Doprava ve městě Lidé

Pražskou dopravu povede odpůrce bourání Libeňského mostu, chce autobusy na magistrále

Adam Scheinherr. Foto: Praha sobě
Adam Scheinherr. Foto: Praha sobě

Novým pražským radním pro dopravu bude s největší pravděpodobností jednatřicetiletý Adam Scheinherr za hnutí Praha sobě, který se dosud dopravě věnoval hlavně bojem za záchranu Libeňského mostu a jinak působí v Ústavu jaderného výzkumu v Řeži.

Na Scheinherrovi se dohodli zástupci nové koalice Pirátů, Prahy sobě a Spojených sil pro Prahu, do nové funkce ho musí ještě zvolit zastupitelstvo. Do jeho gesce bude spadat nejen řešení mediálně známých problémů se špatným stavem mostů a další infrastruktury, ale například i strategie dopravního podniku. S vedením některých pražských organizací, které mají dopravu na starosti, má přitom velmi odlišný pohled na některé klíčové záležitosti.

Scheinherr se velmi liší v názoru například na budoucnost Libeňského mostu. Na stránkách Praha sobě se chlubí tím, že je zakladatelem iniciativy Libeňský most Nebourat, Nerozšiřovat. Na budoucnost mostu má ale  odlišný názor Technická správa komunikací (TSK), která prosazuje zbourání mostu a vybudování nového.

Nová koalice zatím nezveřejnila programové prohlášení. Praha sobě, kde je Scheinherr garantem pro dopravní témata, ve svém volebním programu  v prioritách uváděla například postavení záchytných P+R parkovišť nejen kolem stanic metra, ale také u nádraží vybraných obcí ve Středočeském kraji, kterým chce i finančně přispět.

Mezi prioritami je i dokončení městského okruhu nebo zavedení přednostního průjezdu tramvají a autobusů na většině světelných křižovatek. Chce také využít více stávající železniční síť. Scheinherr v programu slíbil i zavedení autobusové linky po pražské magistrále nejen v noci, ale i přes den. „Autobusová linka může stavět častěji než metro, čímž se také zlepší dopravní obslužnost pro obyvatele a dostupnost například dětské kliniky na Karlově. Dojíždějícím tímto pomůžeme ještě před dokončením metra D,“ uvedl v programu Scheinherr. Více chce také využít Vltavu: nejen pro další přívozy, ale například i takzvanou vodní tramvaj.

Scheinherr vystudoval strojařinu a fyziku, pracuje jako manažer projektu OSN za celosvětové snížení hrozby použití jaderných zbraní. Uvádí o sobě, že je včelařem a dobrovolným hasičem.

Scheinherr má vystřídat ve funkci Petra Dolínka z ČSSD. Ten zůstává poslancem. Server iDnes.cz nedávno uvedl, že po své pražské misi se chce více věnovat kosmickým aktivitám. 

110 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Na muj vkus je diskuze u tohoto clanku mozna az zpovykana :-). Je to o Praze, ze?
    A po vstupnim vtipu vazne:
    – Pokud autobus MHD bude jezdit po magistrale na ulici 5. Kvetna, nebude mit zadne zpozdeni, rozhodne zavest. Cast v centru bych ho stahl na vedlejsi komunikace nebo na metro Vysehrad. Prostor na bus stop na povrchu v bocnich ulicich je.
    – Podle meho subjektivniho osobniho odhadu Praze chybi pres 10000 parkovacich mist v P+R. Pro predstavu se mi podarilo dohledat stavajici kapacitu P+R cca 3500 mist, cili je treba zectyrnasobit pocet lokalit. Aby mela smysl, zejmena na okraji mesta na KAZDE stanici metra. Ta parkoviste se stavi rozvojove, budou potreba i za 30 let, kdy aut jeste pribude!!
    – Mnozstvi rezidentskych parkovacich mist je prilis vyrazne nizsi nez mnozstvi vydanych opravneni, system je treba vyrazne zrevidovat. (Osobne jsem odpurce modrych zon.)
    – Mezi Trojskym mostem / Bubenecskym tunelem a mostem v Kralupech nad Vltavou (!!!) neni zadny silnicni most pres Vltavu, cili doprava z teto oblasti je zcela zbytecne stahovana k centru Prahy, kdyz clovek jede napr. z Roztok do Klecan (doporucuji najit na mape), ma problem – mel by tam byt jeden most jeste v Praze a druhy napr. u Libcic nad Vltavou… NyNi jsou tam zbytecne prujezdy pres prirodni park Drahan-Troja.
    – Obecne doprava v Praze je nekolik na sebe navazanych ctvrti / casti – uvnitr casti dobre propojeno, ale casti spolu nemluvi.
    – Na mnoha mistech v Praze mi prijde nekoncepcni usporadani nahradnich silnicnich tras – nektere obchvaty / radialy nemaji zalozni silnici pro pripad nehody resp. ta je hodne daleko. Napr. Vysocanska, Ceskobrodska, Kukulova, Bucharova, Trojsky most, Barandovsky most, Komoranska mezi Branisovskou a Zavisti…
    – Chybi propojky sousednich ctvrti, kvuli tomu je nutne daleko objizdet: napr. Klukovice – Nova Ves, Lahovicky – Modrany. Pokud prochazi prirodnim parkem, moderne zatrubnit estakadu a je to.

