Další soukromá lokálka? SŽDC našla kupce na trať Čejč – Uhřice
Autor: Actuell37 – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=17909600
Správě železniční dopravní cesty se podařilo najít kupce na patnáctikilometrovou jihomoravskou lokálku z Čejče do Uhřic. Novým majitelem by se
Jan Šindelář: Nechcete zjistit, jak dopadlo výběrko na Havlínskou trať? Kolik bylo zájemců a s jakými nabídkami a případně kdo vyhrál? Předpokládám, že by to tiskový mluvka ze SŽDC sdělit novinářům už mohl, jestli už se otevíraly obálky. A hned by byl článeček.
Zeptám se. Díky
Dnes v 16.54 KŽC Čelákovice – Mochov. V 810-435 3 lidi v kabině fíry a jedna cestující v saloonu.
Fotky klidně pošlu.
https://uloz.to/!AWzdsfpmDyxO/img-20190320-165314-jpg
Čistě a pouze spekulativní nákup – 5 let nechá trať chátrat a pak jí za dvojnásob nabídne obcím aby si s zní udělali cyklostezku
A to si vezměte, že státní organizace SŽDC tu trať nechala chátrat více než 8 let a pak ji nabízela za 46 mil. (!) Kč a za takovouto vysokou cenu ji nepokrytě nabízela mj. právě obcím.
Už redakce zjistila něco od nového pana majitele? Dost mě to zajímá.
Zatím bohužel. V oboru je zcela neznámý, nikdo o něm nic neví.
není to žena inspektora Columba?
Takto je to správně. Lokálka je v soukromých rukou a pokud se její oprava, údržba a provoz bude hradit čistě ze soukromých peněz, tak osobně půjdu vidlemo napíchnout každého, kdo sem bude chtít cpát cyklostezku. Protože takto je to konečně tak, jak to má být. Lokálka nezatěžující státní rozpočet je dobrá lokálka… taková nechť je klidně dál lokálkou. A ať si klidně vozí šotouše, pokud jízdné bude bez dotací od obcí či kraje. Proti tomuhle nemůže nikdo nic namítat.
Neboj předpokládám, že na to budou čerpat státní dotace jako Železnice Desná nebo JHMD.
https://www.szdc.cz/dalsi-informace/nemovitosti/prodej/4/4-prodej-drahy-cejc-uhrice.pdf Strana č. 5: „Dotaci bude možné získat pouze tehdy, kdy bude na předmětné dráze (části dráhy) zajišťována dopravní obslužnost v rozsahu nejméně dvou párů vlaků denně nebo v ekvivalentním počtu vlaků za rok“. Toť citace z první nabídky této tratě k prodeji. Možná se mezitím něco „parametricky“ změnilo, nepředpokládám však, že by podmínka typu „alespoň X vlaků v dopravní obslužnosti za den či Y vlaků v dopravní obslužnosti za rok“ byla zcela vypuštěna.
Souhlas. Jediné, co by se ještě dalo zkousnout je dotace „na muzeum“, nebo jako turistická atrakce. V žádném případě na dopravu v závazku.
Na druhou stranu. Muzeum je polovina sítě.
Tahle trať určitě nebyla koupena k tomu, aby někdo vlastnil nebo provozoval trať, schválně co z toho v budoucnu vyleze.. Třeba i ta cyklostezka, kterou obcím prodají za více, než to koupilo i s těmi budovami.
A to je náš problém? Mají obce povinnost to koupit?
No pokud to ty obce koupí za vyšší cenu, než se to teď prodalo z důvodu předchozích nabízení obcím za pouze vyšší ceny, tak to náš problém daňových poplatníků asi bude. Asi bych to raději viděl už dřív jen převedené na obce pro tu cyklostezku, než prodané snad i pod cenou pozemků, materiálu a budov.
„No pokud to ty obce koupí za vyšší cenu, než se to teď prodalo z důvodu předchozích nabízení obcím za pouze vyšší ceny“ Připomínám, že i nyní obce měly možnost to za těch 2,9 mil. Kč koupit, neučinily tak.
