuše do centra. Mnohem víc parády by udělala úplně nová trať od Belárie ulicemi Československého Exilu a Lhoteckou, ukončená na Novodvorské.

Radek

Je to napaječ k budoucímu metru. Cílem je podchytit relaci Modřany – metro D.

Pražák

Které místo toho, aby vedlo do hustě obydlených Modřan, povede do polí za Písnicí.

314d

Modrany maji vlak a tramvaj.

MHD

Vlak s pofidérním intervalem v sedle.

Frantík

A tramvaj daleko od všeho.

Pražák

A v Pisnici bydlí pár lidí.

původní Jakub P bez tečky

V Písnici jo, ve Vestci, Jesenici, Břežanech a dalších obcích za nimi spousta párů… A do Písnice se daj snadno vozit autobusama. Plus ta linka bude potřebovat depo, který zabere nějaký místo…

Kubrt

Ta Písnice je lepší pro podchycení příměstské dopravy z jihu.

Pražák

Však jo, magistrát buduje metro pro obyvatele jiného kraje.

Kubrt

Můžeme kolem Prahy postavit berlínskou zeď, ale nebude to fungovat. Takže nezbývá než přijmout fakt, že venkovani jezdí do Prahy a pražáci zase z Prahy a jedni i druzí k tomu využívají „cizí“ infrastrukturu. To jsou bláboly, že?
Ostatně bývalo zvykem, že stavba metra se kofinancovala ze státního rozpočtu.

Pražák

Bývalo, už není. Takže když Praha buduje infrastrukturu primárně pro Stredočechy a nikoliv pro vlastní občany, měly by StČ přispět.

Vasek

Vzhledem k tomu, ze má Praha ze státního na obyvatele 4x víc než většina obci, pravě s ohledem na to, ze její infrastrukturu používají jednou za čas všichni, tak všichni máme dávno předplaceno. Navíc pokud za tyto peníze Praha děla modré zóny apod. tak by stalo za zvážení, zda by neměla mít každá obec na obyvatele stejně, zjednodušeně pro Prahu ctvrtinovy rozpočet oproti tomu, co má a pak si za to postav třeba hlasovou zeď, aby ti tam nikdo nevlezl.

Jarda 2

To nemužeš myslet vážně !!!!

Kreketuse

Metro do Modran, vlak do Jesenice. Primesto v podobe busu s presedanim na periferii (v kolonach busy zustanou)a dalsim na pankraci je nepohodlny kockopes.

Kuba

Chtěl byste radši další chalupoidu?

Pražák

Ano, chtěl bych metro pro obyvatele jihu Prahy a nikoliv pro obyvatele Středních Čech.

Lkprak

Nemáte něco společného s OMH a jeho webem mhd86.cz? Ten tam tuhle blbost svého času dost hlásal.

Pražák

Ne nemám, jen si prostě myslím, že by město mělo budovat infrastrukturu pro své občany. Prostě ta trasa D měla vést jinudy. Teď už se s tím nic dělat nedá, ale je to škoda. Zvlášť když se město nedokáže poučit z vlastních chyb, jedno metro v polích už máme, tak proč si to nezopakovat.

Kubrt

Takže zajíždění busů od Jesenice na Budějárnu/Kačerov je pro pražáky nějaká výhra? Praha a okolí jsou jeden organismus, hranice je nějak administrativně určená, ale v relném životě se neodráží, lidi jezděj za prací, školou, rekreací tam i zpět, pražáci i nepražáci a dopravní infrastruktura to musí respektovat.

Pražák

Ale platit to má pochopitelně jen Praha.
Jinak, ty autobusy mohly jezdit na Libuš.

2084

A tak do budoucna se plánuje větev na Modřany, avšak metro do Nových Dvorů a na Libuš má větší prioritu, neboť Modřany mají na rozdíl od této oblasti kolejové spojení.

Pražák

Toho se většina z nás nedožije. Navíc počet lidí žijících na Nových dvorech či Libuši je nesrovnatelně menší než v Modřanech.

Frantík

Vždyť ono povede na Pankrác, co je v podstatě širší centrum, a pak na Náměstí republiky (2030+).

medical_examiner

No…pro vrahy a separatisty to možná už r. 2040 bude centrum v tom nejužším myslitelném smyslu.
Budou tam totiž mít každý přibližně roční pobyt do schůzky s takovou tou nepohodlnou španělskou židlí 😈.

David

Myslím, že napojení Modřan na metro D do budoucna smysl má.

Jan Novák

Trať bude navazovat na metro D, takže lidi z Modřan nebudou muset jezdit na metro na Palackého náměstí, ale do Libuše

Bram

To bude vskutku výhra. Daleko lepší bude stále jezdit na Palackého náměstí. Tedy alespoň v mém případě jako obyvatele Modřan:-).

Vojta

Pokud pak tím metrem chcete jet na západ, tak samozřejmě ano. Záleží ale, jaký bude cíl vaší cesty.

Bram

I na východ se mi z Palackého náměstí jezdí lépe, trasa metra B tam kupodivu vede. To je ale zjištěníčko, že ano:-).

Y.K.

Tak určitě. Pakrác, Nusle, Vinohrady a s tím celý jihovýchod, to musí být přes Palackého (či v budoucnu Smíchov) ohromně výhodné.

Jan

Z déčka si přestoupíte a budete tam o 20 minut dřív. Doufám, že projde ohnutí na východ, protože jak Žižkov tak Vysočany tuto větev bohatě uživí, celkem jde až o 30 tisíc nových bytů + stávající výstavba.

Frantík

Co se týče Vysočan, už je Kolbenova stanice nějak frekventovanější?

Kuba

Tak to asi taky záleží na cíli cesty.

Franta

No teď jste přesně popsal, proč není metro do Modřan (dolu k Vltavě). Protože tramvaj podél Vltavy je dost rychlá a stavět tam paralelně ještě metro je nesmysl. Hlavní obsluha metra D jsou ty čtvrtě, které jsou sváženy autobusama na metro C. Tzn. hlavně Novodvorská a celý kopec mezi Vltavou a Krčským lesem. Údolí Vltavy hravě zvládne tramvaj případně lehce vylepšený vlak.

Jelen

Tahle trať smysl má, jelikož umožní cestovat do centra bez přestupu a bez toho, aby se jezdilo na dlouhodobě přetížený terminál Kačerov, který je navíc bariérový, takže pro vozíčkáře ideální trať. Samozřejmě její význam mnohonásobně vzroste až po výstavbě metra D.

mic

Mnohem raději bych viděl tramvaj v Lhotecké a Durychově. Tam bydlí daleko více lidí …

Frantík

No právě proto by byl asi velký problém tam tu trať postavit. Viz trať do Holyně, která je momentálně v polích, takže do toho nikdo nekecá.

mic

Inu, komu není rady … ten se tlačí v autobuse.

medical_examiner

Myslíte, že bude nějaké „Déčko“…

ldx

Bude, protože se jednou musí opravit ten most na Céčku…