LOT_PRAGA_X-2021---WWW---III_728x90_new

Dotace na nové vlaky míří do tří krajů, další mají zatím smůlu

Jednotka 640 RegioPanter, foto: České dráhyJednotka 640 RegioPanter, foto: České dráhy

O necelých osm miliard určených v operačním programu Doprava II na nákup nových vlaků pro regionální linky se podělí pouze

O necelých osm miliard určených v operačním programu Doprava II na nákup nových vlaků pro regionální linky se podělí pouze tři kraje. A to ty, které se o dotační peníze přihlásily první. Pokud budou předložené projekty v pořádku a (v případě potřeby) posvěceny i ze strany Evropské komise, pak nové vlaky získají pouze Jihomoravský kraj, Moravskoslezský kraj a Plzeňský kraj, které figurují na seznamu ministerstva dopravy nahoře. Středočeský kraj s Prahou mohou mít financovánu už pouze malou část projektu, další regiony se o peníze ani nepřihlásily. Deníku Zdopravy.cz to řekl první náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček. „Kraje nebyly schopny dohodnout se na rozdělení částky 7,7 miliardy korun do krajských výzev, takže byla vyhlášena celostátní výzva, kde platí časové hledisko. Peníze dostane ten, kdo se o ně přihlásil dřív,“ řekl Čoček.

Přístup krajů k nejbližší budoucnosti železnice se ale liší. Jihomoravský kraj nakupuje vlaky do svého vlastnictví a dopravcům je půjčí na základě soutěže; v běhu je tendr na celkem 36 elektrických jednotek, schválená dotace činí 5,5 miliardy. Kraje Moravskoslezský a Plzeňský zadají z velké části výkony na další léta přímo Českým drahám. Ty jsou také oficiálním žadatelem o dotaci. Na severní Moravě chtějí dát do vlaků až 1,1 miliardy korun, přičemž dotace by měla činit necelých 800 milionů. Podle krajského náměstka pro dopravu Jakuba Unucky se pro sever Moravy počítá s pěti novými push-pull soupravami o třech vozech. Ty by měla zpočátku pohánět dieselová lokomotiva, po elektrifikaci za sedm až deset let pak elektrická. Dráhy dostanou v Moravskoslezském kraji smlouvu na pět let, do té doby chce kraj dotáhnout do konce soutěž. „Vlaky budou v omezeném majetku dopravce s tím, že má povinnost předat vlaky výherci soutěže po roce 2023,“ doplnil Unucka.

Podobné je to v Plzeňském kraji. „O dotaci nežádal Plzeňský kraj, ale společnost České dráhy, se kterou má Plzeňský kraj uzavřen smluvní vztah,“ sdělila mluvčí kraje Alena Marešová. Dráhy získaly přímo smlouvu na krajské úseky tratí Plzeň – České Budějovice a Plzeň – Cheb, na které chtějí od příštího grafikonu nasadit devět nových RegioPanterů; požadovaná dotace je miliarda. I tady dostaly dráhy smlouvu jen do konce roku 2023, neboť zájem o zakázku podle Marešové dodatečně projevil i Leo Express. Od roku 2024 by proto měl na tratích jezdit vítěz soutěže. Kraj zároveň aktuálně chystá podklady pro vyhlášení tendrů na dopravce pro tři provozní celky: Beroun-Plzeň- Klatovy v elektrické trakci, Pošumaví a Český les v motorové trakci a provozní celek Plzeňsko rovněž v motorové trakci.

V operačním programu Doprava II je na nové krajské vozy připraveno 7,7 miliardy korun. Náměstek ministra Čoček nicméně mluví o další možné výzvě, kterou bude ještě v prvním pololetí řešit vláda. „Měli jsme indikaci na další zhruba tři miliardy, bude však záležet zda bude upřednostněna infrastruktura nebo vozidla,“ doplnil Čoček. Ani v případě nasměrování dalších peněz do vozidel to však všechny potřeby krajů neuspokojí.

Tagy dotace EU kraje Ministerstvo dopravy OPD tendry vlaky
21 komentářů