Autobusy

Do nových vládních opatření startuje nová autobusová mezikrajská linka z Hradce Králové do Brna

Autobus Mercedes-Benz společnosti Enjoy Europe. Foto: Enjoy Europe
Autobus Mercedes-Benz společnosti Enjoy Europe. Foto: Enjoy Europe
V pondělí startují i dvě nové linky United Buses: ze Strakonic do Brna a z Českých Budějovic do Prahy.

Společnost Enjoy Europe je dalším dopravcem, který v dobách omezení mobility startuje novou vnitrostátní autobusovou linku. Od 1. března spouští novou linku z Hradce Králové do Brna. Nový spoj bude jezdit každý den a doplní stávající spojení z Pardubic na Lipno.

Nová linka pojede přes Pardubice a Ždár nad Sázavou, jízdenky prodává přes své stránky nebo IDOS. Trasu překoná za 3 hodiny, jízdenka vyjde na 190 korun. Až začnou omezení na železničním koridoru mezi Ústím nad Orlicí a Chocní a dálkové vlaky z Prahy do Brna budou jezdit přes Havlíčkův Brod, může jít o zajímavou alternativu. Cestující z Pardubic a Hradce Králové budou muset jezdit přes Kolín nebo Chotěboř a cesta bude trvat déle.

Jízdní řád počítá s odjezdem v 8:20 z Hradce Králové v pracovní dny, zpět ve 14:50 z Brna. V pátek a neděli bude provoz posílen o autobus začínající dopoledne/odpoledne v Brně a vracející se večer. „Provoz na lince bude zajištěn autobusy Mercedes-Benz Tourismo, popřípadě Mercedes-Benz Intouro,“ řekl jednatel firmy Jan Veselý.

V pátek odstartovala v Česku nová autobusová linka Data Autotrans z Prahy do Blšan, United Buses v pondělí začínají s linkou Strakonice – Brno a České Budějovice – Praha. Od pátku pak také s linkou Dačice – Praha.

31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jirka

Svitavy budou dále jezdit, takže cestující opravdu nebudou muset do Kolína nebo přes Chotěboř 🙉

Kernteriér

V době roční výluky na 260 ovšem ne v celé délce. A v létě příštího roku jen mezi Blanskem a Březovou nad Svitavou. Úseky Brno-Blansko a Březová-Svitavy budou mimo provoz.

Karel z HK

Až snad někdy skončí covidová opatření, tak by nebylo na škodu zavést linku Hradec Králové – Olomouc, myslím si, že by si nějaké cestující našla, třeba v relacích, kde vlak není rychlejší nebo kde je u vlaku víc než 1 přestup, např. M. Třebová – HK, Litomyšl – Olomouc. Navíc se na železnici blíží velké výluky (Pardubice, Choceň – Ústí n.O.).

Autrans

V podstatě jde o znovuvzkříšení púvodní linky ČSAD Ústí nad Orlicí ze Špindlu do Brna, jezdilo to Jevíčko, než Kratochvíl u Icomu odpískal veškerou dálkovku. Ty časy jsou úplně stejné, jen zkráceno na relaci Brno – Hradec. Držím palce, to by mohlo vyjít.

-TR-

Mám obavy, zda náhodou dopravci nepožadují kompenzace za fiktivní jízdy dětí, studentů a důchodců. Mohou vydávat jízdenky se slevou 75 %, aniž by tím někdo takový reálně jel, a pak požadovat kompenzace od státu.

MD by rozhodně mělo zesílit kontroly.

glosátor

Možná v nějakých jednotlivých případech („po známosti“ svezou někoho levněji), ale ve velkém bych v dálkových autobusech fiktivní jízdy se slevou příliš neočekával. Ale to samozřejmě není nic proti zintenzivnění kontrol.

Josef Petrák

Neco takoveho se dlouhodobe a ve velkem provozovat neda… Majitel by z vlastniho musel sypat hotovost do kasy, jinak mu bude chybet v ucetnictvi. Stat kompenzace vyplaci za 30+ po skonceni mesice a odevzdani vykazu. Nejaka analytika nad daty taky bezi, jestli nejsou jizdenky treba naklikane naraz. A v malem to moc nepomuze… Ted po omezeni mobility to stejne nikoho nevytrhne, kdyz nezrusene spoje budou dal palit prachy za naftu, myto, vjezdyna nadrazi, mzdy, … Fakt jsem zvedavy, kdy statu tyhle skody nekdo nauctuje. Protoze na rozdil od Vlady nelze rozhodovat v radu hodin. Zakon nepusti a kdo by to… Číst vice »

-TR-

Pořád se mu to vyplatí, sypat hotovost do kasy. Zisk z kompenzace je v takovém případě fakticky ve výši 50 % z obyčejné jízdenky. Dá 25 %, stát mu fakticky 25 % vrátí zpět a ještě 50 % dá navrch.

Jiří Kocurek

A máte to něčím podložené, nebo tady šíříte výmysly?

