LOT_PRAGA_X-2021---WWW---III_728x90_new

Srážka vlaků v Kdyni je u soudu, strojvedoucí se hájí zarostlým kolejištěm

Srážka vlaků v Kdyni. Foto: Drážní inspekceSrážka vlaků v Kdyni. Foto: Drážní inspekce

Obžaloba viní strojvedoucího, že vjel do stanice příliš rychle, ten to odmítá.

Okresní soud v Domažlicích začal projednávat loňskou srážku vlaků v Kdyni. Strojvedoucí motorového vozu 810 Jaroslav Krotký čelí až osmiletému trestu odnětí svobody za to, že do stanice vjel příliš rychle, vůz neubrzdil a najel do protijedoucí lokomotivy s měřicím vagónem. Při nehodě bylo zraněno 19 lidí.

K nehodě došlo 9. září. Osobní vlak Českých drah (Os 17544 Klatovy – Domažlice) nezvládl zastavit ve stanici, projel odjezdové návěstidlo a vjel do postavené vlakové cesty pro vlak ČD Cargo, který přijížděl od Domažlic. Srazil se tak se soupravou lokomotivy s diagnostickým vozem.

O průběhu soudu informoval server Novinky.cz. Státní zástupce Josef Vojta uvedl, že za nehodu mohl strojvedoucí Českých drah, který překročil povolenou rychlost. „Jako strojvedoucí osobního vlaku při vjezdu do železniční stanice Kdyně nedovoleně překročil stanovenou rychlost, přičemž nezastavil v místě určeném pro výstup a nástup cestujících,“ uvedl žalobce. Ve spise se uvádí, že do stanice vjel rychlostí 60 km/h, zatímco maximální povolená rychlost byla 40 km/h.

Počtem zraněných patří loňská srážka u Kdyně mezi největší železniční nehody loňského roku. Krotký ale u soudu popřel, že by jel tak rychle. „Kdybych tam vjel rychlostí 60 km/h, tak by po průjezdu výhybkou všichni lidé ve vlaku popadali. Technicky to prostě není možné. Navíc jsem na rychloměru viděl čtyřicítku, prohlásil Krotký u soudu. Rychloměry ale uvádí údaj 60 km/h.

Obžalovaný strojvedoucí má z nehody trvalé následky

I kdybych připustil, že jsem jel rychleji, tak pokud by bylo kolejiště v pořádku, rozhodně bych i tak bezpečně zastavil. Možná znalec špatně vyhodnotil rychloměr,“ dodal Krotký. Podle něj za nehodu může zarostlá trať. „Chtěl jsem si trochu přibrzdit. Jenže se zablokovala kola a došlo ke smyku. Začal jsem pískovat a přerušovaně brzdit. Snížil jsem rychlost tak na 20 km/h, ale zastavit jsem nedokázal,“ dodal Krotký, který při nehodě utrpěl těžká zranění a má z ní trvalé následky.

Znalec Eduard Šafář, který se zabývá příčinami vzniku nehod v železniční dopravě, u soudu označil za příčinu nehody nepřiměřenou rychlost a kluzkou kolej. „Pokud by strojvedoucí dodržel stanovenou rychlost čtyřicet kilometrů v hodině, tak sice nevylučuji, že by také došlo ke smyku, ale měl by daleko větší brzdnou dráhu, na které by dokázal zastavit a ke srážce by nedošlo,“ prohlásil znalec. Bujná vegetace v kolejišti po nehodě zmizela, stejně jako z řady dalších stanic.

Drážní inspekce dosud závěrečnou zprávu nezveřejnila, čeká na vyjádření účastněných stran.

Tagy České dráhy Kdyně seznam Správa železnic srážka vlaků
133 komentářů