Rychlodráhu neblokujeme, jen sbíráme podněty, tvrdí Praha 6. Přestřelka s krajem pokračuje

Radní Hrubeš kritiku za průtahy stavby rychlodráhy na letiště nepřijímá.
Vedení Středočeského kraje se ve čtvrtek ohradilo proti návrhu Prahy 6, která plánuje zavést opatření pro preferenci městské hromadné dopravy s cílem eliminovat automobilovou dopravní zátěž. To podle městské části vychází z nadměrné dopravy přijíždějící ze Středočeského kraje.
Středočeský radní pro dopravu Petr Borecký vyčetl městské části, že místo dělení občanů na Pražany a Středočechy by Praha 6 měla přestat blokovat důležité dopravní stavby. Zmínil Pražský okruh, zvažovanou tramvaj do Velkých Přílep či modernizaci trati Praha – Kladno.
„Z jednání se starosty vyplynulo, že jsou nešťastní, jak Středočeský kraj nedostatečně investuje do komunikací v kraji a na provoz PID,“ reagoval v pondělí na Boreckého slova invektivou radní pro dopravu Prahy 6 Ondřej Matěj Hrubeš. A odmítl i kritiku za průtahy staveb.
„NIMBY v praxi.“ Sami blokujete důležité stavby, reaguje kraj na plány odstřihnout Středočechy
Borecký mu totiž konkrétně vyčetl, že Praha 6 „desítky let blokuje výstavbu moderní rychlodráhy na Kladno“. Narážel tak na úsek stavby Dejvice – Nádraží Veleslavín, kde si Praha 6 nejprve prosadila vedení trasy tunelem, avšak další dlouhé roky se vedla s obyvateli Střešovic diskuze, která z variant by byla nejvhodnější.
Přípravy rychlodráhy v tomto úseku jsou tak pouze v rané fázi, Správa železnic odsunula předpokládaný začátek stavby až do roku 2027.
K realizaci se moderní trať blíží zejména v úseku z letiště na Nádraží Veleslavín, kde však bude pravděpodobně nutné ještě dlouho přestupovat na metro. Aktuálně byl uzavřen tendr na poradce, který Správě železnic (SŽ) pomůže s výběrem tzv. koncesionáře v rámci PPP projektu.
První trať za soukromé peníze. SŽ má poradce pro projekt PPP z Veleslavína na letiště
Ve směru z centra je úsek Bubny – Výstaviště již ve výstavbě, navazující část do Dejvic už v přípravě také pokročila. Pro téměř tříkilometrový úsek nyní Správa železnic hledá projektanta, stavba s odhadovanými náklady 7,66 miliardy korun má proběhnout v letech 2026 až 2029.
SŽ hledá projektanty tratě Výstaviště – Dejvice. Stanice v Dejvicích bude pod zemí
Radní Hrubeš však kritiku za průtahy nepřijímá. „Je to nesmysl. Praha 6 podporuje výstavbu modernizace trati Praha – Kladno dlouhodobě a kontinuálně. Za blokování nelze považovat ani to, že v rámci přípravy projektu probíhá participace s veřejností,“ uvedl radní.
Dodal, že tím pomáhá Správě železnic získávat zpětnou vazbu a podněty, které jsou často akceptovány, zapracovávány a posouvají projekt dopředu.
Neblokujeme, moderujeme
Stejně tak podle Hrubeše Praha 6 dlouhodobě podporuje i dostavbu silničního okruhu kolem Prahy. „Kontinuálně to dokazují veřejně dohledatelná programová prohlášení rady městské části, usnesení zastupitelstev i rady. V případě dostavby Pražského okruhu Praha 6 vždy stála na straně malých obcí, které dostavbu okruhu požadují,“ uvedl radní.
Za odporem v této části okruhu podle něj stojí hlavně Suchdol, který tvoří samostatnou městskou část a pod Prahu 6 nepatří. „Naopak sehráváme roli moderátora v reakci na nesmyslné podmínky MČ Suchdol. Nedostavěná severozápadní část Pražského okruhu je podle Prahy 6 klíčovým prvkem k řešení eskalujícího dopravního problému a zaslouží si ze strany státu naprostou prioritu,“ uzavřel Hrubeš.
Buď celý v tunelu, nebo raději vůbec. Suchdol i Dolní Chabry tvrdě ostřelují Pražský okruh