Ano, správně, i všichni dopravci (přepravci substrátu) by měli jezdit na komerční riziko, bez příspěvku státu. To by se ušetřilo.
Kšeft s pozemky. Učiní precedens. Právní ochrana pozemků provozování dráhy není tak pevná, jako u silniční infrastruktůry. Stejně tak činí, i když jinou cestou s CHKO Šumava.
Jak můžou po novém majiteli chtít udržovat sjízdnost, když už teď je to těleso v rozkladu… SŽDC to vyřešila akorát zapichnutim lízátka na terezinske odbočce o_O
Trať je ve výluce, která trvá 365 dní.
Hevlín – Hrušovany za 1,5 milonu? Juuuu, tu trať jsem vždy chtěl, bohužel by se mi více líbilo ji prodloužit do Laa an der Thaya a třeba provozovat přímé spoje z Brna. Na to už ale kapitál bohužel nemám.
No a jak je na tom bývalý Štég sklonově? Třeba by to mohla být v trochu vzdálenější budoucnosti alternativa pro nákladku přes přetíženou Břeclav.
Okolo Moravských Bránic na tom sklonově není příliš dobře, ale hlavně – je neelektrizovaný (O. K., šlo by teoreticky změnit) a jednokolejný (to už by se měnilo o dost hůř; navíc jednokolejná je i větší část trasy na rakouské straně).
no vidíte a přitom to původem byla nákladní spojka mezi AT a CZ částí železnice, holt časy se mění
To netuším, musel bych se podívat do tabulek. Kilometrově to vychází cca o 15 více, ale ekonomicky bude jízda dražší než po koridoru.
Asi bych byl ochoten se chvilku hádat za nedalekou trať Kyjov-Mutěnice, která podle mě smysl měla, řekněme jako jakýsi hodonínský S-Bahn, ale Ždánka do našeho století nepatří. Čest její památce.
A proč by měl mít Hodonín S-bahn do Kyjova? Je něčím jiný než ostatní města podobné velikosti? Notabene s-bahn vedený po trati, která obce po cestě absolutně neobsluhovala, do Mutěnic musela být zdržující úvrať a bus jezdit stejně musel. Zrovna zrušením této trati se nestalo vůbec nic a není divu, že místní za ní nebojovali (až na jednoho pomateného pána co ani místní nebyl, zato má šotospolek a vysmálo se mu i ŽP). Navíc z pohledu lidí, neschopných jet busem, ta možnost jet z Kyjova do Hodonína vlakem stále existuje. Cyklista co píchne a nemá náhradu, to pořád může použít.… Číst vice »
Snahy Klubu přátel lokálek o záchranu lokální dráhy mezi Mutěnicemi a Kyjovem podpořilo v pátek v internetové petici už více než devět set hlasů a dalších dvě stě lidí mělo podle Tomka podepsat petici přímo v obcích.
„Z prvních pěti set lidí na internetu je jen čtrnáct z Mutěnic, Dubňan, Svatobořic-Mistřína nebo Kyjova. Je to jako bychom tady my měli rozhodovat o Karlově mostě,“ kroutí nevěřícně hlavou mutěnický starosta Dušan Horák. Klub dokonce pořádá sbírku, na záchranu lokálky se zatím vybralo více než čtrnáct tisíc korun.
Deník.cz 21.1.2012
„Deník.cz 21.1.2012“
Připomenu, že v té době již trať Kyjov – Mutěnice byla téměř 3 roky úředně zrušená, tzn. existovaly jen možnosti „ponechat těleso tratě bez dalšího užitku“ (vlaky by tam stejně už jet nesměly) nebo „vytrhat koleje a vybudovat cyklostezku“.
