DB Netz a Správa železnic vybraly koordinátora příprav rychlotrati z Drážďan do Prahy, zaplatí 8 milionů eur
VRT Praha - Drážďany, vizualizace. Pramen: Správa železnic
Jde o historicky první soutěž, ve které hledali společně dodavatele německý a český správce infrastruktury.
Nejdůležitější je sanace a rekonstrukce žst Ústí nad Labem západ včetně kolejiště seřaďovacího nádraží i stavební přestavby. Podchody, železniční spodek i svršek atd. Vše je ještě z doby ČSD respektive ATE.
Přijde mi škoda, že trať na německém území bude jen 200 km/h.
zatim…
Tak a do týdne čekám na ohromující novinku o trati Praha – letiště – Kladno. A do dvou týdnů čekám oznámení o tunelu Praha – Beroun.
Nezbývá než si přát aby jsme se toho dožili 🙂
😀
Hele, z naší strany se počítá s krátkou rampou a opravou UnL západ. Teda pokud to všechno zaplatí Němci. Jako výhledově by se měla opravit i nádražní budova.
Já bych si dovolil mírnit nadšení z toho, jak jsou Němci rychlí. V Německu je již zorganizovavný odpor proti téhle stavbě, kvůli hluku. Jako alternativa tyhle iniciativy prosazují tunel v celé délce z Heidenau do Ústí, tedy asi 40km.
Takže přetahování ve stylu „dlouhý tunel je moc drahý a částečně povrchová varianta je neprůchodná kvůli hluku“.
https://www.basistunnel-nach-prag.de/
za Českou stranu to bude brzy pěkná ostuda…
Vy to asi už víte, nebo bude v té české části realizace společného projektu, že tu ostudu zařídíte právě, Vy?
Vzhledem k tomu, že u nás žádná další územní nebo stavební řízení neběží, tak to pěkně velká ostuda bude.
Zase bude muset vznikat nějaký speciální zákon na poslední chvíli, a pokud ho ÚS shodí ze stolu, bude veselo.
Jakože v ČR neběží ani jedno územní řízení?
To právě ani nemůže. My to akorát zacálujem. Do bude vše co k tomu SŽ udělá.
Nechci být ironický, ale obávám se, že to bude první tunel vyražený jen z jedné strany. Co pak ten vyděšený houbař, až se Němci vynorují někde u Chlumce v lese, jak ten k tomu přijde?.
Teda posmívat se těm, co ještě nezačali, to je úroveň. Vlastně proč by se človek snažil, kdyžý to bude špatně.
Tímhle posmíváním se vychováívváte lepmply, dochází vám to?
We are best in highspeed! WE WON BY A LOT!
No jo, jsem lachende Bestie. Ja se jim neposmivam, ono za to nemuzou – nas stavet je takova „pakarna“, ze kdo to nezkusil, nepochopi. Byl to jen takovy smutny povzdech, protoze me jine priklady liniovych staveb, ktere konci, nebo budou koncit na hranici, k optimismu nesvadeji. Kez by to dopadlo jinak, nez jako vzdycky.
Na ja, Smíchov=Lachau…
Mele se v článku páté přes deváté. Zakázka se týká jen tunelu a napojení do Ústí, kde se má kombinovaně jezdit 200. Ten chtějí postavit Němci, protože musí. Pohádky o VRT na 350 se toho absolutně netýkají. Málokdo si uvědomuje, že následný 15 km tunel středohořím (+ pokračování do Prahy), je stavebně i finančně úplně jiná písnička, než česká část krušnohorského tunelu, co postaví Němci a zaplatí hlavně EU. A má to stavět SŽ, která nedokázala za 20 let zahájit stavbu Brno-Přerov na 200 v poměrně rovinatém terénu:-(
Ano, Němce zajímá pouze tunel na který si udělali sólo ekonomické hodnocení a to jim vyšlo kladně, nicméně je potřeba férově říct, že to jejich hodnocení má úplně jiné parametry než naše CBA analýza – konkrétně oni uvažují 5 let dobu výstavby a pak 57 let provozu – to je dohromady 62 let, kdežto u nás se investiční i provozní fáze uvažuje dohromady jako jedno referenční období 30 let, čili oni uvažují více jak dvojnásobek toho, co se uvažuje u nás -viz odkaz níže: https://www.bvwp-projekte.de/schiene_2018/2-045-V01/2-045-V01.html O tom, jaké bude spolufinancování EU zatím není rozhodnuto, nicméně dá se předpokládat, že z… Číst vice »
No, a který chytrolín těch 30 let nastavil?
