umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Letecké společnosti Letectví

První velká aerolinka investuje do leteckých elektrických taxíků. United si jich koupí až 200

Vizualizace konceptu nového letadla eVTOL od Archer Aviation
Vizualizace konceptu nového letadla eVTOL od Archer Aviation
První nový stroj by měl vozit cestující v Los Angeles do pěti let.

United Airlines jsou prvním velkým leteckým dopravcem, který se rozhodl investovat do pořízení dopravních prostředků považovaných často za budoucnost městské mobility.

S americkou firmou Archer Aviation se dohodl na dodávce až 200 elektrických strojů s vertikálním vzletem a přistáním (eVTOL). Dopravce tím chce investovat do rozvoje nových technologií, které mají pomoci snižovat emise skleníkových plynů. Dohodu dnes firma oznámila v tiskové zprávě a informacích pro burzu.

Podle podepsané dohody se budou United podílet na vývoji strojů na baterie, které poslouží pro leteckou dopravu na krátké vzdálenosti. Až bude nový dopravní prostředek schválen, bude létat pod dceřinou aerolinkou Mesa Airlines, která zajišťuje pro United dosud lety na kratší vzdálenosti klasickými letadly na spalovací motory. United očekávají, že by takto mohl létat do pěti let.

Jde o jednu z cest, jak v United bojujeme s globálním oteplováním. Zajímáme se o nové technologie, které by pomohly snížit uhlíkovou stopu v letectví. Je na čase investovat do efektivnějších způsobů dopravy,“ řekl šéf United Scott Kirby. Podle něj má model od Archeru potenciál zcela změnit způsob cestování v rámci velkých měst.

Archer zatím vyvíjí letadlo, které bude schopné zvládnout trasy do necelých sta kilometrů s rychlostí až 240 kilometrů za hodinu. United odhaduje, že emise CO2 by se například u cestujících mezi Hollywoodem a hlavním letištěm v Los Angeles mohly tímto snížit o 47 %. Kalifornská metropole má být jedním z prvních míst, kde se mají nová letadla testovat.

Archer má představit svůj stroj během letošního roku, začít s výrobou v roce 2023. Mluví o „čtvrté dopravní revoluci“.

Technologii eVTOL věří více firem, ve Velké Británii vznikne v Coventry například velké testovací centrum.

Odebírat
Upozornit na
guest
32 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdeněk

To bude jednou ve vzduchu tlačenice! Sotva se tento druh dopravy rozběhne, a přidají se k ní i „obyčejní“ lidé, budou muset být přijata nějaká omezení, jinak to bude mazec!

Martin Csabo

To je sice pěkné ale recyklace baterie je asi 5x dražší než výroba baterie a většinou jde o prachy. Takže ve finále jsme si pomohli v letectví, ale za pár desítek let bude normální mít v ovzduší třeba: kobalt, grafit, mangan, lithium a další suroviny. Snad to někdy těm všem ekologům někdy dojde než se začnou navážet do letectví a to jsme jen u recyklace jak probíhá ekologická výroba by mě taky zajimalo.

dvojiteF

😀

Y.K.

Ta originální zpráva má mnohem více podmiňovacích způsobů než to působí v Češtine, kde to dělá dojem hotové věci. Ale jinak zajímavá zpráva. Under the terms of the agreement, United will contribute its expertise in airspace management to assist Archer with the development… Tedy United do projektu přispějí expertízou využití/řízení vzdušného prostoru (no, legislativa…) Once the aircraft are in operation and have met United’s operating and business requirements, United, together with Mesa Airlines, would acquire….. Jakmile bude letoun v provozovatelné kondici a splňovat obchodní a provozní podmínky United, spolus Mesa airlines by mohli pořídit… (to je dost Vágní co by… Číst vice »

Kalina

U těchto letadel bude smysluplnější využít spíš vodíkové palivové články, nežli baterie, které naopak budou dominovat u elektromobilů, kde hmotnost není překážkou.

