Detailně: Tři nové tunely, 200 km/h a částečně jednokolejka. Jak se má změnit cestování mezi Prahou a Libercem

Jednotka Siemens Desiro společnosti Arriva vlaky linky L3 na přejezdu v Jeřmanicích. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJednotka Siemens Desiro společnosti Arriva vlaky linky L3 na přejezdu v Jeřmanicích. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Stát počítá na nové trati s expresní vrstvou i rychlíky Kolín - Liberec.

271 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jarda

kdy to bude v mapkách SŽ?

Alibaba

Tak jsem se trochu prohrabal výkresy a mám k tomu ještě drobné postřehy.
Liberec (město?, kraj?) měl zájem o zastávku u hokejový arény, v těhlech návrzích není (ani rezerva). To už to zase zapadlo, nebo jeden neví co dělá druhý?
Nehodilo by se udělat na rozjezdu tratí Žitava/Frýdlant spojky, aby to byla běžná dvojkoleka?

Jiří Kocurek

„Nehodilo by se udělat na rozjezdu tratí Žitava/Frýdlant spojky, aby to byla běžná dvojkoleka?“

Určitě ano, byl by to skvělý nápad jak za pár peněz získat kapacitu navíc. V Brně Modřicích na černovické spojce to mohlo již přes půl století fungovat. Tolik k reálnosti.

PepaM

Ad spojky Liberec: Vždyť tam jsou nakreslené, Obvod Obchodní zóna, dvojice spojek na 120 km/h do odbočky.

Honza11

KORID zastávku zmiňoval ve svých podkladech.

Martin1

Opravdu ten nápad existoval. Jestli je ještě aktuální, nevím.

Honza11

O spojkách píšu např. v kapitole věnující se propustnosti „Doplnění kolejových spojek na konci souběhu tratí ve směru Chrastava a Mníšek u Liberce na rychlost 120 km/h.“

Alibaba

Všem díky za upozornění, asi jsem to přehlídl.

Vlakem s kolem

Realizace v brzké době bych se nebál. 🙂

Matěj Mareš

A pro všechny, kterým vadí jednokolejka pro dva vlaky za hodinu, rušení stávajících nekonkurenceschopných úseku, případně podřízení se limitům území:
Děkuji za názornou ukázku proč bylo potřeba zpracovat 18 studií!
Všichni máme nějaké sny a vize, ale občas je holt potřeba udělat kompromis a spokojit se alespoň s něčím, protože kdo chce moc, nemá nic.
A při stávajících cenách na železnici a jejich vývoji skutečně můžeme být rádi za variantu 200PF a tiše doufat že nikdo nebude rozpočítávat náklady na jednoho cestujícího…

oja

Jo, když se to plánuje tak, jak to vidíte Vy, totiž „uděláme to na provoz, který tam je teď“, i když je to velká investice na 50 let dopředu, tak to přesně takhle dopadá: vznikají řešení, která jsou nedostatečná už v okamžiku své realizace. Takto by se nikdy žádná železnice bývala nepostavila.
Ale jo, tenhle stát se holt chce stát jedním velkým parkovištěm bez možnosti náklady přepravovat po železnici…

Matěj Mareš

Viděl jste plánovaný provozní koncept a výstupy z dopravního modelu? Skutečně to není plánováno na stávající provoz…

Jiří Kocurek

Naco? Stačí přece dojmy, přesvědčení a ten správný železniční názor na železniční povinnost. A s železniční povinností se ta infra dá udržovat jak za normalizace ve stavu postupného hnití, přes stanice max 100 km/h.
Hlavní bude, když se bez dozoru mikromanagementu nepohne ani jediná paleta zboží, aniž by měla jízdní řád u monopolního dopravce, který tak získá moc zlikvidovat ekonomiku celé země, což je hypretrofovaná obdoba chcípnutí sousedovy kozy.

Honza11

Přesně. Řešení je na míru dnešním expresům Praha – Liberec …. 😃

oja

Dnešní frekvenci vlaků. Především absenci těch nákladních.

Matěj Mareš

Ono to výhledově ani o moc lepší nebude – přeci jen 16 promile přes Oldřichovské sedlo není pro náklad ideální…

Jiří Kocurek

To se dá objet přes Žitavu, úvrať využít na změnu lokomotivy a dál na Zhořelec už mít 15 kV.

SYN

Tak jistě, uděláme to s „trochu“ výhledem do budoucnosti za dvojnásobek (100GKč) a pak se ukáže že ty odvážné výhledy se naplnily… tak z 10%.

Zdenek

Autobus usmudlanou stovkou 55 min? Žádná hitparáda. Nevím proč to ženou na nádraží Boleslavi. Neudělali novou trať u dálnice a starou nechají cca tak. Bus bude levnější možná rychlejší. Pokud ho nezakazuje asi tomu dost zatopí.

Jan

Jednokolejka je cesta do pekel, 69 min. sotva konkuruje autobusům…

sladlu

Kdyz uz investice do zeleznice. Tak mi nedava smysl ji stavet do pozice pod auto ci autobus. Vsude ve svete je uprednostovana hromadni doprava pred invidualni.

=> vsechny zeleznicni koridory musi porazet silnice 1. tridy (auto 90-100km/h bezastaveni) => vlak musi kompenzovat i cas dopravy na zastavku.
Nekde porazet i dalnici

oja

Dálnici by moderní vlak měl na delších vzdálenostech (cca. od 250km výše) porážet vždy, minimálně po započítání přestávek, které při dlouhé cestě autem děláte.

Honza11

Pak ale tento příspěvek nepatří pod konkrétní studii, ale míří na změnu hodnocení efektivity dopravních staveb. PS také by se mi líbila VRT do všech měst nad 50 tisíc…

SYN

Vcelku správně, akorát bych k tomu dodal – tak kde toto nejde (rozumně) splnit, se na koleje vykašlat!

oja

Konkuruje, protože bus těch 65 minut jede na Černý Most a vlak je pohodlnější.
Ale jinak to cesta do pekel je, jak už jsem tu psal několikrát, takovouhle vzdálenost by železnice v dnešní době masivně modernizovaná měla s jednou zastávkou ujet za 45 minut.
To s jednokolejkou nemá nic do činění, jednokolejka je problém pro nákladní dopravu, která bude muset zůstat na silnici.

Granja

Však ona na silnici zůstane – ODS navrhuje kamiony i v neděli a ministr dopravy není proti.

oja

No to jsem zvědav, jak to ODS vyřeší, až je okolní státy budou naopak omezovat a náklady „nutit“ na železnici.
Každopádně jsem opravdu rád, že už dávno nežiju v ČR, ale ve státě, který do železnice masivně investuje. I s ohledem na nákladní dopravu.

SYN

Jenže ten čas NENÍ daný jednokolejkou (částečnou!), tím je dána akorát propustnost…

sladlu

Zase jednokolejka?
Kockopes jako trat Plzen-Domazlice :/
Bezpecnost a capacita je podminena plynulou konstatni rychlosti co nejdelsim useku bez davani prednosti pomalejsim (sjezdy, pripojovaky, nadjezdy) ci protijedoucim…

Zajimave ze si netroufnout zuzeni a zmeny tridy na delkovych dalnicich komunikaci.. to je to same jako kdyby na D1 chybel 1usek a provoz byl sveden na silnici 2.tridy

Jiří Kocurek

Cože? Jak netroufnou? Že o tom nemáte ani nejmenší tušení nezmaneá, že to nikde není zúžené. Anebo jenom vědomě lžete.

Václav Datel

A teď si představte, kdyby budoucí VRT Praha – Brno procházela skrze K. Horu, jak zde opakovaně navrhuji a rázem bychom měli přímé a rychlé spojení Morava – Liberec. Nehledě na to, že úsek Kolín – Boleslav si o modernizaci s Vmax200 taky říká, takže spojení na sever by bylo dokonalé! Čím dál tím více se ukazuje, jak je aktuální návrh trasování většiny budoucích VRT u nás špatný a nekoncepční, protože nebude možnost těchto rychlých spojení mimo páteřní trasu VRT.

