Doprava ve městě Infrastruktura Stavebnictví Tramvaje

Co dál s Libeňským mostem? Zbourat a postavit nový, navrhuje Dolínek

Možná budoucí podoba Libeňského mostu. Foto: facebookový profil Petra Dolínka
Možná budoucí podoba Libeňského mostu. Foto: facebookový profil Petra Dolínka

Osud stávajícího Libeňského mostu je zřejmě zpečetěn. Pražští radní mají v úterý schválit materiál,  který počítá s demolicí stávajícího mostu a stavbou nového. Doporučuje to Technická rada náměstka primátorky pro dopravu pro oblast mostních konstrukcí.

Navrhnu Radě Hlavního města Prahy, aby se šlo cestou zbourání a stavby nového Libeňského mostu. Ze všech podkladů expertů vychází tato možnost jako nejrychlejší a nejefektivnější s ohledem na životnost, funkčnost a bezpečnost mostu, a rovněž nejekonomičtější z hlediska budoucích nákladů,“ uvedl náměstek primátorky Petr Dolínek na svém facebookovém profilu.

Podle materiálu by mělo dojít ke stavbě nového obloukového mostu přes Vltavu, dojde ale současně k zachování stávající polohy pilířů. „Přitom bude most upraven tak, aby odpovídal současné době a respektoval charakter nové výstavby, která se v oblasti Holešovic a Libně úspěšně rozvíjí,“ uvedli autoři ve zprávě, kterou má redakce k dispozici.

Měly by tak skončit dlouholeté tahanice o to, co s mostem ve špatném stavu dál. Havarijní stav vedl k tomu, že se v polovině ledna na několik týdnů zastavil provoz, po vybudování nových podpěr došlo k návratu tramvají i aut na most.

Materiál zatím nemluví o ceně, kterou má nový stát, ale o způsobu soutěžení. Poradci náměstka navrhují, aby se firma na stavbu mostu vybrala metodou Design and Build. Jinými slovy, vítězná firma má most navrhnout a pak ho i postavit. Už v roce 2014 začala Technická správa komunikací vybírat firmu na opravu mostu, zakázka je pozastavena.

Libeňský most je tvořen několika mosty, v nejhorším stavu je most vedoucí přes Vltavu. Ten se má vyměnit.

Řada lidí usilovala o zápis mostu na seznam chráněných památek, ministerstvo kultury ale nakonec zápis odmítlo. Odborníci v materiálu sami uvádí, že most z roku 1928 je konstrukčně skutečně výjimečný tím, že obloukové segmenty klenby jsou z prostého betonu různé tloušťky.

Hlavním důvodem tohoto neobvyklého řešení byla nepochybně úspora investičních nákladů, kdy použité kamenivo do prostých betonů bylo přímo těženo v místě stavby ze dna Vltavy, zpracováno a následně ukládáno do bednění. Tato ekonomičnost stavby je současně její největší technickou slabinou z pohledu budoucích oprav nosné konstrukce,“ uvedli autoři studie. Most ale doplatil i na to, že se za celou dobu prakticky nikdy neopravoval, jeho stav ještě zhoršily povodně v roce 2002.

Léta nečinnosti si kromě omezení provozu vyžádaly i nemalé náklady: o řešení situace se mluví 14 let, za tu dobu město utratilo za různé studie a projekty téměř 80 milionů korun.

Je patrné, že i kdyby se nepřihlíželo k neúčelně vynaloženým finančním prostředkům a ztrátě času, který uplynul, celá změna přístupu hlavního města k rekonstrukci by mohla vést, vzhledem ke stavu 10 mostních objektů, k uzavření Libeňského mostu pro dopravu, aby se předešlo ohrožení života a zdraví osob,“ uvedla rada v závěru.

Dolínek očekává, že ho kvůli demolici čeká střet se starostou Prahy 7 a Janem Čižinským a Zelenými. „V zájmu všech Pražanů a pražské dopravy věřím, že uspěju a most postavíme,“ uvedl.