Jirka

Pokud budou létat na krátké vzdálenosti a po přistání se rychle dobijí, tak není problém ani s baterkou. Vodík projde i přes 2 cm silnou ocel, ale hlavně se musí pomocí elektřiny vyrobit s malou účinností a pak se zase s malou účinnosti musí spálit. Ve výsledku na vodík potřebujete vyrobit 3x tolik elektřiny v porovnání s baterkou.

Vojtíšek

To bude ve vzduchu bordel ….

Dorota

Já jsem jenom zvědavý až svět dospěje k 100 % elektrifikaci všeho, z čeho to budou nabíjet, když se postupně za kvikotu ekoteroristů zavírají elektrárny jak jádro, tak uhlí, protože uhlíková stopa musí zmizet i kdyby fotra věšeli. A na rozdíl od auta, nemůžeš letadlo opřít o patník , když mu dojde šťáva.

Kalina

Nabíjet se bude především v noci, kdy je všeobecně menší spotřeba, resp. nadbytek elektřiny. Elektromobilita tak přispěje naopak k menším výkyvům ve spotřebě a tedy větší stabilitě celé sítě.

Dorota

Takže ve Švédsku už nesmí luxovat, protože si zavřeli elektrárny a my budeme nabíjet v noci. To chci vidět ty sídliště v Praze kde už dnes se nedá zaparkovat jak tam budou viset z každého okna kabely. Navíc nikde automobilky nepíší, že při mínusových teplotách ztrácí elektro auta od jedné pětiny a nad – 10 třetinu ze svého dojezdu.

Y.K.

Z jakého kvalitního zdroje máte, že ve Švédsku se nesmí luxovat?

Dorota

Bylo to v Deníku a zrovna tak jako Elektrická auta v mrazu, Výrobci o problémech raději mlčí.Při teplotách okolo 0 se sníží dojezd o 18,5 % a při -15 o jednu třetinu.

Y.K.

Ta práce se zdroji… Že bateriím klesá kapacita s teplotou snad ví každý. Dnes jsou baterky všude, dost mě překvapuje, že to někoho překvapuje. Platí to pro mobil, foťák, počítač i auto. Nicméně po zahřátí baterie ta energie je dostupná a provozem (i nabíjením) se jistě zahřeje. Dojezd se nejvíce snižuje elektrickým vytápěním. Zákaz vysavačů ve Švédsku koluje především po informačních kanálech typu Sputnik a Pravý prostor (jak ukázal Google) a je to kardinální kravina, jak je zvykem u těchto médiích postavená na z velké části pravdivé informaci. Švédsko má momentálně přetíženou síť a jih dováží (a sever vyváží). https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rekorddyr-el-far-fabriker-att-stanga-ner… Číst vice »

Jan

U dnešních chytrých aut jako Tesla není problém si zadat předtopení půl hodiny před výjezdem z garáže, když je auto ještě napojené do sítě, takže to baterii neubere a naopak i tu vyhřeje na provozní teplotu. Nicméně na většinu dopravy stačí i snížená kapacita baterie, ostatně v Norsku provozují celkem velkou flotilu elektromobilů a zvládají to.

Dorota

Jane byl jste někdy v Praze? Vlastníků garáží je tak čtvrtina obyvatelstva a pokud mám garáž v rodinném domě, tak nepotřebuji nic předehřívat. Jeďte se podívat na sídliště Jižní Město, Stodůlky, Černý most, Prosek. A to neřeším počet veřejných dobíjecích stanic a dobu kterou strávím dobitím jednoho vozidla.

Jirka

Bylo to ve všech zprávách. Dokonce na Nově i na Primě. Vyzívali tam lidi, aby v zimě neluxovali.

Dorota

Pan Y.K. zná pouze Sputnik a Pravý prostor. Kdyby to nenapsal tak ani nevím, že něco takového existuje.

Y.K.