  • Nevím co všichni nadávají – holt lidem vadí že se budeme posunovat spíš západním stylem a budeme omezovat auta. Zdejší diskutující by nejradši odstranili rovnou chodníky a hurá víc místa pro auta!

    • Militatní zelení odpůrci aut mají pré, ale měli by si uvědomit, že když to přeženete, tak za 4 roky jsou další volby a lidé se jasně vyjádří, co si o tom myslí. Abyste pak nelitovali, že jste to zbytečně přepískli.

      Akuálně totiž lidé volili tyhle „západní antiautomobilní strany“ spíše jako antibabiše, protože to je pro Pražáky děsně cool a in, ale až jim dojde, že si tím taky navolili pražskou variantu Holana ze Žít Brno, tak rychle vystřízliví… podruhé už Brňáci Holana nevolili, pročpa asi? 😉

  • Jedním slovem – katastrofa. Radním pro dopravu bude aktivista, co horšího se dopravě v Praze ještě mohlo stát? Navíc Praha bude sponzorovat Středočeský kraj. Zvedne vodné a stočné, ale přispěje Středočechům na parkoviště. A to zvláště těm, co se nastěhovali do těch šmoulovů za Prahou. Tj. bývalým pražákům. Vychytralost zvítězila, pražané prohráli.

    • Do jisté míry souhlasím, že parkoviště by pro svoje občany měl financovat středočeský kraj, na druhou stranu bude pro Prahu lepší něco přispět, ale zato nezabírat cenné pozemky na území Prahy, které lze využít efektivnějí, než pro odstavování plechu středočeských dojížděčů.

      • To lze řešit i zákazovými značkami proti nerezidentům, akorát by se musela přestat Praha rozlišovat z hlediska parkování na místní části, ale brát jako rezidentní celek (s výjimkou centra). Pak Středočech zaparkuje bez pokuty či poplatku jen před cedulí Hlavní město Praha. A nemusí se mu nic přispívat. (samozřejmě v obchoďácích v Praze a jiných soukromých místech, nechť si parkuje dle libosti, tam je to věcí těch firem, zda se jim to vyplatí, ne veřejně vlastněný prostor)

        • Místní rezidentní zóny a zóny placeného stání fungují nejen pro eliminaci středočeských dojížděčů, ale i pro omezení automobilových přejezdů v rámci Prahy, tedy je to efektivnější nežli jedna parkovací zóna pro celou Prahu.

            • Negativní vlivy automobilové dopravy na životní prostřední a s tím spjaté důsledky na kvalitu života ve městě jsou všeobecně známé. V Praze funguje velmi dobře veřejná doprava a věřím, že bude mít ještě větší preferenci.

              • Když to aktivisti přepísknou se šikanou automobilů, tak věřím, že se u příštích voleb karty výrazně otočí. Zatím asi lidé neměli Trojkoalice dost.

  • Preference na semaforem pro MHD je super nápad,jen ať ty líny pr**le,co musí jezdit po Praze autem,protoze „MHD jezdi jen socky“, stoji co nejdyl.Prazska MHD je rychla,spolehlivaspolehliva,levna a efektivni a kdo ji nevyuziva,dela to jen ciste z vlastni lenoosti ci snad hur egoismu.

  • Dyť je to jedno kdo tam je. Do konce volebního období finanční krize jako kjáva a tím pádem je pořešeno, no někteří zde diskutující se budou z Prahy stěhovat, neb nebude práce.. Najednou budou volné silnice, parkování bude ok, spíše se bude řešit, kde sehnat obnos na celonoční veřejné svícení.

