Mimořádné události Železnice

Dozvuky nehody v Kdyni. Správa železnic odstranila travní džungli, k nehodě už mlčí

Stav kolejiště ve Kdyni 11. září. Foto: Zdeněk Mleziva
Stav kolejiště ve Kdyni 11. září. Foto: Zdeněk Mleziva
Na rozdíl od jiných nehod Správa železnic k příčinám srážky vlaků ve Kdyni mlčí.

Kolejiště ve stanici Kdyně, kde došlo ve středu ke srážce motorového vozu s nákladní soupravou, prošlo jen krátce po nehodě zásadní proměnou. Vzrostlá tráva, která mohla k nehodě zásadně přispět, zcela zmizela.

Ukazují to snímky, které redakci zaslal čtenář Zdeněk Mleziva. Ty jsou ve velkém kontrastu s fotografiemi od hasičů, které ukazují podstatně zarostlejší kolejiště. Nabízí se samozřejmě otázka, proč k úpravě nedošlo už dříve.

Deník Zdopravy.cz už ve středu upozornil, že kombinace husté vegetace a ranní rosy mohla způsobit problémy s brzděním vozu. Vůz ve stanici vůbec nezastavil, ale projel, brzdná dráha byla přes 300 metrů.

Verzi problému s adhezí podporuje i výpověď svědka nehody, kterou zveřejnil server iDnes.cz. „Strojvedoucí nemohl dělat vůbec nic. Seděl v kabině do poslední chvíle, sledoval přístrojovou desku, snažil se situaci zachránit, ale nešlo to. Osobní vlak jel po smyku, kola se mu netočila. Z motoráku se doslova staly sáňky na ledu,“ řekl svědek nehody.

Oproti některým jiným srážkám vlaků loni či letos Správa železnic k této nehodě spíše mlčí. Na twitteru zveřejnila video, jak projíždí vlak po nehodě tratí, aby dokázala, že kolejiště nebylo až tak zarostlé.

Podle Správy železnic proběhl poslední postřik ve Kdyni 3. září. „Likvidace nežádoucí vegetace prováděna primárně chemickým hubením a mechanicky doplňkově v místech, kde je chemické zakázáno, nebo kde je vegetace odolná vůči tomuto ošetření. Po aplikaci chemickým prostředkem dojde k úplnému zaschnutí a rozpadnutí celé rostliny. Chemické ošetření aplikujeme minimálně dvakrát ročně. V Kdyni byla poslední aplikace chemického postřiku provedena dne 3. 9. 2020,“ řekl mluvčí Správy železnic Marek Illiaš.

„Činit jakékoliv závěry ve stádiu šetření nehody a spekulovat o přímé souvislosti s nehodou je zcela zavádějící. Drážní inspekce doposud nesdělila žádné dílčí výsledky šetření, nenaznačila ani důvod nehody v nedostatečné údržbě. Prosím, vyčkejme na výsledky šetření,“ dodal Illiaš.

 

Odebírat
Upozornit na
guest
59 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
pejan

Klasika v tomto státě, škola ANO už je líp…

kroko

Během mé služby se nic divného nestalo….jen vyhořel muničák. Přesně v tomhle duchu mně to teď připadá. Kdyby bylo vše v pořádku, není potřeba žádné opatření ani sekání. Svého času se na téhle trati nesměly vozit auta při odklonech, docházelo k poškození.

IBM

Dotaz: Neměl by taky strojvůdce přizpůsobit rychlost stavu, nákladu a vlastnostem vozidla a stavu kolejí (nebo jak to tam je) jako na silnici?

Zlámalík

A jezdit podle rozhledu 😀

asdefasdf

ne je to strojvůdce, ne řidič.

Y.K.

To si pletete se silnicí.

Miky

Jízda dle rozhledových poměrů? To už bude rychlejší rozdat kaštanům kola. 🙂

Žralok

To by musel nějak vědět,že ho pouští na zarostlou kolej…když tam vjedeš a začneš přizpůsobovat rychlost stavu kolejí,tak je už pozdě a vezeš se…ta bezmoc je pak hrozná…věř mi

Filemon44

Samozřejmě nebudu jakožto laik činit závěry.Ale pokud by si SŽ byla jistá, že je v tom nevinně, určitě by se s tím ráda pochlubila.

paja

No jo očekávám, že vyjde další asi 300sté nařízení ředitele a budeme muset trhat každý trs trávy i když moje práce spočívá v uplně něčem jiném. To je jako s nalezením podezřelého kufříku, když upadne kulový kloub, nové koše na odpad kydž jede kolem ministr, vysekání trávy a keřu plus nátěry když je tu legiovlak apod. Vždy se nahoře zblázní když se něco děje, do té doby jen řeší hodiny, papíry a papíry. Je duležité lejstro hlavně podepsat 0 stravenek apod a vlaky jsou to poslední a velmi otravné co se musí řešit.