Riki

Jak se říká, slibem nezarmoutíš. A slibů o zlepšení v novodobé historii už slyšel hodně. Krásná pohádka………

Jiří Kocurek

Tak například mezi Benešovem a Budějovicemi se nepostavilo vůbec nic!

oja

Ano, v roce 2023 tam vlaky konečně jezdí průměrnou rychlostí 98km/h…

laska

Myslíte to samé jako Ženeva – Bern?

oja

Jo, třeba, ale tam ta poslední velká modernizace bude už trochu staršího data a navíc tam jsou 3 zastávky, kde se ten vlak musí chvíli zdržet, protože tam nastupuje / vystupuje hodně lidí.
Na právě dokončované Koralmbahn se na 125km počítá s railjetem bez zastávky za 43 minut, Wien Meidling – Linz cca. 185km s jednou zastávkou za 1:08, přitom to nejsou žádné super-VRT, v_max 230 km/h, rychleji než Praha – Liberec po roce 2040 se jezdí i Linz – Salzburg, kde to na velkou modernizaci teprve čeká.

laska

Jasně. Jenže my se bavíme o Praha – Liberec (potažmo Praha – České Budějovice). Vídeň – Linec – Salzburg to je páteřní rakouský koridor mezi klíčovými městy. A Ženeva – Bern je opět páteřní koridor na nejlepší světové železnici. Oboje v místech velké koncentrace obyvatel, bohatství a celoevropského kulturního významu na klíčových západoevropských trasách.

oja

A Koralmbahn? Ta spojuje města se sotva půl milionem obyvatel, když v Korutanech sečtu Klagenfurt a Villach a v mezinárodní dopravě má význam spíš pro náklady, kde rychlost nehraje tak velkou roli. Ale ještě jednou: kdy ta trať Ženeva – Bern naposled prošla velkou modernizací? Navíc „nejlepší světová železnice“ je pojem relativní, každopádně to neznamená nejrychlejší. Ani nevím, jestli se ve Švýcarsku někde jezdí přes 200km/h. Přitom Švýcarsko je rozlohou poměrně malé, vlaky často zastavují, potřebují spíš velkou kapacitu než super rychlost. Kdyby se z Prahy do ČB nebo Lb jezdilo průměrnou rychlostí 100km/h už 20 let, tak o.k. Problém… Číst vice »

Jiří Kocurek

Protože to ještě není hotové. Ale někteří by na to nešahali vůbec, prootože se to nedá udělat za 3 týdny ve výluce.

Luboš Beneš

A na letiště vlakem již brzy asi 20 let…

Jarda

Nechápu ta rušení, nešlo by po stávající trati mít osobaky, co by mohli jezdit i častěji a po novostavbě mít rychliky? Takto vyhodit spoustu obcí z železnice je celkem sprosté.

panda

Pokud by stejnou sumou podporovali autobus, tak při ceně jízdenky LBC-PHA 119 Kč by za 51 mld. mohlo jet 428 571 429 lidí zadarmo.
Když počítám 20 spojů denně (40 pro oba směry) a 45 míst v autobuse, tak by lidi mohli jezdit do Prahy a z Prahy 652 let zadarmo.
Ale to jsem se asi přepočítal…

oja

Jo, to jste se přepočítal. Zdaleka nejen v tom, že ta dálnice taky stála desítky miliard (v dnešních cenách).

kix

ale dálnice stojí a nestavěla a neudržuje se jen kvůli autobusu

flinta19

A už jste po ní jel v ranni špičce do Prahy?

panda

Jel. A byl jsem tam dřív než ti, co pojedou za 20-30 let VRT.
Až nebo jestli vůbec se jim to podaří postavit.

Martin1

Nepleťte si nedělní ranní špičku s tou v pracovní dny.

kix

to je trochu jiný argument, ale cena za dálnici se rozpočítá do více uživatelů než jen do autobusu, takže nelze počítat výstavbu a údržbu d10 do sedačky v autobusu..

SYN

Jenže bez ní to prostě nejde a) už ji nevybouráte b) by vás stejně utloukli (právem). Takže při tom výpočtu VHD můžete tak maximálně „uplatnit“ několik jednotek procent ceny dálnice „za ojetí“ těmi busy…
A to s tou výškou investice by ty busy klidně mohly být 15m, dvoupatrové a komplet na elektriku (čili pořád ještě celkem solidně ekologické – v porovnání s IAD).

Jiří Kocurek

Létat! Pak nebudou potřeba chodníky.

Paja

Však na to brzo dojde, k tomu se nás snaží různí aktivisté, počínaje eko- a konče cyklo-, donutit a zatím jsou na velmi dobré cestě.

Jirka Z

Teď zbývá jen doufat, že nezůstane opět jen u plánů, ale že se časem dočkáme i realizace. Jako největší slabinu, která by ještě stála za to přehodnotit, bych viděl ten pomalý zakroucený úsek přes Mladou Boleslav a na něj navazující jednokolejku přes Bakov. Přitom ani to nebude levné: tunel, estakády, zdvojkolejnění zahloubeného úseku přes město, rozšíření zahloubené stanice v zastavěném prostoru kolem MB-město. O kolik by bylo dražší postavit novou zahloubenou trať kolem třídy V. Klementa se zahloubenou stanicí poblíž MB-město napojenou na jihu na Bezděčínskou spojku? Případně pokračující na jih tunelem pod městem, ale to by už asi bylo… Číst vice »

oja

To, co popisujete, se převážně týká úseku (Praha – ) Lysá n.L. – Mladá Boleslav a to je samostatný projekt. A dál na Bakov je to dané polohou boleslavského hlavního nádraží, resp. kolejovou sítí v okolí města celkově. Pro rychlíky do Liberce by bylo nejlepší, kdyby v MB zastavily na Bezděčínské spojce někde v oblasti obchodní zóny a pak pokračovaly po nové trati podél dálnice až za Bakov. Ale to je v rozporu s požadavky regionální dopravy. Resp. pro MB by bylo nejlepší, na jihovýchod města přesunout celé hlavní nádraží, to stávající je ve všech ohledech nevyhovující, ale to by… Číst vice »

Dominic

Tyto projekty se budou realizovat hlavně kvůli regionální dopravě (Nymburk-MB taky kvůli nákladní). Postavit zcela novou trať jen pro spojení Praha-MB-Liberec bez zastávek, nebo rovnou VRT by byla blbost. Tady z železnice budou těžit hlavně obce na trati pro dojíždění za prací/školy do MB a taky Liberce/Prahy.

oja

Však já to nijak nepopírám, jen jsem reagoval na úvahy „Jirka Z“. I když tedy moc nesouhlasím s tím „hlavně kvůli regionální dopravě“, v případě Praha – MB ano, MB – Liberec moc ne, tam by regionální dopravě stačila podstatně „lehčí“ optimalizace + elektrifikace, většina stanic mezi Turnovem a Libercem má být ostatně opuštěna. A přidat ke stávajícímu projektu spojku Řepov – Bakov podél dálnice by blbost nebyla, bylo by to cca. 10km relativně jednoduchým terénem, které by výrazně zjednodušily vozbu nákladních vlaků a zrychlily rychlíky Praha – Liberec, u kterých by se nepožadovala návaznost na regionální provoz v MB,… Číst vice »

Dominic

Aktuální problém je, že rychlíky zastavují na hlaváku někde na předměstí MB v Čejetičkách. Vybudováním stanice MB východ (ta je v plánu) a zastavováním rychlíků jen zde by se nic nevyřešilo. Všechny spoje přes MB musí zastavovat v MB město, což je středobod města kvůli Bondy centru, vstupu do Škodovky, školám v pěší vzdálenosti a nemocnici. Když by rychlíky/expresy zastavovaly někde dál, kam by se muselo jet s přestupem, tak většina lidí by hned volila bus z autobusáku v Bondy i když by museli přestupovat na metro na Černým Mostě.

oja

Však nemusí mít všechny rychlíky stejné schema. Co kdyby v Boleslavi zastavil jen každý druhý a ty zbylé to z Řepova do Bakova projely bez zastávky podél dálnice? Ušetřily by minimálně 10 minut. A ta spojka by přišla vhod i nákladům. Ale to je holt pro české ministerstvo moc složité… a hlavně silnici nekonkurovat moc okatě!

Martin

Zajimave, to je jako by to trasovani nekdo opsal z myho PC 😀 s dvema vyjimkami, Praha-MB mam novostavbu primou na 250 a od Hodkovic mam tunel primo do Liberce… jinak stejny… 😀

Martin

Tedy az na to ruseni trati a jednokolejny provoz, to povazuji za vtip…
Jednu vec nechapu, proc se do vypoctu zahrnuje i puvodni trat ktera zrusenim vylepsi vypocet… to tak uchylny…

Zdenek

No jo ní ale asi byli drazsi

kix

trať na 200 a jednokolejka..trať s ohromným potenciálem, ale někdo jí navrhne tak leda na současný provoz, to se může stát fakt jen u nás

laska

Ne, to se děje velice často, nejen u nás. Věcí do kterých je třeba investovat je spousta a prostředky jsou omezené. Navíc to co vám přijde jako ohromný potenciál, nemusí tak připadat někomu jinému.

kix

jednokolejka na takovou trasu je pitomost už z pricnipu..nakonec stačí se podívat na 030 a kždoroční několikaměsíční evergreen (aktuálně je díky tomu vše rozsypané i široko daleko)

Michal²

Není Ex7 náhodou Jižní expres?

oja

To je ale opravdu hodně vzdálená budoucnost 🙂 Hlavně vykazovat činnost – těch expresů do Liberce se ze dnešních zaměstnanců SŽDC nikdo nedožije.