20 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • V zájmu všech Pražanů a pražské dopravy doufám, že neuspějete pane Dolínku. Most není silnice přes řeku. Každý most má kulturní přesah. Nedokáži pochopit, jak je možné, že o stavbě na dalších sto let, o podobě pražského mostu přes Vltavu, se nevede širší diskuse. Podívejte se na mosty, které dnes v Praze přes řeku stojí. Až na výjimky se jedná o cenné kulturní památky. Pokud nedokážete postavit most, který na takovou památku bude aspirovat, pak raději nic nebourejte a opravte stávající, kterému snad prohlášení kulturní památkou „uteklo o fous“. Těch mostů v Praze přes Vltavu tolik není a nestaví se každý rok jeden.

  • Celý tenhle humbuk způsobila Technická správa komunikací a korupčníci snad ještě z Bémovy éry, kdy se začala celá akce zbourání mostu připravovat a přestavět ho na dálniční. Prostě čím víc peněz a víc betonu, tím víc na úplatky.

    Přitom stačí uvažovat logicky. Libeňský most reálně spojuje pěší zónu na Palmovce s úzkou ulicí Dělnickou a Dolínek + TSK tam chtějí stavět nový most, který bude mít parametry Hlávkova nebo Trojského mostu. Tzn. dálnice (2+2 pruhy) a tramvajová kolej. Přitom ten most v současné podobě i do budoucna kapacitně stačí.

    Do dolní části Holešovic, které mají tak 10.000 obyvatel vedou reálně 3 dálniční komunikace (Hlávkův most, Barikádníků, Trojský). Dají z jihu objet Pobřežní/Rohanské nábřeží po Karlínském břehu (tady by se měl konečně vyřešit propojení na Balabenku, což je v platném územním plánu). Severem by se měla prioritně dodělat Blanka 2 + tunel pod Holešovičkami. Navíc až snad padne uzávěra Bubnů, tak se spojí komunikací typu Rohanské nábřeží Hlávkův s Troským mostem.

    Takže suma sumárum. Místo toho aby Dolínek dělal na těchto prioritních věcech a snažil se odvést dopravu ze Zenklovy a Sokolovské pořádnými ulicemi/obchvaty, tak staví dálnici z Palmovky do Dělnické.

    Bohužel nebude líp, protože se na primátora těší Nacher, který v celém svém životě nikdy nic nevybudoval (podobně jako Krnáčová), ale jen koukal koho kde podojit…Takže jen převezme projekt a bude dojit dál.

    • Docela trefné – asi je nás sice víc, komu se nelíbí arogance moci, ale máme bohužel jen slabý hlas …

    • Dnes možná kapacitně stačí, ale v lokalitě se chystá výstavba cele nové čtvrti v okolí nádraží Bubny.

    • František Flinta:
      Nějak vám ta flinta zanáší: kvůli nové obytné čtvrti je snad třeba vybudovat další magistrálu, aby do ní a jejího okolí nesmyslně přivedla další tranzitní dopravu?

    • Ta nová čtvrť by měla kromě kancelářských, obchodních a kulturních prostor nabídnout i byty pro cca 30.000 obyvatel a ty je třeba nějakým způsobem dopravovat a doprava v okolí je už dnes mírně řečeno hustá.

    • Franta:
      Bohuzel uplne mimo..
      To ze je most 2×2 pruhy NENI dalnicni.. a uprostred tramvajove koleje..
      Jedna se o projekt uvazovany mnoho desetiletí – uz za prvni republiky se v navazujici ulici v Holesovivich bouralo a domy se tam stavely na sirku ulice 2×2 pruhy s tramvaji uprostřed, pokracovalo se za komunistu a i v nove dobe se stavelo v sirce navazujici na prvni republiku… Suma sumarum uz zbyva zbourat pisledni 4 domy a jednu dilnu ktere trci do ulice jak vykotkany zuby a ulice muze byt hotova i i s navazujicim mostem 2×2 + tram…
      Na druhe strane mistu – na Palmovce jsou torza fragmentu navazujici silnice 2x2pruhy – momentalne slouzi pulka (jeden smer) jako parkoviste.. – a silnice hned za Palmovkou navazuje na torzo vychodni casti mestskeho okruhu..

