Letecké společnosti Letectví

Dolétáno. Historicky první linka ČSA skončila, zaniklo i poslední vnitrostátní spojení

Poslední let z Prahy do Bratislavy přilákal i řadu leteckých fandů, kteří se vyfotili před ATR 72 na bratislavském letišti.
Poslední let z Prahy do Bratislavy přilákal i řadu leteckých fandů, kteří se vyfotili před ATR 72 na bratislavském letišti.

V říjnu 1923 to byla úplně první linka, kam se tehdejší České aerolinie vydaly. Z pražského letiště ve Kbelích odstartovalo letadlo Aero A-14 a za tři hodiny přistálo v Bratislavě. Dnes se z Prahy do slovenského hlavního města vydal pravidelný spoj naposledy.

Tři nejkratší linky ČSA v pátek v podvečer skončily. Z letového řádu zmizelo pojení Prahy s Ostravou a Bratislavou a také slovenské vnitrostátní spojení. Firma oficiálně vysvětluje konec linky tím, že nemá vhodná letadla.

Poslední let z Bratislavy byl nakonec nezvykle dlouhý, kvůli přívalům sněhu muselo letadlo kroužit nad dálnicí D1 mezi Vlašimí a Humpolcem. Let, který běžně trvá maximálně hodinu, tak trval o více než půl hodiny déle a letadlo přistálo s více než hodinovým zpožděním v Praze po šesté hodině večer.

Poslední let z Ostravy přistál v v Praze 16:41. Šlo o poslední vnitrostátní spojení ČSA.

Linka do Ostravy může sloužit jako ukázka častých změn plánů ČSA pod novými majiteli, společností Smartwings. Ještě loni v zimě firma oznamovala v Ostravě expanzi a navýšení počtu letů, nakonec spojení zrušila úplně. Letiště Ostrava teď hledá narychlo náhradu, která by Ostravu spojila s jiným větším letištěm a umožnila spojení se světem.

„Hlavním důvodem ukončení provozu na obou linkách je nedostatečná kapacita odpovídajícího typu letadel ve flotile koncernu vzhledem k odchodu tří letadel ATR 42 a jejich vrácení lessorům v následujících týdnech. Nasazovat na obě linky proudová letadla s větší kapacitou z flotily koncernu nedává z ekonomického hlediska smysl. Ani jedna z linek nemá pro to obchodní potenciál či předpoklad dalšího růstu poptávky. V rámci koncernu Smartwings se pod značkou ČSA chceme zaměřovat na pravidelné linky, které nabízí zajímavý obchodní potenciál, možnosti růstu a dalšího rozvoje, a je možné je provozovat jednotnou flotilou proudových letadel,“ řekl v prosinci mluvčí ČSA Daniel Šabík.

Všechny tři rušené linky obsluhovala letadla ATR, která nezapadají do flotily Smartwings složené z boeingů 737. Na trhu je sice poměrně dost volných ATR, aerolinka ale o ně už zájem nemá. I když dosud tyto linky plnily hlavně roli letů, které dodávaly cestující na další linky po Evropě či světě, ČSA je ruší.

Smartwings jsou zvyklé téměř výhradně na lety bez přestupů, model sítě s linkami s přestupy je pro ně neznámou. Chaotičnost v plánování některých linek Smartwings nejlépe dokresluje plánované celoroční spojení Prahy s Chorvatskem. To zaniklo jen po pár letech.

ČSA už jednou spojení se slovenským hlavním městem ukončily: v roce 2011 poté, co dočasně létaly z Bratislavy přímo do jiných evropských měst. Dva roky poté se na linku  vrátily, současně se zahájením provozu vnitrostátní slovenské linky z Bratislavy do Košic. Rušení linek bude pokračovat, během ledna zmizí ještě spojení Karlových Varů s Moskvou a Prahy s Jekatěrinburgem.

26
Diskuze

avatar
7 Komentáře
19 Reakce na komentáře
18 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
19 Autoři komentářů
SchLWQKarelNekdoRadek Janata Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Anonym
Host
Anonym

Chápu, že letečtí nadšenci jsou z toho nešťastní, ale je nutné podotknout, že je letecká doprava extrémně neekologická a na zmíněné trase pohodlně nahraditelná vlakem.

dvojiteF
Host
dvojiteF

Tí, pre ktorých boli tieto linky určené však presadnú samozrejme do áut alebo budú lietať alternatívne z VIE.

Karel
Host
Karel

V roce 2010 přestaly ČSA obsluhovat BRQ. Řekl bych, že dnes tak půlka (včetně mě) lítá z VIE. Z BRQ je to do VIE i PRG časově podobně daleko.
Pro OSR jsou v dosahu KTW, WAV, VIE. No a BTS má VIE za humny. Hádejte, kam se přesunou.

Honza
Host
Honza

Dokonce od září možná bude lítat LOT z OSR do WAV.