Martin

Tak ono neni moc pochopitelny, proc ma rada vlaku mit „konecnou“ v Praze, ktera je uprostred, kdyz prujezdny model je efektivnejsi a zlepsi i kapacitu v Praze…
Kdyz si prestavim, jak by to podobne vypadalo v metru, 6 linek koncicich na vaclavaku a vsichni tam prestupovali…

oja

To já vůbec nepopírám, já se jen směju tomu, že se již dnes plánují vlaky ČB – Pha – Lb, když ta trať do Lb bude hotová nejdřív za 40 let. Jo kdyby se rameno Pha – Tanvald propojilo s Pha – Písek – ČB, to by byla jiná, to by šlo klidně hned.
Na SŽDC si kreslí plánky sítě, které se nemají šanci dožít, a přitom nejsou Středočeskému kraji, který chce uzavřít dlouhodobé smlouvy na regionální dopravu, schopni říct, kdy se co bude elektrifikovat. Skvělé.

Broge

Ja treba prujezdny vlaky nesnasim, protoze jakykoliv zpozdeni z jednoho konce republiky prenasite na druhy konec a trpi tim nasobne vic lidi. Navic stejne vetsina lidi jede z/do Prahy.

Paja

Nehledě na problémy se zbrojením, úklidem nebo třeba zásobením jídeláku/bufetu na takhle dlouhých ramenech. O srandách typu změna řazení nebo nefunkční jeden vagon nemluvě.

MilanSima

Když se toho dožijí naše vnoučata, tak to bude fajn :).

Alibaba

Nechápu, proč se ruší kousky ve staré stopě hlavně horem přes Jeřmanice, kde mohla zůstat současná obsluha, jen ji trochu zahustit zastávky. Zrušení kousku přes Sychrov se dá pochopit, protože by obsluda od Turnova jezdila v Doubí křížem a nikomu se mimoúrovňové křížení dělat nechce.

Zrušení tratě do Jindřichovic je taky špatně, třeba i v souvislosti s iniciativami na polské straně. Jen by to chtělo to narovnat z Řasnice do Horní Řasnice a z Nového Města se to do Horní Řasnice může zrušit.

A dvojkolejka pro letmé křižování na přímé okolo Mníšku (na obě strany) by se hodila už dnes.

Jarda

Když by se udelal tunely tak nové město může zustat napojeno. 😉 Ale je to dražší varianta.

Alibaba

Tunely odkud kam?
Nové Město i v mém návrhu bude napojeno stále, jen bude mít koncové nádraží. Když se kouknu na dnešní JŘ, tak tam taky spousta vlaků končí. Při hodinovém taktu do Řasnice by se to rozhodilo na dvouhodinu N. Město/Jindřichov, ve špičkách by se to mohlo spojovat.

Petr

Tak to musela bejt dobra party. Uplne to vidim: „A jeste tam napis, ze u Turnova udelame jednokolejku na 200 km/h“

Jan Sekanina

Souhlas. Jednokolejka je v případě výluk provozní omezení. Měla by to být dvoukolejná trať alespoň do Lbc.

Laborec425

Jen v případě výluk?
Víte, jak to člověka naštve, když jede rychlíkem z Brna do ČB, libuje si, že je sobota brzo ráno a že dneska je malý provoz a vše proběhne konečně v klidu a do ČB dojedu v poledne. A ejhle. Kardašova Řečice a stojíme, stojíme, stojíme.. 12 minut.. pak se přišourá zpožděný protijedoucí vlak. Než vylezou lidi, než odjede nejdříve tento vlak a pak my.. už je zpoždění 18 minut. A v tu chvíli je vše ztraceno, veškeré přípoje v ČB odjíždějí, nikoho nezajímá, že něco někomu ujelo a život jde dál.

oja

Jo, to je hooodně ujeté, dělat tu novostavbu jednokolejnou. Zrovna v té rovině (byť se stoupáním do Doubí) by ta druhá kolej přeci byly minimální vícenáklady, přitom se může velmi velmi hodit!

Jirka Z

Tak pořád je tam alternativa přes Turnov, navíc tam budou jezdit jen expresní vlaky. Jen by to chtělo upřesnit odbočku pro vedení vlaků mimo úvrať, jestli je tím míněn skutečně směr Liberec-Praha, nebo Liberec-Jičín, kde je také úvrať.
Jako podstatně větší problém bych viděl tu jednokolejku přes Bakov, kde bude větší provoz, objet to nikudy nepůjde a případné zdvojkolejnění v budoucnu bude minimálně hodně komplikované.

oja

Ano, „tam budou jezdit jen expresní vlaky“ – s náklady se tu očividně nepočítá.
Nesmysl, ta spojka se může hodit dvojkolejná vždycky: Pro mimořádná křižování zpožděných expresů, manipulační soupravy, ty náklady…
Co má s tímhle společného (dvojitá!) úvrať při cestě z Liberce do Jičína? Z Turnova do Jičína zřejmě zůstane navždy současný výletní skanzen.

Standa

Ona to ta rovina úplně nebude – od Příšovic k Doubí mají být dle profilu násypy 20 až 25m, což nakonec doufám skončí prodloužením estakády.

oja

Však píšu „se stoupáním do Doubí“. Ale copak by bylo o tolik dražší ten násyp nebo estakádu udělat dvojkolejné?

Han van Meegeren

Prej smažili u Mjolku.

Pitrys

Paráda, nejdříve ušetříme pár sekund dvoustovkou a pak budem čekat minuty na křižování vlaků..
.

oja

Sice jsem rád, že to MD konečně schválilo, byť se zprovoznění už asi nedožiju, nicméně mi to opět přijde jako polovičaté řešení, které sice konečně zlepší stávající tristní stav, ovšem stále do stavu hrubě nedostatečného, na který se pak zase desítky let nesáhne, vždyť je to přeci čerstvě modernizované. Tím spíš za tak ohromné peníze. Z centra Prahy do centra Liberce to není ani 110km, to by železnice budovaná po roce 2030 měla i s pár zastávkami ujet za max. 45 minut! Viz třeba Linz – Salzburg, to je 124 traťových km, které na velkou modernizaci teprve čekají a vlaky… Číst vice »

M262

Co na tom trvá tak dlouho že to bude až v příští dekádě? A to má v příští dekádě začít stavba nebo to je termín dokončení?

Daniel Mach

Co na tom trvá tak dlouho? Jednání s majiteli a ekology.

fous55

S majiteli a ekology zatím nikdo ani jednat nezačal. Nebyl důvod.

ondra

no právě,ekologové jsou abnormálně agresivní řvoucí menšina a jistojistě se k tomu budou chtít vyjádřit-vždyt hoří planeta

Tomáš Záruba

Stanice dejme tomu, akorát ten Bakov je vyřešený dost divně. Pokud není ovšem záměr chápat tu dvoukolejku směrem k MB spíš jako „dvě jednokolejky“ směr LB resp. CL, tedy skrz Bakov vždy jen rovně. Ale i tak mohla aspoň ta první spojka být 1:18,5, ještě lépe doplněná rychlá paralelní spojka mimo výh. 12 i za cenu posunu nástupiště, které je stejně úplně mimo osídlení. Mimochodem je zajímavé srovnání Hodkovic (2 ostrovy, všechny vlaky tranzitní a to v jediném směru) a Bakova (3 hrany, z toho jediná bez omezení rychlosti, a ta při využití pro hlavní trať zároveň vylučuje současné jízdy… Číst vice »

Tomáš Záruba

Nákladní doprava: Má-li zde být myšlena vážně, přijde mi že dost chybí předjízdná kolej směr LB/Tu někde u Mnichova Hradiště (opačně lze využít „starou stanici“) a pak asi na spojce mimo Turnov (pro koordinační pobyt mezi volnými trasami před a za Turnovem). V kombinaci se všemi těmi úrovňovými kříženími to snadno může být docela problém… Jestli postačí jen jedna dlouhá v Hodkovicích (od Liberce křížem, přičemž tímto směrem je to křížem současně i v LB), to taky těžko říct (ale fakt je, že při zastavení „všeho“ v Hodkovicích by to směrem dolů asi šlo, být ovšem ona „čekací kolej“ na… Číst vice »