    • Praha pupek republiky.
      Co takhle jí zbořit celou a postavit jí, možná, znovu, třeba na Vysočině ?
      Ale co bychom si ve zbytku státu bez ní počali … 🙂

    • Johnny Gomez:
      To je torzo komunistickych planovacu. Doufam, ze nikdo nepredpoklada, ze by se krizovatka na Palmovce menila z pesi zony + tramvaje (tj. rezim jaky ma treba Namesti Republiky nebo Andel) na neco jineho. Liben je svym charakterem stejna jako Smichov. Uprostred ctvrti je krizovatka a namesti, ktere ma byt pesi zonou + navazne ulice, ktere jsou take idealne bez dopravy. Na Smichove to je Plzenska pred OC Novy Smichov, Stefanikova a Nadrazni. V Libni krizovatka Palmovka, ulice Zenklova, Na Zertvach a samotny zacatek Libenskeho mostu.
      Idealne by se do stejneho rezimu jako ma Namesti Republiky mela zmenit i krizovatka Delnicka – Komunardu v Holesovicich.

  • Ano, postavte už konečně něco nového a pořádného, místo téhle hrůzy. Tleskám! Jenže spolek pomatených blokovačů jakékoliv nové stavby v Praze bude házet klacky pod nohy. 🙁

    • Pořádného? A to si představujete jak? Ten most, pominuli jeho celosvětovou unikátnost, by byl zcela funkční, tedy pokud by magistrát desítky let nekašlal na údržbu. A rozhodně se dá opravit. Jeho kapacita je zcela dostatečná.

    • To, co Dolínek neříká nahlas (resp. nejen nahlas, ale vůbec), je, že ve hře je především rozšíření mostu do podoby připravené pro vybudování jakési „západovýchodní magistrály“ jako pohrobka „Zákosu“ – takže i když Čižinského také nemusím, rozumím mu v tom, že nechce mít v Holešovicích a Bubnech další magistrálu – kolmou na tu stávající. A co je za tím dalšího (= kolik a komu), o tom nehodlám spekulovat.

    • Tunel:
      SOUHLAS – konecne nekdo progresivni s mozkem! Bohuzel to zady na me dlouhodobe dela dojem ze tu prevladaj komenty malomestackejch zpatecnickejch zaprdenejch duchodcu…
      Tyhle projekty se v normalnich mestech delaly uz mnoho desetileti nazpatek (Viden Budapest Krakow Berlin atd.) A ted uz to vypada ze se to KONECNE rozhoupalo i pro tuhle cast Prahy.. a furt do toho naky zaprdenci krafou.. Proste uz se neda zastavit to ze tyhle oblasti kolem mostu nebudou dal chudinsjy delnucky periferie 19. stoleti – ale sirsi cast centra mesta – moderni cast mesta s velmi dobrou dopravni dostupnosti!

  • Super, zbouráme světový unikát, jediný kubistický most na světě. Kdyby radnice dělala svoji práci, tak by byl most již dávno opravený (o nutnosti opravy se vědělo už za bolševiků) a nikdo by se na takové barbarství ani neopovážil pomyslet. A to vše za nezájmu veřejnosti (chvála výjimkám). Ale kdyby chtěl někdo zbourat jeden z těch ohavných domů v Pařížské, tak by se lidé mohli pominout. Přičemž jejich architektonická a estetická hodnota je nulová. Bestia triumphans

    • Aha, takže ted se architektonická a estetická hodnota posuzuje podle zájmu turistů?

    • Možná teď se tam budou hrnout davy, když hrozí zboření. 🙂

    • Prazak:
      Ten most je moc uzky…
      Kompromis pro kriklony by byl to znovu postavit stejne/obdobne – akorat sirsi – tram a 2×2 pruhy s dostatecnou sirkou chodniku po obou stranach na pripadne budiuci 3×3 … jak proste..

Newsletter

Partneři


Výběr editora