Karel
Host
Karel

Držím palce 🙂

Nekdo
Host
Nekdo

Myslim, ze z VIE je nas daleko vice nez pulka 🙂 U nas v praci to dopadlo tak, ze nejvyssi vedeni leta typicky BRQ-MUC a dale, pripadne z VIE, pokud je lepsi spojeni a my ostatni tak cca v pomeru 2:1 VIE/PRG a par procent z BTS, vesmes podle potreby. Na VIE to mam o vice nez hodinu blize nez do PRG, takze jedine velky rozdil v cene mne presvedci letet z PRG…

LWQ
Host
LWQ

Letecka doprava je ekologictejsi nez si vazeny Anonyme myslite. CSA nema vhodna letadla, kde by provoz techto linek daval smysl. To je cele. Cestujicich je dost. Vlaky jsou pretizene a na koridor jich vic nedostanete, navic je letecka doprava rychlejsi take odolnejsi v nekterych pripadech pocasi ci zpozdeni. Situace neni tak jednoducha.

Člověk
Host
Člověk

Přesně proto by se měly privatizovat všechny podobné státní společnosti, jako třeba ČD. Odmítám z daní dotovat něco jen proto, že se jedná o „tradici“.

Anonym
Host
Anonym

A ČD mají tradici konkrétně v čem? Že zajišťují základní dopravní obslužnost?

Twix
Host
Twix

Kam všude ještě ČSA létají s ATR? Na linku do Bukurešti odkud ten vrtulák do Prahy letí 3 hodiny to podle mě už nepatří, Tarom má také ATR ale do Prahy posílá proudové.

Michal
Host
Michal

V listopadu 2016 jsem letěl ATR do Budapešti…

Petr
Host
Petr

Z Budapešti mám čerstvější zkušenost než Michal (pár měsíců zpátky), byl to otřes, zpáteční cesta s RyanAirem byla o poznání pohodlnější (a samozřejmě výrazně levnější).

Zdeněk
Host
Zdeněk

Letouny ATR na linky jako Praha-Bukurešť opravdu nepatří. Boeingy 737 nebo Airbusy A-319/320/321 jsou zase na takové destinace příliš velké. Ideální by byly např. Embraery, od stočtyřicetpětek až po stodevadesátky – rychlé, úsporné a s přiměřenou kapacitou. Pokud Smartwings potažmo ČSA chce provozovat jediný typ, boeing 737, byť různých verzí, bude muset buď z důvodu nevytíženosti rušit další linky (linka do Bukurešti je přímo učebnicový příklad), nebo je provozovat za cenu ztrát. Obojí je špatně.

Jen tak
Host
Jen tak

Francie, Nemecko a dalsi… obcas nektere destinace fakt dlouhe…

Karel
Host
Karel

Bye, bye ČSA

Jen tak
Host
Jen tak

😀 jak dlouho tohle budete opakovat? Kazdy den pristich deset let ? 🙂

Karel
Host
Karel

Jen jsem tím okomentoval, že se ČSA vzdaly další části tradičního trhu, de facto tím dali najevo, že do budoucna nemíní obsluhovat Moravu ani Slovensko. Fajn, asi je nepotřebuje. Bye, bye ČSA a hodně štěstí.

Radek Janata
Host
Radek Janata

On taky není žádný větší důvod, proč by společnost s hubem v Praze měla obsluhovat Moravu (je to moc blízko).

A obecně, Morava není nikterak zajímavý region a pro jeho obsluhu tak stačí okolní letiště, na které je dobré spojení, jak silniční, tak železniční. Víc, než pár nepřímo dotovaných náhodných výstřelů Ryanairu se tam neuživí.

Žádný velký business, žádné turistické cíle evropského významu, žádní gastarbeitři jako v Katowicích, žádní bohatůp důchodci letéající celoročně k moři jako v Německu.

Karel
Host
Karel

Chápu, ČSA mají plná letadla i bez Moravy a Slovenska. To je moc dobře :-). Bye, bye ČSA.

František
Host
František

Chápu to tak, že ČSA, potažmo SmartWings se výhledově zbaví všech ATR?

Martin
Host
Martin

Ano

Kulhán
Host
Kulhán

I kdyby chtěla ATR provozovat tak na ně nebude mít už piloty. Ty si v současné době dělají typovku na Boeing 737 a sehnat nové piloty na ATR se nepodaří. Nikdo si nebude dělat za půl mega typovku na ATR když bude mít nejasnou budoucnost. A SmartWings to platit taky nebude.
Kor když v Praze není plnohodnotný simulátor na ATR a polovina typovky se musí dělat v zahraničí.
Zeptejme se co získal SmartWings od ČSA? Mnoho linek kam upíchne přes zimu éra a piloty se stewardama, to stačí ne? To je až moc.

Sch
Host
Sch

Z mého pohledu cestující veřejnosti je vyřazení ATR dobrá zpráva, komfort je ve všech směrech nesrovnatelný s proudovými letadly.
Obchodně proto nechápu jejich nasazení na linkách do Německa, kde mají přímou konkurenci s Boeingy a Airbusy. Vždy raději zvolím ty oproti ATR.
A jsme zpátky u těchto linek, kde nemám jinou volbu, holt poletím ATR.
heslo dne: ATR do Indie… Nedávno ovšem šli opačným směrem 🙁

PAN
Host
PAN

Odkaz na Flightradar24.com či něco jiného v této větě je nefunkční.

Poslední let z Ostravy přistál v v Praze 16:41. Jde o poslední vnitrostátní spojení ČSA.

Jen tak
Host
Jen tak

Tato veta uplne nedava smysl…

To zaniklo jen po pár letech ČSA už jednou spojení se slovenským hlavním městem ukončily

Tipuji, ze za “letech” by mela byt tecka a odstavec 🙂