Designér tramvají a metra Patrik Kotas odmítá nové barvy pro pražskou MHD, hrozí soudem
Nové chystané barevné schéma vozidel Pražské integrované dopravy považuje designér za zásah do svých autorských práv.
Nové chystané barevné schéma vozidel Pražské integrované dopravy považuje designér za zásah do svých autorských práv.
Ničitel českých měst se dožaduje svého monopolu, který mu u kmotrostran zajišťovalo jakési dodnes neprovalené napojení na jejicjlh penězovody. ODS, ČSSD TOP09 a další pak jeho účast braly jako součást dohod o toku peněz. Jeho monstra všude selhávají v základních funkcích, mají obludné náklady na provoz, a nelze v podstatě udržovat a ani rekonstruovat.
Sem nevedel ze ty hnusný barvy tramvaje navrhoval nejakej designer vypada to jak zakladni nater bez napadu kazdej typ uplne jine barvy vypadá to jak splácané od pejska a kocicky co meli po ruce navic pak stejne kazda 3 tramvaj jezdi polepena reklamou… HNUS jednotny koncept by to chtelo at vsechny vozy MHD bez ohledu na typ vypadaji „stejne“
To je celej Kotas no 🙂 Trochu preceňovanej designér.
Trochu 13 milionů za tramvaj…
Já si počkám na dobu kdy si nechám postavit dům a stavitel mi bude bránit vymalovat…
Už by Kotase měli poslat k šípku. Když je vozidlo moje, tak si s ním budu dělat co chci. Můžeme sice vytahovat Ferrarri a jejich smluvní podmínky, ale to je trošku o něčem jiném.
Kotas by se mohl také soudně domáhat, že nesmí být porušen jeho design na terminálu v HK. Je to zprasené, do restaurace zatéká, je mizerně izolovaná, takže to promrzá, pan umělec prostě projekt zku*vil. Ale nikdo na to nesmí sahat!
Kotas zakázal dát tam střechu aby nezatékalo? Použít na stěny lepší materiál který něco izoluje? Pokud vím on statiku atd nedělal, kdyby chtěl papírový vzhled, stejně to může být beton s papírovou tapetou.
Samozřejmě ať si to provede vedení Prahy podle svého, a vůbec se ani nediví, že se s kotasem nebaví.
A hlavně ať mu už nezadávají žádné zakázky, a spíše se obracejí do zahraničí.
Myslím si, že to soud hodí pod stůl, a dá jim doporučení, ať se nějak dohodnou.
Vzpomněl jsem si v té souvislosti na národní poklad.
Amatéři. Neznají vůbec nic a ještě k tomu mají kvanta dobře placených poradců! Zadarmo drazí. To by snad dřív pochopil Pepek Vyskoč ze Švejka. Ale poučovat „lid obecný“ jim jde skvěle. Jistě se budou soudit a kdo to opět zaplatí?
P.Kotasi, prosím, sežeňte mi kontakt na designéra Renaultu, já jednoho přelakoval tak že bych jej zpětně poproszl o prominutí… Mám pocit, že se svět v prdel obrací… To jak nelze přestříkat pitomej autobus/šalinu/trolejbus? Kde to probůh žijem?
Šalinu si přestříkejte ale my máme tramvaje
Bez emocí, to přebarvení není dobrý nápad. A ani není hezký.
Tohle už je fakt přes čáru. U dopravního prostředku si nemůže jeho uživatel zvolit barvu, protože si to autor designu nepřeje? Co přijde příště? Koupíte si auto, chcete ho přelakovat a majitel licence vám to nedovolí (nebo bude chtít tučný bakšiš – o ten tady asi nejspíše jde).
Mít tu moc, tak Praze zakážu kupovat cokoliv dalšího (tramvaje, smlouvy na další stanice metra), kde se Patrik Kotas jakkoliv podílí
Pravděpodobně by to chtělo zásadní reformu autorského práva, protože tohle už došlo opravdu daleko.
Že dopravní prostředek nemůže přemalovat uživatel, to celkem chápu a to by asi vadilo i dopravci, kdyby mu cestující přestříkávali vozidla, ale že autorská práva natolik zbytněla, že jimi jsou už prakticky popřena a vytlačena vlastnická i jakákoliv jiná práva, to je bohužel fakt. Zato když si koupím harddisk nebo flešku, na kterou nahrávám svoje vlastní data, tak z toho povinně ze zákona platím výpalné nějakým mafiánským spolkům všelijakých komediantů. Ale toho si většina všimla už dávno před tím, než to Svěráci či Kotasové začali hnát do absurdna.
