Infrastruktura Železnice

DB Netz a Správa železnic vybraly koordinátora příprav rychlotrati z Drážďan do Prahy, zaplatí 8 milionů eur

VRT Praha - Drážďany, vizualizace. Pramen: Správa železnic
VRT Praha - Drážďany, vizualizace. Pramen: Správa železnic
Jde o historicky první soutěž, ve které hledali společně dodavatele německý a český správce infrastruktury.

Německý správce železniční infrastruktury DB Netz a Správa železnic uzavřely výběrové řízení, v kterém hledali firmu na koordinaci příprav nového vysokorychlostního spojení z Drážďan do Prahy.

Zakázku získalo sdružení firem BIEGE „Projektsteuerung NBS Dresden-Prag“  vedené projekční společností Vössing Ingenieurgesellschaft. Vyplývá to z uzavřeného kontraktu v registru smluv. Hodnota zakázky je 8,092 milionů eur, tedy v přepočtu zhruba 213 milionů korun.

Jde o průlomovou zakázku: poprvé hledali dodavatele němečtí a tuzemští správci železnice společně. Zakázka se týká společného tunelu pod Krušnými horami včetně zapojení tratě do železničního uzlu v Ústí nad Labem. Pro Česko jde o novinku nejen proto, že poprvé bude mít na starosti stavbu na českém území i německá strana. Poprvé se na české železnici soutěží firma, která bude mít na starosti koordinaci všech činností souvisejících s přípravou rychlotrati.

Předmětem soutěžené zakázky je vedení a koordinace těchto činností, všech dodavatelů dílčích zakázek a podpora zadavatelů v průběhu fáze předběžného plánování, která zahrnuje také přípravu podkladů pro doprovodné zakázky, a to napříč všemi částmi projektu,“ uvedla v květnu Správa železnic v tiskové zprávě.

Zakázku administrovala DB Netz AG. Seznámení potenciálních dodavatelů se způsobem zadávání veřejných zakázek podle německého práva proběhlo na počátku loňského v Praze prostřednictvím předběžné tržní konzultace.

Rozdělení nákladů podle délky tunelu

Projektové řízení se týká jedné ze tří částí celé trati: tunelu pod Krušnými horami. Už dříve se Česko a Německo dohodly, že společné náklady na přípravu tunelu budou dělit poměrem 43 (ČR) : 57 (SRN). Tento poměr zohledňuje délku tunelu na jednotlivých stranách hranice.

Rychlotrať do Drážďan by měla být jednou z prvních, která se v Česku začne stavět. Na německé straně již začal na podzim podzemní průzkum. Současně běží také v Německu soutěž na dokumentaci pro územní řízení.

Vysokorychlostní trať má umožnit jízdu vlaků rychlostí až 350 kilometrů za hodinu. Jízdní doba z Prahy do Ústí nad Labem by se měla zkrátit zhruba o polovinu na 30 minut. Cesta do Drážďan by měla trvat hodinu a z Prahy do Berlína pak 2,5 hodiny.

Ze studie proveditelnosti vyplývá, že výstavba české části z Prahy až po hranici v tunelu vyjde na 198 miliard korun.  Scénář ministerstva dopravy a Správy železnic počítá s dokončením všech etap stavby do roku 2040, studie proveditelnosti hovoří i o roku 2035 včetně odbočné větve do Mostu.

Odebírat
Upozornit na
guest
114 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jouda

Nejdůležitější je sanace a rekonstrukce žst Ústí nad Labem západ včetně kolejiště seřaďovacího nádraží i stavební přestavby. Podchody, železniční spodek i svršek atd. Vše je ještě z doby ČSD respektive ATE.

V. K.

Přijde mi škoda, že trať na německém území bude jen 200 km/h.

Martin

zatim…

Pink

Tak a do týdne čekám na ohromující novinku o trati Praha – letiště – Kladno. A do dvou týdnů čekám oznámení o tunelu Praha – Beroun.

Ludvík

Nezbývá než si přát aby jsme se toho dožili 🙂

medical_examiner

😀

Luděk S.

Hele, z naší strany se počítá s krátkou rampou a opravou UnL západ. Teda pokud to všechno zaplatí Němci. Jako výhledově by se měla opravit i nádražní budova.