To máte jedno, stejně je to s přesností +- 200 let.
Němci mají hlavně soudní rozhodnutí, kterým musí (v podstatě takto) řešit hluk v údolí Labe. Zajímalo by mě, jak se tohle projevilo do hodnocení. No a na naši straně, pokud máme dát 60% ze 43% na tunel ze svého, tak to je havárka. Jednak pata nás tlačí na české železnici někde úplně jinde, druhak to hodnocení se bude muset pořádně přiohnout, aby to vyšlo.
No, vzhledem k tomu, že se v tom hodnocení vyčísloval i přesun cestujících z letecké dopravy (!) nově na dopravu železniční po zprovoznění tunelu, tak jisté pohybnosti mám a to jsem se smál, že že SP Břeclav – Brno – Praha vyčíslovala přesun cestujících z letecké dopravy na VRT-vlak. Fakt celkem vtipné, předpokládám, že SP Přerov – Ostrava opět bude taktéž uvažovat přesun z letecké na železniční:-))
V každým jednotlivým z těch úseků je přesun z letadel na železnici samozřejmě blbost.
Nicméně je to taková blbost i v relacích např. Ostrava-Berlín nebo Drážďany-Vídeň, Brno-Hamburk, Praha-Budapešť a podobně, který umožní víc těch úseků dohromady (případně včetně zahraničních, pokud jsou nebo někdy budou)?
A není tím pádem na místě to započítat i do těch jednotlivejch úseků? (Otázka je samozřejmě jak moc a nakolik počítat se stavem, kterej vyžaduje, aby ten úsek nezůstal osamocenej…).
Nemluvě teda o tom, že celý tohle počítání budoucího provozu na desítky let dopředu je tak trochu věštění z křišťálový koule…
Obavam se drtive frasky v ceskem podani.
To je celkem reálná obava…
Hm, a ta studie proveditelnosti byla definitivně schválena a SŽ ji tak může poskytnout na základě 106/1999 Sb. ? Já jen, že za poslední 2 roky jsem o ni asi 2x již žádal a vždy jsem byl zamítnut s tím, že nelze poskytnout nedodělaný a neschválený produkt:-)))
Požádejte znovu, studie schválena je. Viděl jsem ji.
Aha, tak ne, k dispozici je jen starší studie z roku 2010.
A je tedy schválena nebo není ? Abych ze sebe potřetí nedělal zase blbce:-))
Není. Zkoušel jsem jí z nich neúspěšně dostat v říjnu.
Já o tu novou od CEDOP taky žádal a pořád nic. Prý se tím budou pořád ještě zabývat.
Koordinátora příprav trati nebo příprav studií?
Nechci take nic rikat, ale nemeli bychom zacit alespon u tech tunelovych useku u Prahy a ve stredohori? Trvaji nejdele a meli bychom byt pripraveni… Stejne tak ta stanice v Usti…
Zrychlení Ústí – Dresden nestačí?
Zdaleka ne.
Nestačí. Leda že by Drážďany byly v Česku…
Nejak mi chybi v clanku, ze podobne cinnosti, jako pruzkum, se delaji i na nasi strane…?
Nějak mi chybí informace, že by se prováděly.
Soutěžilo se provádění. Podle poslední informace zbývalo 6 subjektů na cílové hodnocení.
Ano, nějaké činnosti v terénu se opravdu dělají. Nevím proč se to neprezentuje.
Ano, dělají, geodeti měří, a když informují starosty dotčených obcí, že potřebují přístup na pozemek, neb „někde tudy“ povede plánovaná VRT, tak u starostů a dotčených lidí „nastane zděšení“ – to snad ne. Takže asi tak u nás postupuje příprava…
A koukl se někdo z dotčených do ZÚR ÚK? A jsou platně transformovány do ÚP obcí?
