lot
Autobusy Doprava ve městě Železnice

STAN navrhl odložit změnu barev vozidel Pražské integrované dopravy

Jednotka CityElefant připomínající 25 let Pražské integrované dopravy. Foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Jednotka CityElefant připomínající 25 let Pražské integrované dopravy. Foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Magistrátní koalice chce změnit barvu vozidel v Pražské integrované dopravě. První strany ale volají po odkladu.

Hnutí Starostové a nezávislí (STAN), které je součástí pražské koalice, navrhlo odklad s plánem na změnu barev vozidel Pražské integrované dopravy. Důvodem je stávající krize kolem koronaviru a hrozba nedostatku financí.

Nové zbarvení vedení Prahy dosud oficiálně nepřiznalo, informovali o něm už někteří zastupitelé, vizualizace minulý týden zveřejnil deník Blesk. Už minulý týden se takzvaný „rebranding PID“ měl projednávat na zasedání pražských radních, bod byl ale stažen.

„Je nutné mít dostatek peněz na dokončení integrace a zachování rozsahu dopravní obslužnosti a infrastruktury, proto středočeský STAN Praze navrhuje najít společné řešení designu vozidel a loga PID až po odeznění krize,“ uvedl STAN v tiskové zprávě.

S barevným řešením navíc nesouhlasí Středočeský kraj. „Zajištění shody s hlavním městem Prahou je v této záležitosti poměrně obtížné. K jednání bylo vedení hl. města Prahy opakovaně vyzýváno, a to naposledy prostřednictvím dopisu adresovaného primátorovi hl. města Prahy. I přes naši snahu jsme se neshodli na názvu společného integrovaného dopravního systému, který by odrážel fakt, že podle řady parametrů doprava ve Středočeském kraji převyšuje tu pražskou,“ uvedl Jan Denemark Nováček z tiskového oddělení kraje. Nové barevné schéma lze podle něj použít jen pro linky po Praze.

Podle středočeské poslankyně za STAN Věry Kovářové je současné načasování změny barev i loga nevhodné a je třeba vzniku „barvičkové války“ mezi Prahou a Středočeským krajem zabránit.

„Kvůli koronaviru dojde k výpadkům příjmů do středočeské krajské pokladny. Prioritou kraje bude dokončit integraci veřejné dopravy a zachovat rozsah dopravní obslužnosti – to znamená mít dostatek peněz, aby kraj nemusel škrtat ani vlakové, ani autobusové spoje,“ dodala starostka Mnichovic Petra Pecková.

124 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jirka houmr

To je vidět že tam na tom magistrátu dělají prd tak vymýšlí takové kraviny aby bylo za co utratit peníze nás daňových poplatníků, když koukám na TV tak žasnu ,za jaké zbytečnosti se v Praze ale i v jiných městech utrácí,místo toho aby se investovali tam kde je to potřeba

Tomáš Záruba

Namalujte si tam třeba Maxipsa Fíka, ale hlavně ať nikoho nenapadne škrtat rozsah dopravy.

Miloš

Původní nátěr PID je mnohem hezčí než navrhovaný

Martin

Se stredoceskym krajem se nedohodnou, citi to tak, ze je stredoceska doprava nadrazena te prazske…

Martin

Navic nove schema vypada desne, lepsi jsou podelne barvy, u toho elefantu je to jako pest na voko…

Bob

Svislé barvy naznačují, že to víc stojí než jede.

švestka

Tak snad už na podzim bude mít Středočeský kraj jiné vedení a současná paní hejtmanka se bude věnovat pouze svému kadeřníkovi (tentokrát ve vlastním a nikoliv erárním autě).

Zbyněk

Je pravdou, že by nebylo od věci zvýraznit krajského objednatele, když to platí ale podle mě by to mělo být postupně, jak se laky vozidel budou opotřebovávat a budou potřebovat údržbu, tak v rámci údžby mít nadčasový vzhled a postupně je aplikovat na vozidla, která to budou potřebovat a ne přebarvovat všechna najednou, jinak je to nesmysl a finanční sebevražda.

Bob

A pokud nějaký vlak objednávají tři kraje, a třeba ještě s nějakým příspěvkem od obcí, tak se bude nátěr průběžně během jízdy měnit, nebo budou na kastli vymalované všechny?

Miloš

Tak snad na to stačí cedule s nápisem ,,provoz tohoto vlaků je financován středočeským krajem,, ,jako to mají doposud.

A nátěry barev PID vy stačily třeba na pár vzorků určité řady, tak, aby se dostalo na celé území
Např. – 5 elefantů, jeden na Beroun, jeden na Kralupy, jeden na Nymburk, jeden na Benešov, jeden na Kolín.
A tři čtyři Regionovy a tři čtyři 810 (jedna z nymburská, jedna z čerčanská, jedna z kralupská, jedna libeňská, ideálně stroje které jezdí letmo a jezdí všude dle potřeby.