Tomáš Záruba

Já jen doufám, že ten obchvat Hodkovic půjde aspoň dodatečně dodělat (ať už v rámci dořešení Jablonce nebo „jen tak“)… Ale ať zas jen nekritizuju, podíl dvoukolejnosti ve výsledku příjemně překvapil. 85 km/h někde 3 km před Libercem nic moc ovšem, ale tam je otázka, zda to šlo řešit jinak (a „rovnat“ to na 100 km/h, co je ještě o kus dřív, je asi fakt blbost). Napojení Turnova vlastně jen elektrizací SQ s ponecháním propadů na 75/80 km/h několik km před ním od Prahy i Liberce je taky solidní fail (tam si to spíš říkalo o nový triangl na civilizované… Číst vice »

Marek

Zaplaťpánbůh, že konečně ekonomicky vyšla nějaká varianta. Hodkovické řešení s propadem rychlosti z 200 na 75 km/h, pro které tam navždy každý expres zastaví, je daň za to, že už není odvaha zkoušet nic jiného, než salámově převzít úsek Praha – Milovice – MB z předchozí studie. Jen aby z toho nebyla na několik dalších desetiletí legenda, jak si SŽ dobírat 🙂
Ale co už, teď to hlavně bez okolků připravit a postavit.

J. Špalek

Pěkný článek, krásně zpracovaný. Palec hoře.

VR VR

Jak muze vlak z Prahy do Liberce dojet za 69 minut, kdyz do Mlade Boleslavi pojede po te Vsejansko/Bezdecinske spojce pojede 45 minut. To da ten vlak Turnov/Liberec za 24 minut? Jakoze 10 min do Turnova 4 minuty na nastup vystup a 10 min do Liberce?

dopravák

Přes Turnov vůbec nepojede. První čtěte článek a až pak komentujte.

VR VR

Cituji: „Studie neřešila zrychlení z Prahy do Mladé Boleslavi, to pokrývají plány na Všejanskou a Bezděčínskou spojku. Trasa trati vede z Mladé Boleslavi do Turnova z velké části ve stávající stopě, má dojít ke zrychlení v některých úsecích na 200 kilometrů v hodině.“

VR VR

tak beru zpet, uz to tam vidim.
„Před Turnovem vznikne odbočka, která umožní vedení vlaků mimo úvrať v Turnově.“
Stejne, to dava na tu cestu 15 – 20 min max.
Pokud to tak bude, tak super.

Martin

Se zastavením v Hodkovicích MB – LBC 26.5min, bez něho by to bylo asi o 4min rychlejší.

oja

Liberec – Mladá Boleslav je cca. 50km, tedy za 20 minut by to ujel při průměrné rychlosti 150km/h.

Gejza

No jo, ale to by to musel valit na Vmax od Dalovic až po Vesec. A to asi vzhledem k propadům rychlosti i provozním šotkům nenastane.

Gejza

btw. když tam budou jednokolejné úseky, kde se budou dělat kompromisy mezi tím, zdali zpožděný spoj zpozdit mnohem víc a nebo trochu zpozdit protijedoucí expres.

oja

Kdyby to Vmax (=200) valil od Dalovic až po Vesec, tak to ujede cca. za 17 minut (za předpokladu, že je to 50km a 3 minuty potřebuje na první a poslední dva km, kdy se rozjíždí / brzdí). Aby to za těchto předpokladů ujel za 22 minut, stačí mu mezi Dalovicemi a Vescem průměrná rychlost 148km/h. Což je reálné, pokud se ten úsek opravdu celý zmodernizuje na 160+. A bavíme se o plánovaném grafikonu, nikoliv realitě ovlivněné řetězovými reakcemi při křižování na jednokolejné trati. Snad tvůrce JŘ nenapadne nechat expresy vzájemně křižovat někde mezi Lb a MB, vzhledem k jízdní… Číst vice »

Jarda

No aspoň něco…. Ale položme si otázku jestli ta plánovaná rychlost není málo – na konci devadesátek a po roce 2000 byla mantra úžasných až 160 km/h, teď po roce 2015 je mantra až úžasných 200 km/h (když v Rakousku už přes 20 let stavějí všechny traťové tunely na běžných 230 km/k, vzpomeňte jak se přeprojektovávala trasa do Budějovic ze160 Km/h na na 175-180 Km/h a co kolem toho bylo za tanečky… v Asii se běžně projektuje na 350 km/h, Čína testuje svojí první linku na 600km/h … https://www.youtube.com/watch?v=OBCdFTVPQKg (o tom že do do roku 2025 má vychytat mouchy na… Číst vice »

oja

Ono je u těch rychlostí potřeba koukat na to, jak velké vzdálenosti ty vlaky jezdí a taky s jakým počtem cestujících se počítá – tedy kolik v jejich dosahu žije a pracuje lidí. A když vezmete v potaz, že jde jen o spojení do stotisícového regionálního centra, které je 110km daleko a nikam dál ta rychlodráha nikdy nepovede, je těch 200 – 230km/h zcela dostačujících. Zásadní chyba ovšem je, že této rychlosti bude dosahováno jen výjimečně, nebo budou časté velké propady: jízdní doba 69 minut znamená průměrnou cestovní rychlost jen těsně přes 100km/h a to málo opravdu je! A taky… Číst vice »

Jarda

No ono „nikdy to nikam dál nepovede“ je právě špatná úvaha – ta dráha by se krásně dala natáhnout směrem na přístav Štětín – Svinoústí a Berlín a na druhou stranu směr Trojměsto (Gdaňsk, Sopot, Gdyně ) a Varšavu ….
ono i když se to prokope do Liberce jako jednokolejka – věřím, že se to čáskem zdvojkolejní, protože to začne bejt zajímavý i pro Polsko i Rakousko (to chce zdvojkolejněnní až z Budějovic až na rakouský hranice) a vznikne z toho další severojižní koridor Koper/Terst – Štětín/Svinoústí (Berlín)

oja

To by se sice „krásně dalo“, ale je to nereálné, resp. hodně vzdálená budoucnost, až / pokud někdy bude 99% dálkové nákladní a 90% dálkové osobní dopravy jezdit po železnici a tak bude potřeba mít síť hlavních tratí podobně hustou, jako je dnes (plánovaná) síť dálnic. Na to bude trať MB – Liberec v současném plánování potřeba znovu kompletně přestavět, pak se může i zrychlit, což je ovšem v rozporu s náklady… takže spíš přenechat tu nyní plánovanou novou trať nákladům, těm by 200km/h stačilo, a pro osobní postavit zcela novou VRT. Ve výhledu nejbližších desítek let každopádně nová trať… Číst vice »

oja

Podívejte se, jak je Němcům zatěžko, postavit své přivaděče k Brennerbasistunnel, ačkoliv ten se dávno buduje, nebo jen elektrifikovat trať k hranici směr Cheb. To je pak opravdu utopické, uvažovat o stavbě zcela nové páteřní trati.
A i když Polsko v poslední době do železnice dost investuje, mám pocit, že jde jen o osobní dopravu, na nákladní taky asi dost kašle, viz právě třeba Zawidów. Ono jim asi i vyhovuje, že velkou část dálkové nákladní dopravy v EU zajišťují v Polsku registrované kamiony…

David

Škoda toho Jablonce. Neuvěřitelně by to odlehčilo Jizerkám od automobilové dopravy a obrovsky zvýšilo atraktivitu regionu a přitom je to jen 1.6km tunelu. No ale tak Vysokovská spojka by měla podobný efekt a o její realizaci se zatím jen sní.

Sova

Nemyslím, že by turisti nějak masivně přesedali z aut do potenciálního vlaku do Jablonce. Hlavní lákadla Jizerek (letní i zimní) jsou od vlaku celkem daleko. A nutnost přestupování (ať už v Liberci nebo Jablonci) s lyžemi/koly taky nebude příliš lákavá.

Panda

Vlak vs. dálkový bus je s kolem/běžkami/krosnou zásadní rozdíl, i když poslední míli dají MHD či na kole. Se sjezdovkami přesedat z auta nebudou, ale to není gró turistického ruchu v Jizerkách.