  • Pro Matěje a jemu podobné.
    Z vašich demagogických výlevů lze poznat snad jediné.
    Městu, jako svébytnému organismu potažmo Metropolitnímu urbanismu, vůbec nerozumíte.
    Chcete řešení jako rozmazlené miminko, které dostalo nápad a chce jej hned.
    Ovšem v neustále tepoucím organismu musíte přepečlivě plánovat než říznete. Mnohdy i desítky let dopředu. Proto jiná města, již 50 roků, mají zpracovány plány na rozvoj na příštích 50 let dopředu. To je to, co Vám chybí. Pokud v ČR nějací takový odborníci byly, tak již pracují v zahraničí.
    Vy plánujete, jako když někdo, s prominutím kálí.
    Ovšem tito Výkřikový aktivisté, vykonávají velkou potřebu vleže, nahoru.
    Ne nejde to.
    Aby jste mohl zavést jednu jedinou autobusovou linku na magistrále. Linku, která bude jezdit na minutu přesně a která neubere ani jedno promile kapacity IAD na oné magistrále.
    Na to musíte nejdříve říci A, abyste mohl na konci říci Z, představující zprovoznění dané linky.
    Začněme třeba Pražským okruhem. Kam se za posledních 15 roků dostal?Konkrétně do jaké fáze? Ano ten okruh, který měl vést neobydlenou periferií Prahy. Ten okruh který byl navržen za hluboké totality, mnoho kilometrů za hranicemi Prahy.
    Bez aktualizace tohoto okruhu se nikam neposunete. Pokud stavba okruhu nebude v režimu 3+3, resp. 4+4, nikam se neposunete.
    Kolik desítek moderních zastávek a stanic s přestupnímy terminály vzniklo za posledních 10 – 15 roků?
    Kolik desítek tisíc parkovacích míst v režimech P+R vzniklo za posledních 15 roků?
    Kolik kapacitních železničních tratí bylo za stejné období, na území hl. m. Prahy a Stř. Kraje vybudováno nebo přestavěno, modernizováno?
    Kolik sociálních bytů vzniklo na městských Brownfieldech či u přestupních terminálů na okraji Prahy? Sociální byty mám na mysly pro ty lidi jež obec, město, stát potřebuje ale Praha je v komerčním developingu pro ně prostě drahá (učitelé, zdr.sestry, hasiči apod).
    Jak Praha vyřešila tranzitní železniční nákladní dopravu? To aby ji nekolidovala s dopr. obslužností.
    Jak funguje zásobování Prahy? Přijedou na kraj města do teminálů nákl. vlaky a kamiony a poté zboží po Praze rozvezou elektrické náklaďáky a dodávky?
    Kolik zastávek přímestské dopravy nebo mhd je vytápěných, popř. krytých?
    Kolik tisíců vlaků projede denně Pražským uzlem?

    Pokud nemáte ani jedno z tohoto hotovo, jste u mne jen Populisté ( velkohubé nuly).
    A je naprosto irelevantní zda pravicový či levicový. Podívám li se na skladbu na radních současných, i před 20-ti lety, je to naprosto jedno.
    Proč jsem zmiňoval nejčastěji 15 roků? Protože to bylo období, kdy se daly využít dotace.
    Pokud by moderní, bezbariérová stanice s předjíznejma kolejema, chodníky, cyklostezkama, silničním nadjezdem/podjezdem, kruháči a tisícovkou parkovacích míst, stála 250 milionů, to už je rozdíl oproti stavbě bez dotací.
    Dnes by to bez dotací a dnešních cenách stálo nejméně jednu miliardu. A to je už v prde…i.

