Daň za výluky. Vlaky z Ostravy a Brna do Prahy jezdí nejpomaleji za posledních 16 let

Pendolino mezi Chocní a Ústím nad Orlicí. Foto: České dráhyPendolino mezi Chocní a Ústím nad Orlicí. Foto: České dráhy

Jízdní doba nejrychlejšího spoje mezi Prahou a Ostravou je o 19 minut delší než v roce 2011.

Cestování vlakem z hlavního města do dvou největších tuzemských měst je od změny jízdního řádu pomalejší než v minulém jízdním řádu. Při pohledu do historických grafikonů se z Prahy do Ostravy jezdí nejpomaleji od roku 2005, kdy se otevřel Krasíkovský tunel a výrazně se spojení zrychlilo díky modernizaci úseku z České Třebové do Zábřehu.

Výluky poznamenaly už výrazně uplynulý jízdní řád, k dalšímu prodloužení jízdních dob došlo od neděle. Nejrychlejší spoj mezi Prahou a Ostravou, vlak Českých drah SC Pendolino zvládne v novém jízdním řádu cestu z pražského na ostravské hlavní nádraží za 3 hodiny a 24 minut. O dvě minuty déle, než jezdil do soboty. V porovnání s dřívější dobou jde ale o větší propad. Ještě v roce 2011 stejnou trasu zvládal za 3 hodiny a 5 minut.

Podobné prodloužení jízdních dob je i u dalších dopravců. RegioJet ještě v roce 2015 jezdil mezi Prahou a Ostravou za 3 hodiny a 27 minut, letos za 3 hodiny a 45 minut. Leo Express zvládl v roce 2015 trasu za 3 hodiny a 26 minut, letos za 3 hodiny a 47 minut. Navíc musel přestat zastavovat v Ústí nad Orlicí.

Až před rok 2005 se vrací doba jízdy z Prahy do Brna. Dálkové mezinárodní vlaky byly už v minulém jízdním řádu odkloněny na pomalejší trasu přes Havlíčkův Brod, což vedlo k prodloužení jízdních dob na 2 hodiny a 57 minut. Letos je jízdní doba ještě o jedenáct minut delší. V případě spojení Praha – Brno se většina dálkových vlaků vrátí příští jízdní řád do původní trasy přes Českou Třebovou.

Největší potíže mezi Poříčany a Velimí

Správa železnic pomalejší spojení vysvětluje vlivem stavebních prací na koridoru mezi Poříčany a Velimí. „Převážnou část nadcházejícího roku zde bude prováděna sanace železničního spodku. Regionální dopravu nahradí autobusy, dálková doprava bude vedena po jedné koleji s rychlostí kolem pracovních míst do 50 km/h, menší část odklonem přes Nymburk,“ vysvětlila mluvčí Správy železnic Nela Friebová. Kromě této výluky spojení na koridoru dál omezují práce v Pardubicích a mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí.

Mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj věří, že v případě spojení Praha – Ostrava delší jízdní doby cestující neodradí. Vlak by měl být stále rychlejší než auto. Horší to může být v případě spojení Praha – Brno, kde je auto rychlejší. Navíc odpadla hrozba v podobě velkých uzavírek na D1. „Věříme, že lidé zůstanou u vlaku. Hodně si slibujeme od nových zastávek v Havlíčkově Brodě a Žďáru nad Sázavou,“ dodal Ondrůj.

RegioJet upozornil na jiný problém: neustálé opravy a omezení na koridoru. „V případě D1 se stanovil jasný termín, jak budou omezení dlouho trvat. Na železnici toto chybí, neustále se opravují další a další úseky,“ dodal Ondrůj.

Rozsáhlé opravy přitom nepřinesou zásadní zrychlení proti stavu před rekonstrukcí. Správa železnic už loni přiznala, že miliardy vložené do probíhajících oprav přinesou maximálně zkrácení jízdních dob v řádu minut. Jde totiž hlavně o opravy. Zásadní časovou úsporu má přinést nový tunel z Chocně do Ústí nad Orlicí, o něm se ale zatím stále jen mluví.

Tagy GVD 2021/2022 jízdní řád 2021/2022 Správa železnic
274 komentářů