Nebo chcete aby ti vypadalo jako v pardubickém kraji?

Petr

Pardubickým krajem prosím nestrašte 🙁 Nechápu tuhle potřebu dělat z nás polsko, kde je celkem pochopitelné, když každé vojvodství má vlastního dopravce, že tito dopravci používají vlastní barevné schéma na svých vozidlech.

Jakub

Jednotne barevne schema dopravnio integrovaneho systemu je dle meho nazoru naprosto v poradku. Staci se podivat do ostatnich mest na zapad od nas. Dulezite je dle meho nazoru mit cil a postupne ho naplnovat. Neni nic horsiho, nez ze se objednaji dalsi nove tramvaje nebo metro (D a C) a budou mit dalsi nove barevne schema. Pokud se bude lakovat v ramci nove porizenych vozidel nebo v ramci stupnu oprav, ktere to vyzaduji, tak kde je problem? Podle mne je hloupost neco ted odkladat – koncept se muze predstavit, kdyz uz je hotov a pak postupne naplnovat.

Kamui

Zrovna u metra bych žádný problém neviděl. Na rozdíl od autobusů nebo vlaků těžko zaměníte soupravu metra v PID integrovanou za zájezdovou…

Jakub

to souhlasim, nicmene stale pro nekoho, kdo nevyuziva MHD denne, muze jednotny vizual lepe informovat o celkove integraci ve smyslu, mozneho prestupu na jednu jizdenku apod. Proste ma to vsechno stejnou barvu a tak tim muzu jet aniz bych musel kupovat separatni jizdenku. Proste toto smysl dava

Kamui

Souhlasím u povrchové dopravy, u metra ne. Naopak u metra by nebylo špatné, kdyby soupravy byly designově svázané se svojí linkou (prý takové nápady už tady v minulosti byly, soupravy na A se zeleným pruhem, na B se žlutým a C červeným).

Martin

Ano, s tim bych i souhlasil, je to bezne i ve svete, ale i treba u vlaku je to v japonsku bezne a po vzoru londyna maji i svuj nazev konkretni linky…

Bob

Designově svázané se svojí linkou? Jaký to má smysl, pokud k žádnému nástupišti nepřijíždění střídavě vlaky aspoň dvou různých linek?

Bob

Podstatou integrace je právě to, že se různé systémy navzájem prolínají. Tj. například meziměstská linka / meziměstský vlak plní i funkci místní a regionální dopravy. Doba, kdy červené autobusy byl jeden systém a modré autobusy druhý systém a nemohly mít společné ani jízdenky, ani zastávky, už je doufám pryč.

Martin

Bohuzel i tramvaje, i metro muze v budoucnu jet i za hranice mesta…
Jenze stredoceskemu kraji se nelibi i slovo „prazska“…

Jiří Kocurek

Jak to tam v té Praze řešíte…
Jinde mají meziměstkou tramvaj (šalinu), meziměstský trolejbus (trajlf) a pokud něko skončí v Ořešíně místo na Hlavním nádraží, no tak se tomu zasmějě 😀
Dokonce i sparťanští fandové cestou z hokeje pod širým nebem dokázali rozeznat šalinu a nesnažili se nastoupit do hasičské cisterny, které má rovněž čerevnobílý nátěr.

Martin

😀

Původní Pražák

Ikdyz si nemyslim, ze je to nutné, hlavní problém je v provedení. Nad takovou otázkou, která ovlivní, jak bude město vypadat další spoustu let, bych čekal nějakou odbornou i verejnou debatu, verejnou soutěž, treba i s možností hlasování pro veřejnost, a ne ze se sejde pan radní s nějakým kámošem, cosi namalují a pak to milionu lidí vnutí. Mozna, ze ted him to projde, ale vůbec bych se nedivil, ze se z toho akorát stane tema pro příští volby a pak bude zase všechno jinak. Základní otazka přitom je: co je na stávajícím stavu tak špatného a kolik lidi to… Číst vice »

Jakub

Pojdme si pockat na predstaveni variant, jak probihala soutez apod. My to tady nevyresime. Jaka byl povyk sotousu kdyz prisel Najbrt do Ceskych drah. Taky si zadnou diskuzi s verejnosti nevybavuji. Dnes kdyz uz konecne jsou videt cele soupravy v novem designu, konecne to dava smysl. Praci nad vizualnim stylem bych nechal, tem kteri tomu rozumi. To ze mame radi vlacky a tramvaje neni kvalifikace k hodnoceni kvality designu. Kdyz si tu DPP resi kazdy novy typ travaje v jinem schemati, nikdo tu zadne clanky nepise. 14t se po opravach castecne hodila do noveho laku a nikdo nestekl ze to… Číst vice »