VTT

Já bych si dovolil mírnit nadšení z toho, jak jsou Němci rychlí. V Německu je již zorganizovavný odpor proti téhle stavbě, kvůli hluku. Jako alternativa tyhle iniciativy prosazují tunel v celé délce z Heidenau do Ústí, tedy asi 40km.
Takže přetahování ve stylu „dlouhý tunel je moc drahý a částečně povrchová varianta je neprůchodná kvůli hluku“.
https://www.basistunnel-nach-prag.de/

px50pha

za Českou stranu to bude brzy pěkná ostuda…

Jiří

Vy to asi už víte, nebo bude v té české části realizace společného projektu, že tu ostudu zařídíte právě, Vy?

Jaaaa

Vzhledem k tomu, že u nás žádná další územní nebo stavební řízení neběží, tak to pěkně velká ostuda bude.

Zase bude muset vznikat nějaký speciální zákon na poslední chvíli, a pokud ho ÚS shodí ze stolu, bude veselo.

Jiří Kocurek

Jakože v ČR neběží ani jedno územní řízení?

Odpadlík

To právě ani nemůže. My to akorát zacálujem. Do bude vše co k tomu SŽ udělá.

Miky

Nechci být ironický, ale obávám se, že to bude první tunel vyražený jen z jedné strany. Co pak ten vyděšený houbař, až se Němci vynorují někde u Chlumce v lese, jak ten k tomu přijde?.

Jiří Kocurek

Teda posmívat se těm, co ještě nezačali, to je úroveň. Vlastně proč by se človek snažil, kdyžý to bude špatně.
Tímhle posmíváním se vychováívváte lepmply, dochází vám to?

Luděk S.

We are best in highspeed! WE WON BY A LOT!

Miky

No jo, jsem lachende Bestie. Ja se jim neposmivam, ono za to nemuzou – nas stavet je takova „pakarna“, ze kdo to nezkusil, nepochopi. Byl to jen takovy smutny povzdech, protoze me jine priklady liniovych staveb, ktere konci, nebo budou koncit na hranici, k optimismu nesvadeji. Kez by to dopadlo jinak, nez jako vzdycky.

medical_examiner

Na ja, Smíchov=Lachau…

Vladimír Bílý

Mele se v článku páté přes deváté. Zakázka se týká jen tunelu a napojení do Ústí, kde se má kombinovaně jezdit 200. Ten chtějí postavit Němci, protože musí. Pohádky o VRT na 350 se toho absolutně netýkají. Málokdo si uvědomuje, že následný 15 km tunel středohořím (+ pokračování do Prahy), je stavebně i finančně úplně jiná písnička, než česká část krušnohorského tunelu, co postaví Němci a zaplatí hlavně EU. A má to stavět SŽ, která nedokázala za 20 let zahájit stavbu Brno-Přerov na 200 v poměrně rovinatém terénu:-(

Dušan

Ano, Němce zajímá pouze tunel na který si udělali sólo ekonomické hodnocení a to jim vyšlo kladně, nicméně je potřeba férově říct, že to jejich hodnocení má úplně jiné parametry než naše CBA analýza – konkrétně oni uvažují 5 let dobu výstavby a pak 57 let provozu – to je dohromady 62 let, kdežto u nás se investiční i provozní fáze uvažuje dohromady jako jedno referenční období 30 let, čili oni uvažují více jak dvojnásobek toho, co se uvažuje u nás -viz odkaz níže: https://www.bvwp-projekte.de/schiene_2018/2-045-V01/2-045-V01.html O tom, jaké bude spolufinancování EU zatím není rozhodnuto, nicméně dá se předpokládat, že z… Číst vice »

Jaaaa

No, a který chytrolín těch 30 let nastavil?

Pink

To máte jedno, stejně je to s přesností +- 200 let.

Vladimír Bílý

Němci mají hlavně soudní rozhodnutí, kterým musí (v podstatě takto) řešit hluk v údolí Labe. Zajímalo by mě, jak se tohle projevilo do hodnocení. No a na naši straně, pokud máme dát 60% ze 43% na tunel ze svého, tak to je havárka. Jednak pata nás tlačí na české železnici někde úplně jinde, druhak to hodnocení se bude muset pořádně přiohnout, aby to vyšlo.