    Jediné co se za patnáct let podařilo.
    Totálně znehybnit proces liniových staveb, neuchopitelnou legislativou.
    Všechny odborníky v dopravě, projekci a stavbách vypudit z naší vlasti.
    Všechny draze vyškolené odborníky na dotace po roce 2004 propustit a tito jsou buď v zahraničí nebo v privátní sféře ( za státní peníze v zahraničí vyškoleni a poté po volbách všichni zákonem padajícího hov..a a klientelismu propuštěni).
    Ps: Bratranec se ženou a dalších několik stovek úředníků, strávili v Bruselu 2 roky aby po vstupu ČR do EU začalo hladké čerpání dotací. Bylo připraveno mnoho projektů. Bohužel po volbách si nový Ministr přivedl nového náměstka, ten si přivedl vlastní známé vedoucí a tito vedoucí opět své známé, kteří neměly o dotacích ani páru. Ale za to měly na čtyři roky teplé místečko.
    Bratranec skončil v regionálním městé ve Španělsku. Neb odborníků na dotace tam bylo potřeba. Rukama mu ročně proteklo víc peněz, než je Čeký státní rozpočet.
    Jedno z nejlepších měst pro cyklistiku Salzburg. Od roku 1998 do důchodu, tam pracoval pražský úředník, vyhozený z odboru dopravy. Velký propagátor cyklistiky, pan Matyášek. A taky paní Jitka Wiell. Nebo Marcela v Amsterodamu. Taky mezinárodní třída. Taky znám jednoho kolegu, který byl odejit (z jedné nejmenované projekční fabriky) a přes pár štací a Siemens je v Číně a projektuje Vysokorychlostní tratě.
    Jak říkám odborníků Čechů a Slováků máme spoustu ale takovýto Populisti, politici a klientelisti je dokáží kvůli svým osobním zájmům, strachu či blbosti odstranit.

    • Perfektní!
      Odborníky máme, ale u nás je politici neuznávají, protože naši politici jsou nejchytřejší a umí rozhodnout i bez odborníků.

  • Koalice je perfektni pro budoucnost, ale je jeste moc mirna. Osobne budu venovat kazdy rok 100.000,- Kc k lobbingu za: prosazeni toho, ze IAD je luxusni zpusob dopravy ve meste a podle toho by mel byt zdanen. Tj. rezidentni parkovani na pozemku ve vlastnictvi mesta 10.000,- Kc za rok. Rezidentni parkovani omezit pouze na okoli cca 500 metru od bydliste rezidenta, tj. jakekoliv dalsi parkovani mimo bydliste musi byt hrazeno znovu. Vjezd dovnitr mestskeho okruhu by mel byt zpoplatnen cca 200 Kc za vjezd a den. Platit by meli i rezidenti uvnitr oblasti pro myto. Jakekoliv vyjimky nebrat (mame bezbarierovou MHD)
    Vybrane penize pouzit na dotaci MHD a P+R. To je ideal. Auto mam, ale po Praze s nim nejezdim.

  • Tak tenhle neomarxista, náplava ze Strakonic, Praze opravdu chyběl. Pod jeho vedením se tu dopravu snad už konečně podaří opravdu zcela paralyzovat. Začalo se dobře, před týdnem stávala magistrála u mocnářova nádraží jen ve směru k jihu, dnes už stojí i ve směru k severu.

  • Byť je ten text „mezi řádky“ hodně tendenční, ve mě „odpor už a priori“ vůči tomu člověku, o němž zatím nic nevím, nevzbuzuje: až na ten (minimálně v současné době) nesmyslný nápad na zavedení denní autobusové linky po severojižní magistrále (který ale stejně neprojde = je to jen výkřik použitý jako „zkušební balónek“) mi ty ostatní názory připadají docela rozumné – ale počkal bych s hodnocením až na to, jak se ten pán skutečně projeví ve funkci.

      • A ona je snad v Praze ještě nějaká jiná, navíc taková, která by po povrchu kopírovala podzemní metro? Přečtěte si laskavě znovu a pořádně 5. odstavec textu, kde je právě to popsáno naprosto „explicitně“ …

  • To nás čekají věci, když se radním pro dopravu má stát osoba, která na ni má „kvalifikaci“ tím, že je odpůrcem bourání Libeňského mostu. Tahle menšinová uřvaná skupina aktivistů, co si představují, že budou ostatním diktovat způsob života, získává příliš silný hlas na to, jak menšinové (doufám) názory zastávají. Jeho nápady Prahu ještě více zablokují a zase přijde jen další stagnace, na kterou už opravdu nemáme čas, když se člověk rozhlédne po jiných srovnatelných městech v posledních letech. Autobusy na magistrále – k čemu tohle bude? Jaké jsou okolo magistrály jinak nedostupné cíle kvůli kterým je nutné zavádět autobus? Bez vyhrazeného pruhu jím nikdo jezdit nebude a s vyhrazeným pruhem už nebude jezdit vůbec nikdo ani jinak. Nebourat Libeňský most – co tím chce expert dokázat? Dnes je tendence památkově chránit každý dům, co je starší než 50 let, most má svou hodnotu, ale to opravdu nemůže dnešní doba zanechat v Praze také svůj otisk? Proč se nevyhlásí architektonická soutěž na kvalitní realizaci mostu, když oprava ekonomicky (a ani jinak) nedává smysl? Naopak věci, co by byly potřeba, očividně řešit nechce – vnitřní okruh, tlak na ŘSD, aby se hnulo s přípravou D0, zkapacitnění železnice, radiály, metro, doprava na letiště atd. atd. Tím by nás posunul do moderní doby, ale rozhodně ne pomocí jeho nápadů a nesmyslnými cykloomalovánkami na kapacitních komunikacích (viz MÚK Hlávkův most).

