Doba elektrická se blíží i v letectví. United objednaly letadla na baterie, první cestující svezou v roce 2026

Letoun ES-19 pro United Airlines. Foto: UALetoun ES-19 pro United Airlines. Foto: UA

Aerolinky s podpisem objednávky na sto letadel investovaly i do jejich výrobce.

24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Adam

Nastáva doba elektrická? Bude rok 2150 a verte či nie stále tu budú auta na benzín/naftu/LPG. Toto elektrické šialenstvo je zbožné prianie Bruselu a zelených neuvedomujúc si ze Výroba a recyklácia batérií ďaleko viac zaťažuje životné prostredie a ak sa budú musieť recyklovať v objeme povedzme v priemere 2 auta na domácnosť tak dovidenia….a v lietadlách tento Elektrotrend vôbec nemá šancu…z hľadiska súčasnej technológie.

Dorota

Elektrika má v letectví potenciál maximálně u modelů a dronů jinak to bude jenom předražená elektrická hračka jako u aut, koloběžek a kol. Jakou bude mít letadlo startovací a přistávací váhu, když bude nacpaný akumulátory?

Jirka B.

No já bych chtěl vidět, jaká bude ekonomika provozu tady těch letadel, až se to jednou dostane do vzduchu, protože dnes malé stroje mají tzv „víceboj“, tedy často krátké pobyty na letištích (je to malé, není důvod mít ground time třeba 80 minut) a množství krátkých letů v jednom dni. Tady toto se bude muset hlavně pokaždé nabít, takže i kdyby to bylo nabito nějakým šíleným proudem za relativně krátkou dobu (řekněme 20 minut), což si dokážu představit, tak to bude denně absolvovat značné množství nabíjecích/vybíjecích cyklů. A bude otázkou, co na to ta baterie a jak její údržba a… Číst vice »

Polobrňák

Elektrika má v letectví potenciál u malých letadel, které létají na krátké vzdálenosti. Pro představu náhrada např. Cessny 172. Nižší náklady na palivo a nižší náklady na údržbu u nich budou znát a omezený dolet není až takový problém. Samozřejmě náhrada Boeingu 737 elektrikou je zatím ještě v jiné galaxii.

prag

Ta tam taky zůstane, v jiný galaxii. Baterky na pár tisíc km by to neuneslo.

Fandik

Nevyplatil by se více vodik??? I když si nejsemm jistý, jak by se to chovalo ve vzduchu ….

Potulný wechtr

Jako Hindemburg? 🙂

zdeva

Ne!!!

Y.K.

Že „objednávají“ se poněkud přemrštěné, i když s tím některé deníky operují. Objednávka je závazná smlouva, tohle je jen souhlas, že možná někdy v budoucnu udělají deal.

United samy píšou že do projektu investovali a podmínečně souhlasili (conditionally agreed) převzít 100 letadel pokud toto splní bezpečnostní, byznysové a provozní požadavky United. To samé platí pro Mesa airlines.

Jistě je to pro projekt vzpruha a podpora, ale nákup to není.

MildaIV

Mnohem realističtější mi přišel projekt malých eltromotorú do kol. Ty měli umožnit jak pojíždění po zemi, tak pomáhat při startu. Vyplatilo by se to ale jenom u letadel s krátkým doletem, které tráví víc času na zemi.

Leinad

Pojíždění souhlas, to sem myslel že se už používá prakticky. Ale k čemu by elektrické kolo bylo při startu, stejně při odlepení je potřeba mít motor v tahu a na správých otáčkách.

Jan

Možná na počáteční rozjetí. Bateriová letadla by měla velkou výhodu, že nemusí pořád hlučet a běžet APU.

Tomas

tomje ale takovy duvod pro duvod.

apu se snadno nahrazuje pozemnim zdrojem (elektriny a stlaceneho vzduchu).

nez tomu rikat vyhoda, bych tomu rikal … vedlejsi efekt.

MildaIV

Při startu běží jak motory, tak elektromotor. Jeho výkon je poměrně malý, takže jenom pomáhá a umožňuje zkrátit dráhu potřebnou ke startu, popřípadě o něco snížit zatížení motorú a tím snížit jak spotřebu paliva, tak náklady na jejich údržbu. Dá se použít i pro brždění při přistání.