Vašek

Nevím, jak to mají Němci s různými ,,ochránci přírody“ , ale stříkají holý štěrk, ještě dřív, než něco vyroste. U nás se stříká, až když je tráva po kolena. Pak je celé nádraží rezaté a dějí se podobné prů……

Frantisek

Z hlediska vsakování je to úplně jedno, podstatnější je pravidelná péče a pokud možno co nejšetrnější způsob. Že by Němci používali větší dryáky než my, bych neřekl, ale kdo ví.

Tomáš

Pochybuji, že používají větší dryjáky, naopak. Co si matně vzpomínám tak loni na podzim poklesla cena akcií firmě bayer, kvůli tomu, že přestali používat rondup, nebo něco takového, což se v česku stále používá.

X 1

Držitelem licence je Americká firma Monsanto.

dopravák

Ono hodně záleží na tloušťce a čistostě štěrkového lože: kde je vysoká a čistá „figura“, tam nic neroste, protože ty v úvahu přicházející byliny nevytvoří tak dlouhé kořeny, aby dosáhly až k vodě a živinám – ale to je záležitost, která má počátek už v projektu trati a pokračování samozřejmě po ceou dobu jejího provozování a údržby. Na celé této „kauze“ mi ale vadí, že jsem se (možná vlastní vinou) pořád ještě nedověděl, jak to bylo skutečně s „pískováním“ při brzdění toho motorového vozu: na těch obrázcích žádné stopy po pískování nevidím, takže ačkoli je hlavní příčinou nehody asi ta… Číst vice »

Gwann

Zde by mne zajímala spousta věcí: kdo má na starosti to koseni trávy, zda externí dodavatel či kdo, jak řeší upatlane kolejnice od roundupu (viz příspěvek níže) a především:

Jak chce dobrá správa řešit kácení kolem kolejí, když nezvládá ani nosit trávu…

Ale hlavně že staví krátká nástupiště a opravuje za miliardy budovy, co nejsou třeba opravit a jiné za stovky milionů boura…

milan

Protože je to účelová průtoková organizace.

M H

Rozdíl mezi kácením a sečením trávy je značný.Travní prales naroste i za méně než měsíc, pokud prší a je teplo…naopak strom či keř trať ohrožuje až po několika letech až je dostatečně velký (když nepočítám výhonky přímo v kolejišti).

Bob

„Po aplikaci chemickým prostředkem dojde k úplnému zaschnutí a rozpadnutí celé rostliny.“ Jo, jasně, kola vlaků ty tlející zbytky přece rozjezdí. Jen se občas místo rostlin rozpadnou vlaky…

Tonik

Tak drážním předpisům úplně nerozumím, ale vím něco o herbicidu, který SŽ používá. Jde o Roundup Flex a u toho výrobce píše, mimo jiné: „Příznaky působení jsou postupné vadnutí, žloutnutí, zasychání a hnědnutí zasažených rostlin během 10 – 14 dní. Za chladného a suchého počasí se příznaky mohou projevit později. Účinek se zrychluje vyšší intenzitou světla a vyšší relativní vlhkostí vzduchu.“.
Takže tvrzení, že týden po aplikaci herbicidu nemohla být v kolejišti vegetace (nebo že se snad dokonce „rozpadla“) není tak úplně pravda.

Jiří Kocurek

Stop zametání stop pod koberec!

Bespi

Na draze neni mozne zametat veci pod koberec. Koberec z prizemi by totiz byl tak ve tretim patre, to uz by bylo moc napadne 😉 .

X 1

Také je po aplikaci Roundupu potřeba odstranit tento postřik z temene kolejnice. Rouundup obsahuje primární olejovovou složku, která na sebe rovnoměrně váže účinné látky v dané sločenině.
Kýbl, štětka a technický benzín nebo předepsaný neutralizér.
Jinak jsou koleje mastné měsíc.

Jiří Kocurek

Možná by bylo lepší už před postřikem projet kolejiště tou mašinkou, kterou to projeli až teď, dodatečně. Ušetřili už docela dost.

Indian

Ta mašinka, kterou máte na mysli, je parta chlapů s křoviňákem…

milan

Viník je naprosto jasný, kdo no přeci výpravčí. A víte proč, protože ve volných chvílích, kterých mám jako každý dopravní zaměstnanec nemálo, měl si přinést vlastní nářadí a trávu uklidit.

