umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Doprava ve městě Tramvaje Železniční průmysl

Helsinky objednaly u Škody Transtech dalších 23 tramvají z rodiny Artic

Tramvaj ForCity Smart Artic X54. Pramen: Škoda Transportation
Tramvaj ForCity Smart Artic X54. Pramen: Škoda Transportation
Tramvaje od finské Škody budou k vidění i na soustavě nových mostů Crown Bridges mezi ostrovy.

Helsinský dopravní podnik (HKL) objednal u společnosti Škoda Transtech sérii 23 nových tramvají ForCity Smart Artic X54. Objednávka vychází z dříve uzavřené rámcové smlouvy. Tramvaje budou jezdit na linkách do městských částí Yliskylä a Haakoninlahti, k vidění tak budou i na soustavě mostů Crown Bridges, která má být dokončena v roce 2026. Finská firma Škoda Transtech patří do české strojírenské skupiny Škoda Transportation.

Tramvajové mosty Crown Bridges mezi ostrovy v Helsinkách. Pramen: By Helsingin kaupunki, https://helsinki.emmi.fi/l/5khJxkDzQHnq,
Tramvajové mosty Crown Bridges mezi ostrovy v Helsinkách. Pramen: By Helsingin kaupunki, https://helsinki.emmi.fi/l/5khJxkDzQHnq,

Tramvaje z rodiny Artic byly vyvinuty a jsou vyráběny ve Finsku v továrně v Otanmäki. Vozidlo X54 je nejnovější model. „Jsme velice hrdí na toto nejpokročilejší lehké železniční vozidlo na trhu, kde je vůbec poprvé kombinována vícečlánková konstrukce s plně otočnými podvozky,“ uvedl generální ředitel Transtechu Juha Vierros.

V Helsinkách bylo od roku 2013 nasazeno už 70 tramvají modelu X34, které předcházely typu ForCity Smart Artic X54. Dalších 29 vozidel X54 se vyrábí pro linku lehké železnice 550. „Nový typ X54 určený na Crown Bridges a linku 550 bude takovým velkým bratrem vozidla Artic X34, které jezdí v centru města. Oba typy jsou perfektně připraveny na výzvy naší železniční sítě a klimatu,“ doplnil šéf HKL Ville Lehmuskoski.

Helsinky tak budou mít dohromady i s novou objednávkou k dispozici 122 tramvají z rodiny Artic. Vedle toho probíhají dodávky 19 vozidel i do finského Tampere, tři vozidla již dříve obdržel i dopravní podnik v Schöneiche v Německu.

Odebírat
Upozornit na
guest
49 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Pro mě je hlavně zajímavý projekt „převedení“ metrobusu 550 na tramvajovou trať. Tím, že tato trať má být izolovaná od současného systému, se jedná o 25 km zcela nové trati (vedoucí přes město), která se otevře celá najednou. Na financování se významně podílí i stát. Jak odlišný přístup k vedení státu vzhledem k tomu, že u nás stát odmítá spolufinancovat jak metro, tak například vnitřní pražský okruh.

Zajímavostí také je, že ani teploty pod -10 stupni, ani metr sněhu všude kolem práce nezastavil a Finové vesele jedou dál i přes zimu. Tak snad se trať brzy dokončí 🙂

Luboš Beneš

No a pak že se nevyrábí tram na metrový rozchod….co Liberec? Zima tam je taky velká, tak do Jablonce jasná volba -:)

dopravopat

To bola dogma ČKD, že modernú článkovú tramvaj na úzky rozchod nebudú robiť a hotovo. Žiaľ, niektorí ostali myšlienkovo v 80. rokoch 20. storočia ešte v prvej dekáde 21. storočia a robili prieky. Už sú minulosťou.

czhunter

Tram pro metrový rozchod se vyrábí hodně (i ve Škodě – viz Bratislava).

Spíš jde o to, že se nevyrábí _100% nízkopodlažní tram pro metrový rozchod_

Což když někdo chce, tak je problém.

czhunter

A tím nechci tvrdit, že to nejde vyrobit – jen že když to někdo vyžaduje, tak ty ústupky jsou tak velké, že výsledek je mnohem horší, než kdyby stačilo třeba 80 % nízkopodlažnosti (jako v Blavě).

Ondra K.

V době rozhodnutí o změně rozchodu se takové vozidlo nevyrábělo a v dnešní době už nedává smysl nic jiného, než změnu rozchodu dokončit. Jiná věc je, že změna rozchodu liberecký provoz zachránila od zániku.

