Doprava ve městě Infrastruktura Stavebnictví Tramvaje

Co dál s Libeňským mostem? Zbourat a postavit nový, navrhuje Dolínek

Možná budoucí podoba Libeňského mostu. Foto: facebookový profil Petra Dolínka
Možná budoucí podoba Libeňského mostu. Foto: facebookový profil Petra Dolínka

Osud stávajícího Libeňského mostu je zřejmě zpečetěn. Pražští radní mají v úterý schválit materiál,  který počítá s demolicí stávajícího mostu a stavbou nového. Doporučuje to Technická rada náměstka primátorky pro dopravu pro oblast mostních konstrukcí.

Navrhnu Radě Hlavního města Prahy, aby se šlo cestou zbourání a stavby nového Libeňského mostu. Ze všech podkladů expertů vychází tato možnost jako nejrychlejší a nejefektivnější s ohledem na životnost, funkčnost a bezpečnost mostu, a rovněž nejekonomičtější z hlediska budoucích nákladů,“ uvedl náměstek primátorky Petr Dolínek na svém facebookovém profilu.

Zítra navrhnu Radě Hlavního města Prahy, aby se šlo cestou zbourání a stavby nového Libeňského mostu. Ze všech podkladů…

Gepostet von Petr Dolínek am Montag, 23. April 2018

Podle materiálu by mělo dojít ke stavbě nového obloukového mostu přes Vltavu, dojde ale současně k zachování stávající polohy pilířů. „Přitom bude most upraven tak, aby odpovídal současné době a respektoval charakter nové výstavby, která se v oblasti Holešovic a Libně úspěšně rozvíjí,“ uvedli autoři ve zprávě, kterou má redakce k dispozici.

Měly by tak skončit dlouholeté tahanice o to, co s mostem ve špatném stavu dál. Havarijní stav vedl k tomu, že se v polovině ledna na několik týdnů zastavil provoz, po vybudování nových podpěr došlo k návratu tramvají i aut na most.

Materiál zatím nemluví o ceně, kterou má nový stát, ale o způsobu soutěžení. Poradci náměstka navrhují, aby se firma na stavbu mostu vybrala metodou Design and Build. Jinými slovy, vítězná firma má most navrhnout a pak ho i postavit. Už v roce 2014 začala Technická správa komunikací vybírat firmu na opravu mostu, zakázka je pozastavena.

Libeňský most je tvořen několika mosty, v nejhorším stavu je most vedoucí přes Vltavu. Ten se má vyměnit.

Řada lidí usilovala o zápis mostu na seznam chráněných památek, ministerstvo kultury ale nakonec zápis odmítlo. Odborníci v materiálu sami uvádí, že most z roku 1928 je konstrukčně skutečně výjimečný tím, že obloukové segmenty klenby jsou z prostého betonu různé tloušťky.

Hlavním důvodem tohoto neobvyklého řešení byla nepochybně úspora investičních nákladů, kdy použité kamenivo do prostých betonů bylo přímo těženo v místě stavby ze dna Vltavy, zpracováno a následně ukládáno do bednění. Tato ekonomičnost stavby je současně její největší technickou slabinou z pohledu budoucích oprav nosné konstrukce,“ uvedli autoři studie. Most ale doplatil i na to, že se za celou dobu prakticky nikdy neopravoval, jeho stav ještě zhoršily povodně v roce 2002.

Léta nečinnosti si kromě omezení provozu vyžádaly i nemalé náklady: o řešení situace se mluví 14 let, za tu dobu město utratilo za různé studie a projekty téměř 80 milionů korun.

Je patrné, že i kdyby se nepřihlíželo k neúčelně vynaloženým finančním prostředkům a ztrátě času, který uplynul, celá změna přístupu hlavního města k rekonstrukci by mohla vést, vzhledem ke stavu 10 mostních objektů, k uzavření Libeňského mostu pro dopravu, aby se předešlo ohrožení života a zdraví osob,“ uvedla rada v závěru.

