egoe-plus
Doprava ve městě Tramvaje

Do Helsinek dorazil první prototyp nové tramvaje Škody pro meziměstskou linku

Nová tramvaj Škoda ForCity Smart Artic XL. Foto: Miska Engström
Nová tramvaj Škoda ForCity Smart Artic XL. Foto: Miska Engström
Škoda dodá do finské metropole desítky dalších tramvají.

Škoda Transtech začala s testováním nové tramvaje Škoda ForCity Smart Artic X54 (někdy označované jako XL). Jde o první vůz ze zakázky na 23 tramvají pro helsinský dopravní podnik HKL.

První snímky prototypu zveřejnila Škoda na sociálních sítích. Do Helsinek dodá celkem 29 nových tramvají pro novou linku Raide – Jokeri, která spojí Helsinki s městem Espoo. Jde o kontrakt z konce roku 2016.

Finální podoba vozila je od finské designerské kanceláře IDIS Design. Obousměrné tramvaje o délce 35 metrů mají svézt až 256 cestujících. V případě zájmu cestujících bude pro dopravce možné vložit další článek a navýšit kapacitu. Zakázka nabrala značné zpoždění: podle tiskové zprávy výrobce měl být první prototyp dodán v roce 2019.

Celkem má Škoda dodat postupně 29 těchto tramvají. Nová linka ”Raide-Jokeri” bude 25 kilometrů dlouhá a bude spojovat východní část Helsinek a  Espoo. Trať bude mít 33 zastávek a nahradí stávající vytíženou autobusovou linku.

Kromě této zakázky získala Škoda nedávno kontrakt na dalších 23 tramvají ForCity Smart Artic X54. Objednávka vychází z dříve uzavřené rámcové smlouvy. Tramvaje budou jezdit na linkách do městských částí Yliskylä a Haakoninlahti, k vidění tak budou i na soustavě mostů Crown Bridges, která má být dokončena v roce 2026. Finská firma Škoda Transtech patří do české strojírenské skupiny Škoda Transportation.

V Helsinkách bylo od roku 2013 nasazeno už 70 tramvají modelu X34, které předcházely typu ForCity Smart Artic X54. Dalších 29 vozidel X54 se vyrábí pro linku lehké železnice 550. „Nový typ X54 určený na Crown Bridges a linku 550 bude takovým velkým bratrem vozidla Artic X34, které jezdí v centru města. Oba typy jsou perfektně připraveny na výzvy naší železniční sítě a klimatu,“ doplnil šéf HKL Ville Lehmuskoski.

Helsinky tak budou mít dohromady i s novou objednávkou k dispozici 122 tramvají z rodiny Artic.

Odebírat
Upozornit na
guest
20 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
RobRoy

Super, toho se však žel v hlavním městě nedočkáme, dostaneme kapacitně nevyhovující, hlučné, skřípající stroje hrající všemi barvami které navrhoval pan architekt Kotas mstící se na dobrém vkusu a estetickém cítění, jak laické, tak odborné veřejnosti, samozřejmě zcela v souladu se zadáními ze strany DP potažmo minulých vedení našeho města…. smutné.

RobRoy

Toho se ale tady nedočkáme, místo severského designu dostaneme kapacitně nevyhovující, hlučné, skřípající stroje hrající všemi barvami, které navrhoval pan architekt Kotas mstící se na dobrém vkusu generací pražanů.. je to smutné.

bently

Místo omýlání Kotasových tramvají by bylo lepší podívat se na aktuální kousky z dílny Škodovky, které jsou úplně z jiného ranku, ať už jde o Brno (https://www.cs-dopravak.cz/wp-content/uploads/2021/02/tramvaj-skoda-zdroj-dpmb-1024×574.jpg), nebo Plzeň/Ostravu (https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2019/10/%C5%A1kodaplz1-990×565.jpg).
Mimochodem mě se 15T líbí s odstupem času čím dál víc. A kladné reakce na design vnímám v Praze i u cizinců, kteří nejsou nijak zatíženi v ČR tolik rozšířenými antipatiemi vůči mr. Kotasovi.

Socha

vypádá to, jak z nějakých hvězdných válek..teda za mě pěkné..

bently

Jenom doplním, že autorem designu helsinských tramvají je finské studio Idis Design, z jejichž dílny pochází i tramvaje pro Tampere (https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8d/Articx34.jpg) a RNV (https://www.skoda.cz/photo-ct-5386-1200-.jpg).
Za mě patří uvedené kousky k tomu nejhezčímu, co v tramvajích poslední dobou vzniklo. Radost pohledět 🙂

Ondřej

Souhlasím, ale musím říct, že i tramvaje pro Plzeň (Ostravu), Brno, Bonn jsou dost povedené.

michal

Finský design má velkou tradici. V roce 2019 jsem byl v muzeu Alvar Alto a bylo to uchvatne pokoukání na jeho jedinečnou tvorbu.

Anna Kournikova

Design vážně nádhera!

X 1

Finský dizajn byl vždy super.
Pěkná tramvaj.

Vojtíšek

Líbí se mi, má takový sportovní čumák 🙂

Big Fat Fabulous Woman

Akvizice Transtechu Škodovkou byl opravdu Meisterstück. Jak z pohledu získání know-how, designu i velkého počtu zakázek ve Finsku.

PvvS

Nebejt toho, tak dneska nevyrobí nic.

Jussi

Už jsem to psal minule – ta akvizice byla výhodná pro obě strany. Češi dostali know-how a Finové zase vedení, který umí stanovit cenu a ty tramvaje prodat. Transtech byl před prodejem ŠT v docela solidní ztrátě…

Jan Hojsák

Jsem na Škodovku hrdej, že dodnes roznáší povědomí o naší existenci v Evropě. Moje vlastenecké já je zalito blahem. 🙂

_Pavel_

Tady se ovšem jedná spíše o práci Finů 🙂

Jan Hojsák

Jop, to nepochybuji, avšak stále tramvaje mají ve znaku okřídlený šíp, ne? 🙂

Jiří 3

Co jsem četl, tak součástí kontraktu je i případné prodloužení tramvaje o jeden vůz, kdyby kapacitně nestačily.

bkv

ano, v článku je to napsáno…

Jiří 3

Toho jsem si nevšiml. díky za upozornění.

Ten_z_Biliny

Jj, člověk si toho všimne většinou po tom, co si ten článek přečte. Takže nejdřív přečíst, pak teprv do diskuse 😁