David

Turisti, kteří jedou na jeden den si udělat procházku klidně tím vlakem pojedou a budou rádi za to, že se nemusí vracet na stejné místo k autu. To stejné ocení i mnoho běžkařů, jen holt nebudou začínat na Jizerce ale třeba v Kořenově. Jiní zase rádi zabaví po cestě děti, což v autě dost dobře nejde. Jednodenní lyžování vlakem z Prahy asi tahák nebude, ale určitě se při dobrém spojení najdou i tací, kteří z Prahy na ten Špičkák či do Harrachova na den vyrazí. Ve Švýcarsku se s koly i lyžemi normálně přestupuje a problém v tom není. Nicméně… Číst vice »

Sova

Jenže ve Švýcarsku se na ty přestupy dá spolehnout. Ne jak tady, že se udělají přestupní vazby na pár minut bez rezerv a pak to bez ohledu na cestující ujíždí přípojům.

Laborec425

Mám za to, že i teď se jezdí na jednodenní výlety do Jizerek z Prahy. Stačí si sednout do nějakého z busů, když je hezké počasí a poslouchat lidi kolem sebe (ne sluchátka).

Twix

Masivně asi ne, ale takový přejezd Jizerek od Kořenova na Hejnice na kole nebo běžkách je super výlet, převážně z kopce a nemusím se vracet z bodu B do bodu A. Bohužel vlakem do bodu A dorazím z Prahy v 11. Kdyby byla každá cesta o hodinu kratší, bylo by to atraktivnější.

Han van Meegeren

Mnohem lepší je jet vlakem až do Jakuszyc a přes Orle na Jizerku.

Jirka Z

Nabízelo by se pak vytvořit přímý spoj Josefův Důl – Jablonec – Hodkovice s případným pokračováním až do Prahy. Z Prahy přímo až do centra Jizerek. I kdyby třeba jen o víkendech, mohli by si to najít dost lidí.

Gejza

Což turisti. Ale kdo zná Jablonec, ví že možnost přespávání ve městě a pohodlné vyjížďky za prací do Prahy by městu zašlé sudetské slávy s nepříliš příznivou sociální skladbou mohla hodně pomoci. Jenže to by nemohla být z Prahy do Boleslavi vybraná varianta s jízdní dobou expresů 45 minut. To zabije časově atraktivní spojení z Prahy kamkoliv na sever.

fous55

Můžete, prosím, ukázat, kde by to bylo jen těch 1,5 km tunelu? Nikde to tam nevidím

David
Han van Meegeren

Kdo tomu věří, ať tam běží. Když jedeš s rodinou na hory, jedeš autem, protože tahat bagáž a děti vlskem nikdo nebude. Vlakem pojedeš akorát tak když pojedeš sám na běžky ráno tam, večer zpět.

David

Jezdím na hory s rodinou na otočku na den často a jezdím vlakem.

Han van Meegeren

Jo na otočku, ale na víc dní ne. Většina jede i na otočku autem. Pokud se kouknu kolik času strávím, když pojedu vlakem nebo autem a kolik za to dám mám jasno. Pokud máš režijku, koukáš na to jinak, přežiješ nejspíš i 4 hodiny dopravou místo dvou, ale konkrétně do Jizerek ti je celkem k ničemu, tedy pokud nemáš arriváckou.

Tuňák

Zajímavé, tady se počítá s vratnými soupravami typu railjet, zatímco na vysočinské rychlíky byly vratné soupravy s lokomotivou explicitně vyloučeny (ČD se chtěly hlásit s ComfortJety).

Karlos

Pokud se plány.uskuteční, bude stavba trvat x let. Co bude mít ČD v té době k dispozici je v rámci teorií.
ČD ani ve finále linku provozovat teoreticky nemusí.

Chára

ČD už dávno nebudou existovat – ovšem to propojení také ne…

Han van Meegeren

Taky myslím, že než se bude jezdit do Liberce 200, budeme dřív lítat lyžovat na Mars.

Pavel

Když by tyhle idealistické scénáře vyšly, tak tipuju 15 let, 2038 rok, že se svezeme

Radim

Spíš tak 2043, ono se na tom beztak něco podělá, známe to…

Hala D

Haló rušiči lokálek, jak se vám líbí “ výhledové zprovoznění z Jindřichovic pře hranice do Polska“ Neřval ještě nedávno, jak se to nevyplatí, drahé, lokálky jsou fuj, nikdo tam nebude jezdit, atd.
Jaký je střet s realitou?
Jaktože se to plácnutí šotouškého spolku řeší v relevantní studii po boku rychlotratě na 200km/h? Vysněná likvidace kolejí do posledního mikrometru nějak drhne.

Herold

„Vysněná likvidace kolejí do posledního mikrometru“

Co to blábolíte, člověče nešťastná?

Jindra

Až se nadechnete a vydechneme, vemte si k ruce mapu. Vidíte na ní trať do Jindřichovic? Já ano. Takže „až“ bude stát nová trať z Bolky do Libe. Budou pod dráty Frýdlant a Černosy, jako přeshraniční trasa. Pak se můžeme dívat na tu klikatou a špatně tradovanou trať do Nového Města a dál.
Odhaduji, že nové tratě budou vznikat postupně ve směru od Prahy a Boleslavi.

Han van Meegeren

Buďte v klidu, polák začne do Jindřichovic jezdit dřív než naši papaláši poklepou kladívky trať Praha – Liberec.

Karlos

Přesně. Poláci se obnově a modernizaci příhraničních tratí poslední roky hodně věnují.

Pan průvodčí

Tam se ale bavíme o tratích, které leží v několikatisícových, až desetitisícových aglomeracích. Představte si to zhruba jako kdyby byla dlouhé roky bez provozu trať například ze Smržovky do Josefova Dolu nebo Frýdlantu do Černous a teď se s velkou slávou znovuobnovoval provoz. V Polsku by nikdo zoufalosti typu Boskovice nikdo neobnovoval ani omylem.

Hala D

Prosím dohledej si kolik obyvatel má Mirsk a Swieradow-Zdrój, pak mluv.
Fakt si tak blbý, že nejseš schopen dohledat, že Mirsk má 3880 a Boskovice 11 500?

Han van Meegeren

Jenže do Bad Flinsberg alias Swieradow-Zdrój jezdí hromada lidí a ti při ubytování chtějí na výlety a když nechci řešit auto, někde si dát do trumpety, tak pojedu vlakem. V tom tkví i úspěch Harrachovské trati, kde se obnovovalo více než po půl století.

Hala D

Dobře. Jen bych se zamyslel nad tím, v jakém stavu jsou tratě do turisticky exponovaných Krkonoš, Jeseníků, Šumavy, apod.

fous55

Věř a víra tvá tě uzdraví! Já se asi neuzdravím, protože nevěřím, jelikož nevidím důvod, proč by měl Polák jezdit do Jindřichovic.

Hala D

Doporučuji jít diskutovat pod článek s autobusy. A rychlou nízkoemisní dopravu nechte železničním odborníkům, tady se s vámi jako s příznivcem druhořadé dopravy nikdo bavit nebude.

Georg

tak tomu ze jses odbornik tady v diskusi veris jen ty sam…

Hala D

Nějaký odborný koment, jak řídit železniční tratě by nebyl? Nebo jen osobní ataky.

Hala D

Může být ovšem i přeshraniční spojení přes Jindřichovice (třeba i v lepší trase, ale to by pak někdo zase řval, proč to neobnoví levněji v původní trase), jak je psáno, závisí to i na spolupráci s polskou stranou.
Ať tak nebo tak, je to další rána pro fanatické rušiče lokálek. Protože i přes konzervaci, je ve hře stále možnost položení kolejí přes hranice.
Doufejme, že i na další místní tratě se začnou nasazovat nová vozidla a bude vyvinuto úsilí o zvýšení rychlosti lokálních tratí na úkor nebezpečných autobusů.

Han van Meegeren

„Až“ my budeme možná někdy jezdit z Prahy do Liberce, tak poláci už mnoho let předtím budou jezdit do Jindřichovic.

Jiří

Studie navrhuje trať zakonzervovat a neprovozovat, pokud se s ní možná neudělá něco někdy ve vzdálenější budoucnosti. Šach mat, rušiči lokálek!

Frantisek

Zato do Mnichova Hradiště, na Sychrov anebo do Rychnova nad Nisou už se vlakem nedostanete, protože rychlodráha na 200 km/h přece řeší všechny segmenty, pročež je možno stávající obslužnou trať zrušit. 200 km/h i na jednokolejných úsecích raději ani nekomentuji. Zmínku o konzervaci s případnou možností obnovy přes hranice beru spíše jako vějičku, kde opět nejprve především rušíme.