Původní Pražák

Sice to tady nevyřešíme, ale aspoň si můžeme podiskutovat. Takze bych si dovolil podotknout, že všechna ta dosavadní schémata nejakym způsobem respektují historicky styl dp a jsou to víceméně jen variace na stejné téma. To, co uniklo, proti tomu vypadá jen jako samoúčelná změna za každou cenu, změna pro změnu. Když už jste do toho zatahnul Najbrta: rozdil bude možná v tom, že tehdejší vedení se snažilo ČD modernizovat, někam posunout a navíc tu byl nástup konkurence, takže zavedení jednotného stylu byla nutnost a netýkala se jen barvicek. Oproti tomu se zdá, že po našem panu radním zbudou jen ty… Číst vice »

Jakub

Rad bych vedel, jak barva 14t 15t popripadr primestskych autobusu respektuji historicky styl. Priste si tam muzeme dat rudou hvezdu na celo, protoze to tu historicky jezdilo? Kotas si tu pousti silenou fantazii na spacir a s nikym nediskutuje, nase tramvaje jsou o 20 let designive pozadu oproti zapadu, ale my si tady budeme libovat v historii. Tradicni ceske prizdisractsvi

Joseph

No, tak to je krok zpátky… a zbytečný… a také nehezký.

Karel

Každá firma ať má svoje barvy jaké chce. Sjednocení nátěrů pro kraje je zbytečné. Vozidla jejich nejsou.

jakub

a co brání tomu kraji, aby si do smluvních podmínek dal, že jim placené autobusy musí mít předepsaný nátěr? a pokud to ten dopravce nechce splnit, nemusí se do soutěže vůbec hlásit

Juraj

To by som oponoval. V IDS nemá cestujúci vzťah s dopravcom, ale práve s IDS. Keď vidím v SČK modro-bielo-červený autobus, viem, že mi tam platí PID. To je podstatná orientačná informácia. Podobne tak to má mnoho svetových IDS – jedna identita, ktorú cestujúci pozná.

To neznamená, že sa jednotná grafika musí zaviesť zo dňa na deň. Ale jednotná identita je dobrá vec.
A mimochodom: kraj tie vozidlá fakticky platí. Síce ich nevlastní, ale prakticky má výhradné právo na ich použitie.

Gale

Nemáte úplně pravdu; přepravní smlouvu uzavíráte stále s dopravcem, i když je to na základě jízdenky z integrovaného systému (pokud snad třeba v nějakém dopravním prostředku utrpíte nějakou škodu, ROPID Vám to jistě vysvětlí). Ani s těmi barvami to tak úplně není. Taková linka C38 (Dobříš-Hostomice) nebo D61 (Sedlčany – Sedlec-Prčice) jsou v naprosté většině provozovány autobusy v modrobíločerveném laku PID, ale integrované nejsou a tarif PID v nich neplatí. Naopak třeba na Zlíchově u Lihovaru uvidíte během chvíle kromě schématu PID taky autobusy červenobílé (schéma DPP), zelenokrémové (schéma Arriva), modrobílé (schéma ČSAD), červenošedé (bývalá Veolia), zelenobílé (bývalý Bosák), čistě… Číst vice »

Karel Brno

Nejdříve chtěla koalice přemalovat tramvaje, teď zase vlaky… A nejlepší je, že uvažují o zdražení jízdného. Nevím jak ostatním, ale mě tu něco smrdí…

Martin

To nechce koalice, to je uz dlouhodoby problem od pocatku integrace, kdy stredoceskemu kraji vadi v nazvu Prazska a ze maji prazske barvy, kdyz jde o integrovanou dopravu, chteji aby odrazela i barvy kraje,… Nikdo nechtel premalovavat metro nebo tramvaje, ale autobusy a vlaky, ted kraj bude chtit i tramvaje, protoze se ma stavet trat do Zdib…
Nemam nic proti tomu, ale nechci si krajem vnutit nazev stredoceska integrovana doprava, kdyz od zacatku se prodluzovali prazske linky za Prahu, pote se vice zacali integrovat i ciste stredoceske linky,…
At daji neutralni nazev nebo at ponechaji PID…

Bob

No, pražské barvy… dokud ta bílá byla ještě krémová a dala se považovat za žlutou či zlatou, tak červenožlutá kombinace byly pražské barvy, byť stejné provedení používala všechna města v celém Československu. Ale červená s bílou pražskými barvami nejsou, naopak to jsou především tradiční barvy českého království. I když v tom svislém provedení to vypadá spíš na Slavii, která ovšem svým názvem a barvami odkazuje spíš na panslavismus než na Prahu.