Thijs

MD by především mělo řešit komplexně objednávku dálkové dopravy a to včetně autobusové. Peněz na to lze nalézt dost, stačí neobjednávat na železnici trasy, jako Plzeň – Most, či Praha – Písek – Budějovice, autobusy to odvezou za 1/4 ceny

Lumpy

Cekejte sotous kamenovani!!
Lepsi brejle a jeden vagonek s dotaci 200kc/km nez autobus s dotaci 33kc a kapacitou stejnou ale to je vlastne jedno kdyz tim jezdi 10lidi sic to vlaku trva dele ale zase krasne houka kdyz jede do roury

kakov

musím Vás zklamat vlak vs. bus jsou na této trase časově cca na stejno, pokud bus pojede tak, aby obsloužil totéž co vlak, pak bude bus pomalejší

ono by to chtělo objektivně promyslet a ne začít nadávat do šotoušů a přitom být stejně radikální, jen na opačné pozici

kakov

PS: mluvím hlavně o trase Plzeň-Most, ale o druhé to platí částečně také

pkajetan

MD o všech levárnách ví (taková tichá dohoda) .. a to jsme jen u BUS – co teprve kamionové firmy a jejich DPH.. (v tom už jede celá EU)

Ota

„Nový spoj bude jezdit každý den“ … to ne, protože nebude jezdi v sobotu, viz IDOS. A celkem by mě zajímalo, jak se novému dopravci podařilo přemluvit hejtmanství v Jihlavě u schvalování jízdního řádu, které nic komerčního nepovoluje kvůli údajným souběhům s částmi tras dotovaných spojů jiných linek na území kraje.

Toncek

Docela bych úvital nějakou rychlou náhradu HK-Brno přes Litomyšl a Svitavy. Jezdíval tam Retrobus, ale úřední šiml nám ho zrušil.

mauricio

To nebyl úřední šiml…

Marais

Retrobus pojede znovu, psali že už řeší novou lincenci, víc propracovanou. Co se říká, tak má brát nějakou Setru ex Vega Tour po někom kdo s ní jezdil linku a jít i na tu trasu přes Žďár, protože Enjoj tak vyjede kdoví kdy.

Michal J.

Tak hlavně tam jezdívalo Osnado na lince z Trutnova.

Džamel

To bylo ale přes Náchod…

kakov

původně tam jezdila celá řada linek (HK-Brno) a dopravců, Semily, Brno, Prostějov a další (všechno si již nepamatuji), ruch tam byl docela čilí, ale postupně se to porušilo, za komunismu jezdil tuhle trasu (také) noční spoj UnL-Luhačovice

Džamel

Vzhledem k tomu, jak majitel mlží a okecává bych to viděl tak, že to úřad zrušil, ale na základě něčeho ze strany firmy, co nebylo slučitelné s dalším provozem…

mauricio

Vice mene ano.

výletník

A nezaniklo to spíš kvůli situaci na těch silnicích, po nichž ta linka jezdila? Není trasa přes Vysočinu spolehlivější (byť asi i delší)?

Josef Petrák

Ne, psal to majitel sam v jine diskusi. Nedodal vcas doklad o financni zpusobilosti, prisel o koncesi a na zaklade toho mu zrusili i licenci na 780850. Takze ted musi ve stejnem poradi znovu vse vybehat…

Mirek Zv.

Normální v dotovaném segmentu by bylo, aby stát se klaněl až k zemi, když chce někdo do byznysu komerčně vstoupit, a umetal cestičku. Zatracenej neobolševismus.

Jiří Kocurek

Normální by to bylo. Jenže pro socana i babiše je malý/začínající podnikatel třídní nepřítel. A když ta firma nebude jeho, tak proč by vlastně existovala, což je obyčejná závist.

RETROBUS

V diskuzi to nikde konkrétně nepadlo, ale ano. Nepředložila se pojistka finanční způsobilosti, což je cár papíru od pojišťovny, v našem případě za asi deset tisíc. Za běžného stavu přijde upozornění, návrh řešení, kompromis. Namísto toho byla odejmuta koncese, která se během pár dní znovu zařídila výměnou za dodání papíru a uhrazení správních poplatků. Úředník si ovšem potřeboval dokázat svou důležitost a linku stopnul s odkazem na paragrafy, které jsou však psané v tom smyslu, že firma nehodlá s činností pokračovat. Zajímavé je, že o tom věděla řada lidí od konkurence ještě v době, než jsme byli poprvé informovaní my.… Číst vice »

výletník

Dobře – ale „kakov“ přece píše „původně tam jezdila celá řada linek (HK-Brno) a dopravců, Semily, Brno, Prostějov a další“, takže příčinou kritiky chybějícího spojení zjevně nemůže být jen jediná administrativně zlikvidovaná linka, ne?

Kernteriér

Příčina je jednoduchá. Natolik se vylepšilo železniční spojení mezi Brnem a Hradcem Králové, že se autobusy přestaly ve větší míře vyplácet. Otázkou je, co s tímto stavem udělá plánovaná výluka na trati 260.

kakov

přesně tak, Kernteriér to popsal naprosto přesně, já mluvím o době tak před 15 a více lety, tehdy vlakové spojení Hradecka a Brna nebylo tak dobré jako dnes, takže bus byl konkurenceschopný.

Od té doby se vlakové spojení zlepšilo (přidaly a zrychlily se vlaky), zároveň se zrušily příplatky na EC, začalo se zavádět akční a relační jízdné, to všechno dohromady vzalo busům mnohé konkurenční výhody a přestali se vyplácet.