Jste to nepochopil, s lidmi je třeba aktivně jednat… Jinak to dopadne jak s tou „dvoustovkou“ z Brna do Přerova – tam se také „aktivně plánovalo“ jak už to bude postavené a jak to dopadlo – některé obce se postavily proti a zdržení je tu hned…
No to bude pak pěkné fiasko, až na německé straně budou připraveny bagry a u nás bude probíhat 99 stání soudu řešící 150-té, dokola se opakující odvolání proti čemukoliv ze stavby a zároveň se bude čakat na závěry 199-té studie od SUDOPU, jestli tunel stavět, či nestavět a vést ho tudy, či jinudy a že tam stejně postačí 160 km/h, protože víc naprojektovat neumí atd. atp. A ta vítězná firma, která může být v zahraničí renomovaná jak chce, si na tom našem systému povolování staveb stejně ty zuby vyláme a nebude z toho ničehož nic…
Spíše bagry budou, že stavby v Německu již odjíždět. V ČR se zjistí, že oproti stopě s kterou Němci počítali bude přeci jen zvolený tunel na hranicích o 20-30km jinde.
Ještě bych doplnil čekání na souhlasné stanovisko těchto právnických osob:
– Voda z Tetčic
– Ing. Július Lapdavský Deštrukprojekt
Na Paprika se ještě zapomělo… Ale on se zcela jistě připomene sám. Nechat si ujít příležitost zablokovat takouvou velkou a tak prospěšnou stavbu, to se mu stát nemůže…
Němcům došla trpělivost s naší zemí a tak nás chytili konečně za ručičku a udělají to za nás a doufájí, že se jejich 17. spolková země, co mluví česky, něco přiučí.
A doufají i ti česky mluvící obyvatelé…
Je to docela smutné, na druhou stranu strašlivě pravdivé 🙁
Přijdete do práce a váš český šef vás zdrbe, že nemáte na nich šaaht, stejně to uděláte špatně a ani nevíte co máte dělat.
Jak dlouho to vydržíte, než půjdete jinam?
Ale houby, jak lépe postavit tunel přes hranici? DB-Netz a SŽ by daly vlastní zakázky, až po dokončení by se vidělo jestli se na čáře potkaly nebo (daleko pravděpodobněji) vznikly dva slepé tunely..
Jednokolejný, na české straně široký 3,1 – 3,5 m. Rychlost 120 km/h bude bohatě postačovat… 😀
Němcům nedošla trpělivost, ale dostali po tlamě od jejich soudů. Ale až německý soudce narazí na českého kolegu s odlišným názorem, tak to teprv bude mazec!
Zajímalo by mě, jestli je součástí vyústění z Prahy letňanský i vysočanský tunel. Pak by to byl silný podnět i k rozvoji příměstské kolejové dopravy na severovýchodě od Prahy (Brandýs, Neratovice, Líbeznice,….).
Kdyby si náš ministr Havlíček přivstal, slupnul pár koblih a začal na tom makať, tak lidi ANO, všetko robíme pre vás.
Pro železnici je ten Havlíček opravdu marnej.Dnes v přímém přenosu na tiskovce prohlašoval,že dostal za úkol vyřešit problém fungování skiareálů a okamžitě na tom začíná makat.Ten člověk je nepostradatelnej. Možná ani neví,že vlaky jezdí po kolejích.Možná ten chlap je i chytrej i schopnej,ale proč musí rozumět všemu a do všeho se montovat?
Asi si o víkendu moc užil montérek…
Dokud se nepíše o bagrech, nevzrušoval bych se tím.
Docela obdivuji odhodláni Němců spolupracovat s ČR na výstavbě nové trati. Je pravda, ze z hlediska délky je jejich úsek kratší než náš. Ale vždyť jim musí být jasné, ze to bude Finsko, které u nás skončí v lepším případě novým tunelem přes Krušné hory a napojením na současnou trať kolem Ústí.
Je otázka, proč by to mělo být zrovna Finsko (aneb blbec a automatické opravy, že), ale hlavně je očividné, že Němci nehodlají spolupracovat, ale chtějí to udělat komplet i za český stát a nechat ho to jen zaplatit (z peněz EU = německých 🙂 ).