Martin

Ano ja souhlasim,… v tom mate pravdu… ja tim myslel to, ze dnes resp. jiz delsi dobu jezdi po praze autobusy bilo-cervene… u tramvaji to zacalo az s T6 (prototyp) a KT8… kremovou vystridala bila… U starych tramvaji to byla dokonce zluto-zlata… To ale v praze jezdili tramvaje se dvema barvama, cervene a zelene…
Upozornuji na to i s ohledem na to, ze kraje jsou relativne nove prvky, i kdyz kopie z roku 1959, a nikdy tyto celky nemeli svoje vlajky ani znaky,…

Martin

Zdrazeni je nevyhnutelne, uz to zlevneni jizdneho byla populisticka hloupost, samozrejme z toho nemam radost, ale chapu duvody,… Uz tehdy mi vadilo zlevneni jen na zaklade politickeho slibu zelenych a Krnacove, cena 10,- na den je uplne mimo, i 20,- je porad levna zalezitost… Navic v soucasne dobe, kdy je obrovsky propad turismu a tedy i prijmu, a pri zapocitani inflace to uz je slusny vypadek…
Zvedat se ma cena o cca 10% rocne po dobu 4-5let…

Rozhodne nechci skrtat jeste vice spoje, uz toto omezeni je znat…

ene bene

Nejúžasnější je, že celá tahle bouře ve sklenici vody vypukla v momentě, kdy se říká, že uvažovaná změna se odloží. Nic nebylo rozhodnuto, vlastně se nic nestalo, jen unikly mezi lidi nějaké uvažované návrhy a hned je všechno na radnici špatně. Jestli to nebude tím (že bez ohledu na barvičky vozítek) tam opravdu všechno špatně je!
A pak je hezké to s tím „očekávaným výpadkem příjmů“. Jak moc taková věc vadí ve městě, které do ničeho neinvestuje, a platí jen provoz a nějaké ty dopravní studie?

Jiří Kocurek

Protože náklady na provoz jsou větší než příjmy?

ene bene

Hezký pokus o vtip, ale jistě sám víte…

Pražák

Jenže ono je skoro vše na radnici špatně, když už to vypadlo, že Krnda od Bureše dosáhla dna, tak přišla parta cyber anarchistů doplněná o levicové aktivisty z Letné a Krndě se min. vyrovnali.
Tahle parta řeší pitomosti typu „barvičky“ na MHD (a ani to jim nejde), nebo zavírání nábřeží aniž by se alespoň namáhali se tom dohodnout s příslušnou městskou části (proč by se s nimi také bavili, když tu městskou část vede opozice) a na opravdové problémy ani nesáhli, případně je různými „zlepšováky“, viz okruh atp. spíš oddalují.

Jakub

Soucasna koalice je to nejlepsi co nas mohlo potkat. Ods uz nam ukazala jak to s dopravou mysli. Blanka – dira uprostred mesta za 40mld oproti 20, opencard za 1mld ktera nic neumi, tramvaje 14t a 15t bez klimatizace ale o to drazsi a hlucnejsi. Diky ale fakt ne. Nabrezi slibovala zavrit ods a topka davno, misto toto ale jen analyzuji a skutek utek, magistralu humanizineme uz 30 let, pokracovaji okruhu ve stejnem gardu jako blanka je hloupost, udelalo by to stejny bordel napovrchu jako blanka. Takze pokud nekdo neco podela, je jasny ze to nekdo musi zacit opravovat a… Číst vice »

Pražák

Když myslíte. Já si zase myslím něco jiného, zatím jen chaos, válka jak v koalici, tak s těmi městskými částmi, kde vládne opozice, metro v nedohlednu, okruh ještě dál, válka s developery, radní pro dopravu řeší barvičky a primátor prezidentské volby v Polsku. Prostě Krnda č. 2.

Jakub

Metro D dal na hold UOHS, jinak uz by byl znam zhotovitel. Okruh velky resi rsd, mestsky ma geologicky pruzkum. Valky s developery jsem si nevsiml- mozna spis ze nekdo chce po developerech aby respektovali ZUR a nedelaji se zmeny uzemniho planu podle toho jak kdo plati. Valka v koalici v podobe ukrivevdeneo pospisila a marvanove mozna, ale to je nastesti uz jen posledni krik.v pristich volbach jsou na odpis jako cela topka

Martin

Take mam pocit, ze se spis oddaluji veci, ale v soucasne dobe se zas tak nedivim,… jinak je hodne problemu zdedenych, typicky ty barvicky a tam ma stredocesky kraj pocit, ze Praha ma prevzit jak barvy, tak nazev protoze je podle nej stredoceska nadrazena prazske…

Pražák

Barvičky jsou marginálie, kterou lze řešit až nebudeme vědět co si roupama počít, což rozhodně brzy nebude.
Proč se nedivíte?

Kamil

Když tak pravidelně čekám v Dobrichovicich na vlak, který má v lepším případě 20~30 min zpoždění, tak bych bral i nějaký růžový, nebo kávově-zelený s puntíčkama, hlavně kdyby jel včas.