Dušan

No, vzhledem k tomu, že se v tom hodnocení vyčísloval i přesun cestujících z letecké dopravy (!) nově na dopravu železniční po zprovoznění tunelu, tak jisté pohybnosti mám a to jsem se smál, že že SP Břeclav – Brno – Praha vyčíslovala přesun cestujících z letecké dopravy na VRT-vlak. Fakt celkem vtipné, předpokládám, že SP Přerov – Ostrava opět bude taktéž uvažovat přesun z letecké na železniční:-))

Jakub P

V každým jednotlivým z těch úseků je přesun z letadel na železnici samozřejmě blbost.

Nicméně je to taková blbost i v relacích např. Ostrava-Berlín nebo Drážďany-Vídeň, Brno-Hamburk, Praha-Budapešť a podobně, který umožní víc těch úseků dohromady (případně včetně zahraničních, pokud jsou nebo někdy budou)?

A není tím pádem na místě to započítat i do těch jednotlivejch úseků? (Otázka je samozřejmě jak moc a nakolik počítat se stavem, kterej vyžaduje, aby ten úsek nezůstal osamocenej…).

Jakub P

Nemluvě teda o tom, že celý tohle počítání budoucího provozu na desítky let dopředu je tak trochu věštění z křišťálový koule…

Kodl

Obavam se drtive frasky v ceskem podani.

medical_examiner

To je celkem reálná obava…

Dušan

Hm, a ta studie proveditelnosti byla definitivně schválena a SŽ ji tak může poskytnout na základě 106/1999 Sb. ? Já jen, že za poslední 2 roky jsem o ni asi 2x již žádal a vždy jsem byl zamítnut s tím, že nelze poskytnout nedodělaný a neschválený produkt:-)))

Jaaaa

Požádejte znovu, studie schválena je. Viděl jsem ji.

Jaaaa

Aha, tak ne, k dispozici je jen starší studie z roku 2010.

Dušan

A je tedy schválena nebo není ? Abych ze sebe potřetí nedělal zase blbce:-))

V. K.

Není. Zkoušel jsem jí z nich neúspěšně dostat v říjnu.

V. K.

Já o tu novou od CEDOP taky žádal a pořád nic. Prý se tím budou pořád ještě zabývat.

MLB

Koordinátora příprav trati nebo příprav studií?

Martin

Nechci take nic rikat, ale nemeli bychom zacit alespon u tech tunelovych useku u Prahy a ve stredohori? Trvaji nejdele a meli bychom byt pripraveni… Stejne tak ta stanice v Usti…

Leinad

Zrychlení Ústí – Dresden nestačí?

Jaaaa

Zdaleka ne.

medical_examiner

Nestačí. Leda že by Drážďany byly v Česku…

Martin

Nejak mi chybi v clanku, ze podobne cinnosti, jako pruzkum, se delaji i na nasi strane…?

Kalanis

Soutěžilo se provádění. Podle poslední informace zbývalo 6 subjektů na cílové hodnocení.

Jaaaa

Ano, nějaké činnosti v terénu se opravdu dělají. Nevím proč se to neprezentuje.

Vašek

Ano, dělají, geodeti měří, a když informují starosty dotčených obcí, že potřebují přístup na pozemek, neb „někde tudy“ povede plánovaná VRT, tak u starostů a dotčených lidí „nastane zděšení“ – to snad ne. Takže asi tak u nás postupuje příprava…

Kalanis

A koukl se někdo z dotčených do ZÚR ÚK? A jsou platně transformovány do ÚP obcí?

Vašek

Jste to nepochopil, s lidmi je třeba aktivně jednat… Jinak to dopadne jak s tou „dvoustovkou“ z Brna do Přerova – tam se také „aktivně plánovalo“ jak už to bude postavené a jak to dopadlo – některé obce se postavily proti a zdržení je tu hned…

zesp

No to bude pak pěkné fiasko, až na německé straně budou připraveny bagry a u nás bude probíhat 99 stání soudu řešící 150-té, dokola se opakující odvolání proti čemukoliv ze stavby a zároveň se bude čakat na závěry 199-té studie od SUDOPU, jestli tunel stavět, či nestavět a vést ho tudy, či jinudy a že tam stejně postačí 160 km/h, protože víc naprojektovat neumí atd. atp. A ta vítězná firma, která může být v zahraničí renomovaná jak chce, si na tom našem systému povolování staveb stejně ty zuby vyláme a nebude z toho ničehož nic…

Venca

Spíše bagry budou, že stavby v Německu již odjíždět. V ČR se zjistí, že oproti stopě s kterou Němci počítali bude přeci jen zvolený tunel na hranicích o 20-30km jinde.