Plný souhlas… Hlavně když se představím jak Škoda Auto na ty svoje obrovský datový pole ukládají jednu „šlohnutou“ písničky za druhou. Ale nemusí se až tak vysoko, to samý je s kopírkami… Von každej živnostníček a obecní úřad o třech lidech „notabene“ kopíruje noty a knížky až se jim kouří od pracek, ehmm tedy od válce…:-) . Asi si v OSE myslí, že HDP je postavena na spotřebě zkopírovaných uměleckých výtvorů.
Jsi kapku ustřelil – barevné provedení vozů MHD není nalakování auta ve fabrice. Kotas dostal zadání vytvořit barevný design, tedy jeho práce má charakter výtvarného díla. Přitom musel brát ohled na hodně věcí, aby design splňoval normy. Problém je, že někdo chce nyní design změnit, aniž by se ohlížel na normy a vůbec se neobtěžoval Kotase přizvat ke spolupráci. Podle mě jde o nějaký švindl, někdo nemá peníze, tak se mu přihraje zakázka… Pokud to dá soudu, očekávám, že uspěje.
Neřeším vzhled nebo potřebnost nového designu, ale princip. Myslím, že pan Kotas za svou práci v minulosti dostal zaplaceno. A tak jako se v devadesátých letech neptali nikoho z Mytišti, jestli můžou přelakovat vagóny metra, dopravci si přelakují lokomotivy, jak uznají za vhodné, ani já jsem se neptal architekta našeho bytového domu, když jsme dělali rekonstrukci fasády (v jiné barvě, než byla původní). Zbytnělé ego by asi mělo lehce splasknout.
Souhlas, v tom to je, trafil jste to přesně. O to jde. Nejvíce se tím potrestá sám, ovlivní to počet a kvalitu jeho zakázek do budoucna, a teprve potom pochopí, že tyhle ješitné hrátky ho uškodily.
Hlavně záleží jak je nastavena smlouva.
Vzpomínám si, že když Regiojet kupoval lokomotivy řady 162, vypsal soutěž, návrhy vyhodnotil a nejlepší odměnil, byť použitý design byl nakonec úplně jiný.
Praha představí nějaký návrh a zároveň řekne, že většinu možných návrhů rovnou eliminuje, tím že si vybere designéra sama. Nehledě na to, jestli se jeví technicky vhodné jednotlivé prostředky přemalovat (viz. lakování jednotlivých prvků při výrobě, laky po celou dobu životnosti) což mi přijde jako mrhání penězi. Zejména u metra a tramvají, které se provozují jen v rámci MHD.
Todle žádný umělecký dílo není.
Kotasovo dílo je především Dílo vytvořené na objednávku a soutěžní dílo, jehož využití upravuje Autorský zákon takto: „Je-li dílo autorem vytvořené na základě smlouvy o dílo (dílo vytvořené na objednávku), platí, že autor poskytl licenci k účelu vyplývajícímu ze smlouvy, není-li sjednáno jinak. K užití díla nad rámec takového účelu je objednatel oprávněn pouze na základě licenční smlouvy, nevyplývá-li z tohoto zákona jinak.“ Jinými slovy, pokud Kotas navrhl zbarvení některých autobusů a tramvají, má dopravní podnik právo jeho návrhy zbarvení na těchto vozech použít. Ale má právo, nemusí, může to zbarvení tedy dle mého chápání odstranit a nahradit jiným. Druhá… Číst vice »
Na vnější barevné řešení tramvaje žádné normy nejsou.
Existuje sice TSI-PRM, ale to neobsahuje žádné příkazy a zákazy ohledně barev (jen doporučení kontrastu a tak).
A už tu máme „pracovníka“ OSA, a nebo člověka, který žije z odkazu svých rodičů. Vlastně to, co by jim mělo pomoci, tak se lidé co berou OSA peníze trestají sami, že začnou žít z poplatků, a jejich děti pak často vlastně nedělají nic, občas dají rozhovor o svých slavných předcích.
To jsou jediné peníze, které bych osobně nechtěl.
Pane Chrz, zkuste napsat Kotasovi dopis, jako pisete bankam, karetnim spolecnostem, pojistovnam a dalsim, treba vymekne a Praze dovoli, co si bude prat.
A sekvestraci Škody Transportation, která by pak nesměla dodávat do ČR, Polska, a Maďarska.
Řeknu vám, ještě že se toho nedožil pan Otakar Diblík 😀
Ahá, už chápu tu nutnost zdražení PID Lítačky… Je tohle koncepční utrácení peněz? 🤔
Nemohl by i ten ultrapřebohatý region hlavního města zacházet s penězi odpovědněji? Pokud to neumí, mohl by se části příjmů vzdát ve prospěch jiných méně rozvinutých regionů. I tam žijí lidé….