Vašek

To buďte rád, že nejezdíte z Berouna. Až tam totiž některé vlaky nedojedou, i když dle JŘ měly.

jakub

tak jestli mají takové zpoždění všechny vlaky, tak by to neměl být problém, protože u všech se posune čas odjezdu a tedy opět jezdí v cca stejných intervalech

Martin

No a kdyz se zpozdi o interval, tak vlastne vsechny pak jedou podle jizdniho radu, jen na konci dne pojede jeden navic nebo se odrekne…

Poudy

Tahle koalice se dokáže shodnout akorát tak na tom, že se neshodne na ničem.

Nový vizuál navíc není moc dobrý a je úplně stejně vytvořený v malování jako ten kterým se posledních pár let lakují autobusy (a mravenec). Čekal jsem teda něco poněkud lepšího, navíc není ani moc chytré aby každý vůz připomínal zepředu Slavii.

Gale

Máte úplnou pravdu, nadto ačkoli červená a bílá jsou tradiční barvy Země České, přímo s Prahou žádnou souvislost nemají.
Rozhodně by proto bylo vhodnější použít barvy pražské, tj. červenou a žlutou, vhodně doplněnou o „středočeskou“ modrou.
🙂

Pražák

Souhlas, jen ta pražská „žlutá“ je heraldicky spíše zlatá. Jinak bych řekl, že Praha má podstatně větší, mj. i dopravní problémy, které by měl magistrát řešit než je barva tramvají či vlaků.

Gale

Ano, máte nepochybně pravdu. Nicméně pan radní dělá to na co stačí…

Pražák

Ano, ono také politický aktivismus a správa věcí veřejných (tedy reálná politika) jsou dva rozdílné sporty. Ten první lze dělat i na rekreační úrovni, tedy ho může dělat každý. Ten druhý už je vyhrazen jen profesionálům. Bohužel, pan radní patří do té první skupiny.

Martin

S tim vas stredocesky kraj vyzene, chce barvy stredoceskeho kraje i zmenit nazez PID…

Jiří Kocurek

Tak ať to udělají jednoduše, ne? Co jezdí na východ od Vltavy bude mít východní slávistické/české schema. A co jezdí na západ od Vltavy, to bude mít západní sparťanské/rumunské schema. A když povolíte zajíždět 1 stanici přes řeku, tak si cestující jenom přestoupí.

kolecko

Ropid už neví za co utrácet?

pozorovatel

To neví už hodně dlouho (ale v tom není ani zdaleka sám) – hlavně to ovšem vždy musejí být především pořádné hlouposti …

LiborV

Nový barevný vizuál PID se mi moc líbí. Je velmi podobný tomu, který jsem obdivoval před cca 15 lety v některém z měst Severního Porýní Vestfálska (místo bílé užívali stříbrnou). Vedle estetiky a komunikace se Středočeským krajem, jsou stěžejní i finanční náklady na změnu. A ty v době kdy schází peníze na provoz odůvodnitelné nejsou.

Urban Transport Lover

1.) je to pitomost – vyhazování peněz, ke sjednocení už došlo – Praha má červenobílou, příměsto má trikolóru v souvislosti s hromadnou výměnou busů u téměř všech dopravců, ti co měli lepší z dřívějška dosluhují v původních barvách (modro-bílý ICOM, bílý ČSAD Česká Lípa apod)
2.) bílá barva na nejnovějších tramvajích 15T se žlutou maskou se velmi neosvědčila – vidíme denně jak jsou ty tramvaje špinavé!!! Oproti tomu model 15T bez žluté masky (první serie) má místo bílé stříbrnou a ta špína na ton není vidět…

Jan

15T se žlutou maskou se osvědčila hlavně tím že je daleko lépe vidět než jako šedo černá a esteticky to působí lépe taky. Tramvaj na špínu nejezdí a pravidelně se umývá.

Urban Transport Lover

umývá??? uvedu 2 příklady z praxe: 1.) tramvaj 15T se žlutou maskou jezdí zas..(špinavá) i několik dní po dešti, kdy jsou venku třicítky teploty – opět jsem jí viděl v tom „dirty“ stavu včera na Malostranský – a kdy naposled pršelo…??? takže asi tak.. 2.) Další tragickou kapitolou je „mytí“ tramvají samo o sobě – jezdí „myté“ tramvaje přes jejichž „umyté“ sklo NENI VUBEC VIDĚT !!! Opět včera jsem jel 2 z Hradčanský na Malostranskou.. Tragedie spočívá v tom, že ta tramvaj je „myta“ tak špinavou vodou, že po zaschnutí ty špinavé kapky tvoří z 90% souvislou špinavou plochu skz… Číst vice »

Anonymas

Někdo se baví třeba tím, že jde do kina, na kolo a někdo holt focením špíny na tramvaji a nadáváním v diskuzi.