Dolínek očekává, že ho kvůli demolici čeká střet se starostou Prahy 7 a Janem Čižinským a Zelenými. „V zájmu všech Pražanů a pražské dopravy věřím, že uspěju a most postavíme,“ uvedl.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Marek Štědra
Host
Marek Štědra

V zájmu všech Pražanů a pražské dopravy doufám, že neuspějete pane Dolínku. Most není silnice přes řeku. Každý most má kulturní přesah. Nedokáži pochopit, jak je možné, že o stavbě na dalších sto let, o podobě pražského mostu přes Vltavu, se nevede širší diskuse. Podívejte se na mosty, které dnes v Praze přes řeku stojí. Až na výjimky se jedná o cenné kulturní památky. Pokud nedokážete postavit most, který na takovou památku bude aspirovat, pak raději nic nebourejte a opravte stávající, kterému snad prohlášení kulturní památkou „uteklo o fous“. Těch mostů v Praze přes Vltavu tolik není a nestaví se… Číst vice »

Franta
Host
Franta

Celý tenhle humbuk způsobila Technická správa komunikací a korupčníci snad ještě z Bémovy éry, kdy se začala celá akce zbourání mostu připravovat a přestavět ho na dálniční. Prostě čím víc peněz a víc betonu, tím víc na úplatky. Přitom stačí uvažovat logicky. Libeňský most reálně spojuje pěší zónu na Palmovce s úzkou ulicí Dělnickou a Dolínek + TSK tam chtějí stavět nový most, který bude mít parametry Hlávkova nebo Trojského mostu. Tzn. dálnice (2+2 pruhy) a tramvajová kolej. Přitom ten most v současné podobě i do budoucna kapacitně stačí. Do dolní části Holešovic, které mají tak 10.000 obyvatel vedou reálně… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Docela trefné – asi je nás sice víc, komu se nelíbí arogance moci, ale máme bohužel jen slabý hlas …

František Flinta
Host
František Flinta

Dnes možná kapacitně stačí, ale v lokalitě se chystá výstavba cele nové čtvrti v okolí nádraží Bubny.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

František Flinta:
Nějak vám ta flinta zanáší: kvůli nové obytné čtvrti je snad třeba vybudovat další magistrálu, aby do ní a jejího okolí nesmyslně přivedla další tranzitní dopravu?

František Flinta
Host
František Flinta

Ta nová čtvrť by měla kromě kancelářských, obchodních a kulturních prostor nabídnout i byty pro cca 30.000 obyvatel a ty je třeba nějakým způsobem dopravovat a doprava v okolí je už dnes mírně řečeno hustá.

Johnny Gomez
Host
Johnny Gomez

Franta: Bohuzel uplne mimo.. To ze je most 2×2 pruhy NENI dalnicni.. a uprostred tramvajove koleje.. Jedna se o projekt uvazovany mnoho desetiletí – uz za prvni republiky se v navazujici ulici v Holesovivich bouralo a domy se tam stavely na sirku ulice 2×2 pruhy s tramvaji uprostřed, pokracovalo se za komunistu a i v nove dobe se stavelo v sirce navazujici na prvni republiku… Suma sumarum uz zbyva zbourat pisledni 4 domy a jednu dilnu ktere trci do ulice jak vykotkany zuby a ulice muze byt hotova i i s navazujicim mostem 2×2 + tram… Na druhe strane mistu… Číst vice »

TMa
Host
TMa

Praha pupek republiky.
Co takhle jí zbořit celou a postavit jí, možná, znovu, třeba na Vysočině ?
Ale co bychom si ve zbytku státu bez ní počali … 🙂