Vlk

Je hezké jak všude možně nakupují nové designově hezké tramvaje a v ČR pořád vidíme 300 let staré ŠROTY T3…….

Vbb

V Praze taky jezdí nové designově hezké tramvaje a naopak ve světě jezdí kromě těch nových tramvají i ty staré, dokonce i starší než T3.

Erik Ziak

To je niečo ako súprava dvoch KT4 s krátkym zaveseným článkom medzi nimi? Samozrejme nie nutne s mechanickými tiahlami, môže to byť aj hydraulika a pod.

„Jsme velice hrdí na toto nejpokročilejší lehké železniční vozidlo na trhu, kde je vůbec poprvé kombinována vícečlánková konstrukce s plně otočnými podvozky,“ uvedl generální ředitel Transtechu Juha Vierros.

Je to správny preklad? Lebo aj model X34 je viacčlánkový s plne otočnými podvozkami. Konkrétne trojčlánkový so štyrmi plne otočnými podvozkami.

Erik Ziak

https://www.sttinfo.fi/data/images/00884/19cdff42-0f4d-4017-a725-304165c664f2-w_960.jpg

Obrázok celej tramvaje. Môj tip: nejaká medzipodvozková väzba, či už aktívna mechniacká, hydraulická alebo pasívna (odrpuženie/silentbloky) medzi 1. a 2. a 3. a 4. podvozkom. Teda vždy jeden vonkajší s jedným vnútorným.

Vyzerá to zaujímavo. Rád by som videl viac obrázkov.

Michal82

Z vlastní zkušenosti velmi pohodlně a tiché soupravy. Kež by Praha také nějaké nakoupila, případně ty oboustranné co koupili před pár dny Brno.. Včera jsem jel dvakrát KT8D5 a je to utrpení. Už je to prostě zastaralé… pomalá výměna cestujících kvuli vysokým schodum. Prostě toto by mělo rychle město opustit

Pražák

Bohužel se děje přesný opak, nejen, že se koupili KT z třetí ruky v Maďarsku, ale údajně se DPP chystá koupit i ty plzeňské a aby toho nebylo málo, tak se budou dělat další wany, což je to samé v bleděmodrém.

Erik Ziak

Čakám kedy Praha vymení zvyšné T6A5 za KT8 z Pchjongjangu. Kurz 4 ks T6A5 za 1 ks KT8 by mohol byť výhodný pre obe strany.

Pražák

Nač to tahat až z Asie, stačí zavolat do Brna😉

Jiří Kocurek

Tak to si ve velectněmém Práglu budou muset počkat.

Pražák

Však jo, při tempu rekonstrukce KT v DPP a za předpokladu, že se koupí ty plzeňské, by na ty z předměstí Vídně došla akorát tak řada ve chvíli kdy budete mít ty nové Škody co se právě podepsaly.😀

Karl vB.

DPP se možná shlédl v reinkarnaci M152/ 810 na RegioMouse. KT8 v Najbrtu by možná vypadaly líp, než v novém „pid-visuálu“. 🙂

Peeetr

Možná po roce 2024 by mohlo začít Brno postupně směňovat jednu Kačenu před rozpadem za jednu Wanu po čerstvé rekonstrukci.

Berťa

Brno je taky v Asii

Ales

Za Úvaly začíná Asie, takže Brno už v Asii je

Petr

Jsem myslel že vysloužilé tramvaje se vždy přesouvají ze západu na východ nikdy ne naopak. 😀

Pražák

Výjimka co podporuje pravidlo, ostatně jako ty maďarské KT.😂

Majkl

Ty reko KT8D5 mi přijdou hlučnější než původní verze. Hlavne to víc vrže a skřípe. Je načase se zbavit všech starých tipů tramvají v Praze a T3 vany nechat jen na noční spoje.

Pražák

Wana je na noční spoje nevhodná, díky těm prolézačkám je tam méně místa než v klasické T3. Sólo tramvaje jezdí v noci v centru celkem plné. Na noční linky by bylo potřeba něco jak brněnské EVO alias drak.