Původní Pražák

Doporučuju zajet se podívat na východ Prahy, jaké barvičky procházejí Arrivě, ne-Štěpánkovi a spol. Přehlídka barevných schémat celé republiky a dokonce vzorky ze Slovenska na ojetých šrotech pěkně na jednom místě. Je zajímavé, jak i ty stávající standardy platí jen pro někoho a ten lempl pro dopravu bude argumentovat sjednocením…

Ondros

Ano, treba na 186 v Satalicich vcelku pravidelne jezdi sor v bratislavskem nateru. I na 302 se obcas zadari a prijede ojety bus hadam z Belgie. A 110 to je kapitola sama pro sebe. Ta obcas vypada, jak kdyz ji provozuje ICOM transport.

Tomáš V.

Ten červený velbloud? Jo, to je fest poklad. Člověk se vůbec nediví, že se dotyční v Karose po revoluci neshodli s Renaultem, protože i když ten taky dokázal vytvořit své, hnusor u nás představil novou ligu pojmu dobytčák.

V ojetém podání z Bratislavy a následné péči od Libušky je to skutečná lahůdka, které odolá snad i ten největší Kindermafián. Není nad správnou progresi v českém podání. 🙂

Urban Transport Lover

ICOM jezdí na spoustě linek v PIDu…

Bob

Zajímavé, že ta nová barevná symbolika PIDu vypadá dočista jako ta tradiční pražská a česká červenobílá zábradlí, která hlaváčkovci tak horlivě chtěli nahrazovat maskovací antracitovou černí. Neměla by vozidla PID dostat rovnou taky maskovací barvu, bez toho mezikroku?

Frantisek

Je přeci jen něco jiného ochranné zábradlí (byť světlé je pro řidiče lepší) a vozidla jednoho systému, kde by navíc černá způsobila zbytečné ohřívání (hodící se leda v tužší zimě). Faktem ale je, že dosud nedošlo ani k aplikaci původního schématu, tak mi přijde, že vymýšlení dalšího je zatím zbytečné.

Vašek

Je to tak vždy. Ještě, než se nalakují (nebo polepí) všechna vozidla, zase někdo vymýšlí něco nového. Souhlasím, že přirozená obnova nestojí náklady navíc. Ale musí být nějaké studie, výběrová řízení, kompetentní se dohadují o barvičkách a neřeší jiné věci. Za mne je většinou nejhezčí původní nátěr z fabriky. Myslím starší vozidla.

TPal

Je to nějaký první krok. Stejně vlaky musí jet na tu a tam na přelakování.

dopravák

Což ale ještě vůbec neznamená, že to nové barevné schéma nebude při přelakovávání dražší než to dosavadní – nehledě k té nehorázné pitomosti spočívající ve tmavé střeše, která se v létě rozpálí, a o to vyšší budou provozní náklady spojené s klimatizováním vnitřních prostor vozidla!

Kráťa

Capiny, to řešit umí… K čemu mi bude novej lak (což bude jistě stejná ostuda se stejným průběhem, jako nové logo JM kraje), když pak budu sbírat zuby po celým vagonu, až bude zase jeden z běžných dní na železnici?

Tomáš V.

Vaší optikou se divím, proč se vůbec řeší nějaká vozidla MHD, když jako lidstvo neustále vypalujeme další deštné pralesy, oceány jsou stále kyselejší, když existují velké rozdíly mezi chudými a bohatými atd. Na druhou stranu bych se divil, kdyby mělo udělalo přímo soutěž na vizuální podobu, čili ne, že jen představí nějakou vlastní „vizi“ (a udělalo třeba i nějakou anketu na soc. síti, kde by se dalo hlasovat). Ta šance, že to bude slabý, je bohužel docela dost velká. Navíc tady opět – jako vždy – chybí jakákoliv koncepce. Společně s vozy by to chtělo sladit vizuály celého PID (materiály,… Číst vice »

Jakub

A to se presne planuje. Zmena se ma tykat celkoveho vizualniho stylu PID. Takze myslim ze poprve v historii se ti nekdo o celkovou koncepci snazi.

Jakub

Myslím že by se měli řešit o dost důležitější věci než nové barvy PID… Potom to vypadá tak že Praha na tom asi není tak špatně s penězi… Protože pokud má peníze na tohle tak nechápu proč chce zdražovat jízdné a dál redukovat počty spojů MHD.

Romanero

Já myslím, že Stč kraji vadí zejména ten název..

Greta

Je to zbytečné. Většinu cestujících zajímá na MHD něco jiného než barvy vozidla. V tomto mají Středočeši pravdu.

TPal

Příměstská železnice není MHD. A mě by hodně zajímalo, jestli ve vlaku, kterým jedu, platí tarif PID.

David

To poznáte podle loga PID na vozidle.

TPal

Příliš nenápadné. Já to poznám, ale otázka je, co ostatní.

David

Ostatní vědí, že v Praze a Středočeském kraji jsou všechny osobní a spěšné vlaky do PID zahrnuty.