To se ti nepovedlo Toníku. Zdraví kolega fíra…
Myslím, že povedlo, hospodaření Prahy je úděsné,a přitom bere dvojnásobek na osobu, a zpočátku dost dlouho to byl trojnásobek.
Jinak by me zajimalo, kdo to vlastne navrhoval??? Neni tu nikde zminka o autorovi…
tu novou variantu? Přeci Studio Najbrt. Dojič státních zakázek.
Mate dukazy nebo jen placate, ci jste konkurent studia najbrt?
Ten navrh se mi nelibi, ale zprominutim p. Kotas, jestli uz ma byt autorske pravo i na verejne dopravni prostredky co se tyce barev, tak to potes koste,… jeste reknete, ze DP nesmi ani vozy prodat, protoze jsou jen pro Prahu,… S vami tedy spolupracovovat musi byt radost… Nehlede na to, ze kdyz jde o soukromeho investora, tak jsou projekty kupodivu strizlive, pokud jde o statni nebo mestske projekty je to naddimenzovane, drahe a neudrzovatelene,… Ja se domnivam, ze pokud se mesto rozhodne tramvaje premalovat nebo polepit, je jeho vec, vy se k tomu mate pravo vyjadrit, ale soudit se,… Číst vice »
Řekl bych, že je to věc obsahu smlouvy. Pokud je v ní podmínka autorova schválení změny barvy (atd), pak ji musí zadavatel splnit. Pokud tam není nemá smysl se soudit.
Tak to jiste, s tim souhlasim, ale tohle si davat jako podminku do smlouvy?
Nebo je to naopak, že autorská práva platí neomezeně, pokud se jich autor ve smlouvě zčásti nezřekne, resp. nedovolí odběrateli do designu zasahovat?
Je to přesně tak .. v českém právním řádu (a nejen v něm) by-default cosik, jako autorská práva připadají automaticky autorovi. jejich „převod“ je nutno ošetřit smluvně.
Jen si tedy nejsem jistý, když si koupím rohlík nebo jiné designové pečivo, jestli neporušuju něčí autorské právo, pokud ten rohlík něčím mažu, krájím nebo nedejbože jím. Neměl bych ho správně nechat netknutý ztvrdnout ve vitrině?
Pre ten vas rohlik by museli byt dva predpoklady. Ten rozok by muselo byt autorske dielo a v zmluve, ktoru ma uzavretu vyrobca peciva s autorom designe toho rozka, by nesmela byt klauzula o tom ze vsetky autorske prava prechadzaju na vyrobcu.
Ono tiez zavisi v akom postaveni je ten designer toho rozka voci vyrobcovi. Pokial je zamestnancom vyrobcu, tak je sice autorom diela, ale vsetky prava nakladat s vyslednym dielom automaticky prechadzaju na zamestnavatela.
Jedna věc je věc je, co bylo kdysi ve smlouvě a druhá její vymahatelnost o dvacet let později. Právo nefunguje tak, jak si myslíte, soudce to prostě shodí se stolu, dá jim úkol, ať se dohodnou sami přes nějakého moderátora. Hlavně tím vymyslí precedens, aby kvůli takovým věcem lidé nesoudili.
Nejde o pouhou změnu barev, ale o celkový design vozů. Pokud byl naslouván na vytvoření designu a tento je přijat, tak vzniknou autorská práva.
Obávám se, že autorská práva k dílu nevznikají „nasmlouváním“ ani „přijetím“, ale již pouhým vytvořením díla.
Ať se jde pan Kotas bodnout, s prominutím.
Sice možná navrhl současný vzhled ale metro, tramvaje, autobusy… mu nepatří, navíc za to dostal zaplaceno už jednou. Je to majetek Prahy, ta ať si o tom rozhoduje a je jejím právem si to přemalovat dle libosti.
Bohužel je to přesně naopak – pokud nedošlo i k převodu práv, tak opravdu autorská práva k onomu návrhu mu zůstavají. Smluvně by musel ošetřen jejich převod.
Autorská práva mu nikdo nebere, ale tak jako můžete přemalovat fasádu domu, nebo přelakovat auto, tak si může Praha přelakovat tramvaje dle libosti. Banksyho taky přemalovávají co chvilku.
no… ono to s tou fasadou domu aninzdaleka neni tak jednoznacne.
par sporu kdy slo prave o fasadu domu uz bylo …
Teoreticky, ale soudce je svéprávný subjektivní tvor, a nemusí rozhodovat přesně podle paragrafů, kdy tam shledá pouze ješitnost a uraženost kotase, klidně rozhodně proti němu.
mas velmi, velmi zajimavou predstavu a praci soudcu.