  • Autobusy na magistrále je dobrý nápad, pokud budou mít vyhrazený pruh a samozřejmě s tím zavést systém P+R, aby dojíždějící mimo Prahu auta zaparkovaly a pokračovali směr centrum MHD. Rovněž nápad s přednostním projížděním autobusů nebo tramvají je výborný nápad. Má se preferovat doprava skrz MHD nebo na kole ne ježdění autem v městě.
    Libeňský most je dobře, že chtějí zachovat. Posudky Kloknerova ústavu jasně říkají, že nejlepší variantou je oprava mostu.

    • Nesouhlasím ani s jedním tvrzením. Moderní město potřebuje moderní a výkonnou infastrukturu pro všechny typy dopravy, funguje to tak i v tolik srovnávaném městě Vídni. Tím, že se ucpou všechny kapacitní cesty Prahou se celé město jenom ještě více zašpuntuje.
      Ad oprava Libeňského mostu – většina lidí by se u vlastního majetku takto nechovala. Oprava bude drahá a jenom prodlouží agonii o pár let. Mohla vzniknou pěkná stavba typu nového trojského mostu.

      • Ve Vídni ovšem nepreferují dopravu autem, ale MHD a samozřejmě na kole. A pokud někdo dojíždí autem, tak ho zaparkuje na okraji města – systém P+R, protože v centru Vídně se moc parkovat nedá, protože existují v 1.-9. obvodu (+/- centrum Vídně) parkovací lístky (cena za 30 minut 1Euro) na které lze parkovat pouze 2 hodiny. Oni ve Vídni auta vidí velmi neradi u dojíždějících. Navíc mít v Rakousku auto je celkem drahá věc.
        Neměl bych strach, že se město se neucpe, jenom se donutí lidi přesedlat z auta na MHD, což by mělo být cílem každého města.
        Libeňský most je škoda zbourat. Pokud experti řeknou, že je oprava možná a bude cenově +/- stejná, tak tady není žádný problém.

        • Libeňský most je škoda zbourat, to je fakt, ale teď už to jinak nejde. I když se opraví, tak ta životnost nebude ve srovnání s novým nebude ani třetinová a náklady budou zhruba poloviční oproti stavbě nového. Je na to posudek ČVUT, bohužel byl postaven z ne příliš kvalitního betonu a také desetiletí zanedbávaná údržba udělala svoje.
          A k těm kolům, Vídeň je na rozdíl od Prahy placka a je podstatně více zahuštěná (tj. rozloha je cca stejná, ale ve Vídni žije mnohem více lidí), takže v Praze kola nikdy nebudou hrát podstatnou roli. Bydlím ve Vršovicích a pracuji na Pankráci a vážně nemám chuť se drápat na horu na Pankrác na kole. A prostě jsou situace kdy preferuji auto (byť do práce jezdím většinou MHD), např. odjezd na víkend, větší nákup, děti k doktorovi nebo odvoz z kroužků později večer, návštěva rodičů (bydlí na opačném konci města) a vážně o vaši umanutou levičáckou válku vůči IAD nemám zájem. Doprava musí být, rychlá, efektivní a pohodlná, což někdy znamená auto a někdy MHD (kolo v Praze téměř nikdy). A město má rozvíjet všechny preferované (lidmi, ne aktivisty) druhy dopravy a ne je stavět proti sobě. A navíc, kdyby se jen třetina lidí přesunula z aut do MHD, tak se MHD zhroutí, už takhle je přecpaná a např. tramvajová síť (speciálně v centru) už je dnes na hraně kapacity.