TPal

I kdyby ano, tak barevná unifikace, která se bude dělat kontinuálně (ne podle toho, co politik, který veřejné dopravě nerozumí), má smysl. Je to nápadnější na první pohled, je to přitažlivější (pokud se práce dělá dobře) a až tak drahé řešení to není.

Podívejte se do Ile-de-France.

Gale

Hm. A třeba takové Slovácké expresy se budou přelakovávat každou cestu pětkrát na hranicích IDS, nebo budou dezintegrovány?

TPal

To je druhá věc. Osobně bych to do budoucna plánoval tak, aby byly vlaky vyšších kategorií dezintegrovány, ale chápu, že při současném stavu je lepší integrovat vlaky vyšších kategorií. Hold, ještě má Česko oproti Ile-de France co dohánět.

Gale

Pak jsou tu ještě osobáky, namátkou z Berouna do Plzně, z Benešova do Tábora, z Prahy do Ústí nad Labem, Přelouče, Pardubic, Letohradu, nehledě na to že třeba úsek Chvaletice – Moravany je součástí dvou IDS zároven.
Osobně bych spíš – u vlaků a případně „přeshraničních“ autobusů – preferoval vizuální styl dopravce a jednotné označení úseků příslušných IDS, bonusem nikoli nepatrným může být zachování dopravy přes hranice kraje/systému..

TPal.

To je trošku problém, uznávám. Ale i tak bych to nechal přemalovat. Ty soupravy tráví víc času tam kde platí PID.

Bob

Podstatou integrace je, že se systémy prolínají. Naprosto oddělené systémy byly naopak příznačné pro dobu před integrací. A jaké jízdenky vám kde platí, to z nátěru vozidel stejně nikdy bezpečně nepoznáte.

Jiří Kocurek

No, to by se asi měly barevně odlišit i jednotlivé linky. Aby náhodu hlavohruď nevlezla do nesprávné tramvaje. Fotbalový kotel vždycky obsahuje nejméně jedno takové individuum.

Jan

To nepoznám. Vozy s PID jezdí pomalu po celém česku. Když vidím v Tanvaldu logo PID nebo v Praze logo Ústeckého kraje tak mi to k ničemu není.

Karel z HK

…Které je i na všech královéhradeckých Regionovách a trutnovských 854, 054, 954.2, protože pár výkonů mají i v rámci PID (814 Jičín – Nymburk – Poříčany, 854 Trutnov – Chlumec – Kolín – Čáslav). Ale logo PID na vlaku třeba v Rychnově nad Kněžnou (kde PID samozřejmě neplatí) vypadá fakt zajímavě a mnozí cestující se pak nechápavě ptají, proč tam to logo je. Na druhou stranu, zde by bylo lepší předat dvě Regionovy z Hradce do Nymburka, a na trať Nymburk – Jičín nasazovat jen ty nymburské.

Bob

A to se jako mají vlakové soupravy přemalovávat podle toho, na který spoj jsou právě nasazeny a kterou hranici kterého tarifního systému zrovna přejely?

TPal

Pravdou je, že nasazování slonů do České Třebové je trochu nešťastné, uznávám.

Frantisek

Na druhé straně pevné dodržování hranic krajů může v některých případech cestující od jízdy rovnou odradit, nehledě k možným neefektivitám v obězích.

Tomas

Mate to nalepene na každých dveřích, na informačních tabulich se zobrazuji pásma, v každém voze mate plakat s tarifama a pasmama PID, to se vám zda málo ?

TPal

Píšu výše, že tohle je málo nápadné. Ať se Vám to líbí nebo ne, tak běžný cestující si toho většinou nevšimne nebo tomu nepřiloží takovou důležitost.

Původní Pražák

Jistě. Běžný cestující přijde naslepo na nádraží a podle barvičky vlaku, co přijede k perónu, se rozhodne, jestli tím pojede a jestli si musí cvaknout jízdenku mhd nebo jestli si rychle koupí jízdenku dopravce. Vy v ropidu jste opravdu magoři, na to se už nedá slušně reagovat.

TPal

Já nevěděl, že můj zaměstnavatel je ROPID. Ty jo, já mám dva zaměstnavatele a ani o tom nevím. Jsem šťastný to muž!

PS: Inspiraci hledám například v Ile-de France.

Urban Transport Lover

Tak tim bych se vážně veřejně nechlubil !

TPal

Proč? Dělá ta firma nelegální byznys? Neplatí daně? Je zapletena do některého z mezinárodních skandálů? Zaměstnávají se tam lidi mladší 18 let?

Voky

Jo? Já třeba jo – dělají věci, co (většinou) mají smysl.

Tomas

Takže běžný cestující je cestující se slepeckou holí a IQ 40 ? Tak jestli někdo neví kam jede a jestli tam platí PID nebo není schopny si to zjistit při nástupu do vlaku, tak by mu měli asi rozstrihnout obcanku.

