Autobusy Doprava ve městě Infrastruktura

Další pokus o vyhnání řidičů z pruhů pro autobusy. Novela řeší snazší pokutování

Vyhrazený pruh pro autobusy na Strakonické. Foto: Ropid
Vyhrazený pruh pro autobusy na Strakonické. Foto: Ropid

Tradiční nešvar velkých měst, kdy do vyhrazených pruhů pro autobusy, vozy integrovaného záchranného systému nebo taxíky zajíždí řidiči osobních aut, by měl být snáze pokutován, než v minulosti.

Poslanec Petr Dolínek (ČSSD) předložil novelu zákona o silničním provozu, podle které by nově nedovolenou jízdu ve vyhrazeném pruhu mohli pokutovat obecní policisté příkazem na místě. Od změny zákona si slibuje větší respekt řidičů k pruhům, které jsou zejména ve větších městech vyhrazeny vozům Integrovaného záchranného systému, taxi a zejména autobusům, a slouží tak plynulejšímu provozu veřejné dopravy. Vychází především ze zkušenosti z Prahy, kde jako náměstek řešil také přísnější postihy za porušování těchto předpisů.

Cílem novely je rozšíření pravomocí obecní policie i o pokutování nedovolené jízdy ve vyhrazených pruzích. Nově by mohly řešit přestupek i takzvaným příkazem na místě. „Problém jsem řešil už na pražském magistrátu, protože čísla jasně ukazovala vysokou nerespektovanost vyhrazených pruhů. Už tehdy jsme návrh konzultovali i s Ministerstvem vnitra, pod které spadá agenda dopravní policie. Stanovisko ministerstva bylo kladné. Řešení však vyžaduje změnu legislativy, proto nyní přicházím s tímto návrhem,“ uvedl Dolínek, který si během svého působení ve funkci náměstka pražské primátorky pro dopravu nechal vypracovat odbornou analýzu Technické správy komunikací, která odhalila, že 70 % vozidel využívajících vyhrazené pruhy tak činí neoprávněně.

„Vyhrazené pruhy jsou vyznačovány zejména tam, kde jinak časté dopravní kolony znemožňují plynulý průjezd vozidel městské hromadné dopravy,“ vysvětlil poslanec. „Jejich smyslem je především umožnit, aby byly dodržovány jízdní řády. Jejich existence je jedním ze základních předpokladů pro to, aby ve městech fungovala páteřní síť rychlé přepravy vysokého počtu cestujících,“ dodal.

Postih nedisciplinovaných řidičů je podle současného znění zákona o silničním provozu v zejména v rukách státní policie, která jako jediná může řidiče zastavovat a pokutovat. Obecní policisté mohou nyní přestupky pouze postoupit do správního řízení. „Jedním z nejefektivnějších způsobů, jakými postihnout neukázněné řidiče a předcházet opakování přestupků, je udělování pokut příkazem na místě, tedy známou blokovou pokutou. Domnívám se, že příslušná změna zákona, kterou jsem navrhl, by přinesla zlepšení situace v ulicích větších měst a umožnila, aby vyhrazené pruhy fungovaly skutečně tak, jak mají,“ řekl Dolínek.

Součástí předložené novely zákona je i návrh, aby s novelou vyslovila poslanecká sněmovna souhlas již v prvním čtení. Schválen by tak mohl být ještě letos. „Přál bych si, aby nové znění zákona nabylo účinnosti pátého června letošního roku, na který připadá mezinárodní den životního prostředí. Vyhrazené pruhy jsou totiž jedním z nástrojů, kterým mohou města preferovat veřejnou dopravu na úkor osobní automobilové dopravy a přispívat tak ke zlepšení ovzduší,“ uzavřel Dolínek.

Technická správa komunikací v Praze začala hledat možnost, jak pokutovat řidiče ve vyhrazených pruzích pomocí kamerového systému. „Jakoukoli snahu o zlepšení dodržování pravidel v oblasti jízdních pruhů samozřejmě vítáme,“ říká mluvčí Ropidu Filip Drápal. Právě kvůli nerespektovanosti pruhů dochází často ke zpoždění autobusů.

Objevují se i připomínky, zda je správné časové omezení jízdy ve vyhrazených pruzích, jako je tomu dosud. Neřeší totiž situace, kdy je například svátek ve všední den. „Výhodou časově neproměnného řešení je větší srozumitelnost dopravního režimu pro všechny účastníky provozu, který je jednotný bez ohledu na den či čas,“ uvedl Drápal. Podle něj ale vše směřuje k tomu, že časové omezení zcela zmizí a bude trvalé. „Obecně je snaha časové omezení spíše rušit a režim zjednodušovat, než zavádět další výjimky a komplikace v podobě dalších záležitostí typu státních svátků a podobně,“ dodal Drápal. Dokládá to příkladem z posledních rekonstrukcí některých ulic, kde vyhrazené pruhy vznikly. Například v ulicích Michelská, Tupolevova nebo Vršovická už nesmí řidiči vjet nikdy.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
jiri nestler
Host
jiri nestler

nejlepsi jsou bus pruhy v kterych autobusy nejezdi. Viz Jizni Spojka Praha a Strakonicka.. .cesky mysleni

Krokous
Host
Krokous

To zase bude povyku, že je to diškriminácia a škandální omezení svobody volby, když nemůžu jet všude, kam se mi zachce.

Stan
Host
Stan

Do pruhů obvykle nevjíždím. Za posledních 10 let asi jen jednou – na Plzeňské. Když po půlhodinovém poskakování v koloně prohučelo vpravo asi 15 borců, jsem to nevydržel…
Ale asi by tyhle vyhrazené pruhy vzbuzovaly víc respektu, kdyby byly vyhrazené jen a pouze hromadné dopravě – a taxíky mezi ni rozhodně nepatří!

