Do Mladé Boleslavi 160 km/h. Správa železnic odmítla pokusy primátora zpomalit plánovanou trať

Železniční stanice Mladá Boleslav město. Foto. Jan Sůra / Zdopravy.czŽelezniční stanice Mladá Boleslav město. Foto. Jan Sůra / Zdopravy.cz

Aktuální odhad termínu zahájení stavby je v roce 2028.

Správa železnic trvá na tom, aby po novostavbě takzvané Bezděčínské spojky, která je součástí plánovaného zrychlení trati z Prahy do Mladé Boleslavi a dál do Liberce, jezdily vlaky rychlostí 160 km/h. Odmítla tak požadavek současného primátora Mladé Boleslavi Jiřího Boušky, který v rámci zjišťovacího řízení požadoval snížení rychlosti na 80 km/h a zmenšení poloměru oblouku.

Vyplývá to z doplnění dokumentace o vlivu stavby na životní prostředí, kterou dnes zveřejnil středočeský krajský úřad v registru EIA. Doplnění si vyžádal úřad na základě připomínek ze zjišťovacího řízení. Před zahájením řízení o společném povolení musí být ještě provedeno veřejné projednání a především vypracováno stanovisko, zda stavba nebude mít zásadní vliv na životní prostředí.

Maximum 80 km/h. Náměstek primátora Mladé Boleslavi požaduje pomalejší novou železnici do Prahy

Úřad ve zjišťovacím řízení nechal Správu železnic prověřit jiné varianty a zdůvodnit, proč není možné zmenšit poloměr oblouku a snížit rychlost. V samostatné příloze dokumentace je důkladně vysvětleno, proč ke snížení rychlosti ani zmenšení oblouku nemůže dojít. Zpracovatelé dokumentace (společnosti Sagasta a Ecological Consulting) se odvolávají i na vyhlášku ministerstva dopravy, podle které se nesmí v traťových kolejích umisťovat poloměr oblouku menší než 500 m, pokud tomu nebrání složité místní podmínky, například kvůli zástavbě nebo geologickým podmínkám. To však není případ trati, která povede v těsné blízkosti dálnice D10.

Nabízená varianta zmenšení poloměru oblouku je nevyhovující také z několika dalších důvodů, jako je snížení rychlosti průjezdu obloukem a zvýšení jízdních dob. To je problém zejména v širším kontextu dopravního napojení Praha – Liberec, kde je nutné zajistit dostatečně atraktivní alternativu silniční dopravy, ať už pro cestující, nebo přepravu nákladů,“ uvedli autoři dokumentace.

Bouška stanovisko poslal loni do zjišťovacího řízení ještě jako 1. náměstek primátora bez projednání v radě města. Požadavek vysvětloval snahou o snížení hlučnosti. Bouška byl zvolen na společné kandidátce  Volba pro Mladou Boleslav + ANO 2011, loni do krajských voleb kandidoval jako nestraník za ANO 2011.

Dokument: Mladá Boleslav chce rychlejší železnici do Prahy, ale…

Stavbu Bezděčínské spojky slíbil stát už v roce 2018 v memorandu s automobilkou Škoda Auto. Původně stát uváděl termín zahájení stavby na rok 2025, ale aktuálně je termín posunut na začátek roku 2028. Bezděčínská spojka umožní obejít klesání a následné stoupání při jízdě do areálu automobilky a k zastávce Mladá Boleslav město přes údolí Jizery, což zkrátí jízdní dobu o více než deset minut. Z odbočky Nepřevázka povede nová dvojkolejná trať mezi dálnicí D10 a vrchem Chlum.

Maximální rychlost bude 160 km/h. V budoucnu má vedle trati vzniknout nová silnice II/610 (zakreslena modře). Celková délka novostavby je 6,6 kilometru, modernizací projde 3,1 kilometru současné trati. V rámci stavby dojde k úpravám či doplnění komunikací a cyklostezek s ohledem na vyvolanou fragmentaci pozemních komunikací díky novostavbě dvoukolejné železniční trati.

Nová trať prochází mírně zvlněným územím. Povede převážně v zářezu, kde v blízkosti Karlova vrchu dosahuje hloubka zářezu až osmi metrů. V oblasti křížení trati s potokem Klenice je zřízeno násypové těleso o výšce až pěti metrů. Součástí projektu je nová stanice Mladá Boleslav-východ u areálu Škody Auto.

Trasa Bezděčínské spojky. Foto: Správa železnicTrasa Bezděčínské spojky a budoucí silnice II/610 (modře). Foto: Správa železnicBudoucí železniční investice v Mladé Boleslavi. S41 = Bezděčínská spojka, S60 = stanice Mladá Boleslav město, S43 = Ptácká spojka, ON-26=hlavní nádraží
Tagy Bezděčínská spojka Mladá Boleslav Praha - Mladá Boleslav Správa železnic
152 komentářů