Tomas

maly elektromotor … a ze pomuze vzletu? to je teosku oxymoron, ne?

k tomu aby vubec jeho prinos byl znat, by to musel byt docela velky elektromotor s docela velkym vykonem…

Y.K.

To se fakt nedá. Vždy byl v příďovém podvozku, který má jen minimální zatížení a adhezi. Také instalovaný výkon nemá moc velký, přeci jen 70 t nějaké A320 anebo B737, to je více než tramvaj – aby to mělo nějaký zajímavý účinek pro rozlet a brždění, tak to by měl mít nějaký megawatt. Navíc spořit v téhle fázi je k ničemu, když je to jen zlomek stoupací fáze.

Naopak pro pojíždění by význam byl zásadní, protože pro proudové motory je typické, že na nízký výkon jsou krajně neefektivní, na rozdíl od vysokého výkonu.

Tomas

jen takove male uvedeni informaci na pravou miru

– nejedna se o potvrzene objednavky
– nejedna se o objednavku 100 letadel, ale 200 letadel (100 united, 100 mess)
– je to soucast one investice

– united (i mesa) jasne rekly, ze objednqvky budou potvrzeny az to bide ocertifikovane, vyzkousene a overene

nechci byt za pesimistu, ale mam malinko obavu, ze to je takovy to … co kdyby … tak at nejsme pozadu. skoda, ze (pokud) to splaskne … si na to v roce 2026 uz nejspis nikdo nevzpomene 🙂

Apex

Snažil jsem se něco dohledat o tomto projektu, ale informace jsou prakticky rok stejné kusé. Má to být STOL s doletem 250 mil/400 km. Nic o dalších výkonech, např. jaká se očekává max. vzletová hmotnost, kvůli poplatkům, jaká bude cestovní rychlost apod. Pokud jde o odhadovanou cenu, tak ta by se na základě předběžných objednávek měla pohybovat kolem 9 – 10 miliónů €. Testy modelu měly proběhnout do konce roku 2020, ale nikde jsem nenašel, že by se tak stalo. Na stránkách firmy nicméně jsou zajímavé informace. Optimální nabíječka 1MW, cena této je 0,5 miliónu EUR, doba nabíjení asi 40… Číst vice »

Jan

Taky se mi to nezdá, tou dobou už mají být baterie daleko lepší než aby se musely měnit hned po roce provozu, to smysl moc nedává. A než dělat takové miniletadlo pro dvacet lidí tak bych radši viděl nasazení nákladních verzí pro různé Fedexy, DHL, UPS. Po Evropě to rozváží zásilky na malých vzdálenostech, ale stále potřebují rychlou přepravu, takže tam by to smysl dávalo.

MildaIV

Sliby o lepších bateriích tu jsou přes 30let a kde nic tu nic.

Y.K.

No 1 MW asi nebude nic kritického, já myslím, že letiště má sakra odběry se vší tou svou technologií, tříděním, klimatizací obřích komplexů. Samozřejmě, pokud by těch nabíječek měl být kopec, tak to už je jiná, nicméně to zatím nehrozí. Každopádně to ze začátku bude dost limitovat síť, pokud se to teda podaří dostat do komerčně provozovatelného produktu.

Co se týče těch ostatních argumentů, tak ano, udělat to vůbec ekonomicky smysluplné asi nebude zase tak snadné, zejména při menším počtu letadel a mimo základnu.

Radek

Buď počítají s nějakými novými, revolučními bateriemi, nebo postaví 40místný stroj a místo paliva a 21 cestujících povezou baterky. Současné baterie nic jiného neumožňují. Navíc certifikace takového stroje bude problém.

Frantisek

Nejen to. Potřebná energie se nezmenší, někde bude potřeba tu elektřinu brát. To bude legrace, jestli dojde na výpadky počítačů, osvětlení, zdravotnických přístrojů (tam je snad záloha…) a spousty dalších, dnes fungujících věcí. Nebude na pečení chleba, bude do letadel. 🙂

prag

Má to být devatenáctimístný. V podstatě L410 se štíhlejšim trupem a čtyřma motorama. Normálnímu letadlu by mělo na 400 km stačit tak 300 litrů paliva, tohle bude muset mít cca 700 kWh baterek, což jsou bratru 3 tuny ..