Kubrt
Host
Kubrt

Taxíky mezi veřejnou dopravu patří a fakt, že občas projede buspruhem taxík nijak neomezí jeho funkci.

...
Host
...

Že občas projede taxi nevadí, ale že občas projede jiné auto, by vadit mělo?

Kubrt
Host
Kubrt

To by taky nevadilo, ale jak zařídit společensky akceptovatelnou selekci vozidel, která můžou? U buspruhů je důležité, že zůstanou volné v době, kdy další pruh(y) jsou ucpané. Nepodporuju porušování pravidel ani nerozporuju nutnost jejich dodržování vymáhat, aby mě nekdo špatně nepochopil.

Belzebub
Host
Belzebub

Jednoduše. V MHD nesedi žádní nadlidé, kteří by měli mít nárok na nějaké zvýhodňování.

MildaIV
Host
MildaIV

Co takhle vozidla v nichž jede víc osob ?

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Kolik je „občas“, prosím?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

No né – tak pozitivní (pro VHD) počin bych od toho arogantního škůdce rozhodně nečekal: že by si tím chtěl pojistit něco do budoucnosti?

XXXD
Host
XXXD

To mně řekněte, co Vám ten Dolínek udělal, že tu na něj pořád tak nadáváte. Ne, že bych ho chtěl snad hájit, ale nepřijde mi, že by byl horší než průměrný politik (krade, lže, …). To mi naopak přijde horší současný pražský radní pro dopravu, který trpí nemocí, zachovávat vše staré za každou cenu.

Aslanex
Host
Aslanex

Že se snaží prověřovat možnosti znamená, že zachovává vše za každou cenu? Třeba u mostu u Vltavské počítá s tím, že bude zbořen.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Viděl jsem asi dvě jeho veřejná vystoupení týkající se dopravy v Praze, a to, jak se tam předvedl, mi doživotně stačí jako dokreslení toho, jak ve funkci radního pro dopravu (pro niž měl kvalifikaci jen politickou a nikoli odbornou) rozhodoval – vzpomeňme namátkou třeba jeho veletoče ve věci chybějících eskalátorů ve vestibulu stanice metra Nádraží Veleslavín, atd., atd., atd. …

Kubrt
Host
Kubrt

Nemám dojem, že by bus pruhy byly nějak masivně zneužívány. Jezdím často kolem těch v Horňátecké, Tupolevově, Jugopartyzánů, v Chabrech, na vysočasné estakádě a tam všude jsou pruhy respektovány. Občas tam někdo profrčí, ale nikdy tak, aby narušil funkci vyhrazeného pruhu. Já jsem pruh nikdy nezneužil, ale umím si představit situaci (dítě do nemocnice apod), kdy bych ho taky použil, i za cenu případné pokuty.

Jízda
Host
Jízda

Pokud povezete dítě do nemocnice a prokážete to, nedostanete pokutu, ani když překročíte rychlost a profrčíte na červenou, neboť nebezpečnost rizika úmrtí dítěte převáží nebezpečnost vašeho konání. Jen je potřeba k tomu mít opravdu důvod, s rýmou by to neprošlo, s akutním astmatickým záchvatem ano.

Ondra
Host
Ondra

Plné zodpovědnosti za důsledky případně způsobené nehody, zranění osob či dokonce usmrcení, vás přeprava do nemocnice nezbavuje. Pro přepravu nemocných vyžadující rychlý transport jsou záchranáři, které k tomu mají patřičnou výbavu a právo přednostní jízdy.

Karel
Host
Karel

I řidiči vozidel s právem přednostní jízdy mají tutéž plnou odpovědnost…

A.R.
Host
A.R.

Mají, ale na rozdíl od civilních aut mají houkačky.

MildaIV
Host
MildaIV

Docela nedávno jsem potřeboval akutně do nemocnice. Když jsem zavolal na záchranku tak se mě operátor zeptal, jestli mě někdo do nemocnice múže odvézt. Domluvili mi tam, že mě doktor čekal. Při jízdě v dopravní špičce přes Brno jsem využil právě vyhrazené pruhy pro busy.

Krokous
Host
Krokous

Dítě do nemocnice na červenou má právo vézt sanitka, ne vy.

petr766
Host
petr766

Vy jste asi nikdy neřešil v noci dítě na pohotovost, že? Nebo akutní porod (uznávám, to není tak časté, ale měl jsem to „štěstí“). Na pohotovost sanitku – záchranku většinou není nárok, pokud to není úplně akutní (pak se samozřejmě volá 155), ale taky nehodlám v prázdném nočním městě dodržovat nesmyslné „zóny 30“ a čekat na prázdné křižovatce, samozřejmě s vědomím, že to je přestupek na pokutu. A při cestě do porodnice jsem tam byl vlastním autem rychleji než bych se vůbec domluvil se záchrankou a ano, jel jsem jednou jednosměrkou, jedenkrát jsem nečekal na zelenou a použil i vyhrazený… Číst vice »

Y.K.
Host
Y.K.

Mám jeden pod okny a v případě kolony do něj směřuje dobrá třetina řidičů. Pokud jej „zneužijete“ v případě skutečné a prokazatelné nouze a to se týká i rychlé jízdy, tak to pravděpodobně obhájíte.

Raddie
Host
Raddie

To asi moc často nejezdíte po Evropské…

petr766
Host
petr766

Evropská je příklad zbytečného bus pruhu, kdy se konáním „dobra“ zprasí doprava v půlce MČ. A nejen tam.

Newsletter