„Je to jako bychom tady (pozn. v Mutěnicích) my měli rozhodovat o Karlově mostě“
Tendenční přirovnání, které by platilo pouze v případě, pokud by iniciátor akce byl z Prahy (plus přirovnání, které neřeší věcnou rovinu věci, ale uhýbá ke konkrétní osobě).
na záchranu lokálky se zatím vybralo více než čtrnáct tisíc korun
… bude to stačit aspoň na metr kolejí? 🙂
https://ib.fio.cz/ib/transparent?a=2200113770
Ehm…
Tak to je drsné… není Tomek ten KPL, co sem občas chodí psát nesmysly? KPL… klub přátel lokálek? By měl spíš řešit svoje zadlužení, než vést virtuální boje za lokálky… aspoň teda člověk se špetkou rozumu by to udělal. Úroky z prodlení nezní moc dobře.
Tomek je ten, co na něj byla i ta žlutozelená žumpa málo šoto. Jinak vulgární a agresivní jedinec.
Ano hlavně že VRT a Souprava jsou nejlepšími představiteli nového digitálního a supermoderního lidstva co posílá ke dnu vše staré a nepotřebné, gratuluji Vám ó vy chrabří bojovníci ze jeden jediný správný glajchšaltovaný svět
Pan Tomek osobně?
Šotouši jsou fakt případi… tak tohle mě dostalo: „Z prvních pěti set lidí na internetu je jen čtrnáct z Mutěnic, Dubňan, Svatobořic-Mistřína nebo Kyjova. Je to jako bychom tady my měli rozhodovat o Karlově mostě,“ kroutí nevěřícně hlavou mutěnický starosta Dušan Horák.
Souprava: co sem motáš nějakou šotouše ani nevíš kdo to je.
Tak stejně se můžu ptát, čím jsou výjimečné Svatobořice, že potřebují cyklostezku. A kolik místních tu cyklostezku opravdu chtělo? Kolik stála? Kolik ji denně využije lidí, třeba v listopadu? (Podobnost s formulací otázek některých lokálkobijců není náhodná.) Jinak z Kyjova do Hodonína by přes Bzenec nejel vlakem ani ultras.
2,8 M za ctyri slusne budovy a spoustu pozemku neni spatny obchod. Takhle zrejme novy investor uvazoval. Predpokladam, ze za tim neni zadny zamer provozovani dopravy…
5 let nebude dělat nic a pak prodá kolejnice za cenu šrotu a pozemky obcím na cyklostezku s obrovským ziskem… Výstavní tunel
„5 let nebude dělat nic“ – Dle smlouvy musí trať po 5 let udržovat v provozním stavu. – Připomínám, že „nic“ (stav neumožňující přidělení dopravní cesty zájemcům) na té trati (ne)dělá již po více než 8 let sama SŽDC. „a pak prodá kolejnice za cenu šrotu“ Ano, po 5 letech již může ze SVOJÍ tratí naložit dle svého uvážení. „a (prodá) pozemky obcím na cyklostezku“ Obce měly možnost tu trať již v dřívějším kole koupit, neučinily tak (mj. s rizikem, že trať mezitím bude zakoupena jiným subjektem). „s obrovským ziskem“ Na každý obchod musejí být dva. Ten, který prodává, a… Číst vice »
Cena 2,8 M je naprosto mimo. Snad to neprojde vládou.
Ještě jsem neslyšel, že by někdo jen tak zrušil silnici. Ale železniční tratě se rušej jako o život.
Ruší se to, co není potřeba, co nikdo nechce. Zrušených, zaniklých silnic znám spoustu – tam kde dřív byla významná spojnice dvou vesnic, dnes není vůbec nic nebo jen pěšina.
já jsem to taky neslyšel, ale viděl na vlastní oči, když obci zrušily obchvat včetně druhýho mostu přes moravu.
A co bude po zrušení silnice? Oseje se to trávou a zasadí keře, protože vám to jako cesta překáží a máte z ní mindrák? Je spousta neudržovaných silnic, které už jsou leda tak cestou pro turisty a lepší SUV, ač kdysi to silnice byly. Srovnávat silnici a železnici může fakt jen šotoušek… silnice je je vyasfaltovaná obdoba cesty, lokálka být nemusí. Železnice je pouze doplněk navíc, silnice je základní komunikace pro pohyb lidí. Délka silnic, kam nemají přístup pěší a cyklisté a pomalejší motorová vozidla (tj.silnic, kde byste mohl namítnout, že jsou také jen doplněk), je výrazně kratší než délka… Číst vice »
Tak to mi spad kámen ze srdce, soudě podle chování některých pumpičkářů už jsem začínal nabírat pocit, že základní komunikace pro pohyb lidí je cyklostezka.