          • Samozřejmě zanedbávána údržba je problém, který se bude muset hodně řešit a myslím si, že problém může nastat v případě Barrandovského mostu, kde má začít příští rok oprava.
            Samozřejmě, že není možné se všude po Praze dopravovat na kole, ale že by Praha byla tolik na kopci to se doopravdy tvrdit nedá. Šance by tu jistě byla ovšem není možné, tak radikálně to přepnou, ačkoliv si myslím, že by se daly najít zajímavé úseky pro cyklostezky, které by občané využili místo dopravou autem.
            Ono spíše u těch aut jde o ty co dojíždějí do Prahy. Na příkladu Vídně bych uvedl, že Vy jste rezident, takže Vy byste neměl mít problém s parkováním. Pokud si myslíte, že tohle je levičácká fantasmagorie a stavění jednotlivých druhů dopravy proti sobě, tak to není pravda. V zemi, kde funguje nejlépe MHD tj. Švýcarsko, tak tam například se velmi tvrdě jde proti autům. Omezený počet parkovacích míst, pokud chci si postavit dům musím mít dopředu koupené parkovací místo a těch je přesný počet na každé město apod. A Švýcarsko není levicová země.

            • Jenže to navrhovala ODS (Praha jako jedna parkovací zóna a ne, že každá MČ má svoji), levičáci od Pirátů a Čižinského jsou proti. A pokud by se i jen polovinu dojíždějících podařilo dostat do MHD a na železnici, tak se sytém zhroutí. Tohle je třeba řešit a ne zablokovat magistrátu.
              A Švýcarskem bych se neoháněl, to je v kulturně-politickém smyslu levicová země, stejně jako zbytek západní Evropy.

              • Jedna parkovací zóna pro celou Prahu by se zcela minula cílem, kterým je eliminovat nejen dojížděče, ale i přejezdy po Praze. jediná správcá cesta je naopak umožnit parkování pouze v okruhu bydliště a mimo zónu jedině za hodinovou sazbu. Takhle to funguje docela efektivně, např. nově v Praze 4 v okolí Brumluvky je to od aut velká úleva.

        • Nesmysl. V centru Vídně je mnoho podzemních garáží, zejména pod kancelářskými budovami. Tak jako v Praze, v Londýně a všude jinde.

          A město, které chce někoho k něčemu nutit, dosáhne skutečně jen stagnace a postupného vylidňování.

          • Nikdo netvrdil, že bude někoho k něčemu nutit. Pouze celkem jasně vyjádřil postoj, jaké budou priority a že mezi nimi je právě všeobecně prospěšná veřejná doprava.

          • Podzemní garáže přinášejí dva problémy:
            1) podzemní garáže sice nabízejí parkovací místa mimo uliční parter, takže ten se tím aspoň trochu uvolní pro „normální život“, ale ta auta tam stejně musejí nějak a někudy dojet a odtud nějak a někudy odjet, takže samotný provoz IAD ani podzemní garáže v praxi příliš nesníží, a
            2) do podzemních garáží běžně nemívají přístup vozidla s pohonem LPG / CNG (z bezpečnostních důvodů).

    • „Autobusy na magistrále je dobrý nápad, pokud budou mít vyhrazený pruh a samozřejmě s tím zavést systém P+R, aby dojíždějící mimo Prahu auta zaparkovaly a pokračovali směr centrum MHD. “
      To je skutečně geniální nápad, lidé co bydlí či pracují v okolí (o těch co tam jezdí autem nemluvě, ale to jsou stejně „zpátečníci“ co nechápou nový a lepší svět, tak kdo by se jich na něco ptal, že?) to skutečně uvítají. Jakékoliv experimenty s Magistrálou (pokud vůbec) by se měly realizovat až ve chvíli co budou hotovy oba okruhy, a to je v nedohlednu. Protože pokud omezíte už tak nedostatečnou kapacitu magistrály, tak se z ní stane neprůjezdné parkoviště, lidé se to budou snažit objet a tím pádem zablokují celou Prahu i pro MHD. O hluku a exhalacích nemluvě.
      Prostě všichni co tu horují pro MHD a válku autům by se měli skutečně probrat (pokud jim to jejich planoucí liberálně-levicová srdce a mozky dovolí) a uvědomit si, že IAD je stejně legitimní způsob dopravy jako MHD a nedává smysl stavět je proti sobě. Většina soudných lidí si způsob dopravy vybírá dle druhu cesty a dalších potřeb, např. já do práce jezdím MHD, ale ne vždy, pokud třeba jedu v pátek mimo Prahu, na týdenní nákup, nebo třeba čekám nějaký větší balíček, tak prostě jedu autem. A vážně nevidím důvod proč už tak velké zácpy zhoršovat.

      • IAD je opravdu legitimní způsob dopravy, ale ve velkých městech naráží na kapacitní limity komunikací.
        Prostě víc aut se do center nevejde, nebo jen za cenu velkých potíží.
        Navíc je doprava auty docela levná, i kdejaká „socka“ si může pořídit nějakou ojetinu a zabrat tak další veřejný prostor.
        Řešení v nedohlednu … co s tím ?