P.S. Němci chtějí co nejvíce omezit železniční provoz v údolí Labe a to bez tunelu nepůjde. Takže ten se postaví 100%, zbytek je akorát česká pohádka o mašinkách.
Ano je to tak. Jim ani tak nejde zrychlit spojení Prag-Berlin (to by už trat Berlin-Dresden byla dávno po modernizaci), ale uvolnit místo ve svém milovaném Elbetalu.
VRT Berlín – Drážďany bude mít pro Němce smysl, až bude VRT přes ČR, takže se jim vyplatí z Berlína do Vídně a Budapešti jezdit vlakem místo létání letadlem.
Blbost. Plánovat VRT mezi velkými městy je hlavně věc vnitrostátní relace, na ČR se Němci fakt ohlížet nemusí.
VRT už mají přes Lipsko. Stávající Berlin-Dresden bude max 200 km/h a zruší se jízda přes berlínský žel. okruh tím, že obnoví původní přímou trať.
U nás bohužel stále tento pohled přetrvává (že důležitý jsou hlavně spojení uvnitř země), na západě už nějakou dobu makaj i na rychlejch mezistátních spojeních, který jim umožňujou nabídnout lidem velmi slušnou vlakovou alternativu k letadlům nejen uvnitř velkejch zemí. Naše škoda, snad se to bude dál aspoň postupně měnit.
Až budou chtít prarodiče z Tábora chtít navštívit děti a vnoučata v Děčíně, tak jim nebude vadit, že ta trať končí v Dolním Žlebu v zarážedlech…
Je bude zajímat:
1. Cena za zpáteční jízdenku bez slev 1670,-Kč (za 2)
2. Jízdní doba <3 hodiny
3. Odjezd každou hodinu.
Tábor – Děčín asi těžko někdy bude přímej vlak s odjezdem každou hodinu. To fakt není relace, kde by něco takovýho dávalo smysl. A je to po stávajících tratích 232 km, na to, aby to šlo pod tři hodiny nepotřebujete VRT (Dneska je to s přestupem v Praze od 3:15, 3:30, takže by stačilo celkem malý zrychlení a zkrácení některý z těch tratí). Potřebujeme IMHO, aby VRT posloužila i těm prarodičům z Tábora, který budou chtít navštívit vnoučata v Berlíně nebo Vídni, atd. VRT na 200 km vzdálenosti by v rámci ČR asi byla příjemná mezi Prahou a Brnem jako… Číst vice »
Já taky nemluvím o přímém vlaku. Ty necelé 3 hodiny jsou i s přestupem…
Na ja. Also Herren – když nebýt EC, budete mít schön Elbetal.
Bez vlaků, bez nepořádku…a pár dalších věcí…
oprava fiasko
Bude to jako Finsko pro Rusy (za Zimní války). 🙂
A řekl někdo Němcům, že se na naší straně hranic jedná jen o fikci a v dohledné době se tu nic nepostaví?
Oni nejsou hloupí, nebojte.
Hloupost. Na Labi u Usti bude terminal a bude se tam prestupovat na vysokorychlostni parnik.
Který po kanálu D-O-L (se zastávkou v České Třebové samozřejmě, neboť §1) dorazí promptně až do Bukurešti a tím všem vytřeme zrak!
První tunelové přístaviště na světě, s výtahy a sestavou travelátorů 😀
Tunelových přístavišť najdete v Anglii spousty. Z doby dávno minulé, půl století před tím, než byly vynalezeny lokomotivy.
Jim jde hlavně o ten tunel, aby odlehčili trati kolem Labe. A ten v podstatě budou dělat sami. Jestli na to dokážem navázat z Ústí aspoň do Prahy už je na nás a je to nejspíš moc netankuje…
Respektive pokud by se Spržel nad očekávání pochlapila a zvládla v geologicky nedlouhé době i úseky z Ústí do Prahy a z Prahy do Brna tak, aby se to Německu a Rakousku vyplatilo kvůli relaci Berlín-Vídeň, budou mít furt dost času naplánovat a provést zrychlení úseku Berlín-Drážďany tak, aby se to otvíralo v podstatě současně….