Cituji sám sebe: „…koluje především po informačních kanálech typu Sputnik a Pravý prostor (jak ukázal Google)…“ Takže výsledek prohledávání webu, ne moje zdroje. Pak jsem vám nalinkoval ORIGINÁLNÍ! text, jako ten původní, ze Švédska. Ale koho by zajímala skutečnost. Chápu, že vás to nezajímá, urban legend zní daleko lépe. A když to převzala i Prima, tak je to určitě pravda. Já nemám TV, tak nemám tušení jestli to někde po TV kolovalo, nicméně to je jedno, to že nějaká komerční TV něco plácne ve zprávách není potvrzení, že to je pravda. Jak hluboko klesla schopnost lidí si ověřit zprávu z… Číst vice »

Y.K.

Bylo to v TV. Musí to být pravda. Aha.
Co z toho znamená „zákaz používat vysavač ve Švédsku?“.
Já si na rozdíl od vás našel originální zdroj citace a ne převyprávění takové informační žumpy jako jsou komerční TV. Žádný zákaz neexistuje. Jen ěkterá vyčůraná mádia dělají z lidí idioty a tak trošinku překrucují informace – z pokecu na veřejnoprávní TV uděláme výzvu nebo dokonce zákaz. Kdo by si to ověřoval, že jo.

Jiří Kocurek

„Nabíjet se bude především v noci,“
Při masivním nasazení fotovoltaických eletkráren tohle nevidím jako reálné.

Jirka

Například v Německu elektrárny na jádro a uhlí se zavírají, ale nahrazují je plynem z Ruska a OZE. Proto také staví nový plynovod Nord Stream 2 z Ruska. USA chteli dokončení plynovodu zabránit, ale němci jsou zásadně proti myšlence nedokončení. Bez plynovodu by dále nemohli být průmyslová země.

Zlámalík

Jasně, protože plyn je obnovitelný zdroj, to dá rozum 😀 😀

Jan

Není, ale má daleko menší emise oproti uhlí a daleko menší náklady oproti jádru.

Jiří Kocurek

Oproti uhlí me přecijen menší uhlíkovou stopu. Jenže to jede pod taktovkou Zelených.
To takhle v jenom městě postavili uhelku, použili na ni ty nejlepší technologie, snažili se zvýšít úsčinnnost jak to jen šlo. Například kogenerací, kdy se odpadním teplem bude vytápět velká část města a staré uhelné teplárny se budou moci zrušit. Jenže ti samí zelení, kteří si vymohli kogeneraci, zabránili stavbě trubního vedení pod řekou. A tak se kogenerace nekonala. Nakoenc tu nejmodernější elektrárnu museli zavřít. A staré uhelné teplárny? Ty jedou dál…

VíKo

Jestli je elektromobilita slepá ulicka (osobně si to nemyslim) tak tohle podle mě, slepá ulicka je. Vůbec si nedovedu představit to využití a funkčnost. Rad bych se pletl.

Peeetr

Do těch sto kilometrů z okrajů ucpaných megaměst do jejich středu, pro milionáře, celebrity a vyšší manažery v kapitalistických státech kde opovrhují přednostní MHD.

Rob

Jak se dostat z okrajů ucpaných megaměst do jejich středu kupodivu řeší i v Říši středu. Teda, pardon, v největším a jediném komunistickém státě na světě, Číně 😉

Jirka

Ve vzduchu se místa dost. Otázkou je jak budou letadla hlučná.

marty-t2

podle prospektů firmy jen 45 decibelů…

Dorota

Tak to má kompresor tepelného čerpadla. Slyšel jste někdy když letí malý dron co dělá za bordel?

zvukař

Start a přistání z podstaty asi hlučné budou, to máte pravdu. Samotný let může být vcelku tichý – normální malá letadélka nebo dokonce větroně téměř/vůbec neslyšíte ..

VíKo

45 dB ma i starší lednice. Pokud to bude vrtulove, tak hlučnost bude brutální.