        • Což o to, víc aut by se pořád vešlo, v Praze je ještě spousta domů, které mají místo podzemních garáží sklepy, problém je v těch zúžených příjezdových komunikacích, v nesesynchronizovaných semaforech, tvořících červené vlny, v absenci mimoúrovňových křížení bruselského typu atd. atd.

          Pokud chcete lidi dostat do MHD, vytvořte výhodnější nabídku, než nabízí současná IAD. Zhoršování situace individuální dopravy poškodí nakonec i ty, co za to horují.

          • Preference veřejné dopravy je ve všeobecném zájmu, na rozdíl od dopravy individuální, to je nepopiratelný fakt.

            • Co je to všeobecný zájem? Já znám jen konkrétní zájmy konkrétních osob. Pojmy jako „obecný zájem“ jsou fikcí, kterou jen zneužívá veřejná správa k obhájení své existence či posílení pravomocí.

      • Chce to jít postupně a řešení P+R je model, který funguje v západní Evropě běžně a je snahou dostat auta z města, což je správné. Proč mají jezdit autem do města? Proč nemohou přesednout MHD? Proč nejsou cyklostezky v Praze (porovnejme s Amsterdamem, Kodaní nebo Vídní)?
        Nejedná se o experiment s magistrálou. Přeci snahou města má být, aby po magistrále jezdilo co nejméně aut.
        A co se týče hledání objízdných tras i to se dá všelijakými možnostmi zařídit, že to nepůjde např. nemožnost parkování/omezená doba parkování v centru pro mimo-rezidenty apod.
        IAD není to samé jako MHD/kolo. Proč podporovat lidi, kteří jsou líní si sednout do MHD? Vám nevadí dýchat výfuk z aut? Pokud chcete auta, tak dobře pustit je do měst, ale auta nesmí být více než 5 let stará a žádné diesely.

        • „Přeci snahou města má být, aby po magistrále jezdilo co nejméně aut.“ Ale to město zatím neudělalo nic pro to, aby ta auta jezdila jinudy. Teď se bude dělat co, studie a další ověřovací studie studií, kudy vést vnitřní okruh a do toho se současně zneprůjezdní magistrála? Máte poněkud zjednodušené vnímání reality. S P+R souhlas, ale ty komunikace tu musí být, aby umožnili pohyb Pražanům. Ne každý je hipster z Letné, co svůj veškerý život tráví v centru města v kavárnách, většina lidí jezdí za hranice města nebo potřebuje někam jet autem z toho důvodu, protože všechno MHD zvládnout nejde. Praha nikdy nebude cykloráj jako Amsterdam – to se dá realizovat maximálně v Karlíně, trochu v Holešovicích a to je tak vše, převýšení je jednoduše moc velké a ne každý se v práci chce sprchovat/převlékat a pro některé profese to navíc ani není alternativa.

          • Pro Pražany ano, ať jsou komunikace, ale taktéž se to dá udělat způsobem, že se např. omezí možnost, která auta smějí v Praze jezdit.
            Cyklistika, ve Vámi uvedených lokalitách, je jistě dobrá, ale Praha není zas tak nepřekonatelný kopec. Proč to funguje v Zürichu nebo Salzburgu či Mnichově, které teda rozhodně placky nejsou? Je to trochu o prioritách a taky o změně smýšlení obyvatel, ale to může být běh na dlouhou trať. Máte pravdu, že Amsterdam je pěkná rovina.

            • „např. omezí možnost, která auta smějí v Praze jezdit.“ Bohužel Praha je současně hlavní město, sídlí zde velká většina společností, úřadů apod. a i lidé, co zde nežijí, sem jezdit musí (např. i Středočeský kraj tady má svůj úřad a soud). Jako taková pak musí umožnit reálný průjezd IAD (pochopitelně ne tranzit, ale pro ten jsou komunikace, které i kvůli snaze lidí jako jsou Kolínská, Stropnický, Čižinský nebo těch, kdo si koupili pozemky, kde je už desítky let jasné, že bude stát dopravní stavba, nestojí a bohužel ještě dlouho stát nebudou).
              Pro Vás to není kopec, pro někoho je. Jezdím na kole rád, je to pro mě ale primárně sport. Žil jsem i nějakou dobu v zahraničí ve městě, které je pro cyklistiku skvělé a tam bych se jinak nedopravoval, ale stejně jsem její odpůrce v té podobě, v jaké ji chtějí do Prahy násilně prosazovat levicově-liberální aktivisté moderní doby. V Praze to vždy bude menšinová záležitost (např. kolik domácností má možnost někde odstavit v domě bezpečně své kolo?) a to nejen pro její kopcovitost, ale i proto, že jezdit na kole je hodně nepraktické v zemi, kde je i na kole 0,0 promile, člověk potřebuje po práci na nákup apod. A vzdálenosti, které se v Praze překonávají, jsou také o dost větší než v kompaktnějších západních městech.