Soudce opravdu není automat na rozhodování, to by se tam dal dát jeden velký if-else, nebo tedy asi už raději switch, ať je to elegantní a soudce vyházet, to by se pak šetřilo penězi! Opravdu soudce může třeba upustit od potrestání. Nebo říct že je to bezpředmětné, můžou být v konfliktu paragrafy dvou zákonů… Typicky se od potrestání upouští třeba při nešťastných náhodách kdy se rodičům zabije dítě z jejich nedbalosti pokud je to normální rodina. Například pokud zajdete otevřít pošťákovi a vaše pětileté dítě nenapadne nic lepšího než se verzatilkou, nebo hřebíkem, nebo špendlíkem, podívat do zásuvky a trefí… Číst vice »
Nejde o práci soudu, ale jednoho soudce, který se naprosto nezávisle rozhoduje, samozřejmě v určitém vymezeném legislativním okruhu. Víte kolik % rozsudků je oproti prvnímu kolu, změno vyšším soudem. To byste se divil.
Dívám se na ty návrhy. To metro je skoro zločin. Vyvětlím. Osoba zrakově psotižená nemůže řídit auto, často nezvládne ani ten bicykl. Osoba zrakově postižená se tudíž musí spoléhat na MHD, když jede do práce nebo kamkoliv jinam. Ano, i témeř slepí lidé pracují. Ale na ježdění taxíkem, na to si vydělá málokterý. Takže jim zbývá MHD.
Osoba zrakově postižená u toho Metra nenajde dveře. Je to past. Designér by tohle měl znát.
U těch 15T jsem si všiml, že mezi dveřmi v článku je červený pruh, aspoň něco, ale to metro, snad k tomu lakování nedojde.
co potom ty elefanti… to je jako rana pesti…
Už vidím, jak Elefant v tom nátěru přijede jako rychlík nebo osobák do Děčína 😂
Normální lidi jsou zvyklí, že se vozidla furt všelijak přebarvujou, a žádný významy v tom nehledaj. Čím častěji se to mění a čím víc těch barevných kombinací je, tím míň tomu lidi budou nějakej význam přikládat.
Elefant je odporný.
No uvidíme, jak dopadne oficiální představení. Třeba je to v Blesku jen takový „test popularity“. A jednotný grafický styl by se hodil, to ne že ne. Implementace je i při plné rychlosti minimálně na 5-10 let.
Pokud budou šotouši z Ropidu vymýšlet nové barvičky každých pár let, tak ten grafický styl nebude jednotný nikdy.
Obzvláště dveře, které se při otevření zasunou do bočnice nebo složí do interiéru vozidla ten slabozraký po otevření skvěle uvidí, že ano.
Autorská práva jsou autorská práva. V tomto zcela jednoznačně stojím za arch. Kotasem.
A za to tady máte salvu mínusů. 😀
Takže když si nechám na baráku vymalovat fasádu, tak se budu muset ptát malíře, který to prováděl jestli mohu změnit barvu stěny?
Pokud je váš dům dílem architekta a je to ve smlouvě, pak ano. Viz spor o billboard na domě u Nuselského mostu.
A jak se pozná, jestli je „dílem architekta“? To záleží na tom, kolik titulů autor podoby dobu nabíral? Takže když bude skvělý architekt samoukem bez titulů, tak jeho díla chráněná nebudou, zatímco když otitulovaný architekt bude kreslit tuctové krabice, tak budou nedotknutelné? Je to dnes zvláštní doba, když se za „tvůrčí dílo“ považují snad i záznamy z napevno přišroubované průmyslové kamery nebo úplně tuctové a banální fotky nebo databáze.
Pokud nevíte jak se pozná doktor, tak tím že má před jménem Dr , třeba Dr. Zelnář … Dr Voštěp nebo Dr nec…😀
No a architekt tam smí po promoci atd.psát Ing.arch . A není jediný kdo si smí svè dílo chránit. Chrání si je i má tchýně, když ji chci s něčím pomoci , tak musím respektovat třeba hrníčky ouškem doprava… mimochodem spojka “a” je slučovací , v mém komentáři hrála svoji roli .
Mne se ten design libi. To ale nemeni nic na tom, ze jsou to vyhozene penize. K te zalobe Kotase, jestli ten jeho navrh tramvaje zahrnuje i designovou stranku, tak je zadavatel idiot, pokud si nesjednal mozne upravy, ale dost pochybuju, ze by to tak bylo. Redakce by smlouvu nemohla opatrit?
Na první pohled se mi ten design taky líbil, ale na pohled druhý se mi to zas tolik nelíbí (viz příspěvek pana Kocourka výše).
Měli napřed zadat studii, aby se někdo napakoval. Pak by byl klid.
