Další soukromá lokálka? SŽDC našla kupce na trať Čejč – Uhřice
Správě železniční dopravní cesty se podařilo najít kupce na patnáctikilometrovou jihomoravskou lokálku z Čejče do Uhřic. Novým majitelem by se
Správě železniční dopravní cesty se podařilo najít kupce na patnáctikilometrovou jihomoravskou lokálku z Čejče do Uhřic. Novým majitelem by se měla stát firma TMŽ podnikatele Martina Dvořáka. Informaci přinesl deník Mladá fronta Dnes.
„Firma předložila nabídku s vítěznou cenou 2,8 milionu korun,“ sdělil deníku mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Na tuto úroveň cena klesla ve třetím kole, když v prvních dvou kolech se zájemce nenašel. Začínalo se na 46 milionech. Poslední slovo bude mít vláda, na jejíž souhlas nyní správci železnic čekají.
O opuštěnou a zchátralou trať měly zájem i okolní obce, které by rády na drážním tělese zbudovaly cyklostezku. Podobně proměnily navazující úsek od Uhřic do Ždánic. Nabídku odkupu ale nakonec nepodaly. Vadila jim mimo jiné podmínka zachování dráhy v provozuschopném stavu po dalších pět let. „Nový majitel se musí zavázat, že do pěti let od nabytí trati v případě zájmu o zavedení dopravy, tedy v případě objednávky dopravy ať ze strany ministerstvy či kraje, umožní tuto provozovat. Po uplynutí této lhůty může trať zrušit,“ doplnil Illiaš.
„Starostům vadí, že stát po kupcích chce něco, co sám léta nedělá,“ píše Mf Dnes. SŽDC při prodeji postupuje podle vládního manuálu, kdy musí nejprve absolvovat tři kola nabídkového řízení. V případě neúspěchu nabídne nepotřebnou trať ministerstvu obrany a následně ji může převést bezplatně na obce.
Na to zřejmě spoléhaly i obce z okolí tratě Čejč – Uhřice, našel se ale platící zájemce. Jaké má s tratí záměry není zatím jasné, firma TMŽ vznikla teprve na podzim 2017 a jako předmět podnikání má zapsáno hlavně nakládání s nemovitostmi. Ani Dvořák nefiguruje podle údajů v rejstříku v žádné firmě spojené se železnicí.
Pětileté udržitelnosti provozu trati se naopak nebojí v Hevlíně na Znojemsku, kde chtějí koupit zrušenou trať vedoucí do Hrušovan nad Jevišovkou, a to i s budovou hevlínského nádraží. Stát za ně chce zhruba milion a půl.
„Trochu jsme předběhli dobu a máme už partnera, který by s námi trať provozoval. Rýsuje se více možností. Může tam jezdit vlak, nebo také drezíny, které jsou v současné době poměrně moderní,“ cituje Mf Dnes starostu Hevlína Antonína Pichaniče (Moravané).
Česká železnice má hned několik příkladů odstátnění tratí. Od roku 2007 je v soukromých rukách například trať Česká Kamenice – Kamenický Šenov, kterou od SŽDC koupila společnost KŽC. V roce 2016 koupila od státu společnost AŽD Praha severočeskou trať Čížkovice – Obrnice a trať Kopidlno – Dolní Bousov. Ve vlastnictví obcí je trať ze Šumperka do Koutů nad Desnou, která se vine údolím říčky Desné v jesenickém podhůří. Privatizací prošly v 90. letech i jindřichohradecké úzkokolejky, které nový majitel (JHMD a.s.) koupil od tehdejších Českých drah za korunu.