Dominic

Současná trať do M. Hradiště bude pro rychlíky a osobáky zachovaná. Vzniknou zde výhybny MH Jih a MH Sever z 200 km/h trati. Trať Hodkovice n. M. – Rychnov u J. n. N. Se taky rušit nebude. Rušit se bude jen Rychnov – Rádlo a dál.

Hala D

Pochopitelně, jinak by se nezvýšila kapacita železnice v daném směru.

M262

Zdejší rušiči tratí by i trať Ostrava-Praha nahradili kolonou autobusů po D1

Hala D

Vynikající komentář, ten je tedy trefný.

Jindra

Bože to je blábol. Mluvíme tu o dopravně bezvýznamné lokálce do Jindřichovic. Do místa, kam kvůli nízké poptávce už ani nejedou všechny vlaky od Frýdlantu. A ty sem tahas První koridor.

Petr Šimral

Já jsem v pohodě. Stačí mi mapa železniční sítě a mapa osídlení…

Johnny Cash

Proč zase jednotky typu Railjet? To neexistují žádné elektrické nízkopodlažní jednotky? Vždyť i ÖBB bude mít další generaci Railjetu jako Stadler KISS.

Ondra

Já to chápu tak, že to bude „něco jako Railjet“ ve smyslu obousměrnosti, ne že to bude přímo Railjet, než to bude hotové tak kdoví co bude na trhu k mání..

Miroslav

Než se to postaví, bude railjet na konci životnosti, tak to na severu dojezdí. Jako kdysi třeba Ganzy 🙂

Alibaba

Protože je to úplně jedno.

Vladimír Bílý

Rád bych to zasadil do reálného časového rámce, protože je zde krásná paralela s tratí Brno-Přerov. O jejím „zdvoj kolejnění“ na 200 bylo rozhodnuto cca před 15 lety a od té doby SŽ drží úhel a stále tvrdí, že stavět začne za 3 roky. Přitom, na rozdíl od trati do Liberce, je úsek Brno-Přerov dávno beznadějně přetížený a po většině vede v rovinatém terénu příhodném pro novostavbu.

Frantisek

Pročež mohli už dávno souběžně začít stavět VRT s napojením ve větších stanicích, a případný další nedostatek kapacity řešit prostým přidáním koleje, bez vzdalování/rušení zastávek obcím. Jenže přednost dostala dálnice, kterou se teď snaží kulhavě dohnat i za cenu ztrát, když jim už VRT efektivně „nevychází“.

a8n

V rovinatém terénu vede 1. a 5. stavba. Zbytek z železničního pohledu moc rovina není.

Michal O

Tahle trať bude zprovozněna, až tady budeme všichni do jednoho dáááávno mrtví.

Granja

A potom při pohledu shora (pokud neskončí někteří v pekle) si řekneme: „vidíte, tohle se připravovalo ještě za nás při pobytu na zemi.

Daniel Mach

Že se stavba vyhýbá Turnovu je asi pochopitelné, ale proč je mimo Mnichovo Hradiště?

VTT

Protože zajíždět tam by znamenalo propad rychlosti a nebo staět trať v zastavěném území s nutností mnoha demolic. Stejně by tam ta rychlá vrstva nestavěla.
MH asi dostane odbočky z nové trati.

Frantisek

No, kéž by. Sychrov a Rychnov výslovně prostě odpojí.

Daniel Mach

To Mnichovo Hradiště je tam zakresleno naprosto stejně, přičemž už dneska je tam nádraží na okraji města (žádná hustá zástavba) a vynecháním se ušetří asi 100 m.

fous55

Vynecháním se ušetří jen 100 m, ale také dva oblouky s R pod 300 m (na každé straně jeden), kde by byl propad rychlosti na nějakých 60-70 km/h. Co tam má stavět, to tam dojede, ostatní to objede přímo kolem dálnice. Jak prosté, milý Watsone!

Alibaba

Taky si myslím, že je to špatně tyhle kousky odpojovat! Je to vyloženě prasešina, po trati přes Jeřmanice klisdně můžou jezdit stále osobáky, i přidat zastávky pro příměstskou dopravu by se hodilo.

Míla

Tramvaj 😉

Alibaba

I to by bylo řešení, když by to dojelo do Hodkovic na přestup. A zastávky by mohly být ještě hustší.

Jirka Z

Z Rychnova by se mohlo vyplatit postavit tunel do Jablonce, mohl by mít jen kolem 2 km délky. Pak by ta trať našla nové uplatnění jako spojnice z Hodkovic do Jablonce a případně až do Josefova Dolu.
U Sychrova je otázka, kolik lidí by tu stanici využívalo, jestli by se kvůli nim vyplatilo tu starou trať udržovat a vést osobáky delší trasou přes něj.

Šššš...hůůů...

Na Sychrově je v průměru 3-6 lidí a v turistické sezóně 30 ale zase to je pro Sychrov a přilehlé vesničky jediné kvalitní spojení do Liberce do Turnova jezdí autobusy.

Vladimir

Úsek Praha – Liberec jsem jel vlakem několikrát a musím říct, že v takto narocnem terénu stavět trať na 200 kmh bude na České poměry výjimečný zeleznicni počin. Jsem pro všemi deseti, už trat dávno měla stát.

jan V

Předpokládám, že se postaví všechny nenáročné úseky (rozumějte bez tunelů) jako první, a pak… bude dlouho klid:) Ale považuji se za optimistu, protože věřím, že se postaví alesoň něco:)

Pako

Stejně se dalších 30 let se bude jenom plánovat. Však to známe. Už brzy na letiště.

Granja

Snad ne taky v Liberci?

adamgolias

tech vyjimecnych pocinu bylo např na slovensku postaveno za ceskoslovenske republiky mozna 300km. bez razicich štítů , s parními míchačkami ,

fous55

Trať Pardubice – Jaroměř – Stará Paka – Turnov – Liberec byla postavena za necelé tři roky (1856-1859), kdy se jim o parních míchačkách ani nezdálo. Veškerá mechanizace byly krumpáče, lopaty (zhusta dřevěné), koňské a volské potahy, na ražení tunelů kladiva a majzlíky (dynamit vynalezen až 1866 a černý střelný prach byl hodně o držku). Asi tak. Ale neměli tenkrát demokracii!

Han van Meegeren

Tak teď ještě Červenou Karkulku a po Večerníčku milí šotouši hezky spinkat!

Han van Meegeren

Mínusáři ještě vyčůrat a pomodit!

JirkaJJ

A těch 200 km/h bude jen pro naklápěcí soupravy, které se tam nikdy nepodívají, že? 😀 No každopádně pořád lepší než teď…

Libor

No jasně, až 200 pro naklápěcí. Jinak až 160 😉 czechia standard.

Radim

Ne, dají tam něco jako 175 aby to nebylo až tak trapné 🙂

Jaroušek

Jenomže 175 tam vůbec není protože v legislativě je furt 160 a nějaká úprava se naplánuje.

Projektant

200 km/h je pro V130+V150, tedy vlaky co tam budou jezdit. Tato rychlost ale není v celém úseku, jen Bakov město (mimo) – Hodkovice (mimo) cca 24 km a Hodkovice (mimo) – cca Minkovice 7 km. Jinak MB – Bakov bude 100-120 km/h na 9 km, Hodkovice 75-90 km/h na 2,5 km(tam ale bude vše stavět) a příjezd do LB 75-160 km/h na cca 6 km

Frantisek

Lepší jak v čem. Odříznou pár sídel od vlaků, aby dosáhli papírových „až 200“ km/h, jimiž se budou snažit dohnat dosud preferovanou silnici.

MartinS.

Když chcete rychle propojit krajské město s hlavním městem, pošlete tam expresy, které už z principu nemohou stavět všude. Protože potom by nedávalo smysl to propojení Liberce s Prahou. Takže buď tam budou jezdit couráky, které vymetou vše a nebo preferujeme rychlou páteřní železnici.

Han van Meegeren

Tak je jasné, že by se tam mohly ČD blejsknout s Pinďoulejnem, ale než se poprvé kopne do země bude řada 680 v lepším případě v Lužné, v horším v hutích. Koneckonců ani bohatý Švýcar si nenechal jediné muzejní Cisalpino, protože provozní náklady jsou peklo.
Je třeba pochopit, že naklápěcí soupravy jsou slepá kolej.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

A těch 200 bude na kolika procentech trati?

Radim

5?