Aha, takže v případě sporů se změna vizuální identity stávajícího parku vozidel bude muset provést jako CVR na PID. 😂
Nenavrhoval pan Kotas i podobu Š 15 Tr? Když se v Ústí dělaly generálky, tak taky některé nedostaly původní lak a bylo ticho na pěšině.
Měnit lak autobusů má smysl při větších opravách nebo při výrazném poškození laku. V případě DPP to ale může trvat i pár let. A u tramvají nebo metra mi to přijde zbytečné. Až vůz dostane CVR, tak nikoho nebude zajímat, jak je vůz nalakovaný, ikdyž v něm bude PID tarif platit. Navíc DPP je jediný provozovatel trvají v Praze, ne?
Nedivím se mu. Na druhou stranu je podivné, že kvůli změně laku řvou designéři jen v případě Prahy. Že ty tramvaje jezdí v jiném laku v Brně (případ poršetra) nebo v Rize (15T), to je jim jaksi jedno.
přijde na to co má Kotas ve smlouvě s Prahou, Brnem, Rigou
Kotas preci nema smlouvu ani s Prahou ani Rigou. DPP koupilo typ tramvaje 15T od Skody transportation. a Kotas navrhnul design pro Skodovku. To je jak kdyby si Kaban stezoval, ze si chcete prelakovat superba..je to smesne
Co má Kotas společného s Brnem?
Pokud se nepletu tak porše (13T/Elektra) jedilem Porsche design a s tím Kotas nemá nic společného.
Pak v Brně jezdí T3 a K2 s čely od Kotase ale ty jsou kupované od ČKD takže si s nimi DPMB může dělat co chce.
Ale v případě Prahy je ten problém jiný. DPP vysoutežil nějaký koncept tramvaje který po sléze nechal obléct do podoby kterou známe od Kotase a jelikož toto je smlouva mezi Prahou a Kotasem a ne mezi Škodou a Kotasem tak záleží jak je nastavená
cela tahle vec ma samemuajimave aspekty …
– nikdy jsem nepochopil, ze autor neceho (navrhu) se muze dovolavat autorskych prav (az uz u saliny, domu, cehokoli). peoc si proboha mesto toto neosetrilo joz ve smlouve?
– prazske vedeni ukazuje, ze to jsou opravdu amateri toho nejhlubsiho zrna. a Scheinherr je z nich ten nejvetsi matlal.
nikdy by me nenapadlo, ze me budou napadat myslenky jako “zlata krnda”.
tak přijde na to, co má Kotas ve smlouvě. A ke zlaté Křídě. Začínám se děsit toho, abychom jednou neříkali „zlatej Scheinherr“:))
Kotas zadnou smlouvu s mestem ani Dopravnim podnikem nema. Jen slepe utoci pres media.
pokud žádnou smlouvu nemá, a skutečně je autorem oněch návrhů … tak jsou předmětem autorského zákona. by default zůstavají autorská práva autorovi. a je potřeba je explicitně pořešit ve smlouvě.
jen je fakt pošahané to aplikovat i na jejich realizaci…
To už snad ani nejde.
Ale jde, viz Dolínek. Scheinherr aspoň má snahu něco dělat a dopravu řešit. Můžeme diskutovat jestli prosazuje rozumné věci nebo jestli dává příliš pozornosti méně podstatným detailům, ale to bude asi u každého koaličního radního.
Zatím dopravu řeší tak, že zhorší parkování a teď přelakuje tramvaje. Asi ta přelakovaná tramvaj odveze víc nasardinkovaných lidí. Všecko, co dělá, je jenom na vizální dojem. Bohužel bez vylepšení funkce.
Na zaklade tvrzeni jednoho zoufaleho designera, ktery promrhal miliardy za sve pomniky se tu budeme rozcilovat. Verim, ze vedeni mesta proverilo moznost pouziti sveho designu na vozidla mhd. Notabene 15T jezdi ve celovozovem polepu – pokud bude mit pan Kotas problem, muze si udelat PID reklamu sam na sebe a udelat to formou celovozove reklamy. X polepenych 15T panu Kotasovi zatim nevadilo.. kde je problem?
Tak zásadní asi bude, co stojí ve smlouvě na design 15T mezi architektem Kotasem a zadavatelem ohledně nakládání s dílem a co se v tomto případě dílem rozumí – design na papíře určitě ano, fyzické vozy předpokládám ne, ale smlouvu neznám. Spíš z toho mám pocit, že kdyby v souvislosti s rebrandingem oslovili napřímo tohoto našeho top dopravního architekta, problém by neexistoval.
A neodpustím si ještě jedno: V korporátní sféře je změna vizuální identity vcelku spolehlivým indikátorem blížícího se úpadku.