Franta
Host
Franta

Johnny Gomez: To je torzo komunistickych planovacu. Doufam, ze nikdo nepredpoklada, ze by se krizovatka na Palmovce menila z pesi zony + tramvaje (tj. rezim jaky ma treba Namesti Republiky nebo Andel) na neco jineho. Liben je svym charakterem stejna jako Smichov. Uprostred ctvrti je krizovatka a namesti, ktere ma byt pesi zonou + navazne ulice, ktere jsou take idealne bez dopravy. Na Smichove to je Plzenska pred OC Novy Smichov, Stefanikova a Nadrazni. V Libni krizovatka Palmovka, ulice Zenklova, Na Zertvach a samotny zacatek Libenskeho mostu. Idealne by se do stejneho rezimu jako ma Namesti Republiky mela zmenit i… Číst vice »

Tunel
Host
Tunel

Ano, postavte už konečně něco nového a pořádného, místo téhle hrůzy. Tleskám! Jenže spolek pomatených blokovačů jakékoliv nové stavby v Praze bude házet klacky pod nohy. 🙁

Pražák
Host
Pražák

Pořádného? A to si představujete jak? Ten most, pominuli jeho celosvětovou unikátnost, by byl zcela funkční, tedy pokud by magistrát desítky let nekašlal na údržbu. A rozhodně se dá opravit. Jeho kapacita je zcela dostatečná.

TPK
Host
TPK

Pražák: No jo, ale teď už je pozdě. 🙁

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

To, co Dolínek neříká nahlas (resp. nejen nahlas, ale vůbec), je, že ve hře je především rozšíření mostu do podoby připravené pro vybudování jakési „západovýchodní magistrály“ jako pohrobka „Zákosu“ – takže i když Čižinského také nemusím, rozumím mu v tom, že nechce mít v Holešovicích a Bubnech další magistrálu – kolmou na tu stávající. A co je za tím dalšího (= kolik a komu), o tom nehodlám spekulovat.

Johnny Gomez
Host
Johnny Gomez

Tunel:
SOUHLAS – konecne nekdo progresivni s mozkem! Bohuzel to zady na me dlouhodobe dela dojem ze tu prevladaj komenty malomestackejch zpatecnickejch zaprdenejch duchodcu…
Tyhle projekty se v normalnich mestech delaly uz mnoho desetileti nazpatek (Viden Budapest Krakow Berlin atd.) A ted uz to vypada ze se to KONECNE rozhoupalo i pro tuhle cast Prahy.. a furt do toho naky zaprdenci krafou.. Proste uz se neda zastavit to ze tyhle oblasti kolem mostu nebudou dal chudinsjy delnucky periferie 19. stoleti – ale sirsi cast centra mesta – moderni cast mesta s velmi dobrou dopravni dostupnosti!

petr.r
Host
petr.r

neměl by se zvýšit?

Pražák
Host
Pražák

Super, zbouráme světový unikát, jediný kubistický most na světě. Kdyby radnice dělala svoji práci, tak by byl most již dávno opravený (o nutnosti opravy se vědělo už za bolševiků) a nikdo by se na takové barbarství ani neopovážil pomyslet. A to vše za nezájmu veřejnosti (chvála výjimkám). Ale kdyby chtěl někdo zbourat jeden z těch ohavných domů v Pařížské, tak by se lidé mohli pominout. Přičemž jejich architektonická a estetická hodnota je nulová. Bestia triumphans

Tunel
Host
Tunel

Jo, kvůli libeňáku se do Prahy valily celé davy. ;-D

Pražák
Host
Pražák

Aha, takže ted se architektonická a estetická hodnota posuzuje podle zájmu turistů?

TMa
Host
TMa

Možná teď se tam budou hrnout davy, když hrozí zboření. 🙂

Johnny Gomez
Host
Johnny Gomez

Prazak:
Ten most je moc uzky…
Kompromis pro kriklony by byl to znovu postavit stejne/obdobne – akorat sirsi – tram a 2×2 pruhy s dostatecnou sirkou chodniku po obou stranach na pripadne budiuci 3×3 … jak proste..

Partneři



CSCARGO