Do Berlína po VRT dvě a půl hodiny? Na to budeme čekat nejmíň do roku 2040? To snad ani nestavte… Pro srovnání, z Paříže do Bordeaux, 600 kilometrů, jede TGV 2 hodiny.
At pocitam jak pocitam cca 400km za 2,5h neodpovida 350kmh ani se zestavkami. Ta trat na Ceske, nebo Nemecke strane bude na vmax 250kmh. Vi nekdo proc mi cas, vmax a pocty ujetych km nesedi? Je tam nejaky zadrhe ktery jsem prehledl?
Ten tunel ma byt myslim jenom na 200.
Asi se jedná o školní, vyučovací hodiny.
Zapomenutý nechráněný železniční přejezd s případem na 10.
propadem (omluva)
Z Prahy do Ústí to je 400 km? Jinde 350 km/h nebude.
Ten vlak taky někde zastaví, musí se rozjet a brzdit.
Celní a pasová kontrola 🙂
Dolní Žleb, státní hranice – vystupovat!
Kdo nemá vízum, tak mu támhle stojí rychlík do Prahy!
Řešíte to trochu moc, je třeba být realistou. Samozřejmě nepůjde, aby na území Prahy, při průjezdu Litoměřicemi, Ústím, Drážďany, Berlínem jel vlak 350 km/h, ani 200 km/h. Odhaduji, že když jedu z Berlin Südkreuz do Berlin Hbf (tief), tj. 6 km, tak jede vlak max.100 km/h, i když prakticky jen v tunelu. V jízdním řádu na to mají 5 min, což odpovídá. Podobné to bude mezi Dresden Hbf a Dresden-Neustadt (4 km) a vůbec na území Drážďan, Prahy, Berlína či Ústí. Tím nastávají velké časové propady. Nyní jede vlak z Prahy do Ústí (106 km) 1:13. Vzdušnou čarou je to… Číst vice »
Drobná oprava: EUROSTAR jezdí v Londýně na St. Pancras. a v minulosti (na
začátku) na Watterloo (než se postavila trať na Pancras).
Souhlas, to jsem spletl, je to přece jen už pár let a nepodíval jsem se do mapy Londýna.
Zastavky jsou jen pro nastup a vystup, nikde ten vlak nebude stat 10min., max. tak 2min….
Jenže kolik je tam kopců? A kolikrát ten vlak zastaví? Tady to bude minimálně Ústí, Dresden …
Dokončení 2040 a ..toho se nedožiju
Bude zajímavé sladovat vývoj. Tipuji, že němci budou dle termínu připraveni stavět a v ČR se možná začne řešit stavební povolení.
A až budeme mít všechna povolení, vypořádání se s NIMBYsty, spolky, krvelutanty, spekulanty atd, tak němci už budou mít dávno hotovo.
Ono to dost možná skončí jen tím tunelem a přivedením do Ústí. A dál šluß.
🙂
Co by bylo rychlejší? Tunel z Německa do Rakouska nebo VRT z Drážďan do Prahy? Já bych všechno vsadil na ten tunel.
Na co tunel? Přechod v Passau nevyhovuje?
Asi myslel tunel pod celou ČR :D.
Já to pochopil. Na hloupý komentář hloupá reakce.
Kdyby byl vedený nejméně 1,5 km pod povrchem, tak by tím mohla jezdit Hungaria a náklady. Z Bratislavy rovnou do Drážďan!
2040 je myšleno jako budoucnost. Klidně tam mohlo být 2060, 2090 atd. Prostě datum, kdy tu už nikdo z nás nebude.
Na podporu české ekonomiky se bude kopat ručně. Tomu data odpovidaji.
2040 není zas až tak daleko, jestli to SŽ myslí vážně, tak musí do pěti let alespoň mít trasu kompletně zanesenou do územních plánů a začít pracovat na DÚR pro jednotlivé úseky.
ZÚR koridory mají. Teď co vesnice Chlumec, Stradov a Chabařovice.
No vesnice je jenom Stradov a ten má UP v Chlumci a Chabařovice měly do roku 1949 i vlastní soud, takže s vesnicemi raději opatrněji :-).
Tunel je 2037 a celá trať 2041
Když už, tak 2037 a 2141, protože nejméně 100 let bude trvat, než se dokončí česká strana…