No, já moc nevím, ale je indikátor blížícího se úpadku i snaha o to, aby se vizuální identita vůbec nějak vytvořila? Tu příšernost ala PID livery bych rozhodně nenazýval vizuální identitou, pokud se na věc tedy nedíváme optikou východní Evropy. A klasické bíločervené schéma vozů u DPP sice na jednu stranu nijak neuráží, ale uznejme si, že to je jenom a pouze věc zvyku a nijak úžasné zrovna není.
Tak hlavně že ty nově navržené klaunské pruhy vám připadají na lepší úrovni než všechna dosavadní barevná schémata.
Jake kontetni soucasne barevne schema mate na mysli? Mohli bychom ho videt?
Nevím, jestli těch návrhů bylo víc, ale web Zdopravy.cz nedávno tvrdil, že prý to Scheinherrem prosazovan schéma zveřejnil Blesk. Tedy předpokládám, že tomu tak je a že ty obrázky z Blesku nejsou podvrh.
https://www.blesk.cz/clanek/regiony-praha-praha-zpravy/649396/dalsi-mala-domu-prahy-sobe-mhd-chce-v-novych-barvach-zbytecne-a-drahe-hrima-opozice.html
Jo, fakticky mi to připadá modernější, míň ala Ostblock. Sorry. Je to věc zvyku.
To, že je nepraktické mít vozidla v bílé a další věci s tím spojené, to je pak už na jinou debatu.
Je tu někdo kdo rozumí autorskému právu? Moc té situaci kolem Patrika Kotase nerozumím. Nikdy jsem neslyšel o tom, že když si nechá soukromá osoba od architekta postavit dům, že by nemohla po letech svobodně změnit barvu fasády,proto aby neporušil autorská práva architekta. Nebo je to stejné, jako u těch tramvají od Patrika Kotase, že vlastník tramvaje/domu při nákupu (uzavření smlouvy) nezískává právo svobodě nakládat s majetkem a ovlivnit třeba vzhled?
Obě varianty jsou možné, záleží na smlouvě (zda práva k dílu převádí, nebo jen poskytuje).
A smlouvu mezi Kotasem a Škodovkou tady nejspíš nezná nikdo.
Ve Zlíně opravili podchod na základu návrhu architekta. Po skončení opravy chtěli namontovat doprostřed schodiště zábradlí. Architekt se také začal domáhat toho, že tam není být, že to poruší vzhled díla. Nakonec to zábradlí tuším namontovali. Jestli se architekt soudí to už nevím.
V praze preci jezdi 15T v celoplosne reklame, to by se tez dalo povazovat za zmeny designu. Proc pan se pan Kotas nesoudi v kvuli kazde celovozove reklame. toto je boure ve sklenici vody..
Nejšpíš proto, že CVR je vratná věc. Zatímco otryskání a přelakování už tak moc vratný postup není.
Pokud je smlouva napsaná nějak „normálně“, tak designér dává výrobci _právo_, nikoliv _povinnost_ používat jeho návrhy.
V podstatě není přemalování domu/tramvaje problém (někdo nakoupil práva na design/architekturu a rozhodl se je nevyužít – takových návrhů, které se nepoužily jsem vyrobil spoustu), horší je samozřejmě opačný problém – když k tvorbě využijete autorského návrhu, který jste nezakoupil.
PS: Toto kopání pana Kotase hezky ukazuje, že není úspěšný, má finanční problémy, a chce se nějak zahojit.
Úspěšní designéři mají práce dost, hledí pouze vpřed, a o své staré a již realizované projekty se dál nezajímají.
tohle není ani zdaleka první případ.
těch případů, kdy došlo k „hádanici“ mezi architektem a následně majitelem stavby už v médícíh pár bylo .
Za mě je jednoznačně nejhezčí původní dvoubarevné provedení červená-stříbrná. Už i ten „žlutý facelilift“ je změna k horšímu.
Připomíná mi to Windows 3.11 a „Hot Dog Scheme“
Náhodou se to podobá na Kačera Donalda . Třeba by se mohl chtít s Kotasem soudit Walt Disney😀
Dle Hřiba se jedná pouze o nové vozy a změnu při celolakové údržbě, viz https://radiozurnal.rozhlas.cz/primator-hrib-varianta-5500-za-rocni-jizdne-neni-na-stole-chceme-levnejsi-8259006 cca od 14. minuty.
Hřib řekne cokoliv, co mu nadiktují jeho PR poskoci. A v naprosté většině případů netuší, o čem mluví, natož aby za tím mohl stát.
Kéž by to Kotas vyhrál. Ušetřily by se tím veřejné peníze.
Kdyby nebylo Kotase, ušetřilo by se veřejných peněz mnohem víc. Ať už v Praze, Hradci, či Chebu.
