Do příprav vysokorychlostní tratě na Moravě už nezasahuje územní rezerva pro kanál DOL
Správa železnic uspořádala spolu s projektanty z Afry první online diskuzi o vysokorychlostní trati.
Vládou zrušená územní rezerva pro koridor Dunaj – Odra – Labe pozitivně ovlivnila přípravu vysokorychlostní tratě (VRT) Moravská brána I v úseku Prosenice – Hranice na Moravě. Projektanti se už nemusejí vypořádávat s tím, jak virtuální kanál v krajině překonat, protože se s jeho stavbou nadále nepočítá. Správa železnic (SŽ) to spolu s z projekčně-inženýrskou společností AFRY CZ uvedla na vůbec první online diskuzi o VRT. Během živého vysílání se mohli zájemci seznámit s aktuálním stavem projekčních prací a získat odpovědi na své dotazy.
Zástupci SŽ a AFRY Marek Pinkava a Vladislav Šefl zmínili kupříkladu snížení výškové úrovně trati v některých místech dohromady asi o dvacet metrů či nahrazení určitých nadjezdů podjezdy či krátkými tunely. K důvodům snížení vedení VRT patří snížení hlukové zátěže na okolí či zasazení trati do krajiny tak, aby nevytvářela vizuální bariéru. Návrh dále počítá s tím, že při sjezdu do stanice Hranice na Moravě zůstanou využity Hranické viadukty na stávající trati. Oproti loni na jaře představené variantě tak došlo k řadě změn.
Rychlé sjezdy do Olomouce
VRT Moravská Brána je první vysokorychlostní tratí v Česku, která se dostala do fáze, kdy dokumentaci ke stavbě začínají posuzovat úřady. Konkrétně jde o proces EIA.
První z připravovaných vysokorychlostních tratí v Česku se dostala do fáze, kdy plány na její výstavbu začínají posuzovat úřady. Necelých dvacet kilometrů dlouhý úsek bude postaven na rychlost 320 km/h, minimální má být 200 km/h. Podle návrhu bude možné zvýšení rychlosti až na 350 km/h. U Oseku nad Bečvou má kvůli stavbě vysokorychlostní trati dojít k přeložce stávajícího koridoru Přerov – Ostrava, v Lipníku nad Bečvou k vybudování zázemí pro údržbu vysokorychlostních tratí.
Trasa bude vedena v zářezech. Na dvaceti kilometrech vzniknou celkem čtyři tunely: Osek (250 m), Lipník (552 m), Slavíč (710 m) a Velká (379). Ještě loni se mluvilo jen o dvou tunelech. Maximální sklon má být 20 promile, součástí budou i dvě estakády. Loni uváděné odhadované náklady na stavbu jsou 60–80 miliard korun. Historické hranické viadukty budou použity pro sjezd z vysokorychlostní tratě.
Lidé v diskuzi řešili i napojení Olomouce. Olomouc má být napojena takzvaným severním a jižním sjezdem. „Cestovní doba z centra Brna do centra Olomouce bude 25 minut a z centra Olomouce do Ostravy se bude pohybovat kolem 15 minut,“ uvedl Pinkava. V průběhu online debaty byly zodpovězeny také například dotazy na dopad VRT na migraci zvěře a její ochranu. Záznam z diskuze je k dispozici na Youtube.