„jako předmět podnikání má zapsáno hlavně nakládání s nemovitostmi“ Ne. Jako předmět podnikání má zapsáno 12 různých činností; jednou z nich (zcela rovnocennou s ostatními jedenácti) je „Realitní činnost, správa a údržba nemovitostí“, viz http://www.rzp.cz/cgi-bin/aps_cacheWEB.sh?VSS_SERV=ZVWSBJVYP&OKRES=&CASTOBCE=&OBEC=&ULICE=&CDOM=&COR=&COZ=&ICO=06633404&OBCHJM=&OBCHJMATD=0&ROLES=P&JMENO=&PRIJMENI=&NAROZENI=&ROLE=&VYPIS=2&PODLE=subjekt&IDICO=490ee62886610b0ff63e&HISTORIE=0. „„Starostům vadí, že stát po kupcích chce něco, co sám léta nedělá,“ Přesně tak. Trať je již od přelomu let 2010 a 2011 (tzn. přes 8 let nepřetržitě) vyloučena z provozu poté, co SŽDC dosáhla u DÚ úředního rozhodnutí zvaného „zastavení osobní a nákladní dopravy“. Přestože tam poté chtělo jet se zvláštními vlaky několik organizátorů zvláštních jízd, SŽDC jim nepřidělila kapacitu. „Česká železnice má hned… Číst vice »
V posledním bodě nemáte pravdu. Vlastníkem tratě Sokolov – Kraslice je i nadále stát, i když provozovatelem dráhy je soukromá firma PDV Railway. Stejně je tomu u tratě Milotice – Vrbno, vlastníkem je Česká republika, provozovatelem AWT.
To by mě opravdu zajímalo, co chce podnikatel s nemovitostmi udělat se zrušenou tratí, kterou navíc bude muset 5 let udržovat.
Ukáže nám ten úžasný potenciál 🙂
Docela nechápu, že zájem obcí je zničit trať, místo ji obnovit. Hlavní smysl měla trať jako celek a to až do Ždánic, kam jezdily i nákladní vlaky do proslulé šroubárny, holt obce mají radši kamiony trhající krajnice silnic a busy co každou chvíli padají do příkopů. Přístup obcí, že chtějí cyklostezku se dá chápat i tak, žer se po trati již dvacet let nejezdí z osobní dopravou, když předtím ČD (ještě ne kraje) popkazily jízdní řády, aby vlakem nikdo nejzdil, zavedly před zrušením osobní dopravy dva páry vlaků ve všední dny. Bylo to v době, kdy vítěžila kamionová a silniční… Číst vice »
Jasně. Von svět za mlada byl vždycky vo trochu hezčí, růžovější a taky rudější.
Protože tahle dráha naprosto neni relikt 19. století. A co s tim má co Klaus?
Neberme si iluze. Ta dráha nezanikla kvůlli nějakejm konspiracím, ale protože už byla – s prominutim – totálně na hov**.
Křivolaký vedení, nízká cestovní rychlost, úvrať v Kloboukách, zastávky pro pár vesniček v polích, naprosto mimo jakejkoliv hlavní přepravní proud. No a když padla i ta šroubárna, tak se to holt zavřelo celý.
„No a když padla i ta šroubárna, tak se to holt zavřelo celý.“
Doplním, že:
– šroubárna ve Ždánicích existuje dodnes
– posledním přepravcem na trati nebyla ždánická šroubárna, nýbrž Moravské naftové doly, stáčející surovou ropu do cisteren v prostoru nádraží Uhřice u Kyjova. Žel, toto stáčení v roce 2007 ustalo.
Šroubárna existuje, ale jako obchodní, nikoliv výrobní firma.
Nejsem komunista, neurážejte diskutující.