A on ty veřejné peníze utratil Kotas? Ne, to si jen politici řekli „chceme něco jiného“ a pak návrh schválili a nechali postavit. Že to pak (logicky a předvídatelně) polyká další peníze na údržbu víc než inifikovaný holobeton (a politici vzešlí na to nemají buď ty peníze nebo i chuť) fakt není věcí architekta.
To mate sice pravdu, ale veci architekta je to mit vkus a delat veci tak aby se dali dlouhodobe pouzivat. Podle vseho ma pan Kotas dost silny vztah k jistym politikum z jiste strany, tak aby jejich nazor ovlivnil a mohl tu po sobe zanechavat sve nahrobky, se ktere nas staly miliony pri realizaci a jeste vetsi miliony pri udrzbe..
Ámen! Kotasovin už bylo dost.
Zdražuje se jízdné, protože chybí finance, ale je potřeba utrácet peníze se změna nátěru a sjednocení piktogramů vozového parku MHD. A předpokládám, že soutěž na nový design a piktogramy „vyhraje“ studio Najbrt. Taková naše klasika.
Aha, takže soutěž neveřejná a dle Blesku „vítězem“ je grafický designér Petr Štěpán, takže – Studio Najbrt… Jak jinak.
Scheinherr je s prominutím úplně blbec. Toto není jediný případ, kdy prokázal svojí naprostou nekompetentnost.
Možná nesdílí vaše priority, ale snaží se něco dělat, a je vidět, že mu ty věci nejsou úplně jedno. Já třeba vůbec nedokážu pochopit, co chce zachraňovat na tý zrůdnosti v Libni, ale to už je politika.
V čem prokázal nekompetentnost? Že oslovil designerské studio s referencemi? Dát na vkus občanů není moc dobrý nápad, vidíme nakonec sami, jak si SVJ nechaly barevně pomalovat paneláky. Nechat rozhodnutí na designérovi mi připadá jedině správné, Češi mají kolikrát fakt neskutečně tragický vkus.
Češi mají tragicky vkus. A jelikož pan radní má německé jméno, tak se ho tato výtka (zatím) netýká. Stěžovat si budeme moct, teprve až vzorně udržované stanice metra nebo autobusové terminály začnou zkrášlovat sádroví trpaslíci, samozřejmě v jednotném nátěru.
Náhodou, našim přátelům z Francie se barevné fasády moc líbily . I když Joël je z Martiniku …. tak to něco vysvětluje .
Mně se občas taky líbí, ale to je barák natřený v decentní barvě, která zapadá do okolí, dejme tomu ještě zvýrazněné otvory pro okna. To se ale netýká drtivé většiny baráků v Praze. Tam je možné vidět kromě růžové a fialové asi úplně každou barvu. Nemluvě o chodbách, kde se namísto citu uplatňuje zásada „moje“, čili se najdou i různí imbecilové s vchodovými dřevěnými kazetovými dveřmi atd. Ne, Češi by neměli mít právo se vyjadřovat o vizuální podobě čehokoliv. :)) Francie je také země milionu chutí. Docela snadno může pocházet z oblasti, kde by byli rádi i za oranžově svítící… Číst vice »
Bod cislo jedna… po tomhle by v normalnim svete Kotasovi bylo kulovy. On dostal zakazku, neco udelal, dostal zaplaceno a nazdar.
Bod cislo dve… premalovavani vozidel je klasickym prikladem pusobeni party chaotu ve vedeni mesta. Dokazi excelentne a relativne nizkonakladove resit problemy ktere neexistuji.
Ad 1. Az na to, Jožko, že se tomu říká autorské dílo dle litery zákona. Takže žádný kulový. Nehledě na to, že to může mít chráněné průmyslovým vzorem.
To je auto, když si ho koupím, taky. Znamená to, že ho nesmím dát přestříkat?
Když ho koupíš a ve smlouvě to podepíšeš, pak máš smůlu a nepřemaluješ 😉
I kdyby to ve smlouvě na koupi auta měl, tak by takové ustanovení bylo neplatné, a samozřejmě by ho mohl přemalovat.
Ja vim, proto pisu „v normalnim svete“. Protoze autorska prava jsou z jineho sveta.
Takže kdokoliv může přijít a prohlásit, že Pána Prstenů napsal on. Uvést se na knihu jako autor a vydat ji.
pokud bych si ji u autora a zaplatil dohodnutou castku, tak proc ne. Platite truhlari za kazdy posaz na jeho zidli?
Takhle jednoduché to vůbec není.
Osobnostní autorské právo je nepřevoditelné, takže pokud jste tu knihu nenapsal, nikdy nemůžete (legálně) uvést, že jste její autor, ať už za to zaplatíte cokoliv.