Projektant

cca 60%

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

To by byla (konečně) Dobrá Správa!

Démon

funguje někomu odkaz na tu SP?

Jirka

Mě ne.

Permonik

Ano

Jiří Šrámek

Ano. Staženo 1.4GB.

Klondajk

První pravidlo zní: polož na stůl písemný návrh. Dokud není, je to prázdné žvanění, jakmile je na stole, dá se vždy upravit. Držím palce. Doufám jen, že bude vůle to protlačit, odpor bude mimořádný.

Martin1

Jen bych doplnil, pro jistotu: mimořádně nízký.

marek hudec

ve zkratce:
*hezky nakreslené
*zcela nereálné

je to jako sandbox v nějaké railroad strategy game nebo seminárka z dopravní fakulty

Ivoš

Bydlím na severu už přes 20let a furt poslouchám jen sliby…věřím tomu, že až pojede za pár desítek let rodina z Prahy na můj pohřeb, tak to bude furt po silnici.

Radim

Možná už budou teleporty 😀

Pako

Vakuovaná roura do Brna.

Honza11

Váš návrh?

marek hudec

prostě to nestavět…..za ty peníze to nemá smysl
obdobně je krásné a stejně irracionální postavit druhou kolej ze Stříbra do MarLázní nebo snít sen o supertunelu pod Červenohorským sedlem…..chápu vizionáře ale bohužel nejsme Švýcarsko

Frantisek

Na silnici stavíme urputně podobná zkrácení, zrychlení a doplnění. Ve schopnostech problém není. Akorát, že autům zbude i původní napojení do sídel okolo, zatímco vlakům (regionálním osobním i nákladním) je pro jistotu zrušíme, ještě by to lidé využili – a nejde zdaleka jen o malé vesnice.

marek hudec

stavme železniční „dálnice“, Františku, ale tam, kde to má ekonomický smysl
Praha-MB-Turnov je po dálnici (autobusem, ať vás furt nedráždím IAD) pořád rozumnější a levnější než vlak teď i než supervlak v budoucnu

Hala D

Někde jsem slyšel rčení: Nejsem tak bohatý, aby investoval do levných věcí.

marek hudec

ano, to se říká, ovšem na situaci téhle země to jaksi nepasuje – nejsme tak bohatí abychom investovali do těchto projektů, protože plánujeme nasypat bambiliony do F35 a BVP namísto pořízení Javelinů, Stingerů a PVO za desetinu té částky…..pak by na vaše sny zbylo dost

Hala D

Nezapomínat, že všechny tyto projekty, hlavně stavba tratí přinesou spousty pracovních míst. To nechcete?

marek hudec

zkuste pochopit, že tento stát už ty peníze na investice jaksi….NEMÁ

Hala D

Tak proč není bankrot? Z čeho se postaví další bloky v Dukovanech a horkovod do Brna, co VRT? Já bych řek že MÁME na investice.

Mendy

Stát má peněz dost, jen politici nenesou odpovědnost za jejich rozhazování.

marek hudec

když zrušíme emisní povolenky, inkluzi, dotace Penamu a Madetě, všimné provládním presstitutům, zprivatizujeme poštu, bude peněz dost

Granja

… a ta pracovní místa mimo jiné „podrží“ i četné podnikatele, obchody a služby, kde tito pracovníci svojí útratou zajistí jejich přežití, případně nastartují jejich prosperitu.

Granja

V pesimistickém myšlení lidí, jak potvrzujete, Švýcarsko opravdu nejsme.

Vít Jůza

Nápad všechny vlaky stavět v Hodkovicích, aby se odsud mohli lidé autobusem vozit do Jablonce, místo toho, aby tam jeli vlakem z Liberce, mi přijde zvláštní. I když třeba někdo obratem spočítá, že to tím autobusem může do Jablonce být třeba o pět minut rychlejší, a bez dalšího přestupu do více částí Jablonce.

Martin1

Jablonečtí jsou už zvyklí. Nyní mají spojení do Rychnova u Jablonce nad Nisou. Tam také kvůli Jablonci stavěly všechny rychlíky.

Frantisek

Aby se jim třeba cestou do Turnova vůbec vyplatilo na ten vlak ještě přestupovat. O Sychrovu vůbec nemluvě.

Pako

Rychlíky 🤣

Alibaba

Tak rychleji než osobáky jedou. 🙂

Honza11

Jde o spojení na sídliště. Jinak souhlasím, že stavět expres ve vesnici u dálnici, je pro krajské město ztráta.

Jofrey

Stejně tyto studie to je super kšeft. Nic moc se tím nepokazí a ten pocit, že blaho voličů je na prvním místě

Jarda

Z Jablonce přestup?
To spíš z jbc pojedou tím busem do prahy rovnou, pokud si tam neudělá linku rj/flix.

Sch

Nepojedu, bus jede stejně kolem Hodkovic a ušetří dost času a i dnes tam každý staví.

Frantisek

Ale pořád je to přestup. U vlaku by šlo teoreticky zařadit přímé vozy, byť se tluče charakter místní a dálkové dopravy.

Twix

Aj, šíbovat s přímými vozy 10 minut před konečnou stanicí… raději ne

Alibaba

Město Jablonec by melo tlačit na tunel do Rychnova, jestli z hlavního nebo Brandlu je skoro jedno.

Dopravní manik

Tak v Mnich. Hradišti se zrekonstruovala nádražní budova a vybudoval dopravní terminál a teď se vše přesune jinam?

mic

Ono to zase hned teď nebude …

Matěj Mareš

Zůstane stávající stanice Mnichovo Hradiště, kde budou stavět rychlíky. Pouze Ex pojedou okolo po “obchvatu”

Twix

Já to chápu tak, že rychlá vrstva pojede mimo a pomalejší použije odbočku a využije se jak budova, tak terminál.

Petr

Vyhozené peníze, které stejně nemáme.

Martin1

S touhle logikou se můžeme vrátit ke koňům a povozům.

Frantisek

S touhle logikou už nákladně budujeme přednostně dálkové silnice. Bohužel.

Granja

A na neželezniční stavby, o kterých je zde mnoho článků, peníze máme, nebo jsou to zcela jiné peníze?

Matěj Mareš

Jen několik upřesnění:
– tunel mimo Sychrov bude dlouhý „pouze“ 2,3 – 2,4 km

– schválená varianta 200PF je vedena po stávající trati přes Hodkovice nM (propad rychlosti, ale stejně zde vše zastavuje), tzn. na druhém obrázku fialově čárkovaně. Fialovou plnou je zde znározněn možný cílová stav s tratrí na 200 km/h v celém úseku Doubí uT – Liberec.

– schema v článku je pro variantu 200J – chybí elektrizace Frýdlantského výběžku a přebývá tunel mezi Rychnovem u JnN a Jabloncem nN

noerf

Navrhnout trať na 200 km/hod, počítat s expresy, rychlíky, osobními vlaky a nákladní dopravou a vymyslet jednokolejný úsek, to je vcelku nesmysl. Proč se nedělá dvojkolejná trať v celém úseku? Aby v případě výluk se dalo jezdit po jedné koleji a nemuseli se expresní vlaky nahrazovat autobusy a nákladní doprava posílat jinudy.

Pavel

Plzeň Cheb je taky tranzitní koridor a je částečně jednokolejný. Spíš tempem výstavby jakékoliv dopravní stavby v ČR se toho nedožijí ani naše děti.

Twix

Tranzitní koridor je jen takový pojem, zavedený aby EU přispěla na vylepšení tratí, ze kterého těží hlavně vnitrostátní osobní doprava… po trati Plzeň – Cheb reálně nic netranzituje, osobka jezdí jednou za hodinu a náklady spíš klesají. Trať do Liberce v rozumných parametrech bude využitá výrazně více.

Granja

… a zdvoukolejnění lze dodělat i dodatečně.

Gejza

No zrovna přes Bakov to zdvoukolejnění bude jen velmi obtížně projednatelné.

