Správa železnic žádá o první razítko pro stavbu vysokorychlostních tratí, posunula termín zahájení

Vizualizace estakády Jezernice. Foto: AFRY CZVizualizace estakády Jezernice. Foto: AFRY CZ

Na dvaceti kilometrech vzniknou čtyři tunely, Správa železnic počítá se stavbou v roce 2026.

První z připravovaných vysokorychlostních tratí v Česku se dostala do fáze, kdy plány na její výstavbu začínají posuzovat úřady. K ministerstvu životního prostředí doputovala dokumentace na 1. část VRT Moravská brána, která vznikne mezi stanicemi Prosenice a Hranice na Moravě.

Jde o dokumentaci o vlivu stavby na životní prostředí (EIA). Celý proces je prvním krokem ke schvalování stavby úřady. Nejprve proběhne takzvané zjišťovací řízení, po kterém začne posuzování vlivu samotné stavby na životní prostředí. To zabere obvykle nejméně rok. Dokumentace ke stavbě je zveřejněna v registru oznámení EIA. Dotčené úřady či obce mají nyní čas 30 dnů vyjádřit se, na které oblasti vlivů záměru na životní prostředí a veřejné zdraví má být v dokumentaci kladen zvýšený důraz. Trasu projekčně připravuje společnost AFRY CZ, která už loni představila první verze trasy i výsledky projednání s obcemi. Samotnou dokumentaci o vlivu na životní prostředí zpracovala společnost Ekola.

Necelých dvacet kilometrů dlouhý úsek bude postaven na rychlost 320 km/h, minimální má být 200 km/h. Podle návrhu bude možné zvýšení rychlosti až na 350 km/h. U Oseku nad Bečvou má kvůli stavbě vysokorychlostní trati dojít k přeložce stávajícího koridoru Přerov – Ostrava, v Lipníku nad Bečvou k vybudování zázemí pro údržbu vysokorychlostních tratí. Správa železnic počítá s tím, že za den po trati projede 162 vlaků, postupně se má tento počet zvyšovat. Návrh počítá s tím, že při sjezdu do stanice Hranice na Moravě zůstanou využity Hranické viadukty na stávající trati.

Trasa VRT Moravská brána I. Foto: Afry

Trasa VRT Moravská brána I. Foto: Afry

Zveřejněná dokumentace detailně popisuje, jak bude trasa vedena. Počítá se s řadou větších zářezů, na dvaceti kilometrech vzniknou celkem čtyři tunely: Osek (250 m), Lipník (552 m), Slavíč (710 m) a Velká (379). Ještě loni se mluvilo jen o dvou tunelech. Maximální sklon má být 20 promile. Součástí budou i dvě estakády.

Začátek stavby 2026. Možná

Loni uváděné odhadované náklady na stavbu jsou 60–80 miliard korun. Na tento úsek naváže z jedné strany úsek Hranice na Moravě – Ostrava, který se již rovněž připravuje. Z druhé strany by mělo dojít k zapojení trati Brno – Přerov, která ale bude maximálně na 200 km/h. Správa železnic v dokumentaci optimisticky plánuje, že stavba začne v lednu 2026 a hotovo bude v listopadu 2032.

Minulý týden na konferenci v Litomyšli uvedl ředitel Stavební správy VRT Jakub Bazgier, že v roce 2026 by se teprve mohla vyhlásit soutěž na zhotovitele, navíc u jiného úseku: vysokorychlostní trati na jihu Moravy. „Vybrané úseky by měly být projekčně připraveny v roce 2026. Vše je ale podmíněno vydáním kladných stanovisek EIA, zajištěním finančních prostředků a souhlasnými stanovisky dotčených orgánů státní správy. Důležitý bude také postoj Ministerstva dopravy ČR. Zahájení stavby nelze vzhledem k těmto okolnostem určit s naprostou jistotou,“ uvedl mluvčí Správy železnic Jan Nevola.

Tagy Afry Prosenice - Hranice Správa železnic VRT VRT Moravská Brána Vysokorychlostní tratě v Česku
137 komentářů