Designér tramvají a metra Patrik Kotas odmítá nové barvy pro pražskou MHD, hrozí soudem
Nové chystané barevné schéma vozidel Pražské integrované dopravy považuje designér za zásah do svých autorských práv.
Architekt a designér Patrik Kotas odmítá plány vedení hlavního města Prahy na novou vizuální identitu vozidel městské hromadné dopravy. Podle jeho názoru jde o zásah do jeho autorských práv. Kotas je designérem například tramvají 15T nebo metra M1 (soupravy Siemens na lince C). Praha dosud novou koncepci vizuální identity neschválila ani oficiálně nezveřejnila.
Kotas přes svého advokáta již upozornil zastupitele a radní, že se hodlá proti chystané změně bránit všemi dostupnými kroky. „Jde mi hlavně o princip. Zásadně změní mé dílo novými barvami, ale ani se nikdo na mě kvůli tomu neobrátil,“ řekl Kotas. Upozorňuje, že změna barev například povede i k porušení bezpečnostních norem. „Neřeší například výstražné barvy u dveří,“ řekl Kotas. Upozorňuje i na další problém: i když město tvrdí, že nepůjde o náklady navíc a nové barevné schéma bude hlavně pro nová vozidla nebo se použije při rekonstrukci, u některých změna prý není možná. „Životnost laku na metru M1 je po celou dobu jeho provozu, v případě tramvají 15T je velká část dílů karoserie vytvořena z materiálů ve hmotě probarvených, tudíž je nemá smysl dále lakovat či přebarvovat,“ dodal Kotas.
Kotas si stěžuje i na nedostatečnou komunikaci, vedení města prý prakticky nereaguje na žádost o schůzky.
Praha dosud oficiálně nové barevné schéma nezveřejnila, dosud ani není schválené, objevilo se pouze v deníku Blesk. Nové barvy jsou součástí zakázky s názvem RebrandingPID, které řeší novou vizuální podobu pražské hromadné dopravy. Už minulý týden hnutí STAN vyzvalo pražskou koalici, aby změnu barev odložila.
„Toto je pouze jeden z mnoha projektů, jehož cílem je modernější a atraktivnější podoba veřejné dopravy. Aktuálně se systém PID rozšiřuje na celé území Středočeského kraje, a proto je ten pravý čas na modernizaci a sjednocení vizuální prezentace celého systému tak, aby jeho uživatel na první pohled jasně identifikoval, že v daném vozidle mu platí jízdenka PID. Doposud byla podoba dopravních prostředků řešena ad hoc při jejich pořízení a nebylo k dispozici systémové řešení – nejedná se jen o vnější podobu, ale třeba i jednotný systém piktogramů uvnitř vozů,“ říká náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.
Plán naráží i u Středočeského kraje, hejtmanka už poslala radním dopis, v kterém varuje před zaváděním nových barev bez vyřešení sporu s Patrikem Kotasem. Středočeský kraj nedávno zasmluvnil velkou modernizaci autobusů, které jezdí ve stávajících barvách.
Praha vypsala na novou vizuální identitu zakázku malého rozsahu, která nebyla veřejná. „Soutěže tohoto rozsahu jsou organizovány pro vyzvaná studia na základě jejich předchozích referencí zcela běžně. Hlavním cílem bylo dostat v soutěži na výběr z co možná nejkvalitnějších návrhů – bohužel u otevřených soutěží z praxe víme, že se do nich často nehlásí ti nejkvalifikovanější účastníci. Prioritou bylo mít možnost spolupracovat s prověřeným profesionály, kteří dodají použitelné a návrhy. Formu soutěže ostatně doporučila organizace Czechdesign, která má s pořádáním podobných projektů v ČR největší zkušenosti, a soutěž i zorganizovala,“ dodal Scheinherr.
Podle Scheinherra jsou náklady na soutěž a manuál do dvou milionů korun. „Všechny nové autobusy, které se pořídí, už budou v novém designu. Nejde o staré dopravní prostředky, ale především o ty nové. Nová vozidla v moderním designu nezpůsobují žádné vícenáklady. Dodavateli je prakticky jedno, jak vozy nabarví (podmínkou soutěže bylo dodání návrhu, který bude zcela standardní v nárocích na proveditelnost). Další implementace nestojí nic, neboť bude probíhat v rámci běžné obnovy vozidel. Popřípadě v rámci celovozových nátěrů či laků vozidel při rekonstrukcích či velkých oprav, kdy by stejně musela být vozidla nějak nalakována nebo polepena,“ dodal Scheinherr.