TPal

Ano, občanský průkaz nechat jenom bezchybným… Luxusní přístup, Tomáši.

Tomas

To vy děláte z cestujících stádo tupých ovcí, ne já.

TPal

Já z lidí dělám lidi. Že si někdo nezjistí, jestli platí v daném vlaku PID? No to je teda hřích! Seberme mu občanský průkaz! Co tady vůbec ten člověk dělá?

Petr

Třeba já nikdy nevím . Jedu prvním co přijede . V Praze je to o.k. , většinou koupím 24h a mám klid ale v okolí to je horší. A nedej bůh když přijede ryze komerční stroj . Problém s nákupem lístků , protože ve vlaku neprodaji časovou ale jen svou. A průvodci kolikrát , být zde machruji , vědí komplexně kulový . Každý má jen to své a machruje . Zvláštní kapitola jsou i zde ČD. Ochota sama . Super je taky lanovka na Petřín. Dřív Jezdilo hodně lidí tak jsem to bral ale teď v sobotu jsme jeli ještě… Číst vice »

Jan

To zjistím hned třeba z aplikace IDOS nebo z jízdního řádu. Jízdenka se dá taky koupit přímo z aplikace Lítačka a tam vidím jestli to spojení exostuje a kolik pásem projedu.

Pavel

Nejde o přemalování všech vozů najednou, ale o aplikaci nového designu na nově pořizovaná vozidla a vozidla, která by nový lak stejně dostala. Ke změně barevného schématu dojde v průběhu několika let, přičemž náklady navíc v podstatě nevzniknou. Info z Čižinského facebooku. Za mě v pořádku.

Bob

A dosavadní barevné schéma se neosvědčilo? Takže toto nové bude taky za několik málo let opuštěno a nahrazeno zase dalším a pak hned zase dalším?

Lukáš F.

Dosavadním barevným schématem myslíte co? To s tmavě modrou střechou, do které se v létě opírá sluníčko? Já myslel, že právě to se má agresivněji rozšířit…

Bob

To je přesně ono – tihle barvičkáři každé dva roky vymyslí nové barevné schéma a nový jednotný styl, a za pár let už se k němu neznají a vymýšlejí nové a nové, ještě šílenější a nevkusnější. A co se týče modré barvy a sluníčka – třeba tramvaje a jiná drážní vozidla mají tradičně střechy tmavé už odedávna (ono to souvisí s tím, že se střechy špatně myjí a případně na ně padá sajrajt z trolejí, které se na té šedé spíš ztratí), ale to kupodivu barvičkářům nevadí.

Martin Lér

Změna barev při přirozené obnově, tzn reko, nákup nových. Fakt tak drahý?

kolecko

A není vážený pane trošku rozdíl jezdit vlakem celou svou životnost v naprosto čistém tunelu, ve srovnání se vlaky venku? za deště, mrazu, sněhu. To jste tedy střelil těžce mimo, tímto příspěvkem.

Aleš

Ta T15 taky jezdí v naprosto čistém tunelu?

David

O „naprosté čistotě“ tunelů pražského (a vlastně jakéhokoli) metra si nedělejte iluze.

Jan

Navíc i vozy pražského metra jezdí venku, dokonce na to mají stěrače. Na lince A pravidelně, na ostatních při jízdách do depa.

Urban Transport Lover

kolecko: – z tvého komentu je jasně zřetelné, že jsi nikdy nebyl v metru…
A už vůbec jsi neseděl na postu řidiče (stojvůdce) – protože kdybys tak aspoň jednou jel (a já jednou opravdu jel jako přísedící) tak bys viděl ten neuvěřitelnej bordel v mezistaničnim kolejišti a to obrovský množství krápníků, který tam vytvořila prosakující voda…

kolecko

Ano, v tunelu prší, sněží, mrzne, létá sníh. To je hodně odborný srovnávat manipulační jízdu metra venku s proběhem třeba 471 cca 600km denně.

Urban Transport Lover

Kolecko:
největší problém bych viděl v disciplíně „Porozumění textu“
psal jsem o —mezistaničním úseku—- tedy v tunelu – kde by se pak vzaly ty krápníky z prosakující vody (lepší jak Koněprusy)
nikde nepíšu o manipulačních kolejích na povrchu
Zdravím ze Slaného a přeju prima den 😀

Zea

Není pravda při P6 se dává nově do laku.

Martin Ler

Moment, a oni chtějí přemalovat i M1?

jozka

Samozrejme, tohle uz je fakt posledni zmena barvicek, uz se nikdy nebudou menit, takze za takovych dvacet, tricet let budou vsechny dopravni prostredky jednotne. A taky nikdy nebude vypomoc zvenci. To fakt prisahame, na holej pupik…

Sajnherovy starosti a Rotschildovy penize bych chtel mit.

-TR-

Že vůbec někoho ta změna barevného schématu napadla. Asi by to byl výhodný tunel.