Pražec

Ještě bych doplnil čekání na souhlasné stanovisko těchto právnických osob:
– Voda z Tetčic
– Ing. Július Lapdavský Deštrukprojekt

zesp

Na Paprika se ještě zapomělo… Ale on se zcela jistě připomene sám. Nechat si ujít příležitost zablokovat takouvou velkou a tak prospěšnou stavbu, to se mu stát nemůže…

Jan Novak

Němcům došla trpělivost s naší zemí a tak nás chytili konečně za ručičku a udělají to za nás a doufájí, že se jejich 17. spolková země, co mluví česky, něco přiučí.

MLB

A doufají i ti česky mluvící obyvatelé…

Dusanh

Je to docela smutné, na druhou stranu strašlivě pravdivé 🙁

Jiří Kocurek

Přijdete do práce a váš český šef vás zdrbe, že nemáte na nich šaaht, stejně to uděláte špatně a ani nevíte co máte dělat.

Jak dlouho to vydržíte, než půjdete jinam?

Leinad

Ale houby, jak lépe postavit tunel přes hranici? DB-Netz a SŽ by daly vlastní zakázky, až po dokončení by se vidělo jestli se na čáře potkaly nebo (daleko pravděpodobněji) vznikly dva slepé tunely..

medical_examiner

Jednokolejný, na české straně široký 3,1 – 3,5 m. Rychlost 120 km/h bude bohatě postačovat… 😀

Kalanis

Němcům nedošla trpělivost, ale dostali po tlamě od jejich soudů. Ale až německý soudce narazí na českého kolegu s odlišným názorem, tak to teprv bude mazec!

Ondros

Zajímalo by mě, jestli je součástí vyústění z Prahy letňanský i vysočanský tunel. Pak by to byl silný podnět i k rozvoji příměstské kolejové dopravy na severovýchodě od Prahy (Brandýs, Neratovice, Líbeznice,….).

Růža

Kdyby si náš ministr Havlíček přivstal, slupnul pár koblih a začal na tom makať, tak lidi ANO, všetko robíme pre vás.

Růža

Pro železnici je ten Havlíček opravdu marnej.Dnes v přímém přenosu na tiskovce prohlašoval,že dostal za úkol vyřešit problém fungování skiareálů a okamžitě na tom začíná makat.Ten člověk je nepostradatelnej. Možná ani neví,že vlaky jezdí po kolejích.Možná ten chlap je i chytrej i schopnej,ale proč musí rozumět všemu a do všeho se montovat?

medical_examiner

Asi si o víkendu moc užil montérek…

Jenda-71

Dokud se nepíše o bagrech, nevzrušoval bych se tím.

Jan Hasek

Docela obdivuji odhodláni Němců spolupracovat s ČR na výstavbě nové trati. Je pravda, ze z hlediska délky je jejich úsek kratší než náš. Ale vždyť jim musí být jasné, ze to bude Finsko, které u nás skončí v lepším případě novým tunelem přes Krušné hory a napojením na současnou trať kolem Ústí.

Leden

Je otázka, proč by to mělo být zrovna Finsko (aneb blbec a automatické opravy, že), ale hlavně je očividné, že Němci nehodlají spolupracovat, ale chtějí to udělat komplet i za český stát a nechat ho to jen zaplatit (z peněz EU = německých 🙂 ).
P.S. Němci chtějí co nejvíce omezit železniční provoz v údolí Labe a to bez tunelu nepůjde. Takže ten se postaví 100%, zbytek je akorát česká pohádka o mašinkách.

Jan Hašek

Ano je to tak. Jim ani tak nejde zrychlit spojení Prag-Berlin (to by už trat Berlin-Dresden byla dávno po modernizaci), ale uvolnit místo ve svém milovaném Elbetalu.

Jarda Š.

VRT Berlín – Drážďany bude mít pro Němce smysl, až bude VRT přes ČR, takže se jim vyplatí z Berlína do Vídně a Budapešti jezdit vlakem místo létání letadlem.