Tomáš z MB

Máte zprávy z Bakova? Protože prostor by byl, kolem tratě v Bakově je dost široký zelený pás. Ale nevím, nakolik nenarazíme na klasický názor NIMBY – máte nějaké zprávy o náladách?
Jinak mne ta jednokolejka zarazila, ale snad to je tím, že za Bakovem hlavním by byly 2 jednokolejky – rychlá a pomalá – až za Hradiště (ale to by nebyly odbočky MH jih a sever?!).
Třeba se dočkáme… Hezký večer

Gejza

Žádné info od lidí tam nemám, ale vzhledem ke zkušenostem z projednávání VRTky, kde byla histerie z trasování v poli 200 m za posledními domy si nedělám iluze o NIMBY tady, kde je trať přímo pod okny obytných domů. Obyvatelé samozřejmě ponesou nelibě likvidaci zeleného pásu, P+R, vybudování PHS, trakční vedení, výsledný provoz i omezení v době výstavby. Proto si myslím, že jedinou projednatelnou možností by bylo zahloubení s překrytím, které by obyvatelům přineslo zlepšení prostředí. Jednokolejka je zjevně jen proto, že objednatel / zpracovatel SP předem odpískali technicky i z hlediska projednávání komplikovanější zvoukolejnění v Bakově.

Tomáš Záruba

Jednoho dne stejně bude třeba udělat z Prahy novou trasu pravé někam k tomu Zaluci, takže to je celke jedno.
Horší je ten propad v
Hodkovicich.

Gejza

Tohle je právě hrozný přístup. Proč to rovnou neudělat pořádně, ale dělat to nadvakrát? Btw. kapacita mi určitě přijde důležitější, než rychlostní propady. Avizovaná jízdní doba Ex z MB do LBC je OK, ale zásadním problémem je jízdní doba z Prahy do MB. Tam je zakopaný pes.

Jaroušek

Nehledě na to že v některých úsecích je na původní stopě kvůli ušetření maximálního množství fin. prostředků.

Alibaba

A že má jednu kolej je špatně.
Dálnice se taky v polovičním uspořádání nedělají…

Matěj Mareš

Jednokolejný je úsek přes Bakov nJ, kde je málo místa a zdvoukolejnění by znamenalo rušení přejezdů.
Jednokolejná je pak i spojka mimo Turnov, kde ale jezdí pouze Ex a případně několik nákladních vlaků.

Plné zdvoukolejnění by bylo příliš drahé a výsledkem by byla další nevycházející varianta.

Sch

Takže ostatní vlaky pojedou úvratí přes Turnov? A v Bakově bude snížená rychlost, když budou zachovány přejezdy a je to skrz obec?

Matěj Mareš

Ano, ostatní vlaky pojedou úvratí.

200 začíná až za Bakovem

Pražec

V článku se píše, že i ta jednokolejka bude na 200 km/h.
To neznamená rušení přejezdů?

Dominic

Nebude, přejezdy v Bakově není možné zrušit, a na druhou kolej není místo. 200 km/h se týká přeložky mezi Loukovem a Doubím u Turnova.

fous55

V Bakově je třeba zachovat světový unikát: zebru přes koleje!

Johnny Cash

Ta dvoustovka nemá být všude. Tam, kde nebude, budou přejezdy.

Matěj Mareš

200 až za Bakovem, ale pak je i na spojce mimo Turnov

David

Do Bakova by se druhá kolej normálně vešla, na úkor parkovacích stání. Přejezdy by samozřejmě také šly zrušit, ale u nás na bezpečnosti šetříme (vždyť máme i přejezd mezi koridorovou tratí a silnicí I. třídy). P2703 jde nahradit bez bourání, P2704 by se dal nahradit ale bylo by to drahé a muselo by se předělat celé okolí, musel by ustoupit jeden či dva domy (mimochodem velmi zanedbané). P2705 by se dal nahradit podchodem a auta převést na nový podjezd

Dominic

P2703 se bude rušit, P2704 a P2705 bude zachován, je to v té studii. Na podjezd/nadjezd tam není místo a na celkové zrušení jsou ty komunikace dost vytížené.

Jackub

To by se tedy nevešla. V Bakově bydlím a ta parkovací místa u zastávky Bakov-město fungují i jak P+R právě k tomu vlaku. A pokud tedy druhou kolej chcete přidat vpravo ve směru na Turnov, tak byste zasáhl do zelené plochy v Podstrání, kde je hřiště a v zimě bobovací svah pro děti (odpor obyvatel) a dále do soukromých zahrad (odpor obyvatel). A zrušení přejezdů v Bakově si neumím představit. Ani na nadjezd, ani na podjezd tam není místo – přejezd je přímo uprostřed křižovatky. Znamenalo by to vybourat dost domů okolo a z města by to udělalo jen megalomanskou… Číst vice »

Tomáš z MB

Takže typické NIMBY. Vzhledem k tomu, co se říká o rozvoji BnJ ve 20. století (sociologie), tak to dává docela smysl.
Touž víc dává smysl odpor MB stran Dalovické spojky, kde by původní návrh vedení na náspu vytvořil přehradu, jež by končila (odhadem) někde v Bakově…
P+R – kolik je tam vlastně míst – a kolik je jich tak využívaných. Nepřišlo mi to nijak výrazné číslo (dle satelitu a vlastní paměti).

Gejza

A co místo toho zahloubit trať v intravilánu Bakova do zářezu / hloubeného tunelu? Problémem je, aby se tam nedostala voda při povodních, ale niveleta by mohla vyjít. Mezi železničním spodkem a stropem tunelu / mostovkou je potřeba mít něco přes 7 m. U takto malých převýšení je možné mít vyšší sklon (při vysokém převýšení potřebuje těžký nákladní vlak sklon do 10 promile). Když začnu klesání na úrovni stadionu (tam se dle SP láme klesání na stoupání, výška 219 m n.m.), dostanu se při 15 promilích cca 9,5 m pod úroveň terénu na úrovni Boleslavské (221,3 m n.m.), což by… Číst vice »

Sova

A rušení přejezdů na expresní trati je snad nějaký nadstandard? Kdyby se povedlo zde železnici udělat konkurenceschopnou a zahustit provoz (což je snad cílem té stavby), tak i místní výrazně ocení mimoúrovňové křížení.

Gejza

Tak lepší vycházející varianta, než žádná varianta, ale předpokládám, že SP ještě neberou v potaz cíl Green Deal na zdvojnásobení výkonů železniční nákladní dopravy do r. 2050. Jestli se EU podaří přetavit plány v činy, budou se ty jednokolejné úseky ponechané kvůli úsporám muset řešit. Spojku mimo Turnov lze objet přes Turnov, ale v Bakově budou možná časem problémy. To tam ta trať nejde dát do zářezu / hloubeného tunelu, aby se v Boleslavské a Smetanově dal udělat decentní nadjezd (přejezd u Stadionu vem čert, tam to lze řešit i jinak)? Bylo by to tam o prsa s niveletou a… Číst vice »

Dominic

Nejde. Nadjezd/podjezd se do zástavby nevejde a hloubenému tunelu by muselo taky dost domů ustoupit. Hlavně nevím jestli by trať stihla ze železničních mostů klesnout až do hloubky nějakého tunelu. Přeložka trati kolem Bakova je nereálná protože by zvedla náklady o dost a žádný čas by neušetřila. Jednokolejný úsek je dlouhý cca 2200m tak by to nemělo dělat nějaký zásadní problém problém při expresu 1x za hod, rychlíku 1x za hod a osobáku 1x za hod v každém směru.

Gejza

Klesání jsem počítal o pár příspěvků výše a vychází mi. Demolice mi přijde nezbytná jen u drážního domku v Boleslavské a přístřešku na zastávce. Odnesl by to parčík a alej v Tyršově (dočasně). V průběhu výstavby by se musel zúžit profil Tyršovy i Jungmanovy. Určitě by tam byli NIMBYSTé, ale vedení města i rozumnější lidé by mohli být pro vzhledem k výsledné minimalizaci negativních vlivů drážního provozu v území a zkvalitnění obytného prostředí. Samozřejmě by to bylo potřeba prověřit separátní studií, ale přijde mi škoda zabít možnost dvoukolejky jen proto, že se tím nikdo detailněji nezabýval. Btw. jestli se nepletu,… Číst vice »

Dominic

Ne, podle plánku tam bude dvoukolejka Zálučí – Loukov

Gejza

Kde je Zálučí?

Gejza

V SP se píše o zdvoukolejnění tratě v úseku MB – Bakov n.J. a
Mnichovo Hradiště – Loukov u MH.

Tomáš z MB

Kde je v Bakově málo místa? Kolem trati je zelený pás celkem široký. Ale jednokolejný je most a nevím, jak jsou široké pilíře.
Ty přejezd by asi byly větší problém. Hlavně u BnJ-město. No, ve výsledku to žádná sláva stran rychlosti nebude – i když zlepšení snad ano.
Ale to, že plná dvojkolejka by nevyšla ekonomicky asi bude pravda. Nejsem však dopravní profesionál…

Démon

Asi to bylo 1 mld dražší 🙂