Převoditelná jsou pouze majetková práva, takže můžete třeba koupit práva na budoucí zisk z prodeje té knihy.
S tim ovsem ani naznakem nepolemizuji, skutecny stav je mi znam. Jen ho povazuji za ujety.
Tak mě zrovna tohle přijde principiálně správné (že je autorské právo nepřevoditelné). Kdyby byly autorské práva převoditelná, tak by se stalo to, že by kdokoliv mohl napsat nějaký článek o tom, že je třeba postřílet všechny … (třeba všechny jozky), převedl by autorství na nějaké s.r.o.-čko a pak by nikdy nemohl být za tyto projevy souzen, a to ani kdyby vás někdo zastřelil – protože by pisatel prostě řekl: „To já nikdy nenapsal, to napsalo to s.r.o., které je stejně v likvidaci“). A na druhou stranu, pokud napíšete něco skvělého, tak jste prostě autorem Vy a nikdo Vám to nemůže… Číst vice »
Ja jednak nemam problem s tim, ze by nekdo napsal, ze je mozne vsechny jozky zastrelit a druhak to s tim nema nic spolecneho.
A ta doba chraneni je uz jen tresinka na dortu. Mimochodem, 75 let je to ted. Nejpozdeji v roce 2041 se to zase zmeni 🙂
Předpokládám, že zrovna vy byste neměl problém s tím, kdyby kdokoliv napsal cokoliv, co by vás poškodilo (třeba vám zničilo firmu nebo poškodilo majetek nebo zdraví) … ostatně jako všichni internetoví gerojové.
My ostatní – negerojové – jsme rádi, že existuje alespoň teoretická možnost se proti autorovi bránit (i když prakticky to nemusí mít valný význam).
Dobrý nápad u autobusů, tam sjednocení má smysl. U tramvají a metra mi přijde zbytečné. Tam je jeden dopravce a linky jen na území Prahy. A vlaků se to stejně týkat nebude.
V těch vizuálech jsou i vlaky
I vlaky…
Srazili se dva blbci. To je samo o sobě zábavné. Výsledky, které z toho vyplynou, mohou být zábavné méně. Nicméně tento přístup k autorským právům, kdy si něco koupím, a bez souhlasu autora to pak nemůžu upravovat podle sebe, ten mi přijde nepřijatelný.
Pokud jsou 15T dělané z probarveného plastu, lakovat je podle vzoru https://www.blesk.cz/galerie/regiony-praha-praha-zpravy/974419/dalsi-mala-domu-prahy-sobe-mhd-chce-v-novych-barvach-zbytecne-a-drahe-hrima-opozice?foto=0 bude docela drahé (aby to drželo). To samé wrap.
Hlavně je to neskutečně hnusné. Proč měnit něco na co jsme v Praze zvyklý desítky let a je to hezké? Vidim tu snahu udelat neco i nesmyslneho, hlavně kdyz pod tim budou podepsání.
Zvykly desitky let? Myslite jako 2 typy barev na 15T a 2 typy na 14T za poslednich 10 let? plus dalsich x variant ruznich uprav T3? nevim tedy co tu z toho je desitky let. Zajimave je, ze zadna verejna diskuze neprobehla nad barvami nove nakupovanych 15T 14T popropade jeho dalsich variantach se zlutym celem. To nam naservirovali jako hotovou vec a soutousove se radovali, jak deti. Tady probehla designerska soutez a vsichni se muzou zblaznit, ze jim prebarvi tramvajku
My jsme v Praze zvyklí… Jako rodilý Pražák tuhle frázi stále víc a víc nenávidím. I proto Praha hnije, místo toho, aby se posouvala dopředu. Už jen zbývá ukázat kartičku Klubu za starou Prahu.
Ale uznávám, že řada občanů bude navzdory remcání vlastně spokojená. Najde se sice milion důvodů kecat a stěžovat si, „Jen ale hlavně nic neměňte!“ 😂
Nové lakování se mi zdá zbytečné (bez ohledu na absurdní Kotasovy protesty), leda snad u nově pořizovaných vozidel.
Presne tak to mesto chysta
No, já jsem v nějakém rozhovoru s primátorem slyšel, že se samozřejmě bude jednat o nová vozidla (a chtějí se na tom domluvit se středočeským krajem + dopravci včetně železničních), ale u starších vozidel to bude probíhat taky v případě, že se budou nově lakovat.
Nikdy by mě nenapadlo, že budu fandit Kotasovi…
Mě se to zdá šílené, že si město nemůže mluvit do podoby vozů. Jako by všechny T3 museli zůstat v původním provedení…
Fandíte egomaniakovi?
Ano, v tomhle případě asi jiná možnost, než fandit jednomu z nich, není.