SaulGoodman

Ideálně ano, nicméně pořád mi dává mnohem větší smysl vrzající rekonstruované KT, které je holt levným způsobem jak získat potřebné obousměrné tramvaje, než ty hrozný T3 wany, ještě ke všemu zamýšlený na noční linky.
KT má k ideálu daleko, ale pořád je to prostě celkem použitelný koncept, rozumná kapacita a v těch nejnovějších je i moderní informační systém. Ty T3 jsou ale po wanizaci z půlky zabrané divnou prolézačkou, na noční linky (za normální situace) kapacitně moc nestačí a prostě… je to už po všech stránkách přežité.

medical_examiner

Wany budou jen v noci?😢
Škoda, už jsem si maloval, jak se povozím na 20 nebo 26…

medical_examiner

KT8 skřípe?
Já bez výjimky slyším skřípat pouze ty nejdražší tramvaje na světě…
A i kdyby, tak KT8, stejně jako T3 nebo Pesa Gamma skřípou harmonicky, narozdíl od škrábání vidličkou po talíři u 15T…

medical_examiner

Zvykejte si…😁

Radiátor

Docela hezky design.
Vím že je to docela to docela kontroverzní, ale mě osobně se nejvíc stejně líbí 15T, to jak nemá skoro žádný přesah vepředu a čumák je hezký široký je podle mě nejvíc elegantní design.

SaulGoodman

Ale ta předfaceliftová verze je hezčí 😀 Jednak se tam vůbec nehodí ta žlutá, a pak se mi prostě víc líbí ty původní světla. Taková elegantnější, propracovanější.

Pražák

Souhlas, ta první varianta 15T je rozhodně lepší.

Erik Ziak

Aj mne sa pôvodný dizajn 15T páči viac.

Radiátor

Ten původní je hezčí, ale ten informační systém z nových je samozřejmě lepší 🙂

czhunter

Já jsem od obeznámených lidí slyšel, že když se dělal facelift 15T, tak ho musel dělat pan Kotas (protože měl práva na ten první design) a schválně to udělal ošklivější, protože řekl, že líp než jak na vrhl tu první verzi to stejně udělat nejde.

Kubrt

Mě se 15T taky líbí, ale je fakt, že při nehodě je ten první podvozek dost na ráně, takže opravy jsou náročnější.

Pražák

To je cena za to, že v interiéru nejsou žádné podesty což je mimochodem další výhoda. 15T.

Y.K.

Zase je to vykoupené dloooouhými úzkými „tunely“ v přechodech mezi články nad podvozky, kde se v klasické nízkopodlažce typicky rozhází sedadla. Každá koncepce má výhody a nevýhody.

Pražák

To samozřejmě ano, ale podle mě výhody (z pohledu cestujícího) 15T převažují,.

medical_examiner

To zkuste říct mně, který nesnese i štěkání psa…😬
Nebudete potřebovat zpáteční jízdenku a ochotně zaběhnete ten maraton do Prahy…😈

Radek

Taktéž tam není příliš prostoru pro přežití povalené osoby.

Jiří Kocurek

Proto se už roky dělá čumák šaliny tak, aby to osobu povalilo do strany a ne pod sebe.

czhunter

Podle mě jsou zasa elegantní tramvaje s úzkým čumákem.

Když je to vepředu placaté a široké, tak to vypadá „těžce“ a zbytečně masivně jako metro nebo S-bahn

Pražák

Mě se ta masivnost (pouze u tramvají) zase dává pocit lepší bezpečnosti, prostě to něco vydrží.

Jiří Kocurek

To je jenom pocit. Lepší zdedformovaný čumák vozu než utržená ledvina.

Pražák

První na řadě je řidič a o proti T3 nebo KT je na tom pořád o dost lépe. Takže pořád ten můj pocit jako cestujícího vítězí.

Ondros

Je pravda, že 15 T je dost bitelný stroj a překvapivě dost při nárazu vydrží i přední sklo (neviděl jsem ho vysypané ani při nárazu tram×tram).

Vbb

dost bitelný stroj
Chudák malej, každý ho bije

czhunter

Proti T3, T6 a KT je bytelný stroj úplně všechno – viz fotky z nehod – i (už docela stará) 13/14T zmuchlá T6tku jako papír a jí se nic zásadního nestane.

15T by z T3 udělal trsátka … ale to i 30T nebo všechny moderní tramvaje od všech výrobců.
T3 (ani T6 ani KT) totiž nemá nic jako „nárazník“ (ten ohnutý plech okolo je jen taková ozdoba).
„nárazník“ je ten několik set kg vypružený odlitek oceli pod laminátem, který u starých tramvají tak nějak chybí …
http://www.vladanfoto.cz/files/skoda_transportation_2014/skoda-plzen-1857z.jpg