Bob

Tak předně asi měl vědět, v jakém stavu tu kolej má, a tomu měl přizpůsobit řízení provozu. Pokud už mají neschopné vedení, tak aspoň ti provozní pracovníci by měli mít rozum.

milan

A jako další opatření bude následovat to, že na jednokolejkách, kde hrozí nebezpečí křižování vlaků budou v liché hodiny jezdit vlaky liché a v sudé hodiny vlaky sudé. Tím se odstraní nebezpečí jízdy dvou vlaků proti sobě, protože budou vlaky jezdit za sebou. (no jo, ale dnes číslo vlaku téměř nic neznamená) A aby vlaky jedoucí za sebou do sebe nenarazily, budou …. A tak podobně až se docílí úplné paralýzi železničního systému, nastane konečně kýžený stav, to jest tratě bez vlaků, což je jeden z velkých snů „několika“.

Frantisek

Obávám se, že mnohem jednodušší je udělat vlaky bez tratí, jak se již děje. 🙂

Premek

Dobrej fór, ale bojím se, že to dost lidí jako fór nevezme…

Jarda Š.

To je z toho, že SŽ zaměstnává jako výpravčí lidi, kteří nemají kozu ani králíky. Kdyby se předpisem stanovil minimální stav zvířectva, které musí každý výpravčí chovat a živit trávou z drážních pozemků, tak by se taková nehoda stát nemohla.

Martin V.

Čím to je, že nejméně zarostlá je kolej nejblíže výpravní budově? Pokud jsem to správně pochopil, tak to ani není dopravní kolej ale manipulační.

Martin11

Tam chodí výpravčí vylévát logr z kávy:-):-):-)

Dalibor

joN kde jsou ty casy co se pravidelne vyzinalo nejen kolejiste, ale i jeho okoli. Tehdy to slo. ted s na vsem setri.

Luděk S.

Nojo, to bylo za Rakouska. To měl každý králíky a hodila se kvalitně pohnojená tráva.

Dalibor

kdepak to byl už reálná socialismus. Rakousko nepamatuju.

Jiří Kocurek

Myslíte akce Z, kdy se robotovalo pracovalo na panském státním bez nároku na mzdu?

Jiří Kocurek

Uff oprava:
Myslíte akce Z, kdy se robotovalo pracovalo na panském státním bez nároku na mzdu?

Inspektor státních drah

V akcích Z si to lidé stavěli / udržovali / uklízeli pro sebe ty tele, ne pro stát.
Protože stát byly občané, ne pár zbohatlíků a mafiánů jako dnes

Bob

Jo jasně, a práce osvobozovala…

Dalibor

Nikolivěk, myslím situaci, když traťák neměl svůj úsek v rychtiku dostal tak po kulách, až se mu uši zelenaly. a pokud tam byl průser moc velkej tak se hrozilo sabotíží. A když byl polom od větra tož dojelo na pomoc železniční vojsko (z Val.Mezu) pořezat odtahat, uvolnit trať pomoct opravit svršek.

Koro

Hovada ze SŽ. Bezpáteřní firma plná diletantů. Vč. Svobody MBA

Luděk S.

Bc. Jiřík MBA je loutka.

smekal

Kdo ho vodi?

X 1

Přece Luděk. 🙂

kuna
Martin V.

Že by tohle byl důvod, proč je manipulační kolej v mnohem lepším stavu než obě dopravní? V Kdyni je nová „kůrovcová kolej“?

3PO

Že na trávě a rose to prostě nebrzdí není žádná novinka.Jistě se správce infrastruktury bude ohánět větou „strojvedoucí je povinen….“

Martin

Aby ne, když tak mají postavené předpisy.

Co je chyba dopravce,to je chyba dopravce a co je chyba manažera infrastruktury, to je chyba dopravce.

My to máme v předpise! Přesně jak uvádíte.

Luděk S.

Aspoň v tomhle Jiřík poslech.

zdeněk

viníka mají tak jim to stačí

Luděk S.

Viník je fíra. To dá rozum.

kix

to tady platit nemusí, pokud se porkáže, že stav kolejiště byl v rozporu s tvrzením o sjízdnosti, tak to má na krku sž a fíra nikoliv (pokud on udělal vše co měl správně)

Luděk S.

Fíra je vinen, i kdyby tam chyběly koleje.

X 1

Je na to předpis.

Petr

Jako díky alibistickemu předpisu to tak většinou je. Ale v tomhle případě si to naštěstí sž vyzere… Snad za to sundaj někoho z vedení a nenajdou si nějakýho viníka, který s tím měl pramálo společného. Například když mi dávají foukácek, tak jedu max. 20 a kašlu na ně. Mají koleje v bordelu a nejradši by vše vždy hodili na dopravce…

BND 30

Má mít poznání trati.

Jan Sova

správně, při zatýkání dva vojáky zhmoždil, jednoho zranil a jednoho …… zesměšnil !!!

Aleš

Jak se to říká “ Potrefená husa se vždycky ozve“