Tato trať prostě měla smůlu – vedla odnikud nikam. Lidi ze Ždánic chtějí jezdit do Brna a Kyjova, ne do Čejče a Hodonína a ještě strašně pomalu a oklikou (a s porcházkou na nádraží ve Ždánicích – dost mimo obec)… Ta „proslulá šroubárna“ už 20 let nic nevyšroubovala, teď se „šrouby“ jen obchodují – a spojovací materiál, jeho přepravované objemy, není nic pro vlak. Vozívala se tam ropa, ta teď teče ropovodem.
Máte (bohužel) naprostou pravdu: teď už by to asi byla i do Uhřic bohužel opravdu maximálně trať pro nějaký drezínový výletnický provoz.
Přesně tak. Ta cyklostezka je docela oblíbená, asi by dnes málo kdo chtěl zpět trať.
Zrovna tady byly velké pochybnosti už při samotné stavbě a to tehdy prakticky nebyla konkurence v podobě silniční dopravy.
Ale jako dítě na zákl. škole jsem prožíval postupný útlum této železnice s velkým zármutkem….
Kamionová lobby zvítězila tím, že ten kamion přejede půl Evropy rychleji než ten vlak doskáče někde od Pardubic do Žďánic. Ať se mi to líbí nebo ne, prostě to tak je a nejen u nás, kde se k tomu přidávají problémy s kapacitou tratí apod. Taky pamatuju lokálku z Kroměříž do Zborovic, kde svého času ještě i v 90. let jezdil i nějaký ten nákladní vlak s pár vagonky, teď tam jede snad 4 – 5 denně motoráček a většinou skoro prázdný. Zastávky taky mimo vesnice, takže vítězí auto a bus. K tomu neexistence IDS, aby se ty spoje aspoň… Číst vice »
Asi moc trať do Zborovic neznáte, osobní doprava čítá 8 párů vlaků v pracovní dny. Ty nejsou nijak extra vytížené, ale v porovnání s lokálkami v jiných regionech to není nejhorší. Nákladní doprava zůstává v úseku Kroměříž – Zdounky, jedná se o dopravu dříví z Chřibských lesů, cisterny s naftou a nárazově obsluha Navos v Kotojedech.
Před 100 lety nikomu nevadilo, že šel 2 kilometry z vesnice na nádraží. Tam sednul na vlak, který jel 2x denně, za hodinu a tři čtvrtě ujel 30 kilometrů. Tam si počkal 15 minut na přestup a další hodinu jel 20 kilometrů, takže za 3 hodiny ujel 50 km. Nebo v 6:48 ráno vyjel z Uhřic a ve 12:47 byl v 78 kilometrů vzdáleném Brně. Ti lidé byli rádi, že se tam nějak dostali, protože jinak by šli 40 kilometrů pěšky nebo jeli povozem a trvalo by jim to 8 – 10 hodin. A teď do současnosti. Všichni vědí, že… Číst vice »
Na srazu dopravního webu se dneska zase přebralo? Nebo to co jste napsal, fakt myslíte vážně? 😀
AŽD koupila dvě tratě, ne jen jednu.
Pokud nešlo o update, vidím zmínku o dvou tratích.
Jistě – někdo tady nemá na práci nic lepšího, než jen zlomyslně „kalit vodu“ …
Kdopak je to tak líný myslet, že ani nepřijde s vlastní přezdívkou a hloupě zneužívá už někým jiným použitou?
Copak na ni máte copyright? Nebo se podepište jménem ale pak se může stát že se tu objeví váš jmenovec. To je fakt problém že někdo napíše pod stejným nickem 😀
Je velmi neslušné zneužívat něčí zavedený nick. Není to otázka copyrightu, ale slušného chování.
On sem každý chodí minimálně 5 měsíců, aby věděl, kdo je a není zavedený nick? Klidně pište jako Souprava, přežiju to. Vlastně mě to i pobaví, když máte jiné názory a budete je psát ze stejné přezdívky.. sledovat zmatené čtenáře by byla vcelku sranda. 🙂
já, režimkáři, já 🙂
Vždyť ať si klidně někdo píše pod stejným jménem, stejně moje názory za nic nestojí, tak je aspoň vylepší 😉