Jan Hašek

Blbost. Plánovat VRT mezi velkými městy je hlavně věc vnitrostátní relace, na ČR se Němci fakt ohlížet nemusí.
VRT už mají přes Lipsko. Stávající Berlin-Dresden bude max 200 km/h a zruší se jízda přes berlínský žel. okruh tím, že obnoví původní přímou trať.

Jakub P

U nás bohužel stále tento pohled přetrvává (že důležitý jsou hlavně spojení uvnitř země), na západě už nějakou dobu makaj i na rychlejch mezistátních spojeních, který jim umožňujou nabídnout lidem velmi slušnou vlakovou alternativu k letadlům nejen uvnitř velkejch zemí. Naše škoda, snad se to bude dál aspoň postupně měnit.

medical_examiner

Až budou chtít prarodiče z Tábora chtít navštívit děti a vnoučata v Děčíně, tak jim nebude vadit, že ta trať končí v Dolním Žlebu v zarážedlech…
Je bude zajímat:
1. Cena za zpáteční jízdenku bez slev 1670,-Kč (za 2)
2. Jízdní doba <3 hodiny
3. Odjezd každou hodinu.

Jakub P

Tábor – Děčín asi těžko někdy bude přímej vlak s odjezdem každou hodinu. To fakt není relace, kde by něco takovýho dávalo smysl. A je to po stávajících tratích 232 km, na to, aby to šlo pod tři hodiny nepotřebujete VRT (Dneska je to s přestupem v Praze od 3:15, 3:30, takže by stačilo celkem malý zrychlení a zkrácení některý z těch tratí). Potřebujeme IMHO, aby VRT posloužila i těm prarodičům z Tábora, který budou chtít navštívit vnoučata v Berlíně nebo Vídni, atd. VRT na 200 km vzdálenosti by v rámci ČR asi byla příjemná mezi Prahou a Brnem jako… Číst vice »

medical_examiner

Já taky nemluvím o přímém vlaku. Ty necelé 3 hodiny jsou i s přestupem…

medical_examiner

Na ja. Also Herren – když nebýt EC, budete mít schön Elbetal.
Bez vlaků, bez nepořádku…a pár dalších věcí…

Jan Hašek

oprava fiasko

Jaaaa

Bude to jako Finsko pro Rusy (za Zimní války). 🙂

None

A řekl někdo Němcům, že se na naší straně hranic jedná jen o fikci a v dohledné době se tu nic nepostaví?

David

Oni nejsou hloupí, nebojte.

Petr

Hloupost. Na Labi u Usti bude terminal a bude se tam prestupovat na vysokorychlostni parnik.

Zlámalík

Který po kanálu D-O-L (se zastávkou v České Třebové samozřejmě, neboť §1) dorazí promptně až do Bukurešti a tím všem vytřeme zrak!

Dusanh

První tunelové přístaviště na světě, s výtahy a sestavou travelátorů 😀

Jiří Kocurek

Tunelových přístavišť najdete v Anglii spousty. Z doby dávno minulé, půl století před tím, než byly vynalezeny lokomotivy.

Jakub P

Jim jde hlavně o ten tunel, aby odlehčili trati kolem Labe. A ten v podstatě budou dělat sami. Jestli na to dokážem navázat z Ústí aspoň do Prahy už je na nás a je to nejspíš moc netankuje…

Jakub P

Respektive pokud by se Spržel nad očekávání pochlapila a zvládla v geologicky nedlouhé době i úseky z Ústí do Prahy a z Prahy do Brna tak, aby se to Německu a Rakousku vyplatilo kvůli relaci Berlín-Vídeň, budou mít furt dost času naplánovat a provést zrychlení úseku Berlín-Drážďany tak, aby se to otvíralo v podstatě současně….

Petr

Do Berlína po VRT dvě a půl hodiny? Na to budeme čekat nejmíň do roku 2040? To snad ani nestavte… Pro srovnání, z Paříže do Bordeaux, 600 kilometrů, jede TGV 2 hodiny.

Vladimir

At pocitam jak pocitam cca 400km za 2,5h neodpovida 350kmh ani se zestavkami. Ta trat na Ceske, nebo Nemecke strane bude na vmax 250kmh. Vi nekdo proc mi cas, vmax a pocty ujetych km nesedi? Je tam nejaky zadrhe ktery jsem prehledl?

Jakub P

Ten tunel ma byt myslim jenom na 200.

Jiří Šrámek

Asi se jedná o školní, vyučovací hodiny.

Zrzek

Zapomenutý nechráněný železniční přejezd s případem na 10.

Zrzek

propadem (omluva)

a8n

Z Prahy do Ústí to je 400 km? Jinde 350 km/h nebude.

Démon

Ten vlak taky někde zastaví, musí se rozjet a brzdit.

Miloslav

Celní a pasová kontrola 🙂

medical_examiner

Dolní Žleb, státní hranice – vystupovat!

medical_examiner

Kdo nemá vízum, tak mu támhle stojí rychlík do Prahy!

Koumes

Řešíte to trochu moc, je třeba být realistou. Samozřejmě nepůjde, aby na území Prahy, při průjezdu Litoměřicemi, Ústím, Drážďany, Berlínem jel vlak 350 km/h, ani 200 km/h. Odhaduji, že když jedu z Berlin Südkreuz do Berlin Hbf (tief), tj. 6 km, tak jede vlak max.100 km/h, i když prakticky jen v tunelu. V jízdním řádu na to mají 5 min, což odpovídá. Podobné to bude mezi Dresden Hbf a Dresden-Neustadt (4 km) a vůbec na území Drážďan, Prahy, Berlína či Ústí. Tím nastávají velké časové propady. Nyní jede vlak z Prahy do Ústí (106 km) 1:13. Vzdušnou čarou je to… Číst vice »

Alibaba

Drobná oprava: EUROSTAR jezdí v Londýně na St. Pancras. a v minulosti (na
začátku) na Watterloo (než se postavila trať na Pancras).

Koumes

Souhlas, to jsem spletl, je to přece jen už pár let a nepodíval jsem se do mapy Londýna.

Martin

Zastavky jsou jen pro nastup a vystup, nikde ten vlak nebude stat 10min., max. tak 2min….

Démon

Jenže kolik je tam kopců? A kolikrát ten vlak zastaví? Tady to bude minimálně Ústí, Dresden …

Jerry

Dokončení 2040 a ..toho se nedožiju

noerf

Bude zajímavé sladovat vývoj. Tipuji, že němci budou dle termínu připraveni stavět a v ČR se možná začne řešit stavební povolení.

Anonymas

A až budeme mít všechna povolení, vypořádání se s NIMBYsty, spolky, krvelutanty, spekulanty atd, tak němci už budou mít dávno hotovo.

X 1

Ono to dost možná skončí jen tím tunelem a přivedením do Ústí. A dál šluß.
🙂

None

Co by bylo rychlejší? Tunel z Německa do Rakouska nebo VRT z Drážďan do Prahy? Já bych všechno vsadil na ten tunel.

David

Na co tunel? Přechod v Passau nevyhovuje?

okk

Asi myslel tunel pod celou ČR :D.

David

Já to pochopil. Na hloupý komentář hloupá reakce.

medical_examiner

Kdyby byl vedený nejméně 1,5 km pod povrchem, tak by tím mohla jezdit Hungaria a náklady. Z Bratislavy rovnou do Drážďan!

None

2040 je myšleno jako budoucnost. Klidně tam mohlo být 2060, 2090 atd. Prostě datum, kdy tu už nikdo z nás nebude.

thegrid

Na podporu české ekonomiky se bude kopat ručně. Tomu data odpovidaji.

Jarda Š.

2040 není zas až tak daleko, jestli to SŽ myslí vážně, tak musí do pěti let alespoň mít trasu kompletně zanesenou do územních plánů a začít pracovat na DÚR pro jednotlivé úseky.

Kalanis

ZÚR koridory mají. Teď co vesnice Chlumec, Stradov a Chabařovice.

FrenkyUL

No vesnice je jenom Stradov a ten má UP v Chlumci a Chabařovice měly do roku 1949 i vlastní soud, takže s vesnicemi raději opatrněji :-).

Démon

Tunel je 2037 a celá trať 2041

medical_examiner

Když už, tak 2037 a 2141, protože nejméně 100 let bude trvat, než se dokončí česká strana…

Partneři

Škoda transportation