              • Ne, skutečně město nemá žádnou povinnost poskytnout komukoliv volný příjezd autem a možnost zaparkovat před úřadem, zvlášť v případě Prahy, kde funguje velmi levná veřejná doprava. Naopak město má právo na vyhrazení zón placeného parkování nebo stanovit zákaz vjezdu, všude tam, kde to uzná za vhodné. S vlastnictvím auta nevzniká automaticky nárok na průjezd a parkování kdekoliv a nejlépe zdarma. Žádné takové právo naštěstí v Praze nemáte ani mít nebudete.

            • He, kolo. Geniální myšlenka. Budu jezdit denně 27 kilometrů tam a 27 kilometrů (a 300 výškových metrů celkového) zpátky na kole. Zabere mi to jen tři hodiny denně (vím, zkoušel jsem). Asi byste se měl probrat, vy Matěji…

          • Tenhle argument mám fakt nejradši. Je spousta cykloměst, kde to jde i s kopci – viz. Salzburg, Bern, Seattle, Mnichov,… Jde o bezpečnosti cyklistů, ne kolik metrů nahoru budou muset vyjet. Navíc např. v Kodani a supluje kopec velmi silný vítr.

        • To jsou zase žvásty. Co máte z hlediska emisí proti mému americkému, teď už téměř plnoletému, osmiválci, který stále plní i kalifornské emisní normy (mimochodem přísnější, než současné Euro 5)? Pevné částice z něj, narozdíl od těch nových přímovstřikových TSI, nelétají.

          Ti lidé si to město platí. Platí ho dokonce ještě víc, než Ti, kteří od něj čerpají služby jako MHD, nízkoprahová centra apod. Do ruky, která ho krmí, kouše jen hodně hloupý pes. Nebo český komunální politik.

    • Zapomínáte, že v současné době, je magistrála především tranzitní komunikace. Ať militantní žabičkáři přestanou blokovat všechny okolní pražské okruhy a nebude třeba projíždět centrem metropole. Pak bude i dost místa pro autobusové pruhy.

  • Rozdílné stanovisko s Technickou správou komunikací není problém. Pokud nebudou fungovat dle koalice může vedení magistrátu jako vlastník vedení odvolat. A nahradit jiným.

    • Odvolání vedení TSK doufám proběhne tak jako tak. Vzniklé havarijní situace dané dlouhodobou nečinností je snad dostatečně pádný argument pro okamžitý vyhazov.

  • Proboha prosím, at udělají zelené vlny na hlavních silnicích. Zatím jsou všude jen červené. Například ulice Střelničná. Ta stavíte na každém semaforu. Zvyšuje to emise, hluk, nebezpečnost a hlavně prodlužuje čas a množství stojících aut.

    • V programu Prahy sobě synchronizace a chytré řízení semaforů je v programu Prahy sobě. Uvidíme co v koalici.

    • A Švehlova, Evropská, Vysočanská, Spojovací, Průmyslová, Českobrodská, Plzeňská, Patočkova, Wilsonova, Legerova, Argentinská, Pobřežní, Vršovická… Těch ulic, které by to potřebovaly, je fakt hodně.

  • Libensky most driv spadne nez tahle radoby koalice zacne neco delat. Navic prosazuji, aby se lide vsude dostali na kolobezkach, kolech a nejlepsi je privoz misto mostu, ktery ted pada u Vltavske.

    Zpovykanym Prazakum se nelibila Krnacova. Po roce na ni budou jeste s laskou vzpominat.

  • Vypadá to zase na partu tlučhubů. Bylo krátce po volbách, vznikající koalice neměla dohodnuto skoro nic a z jednání vypadla jediná shoda – nebourat Libeňský most. Z hlediska celé Prahy je ten most drobnůstka a začít se k budoucnosti celého města vyjadřovat na této malichernosti svědčí o tom, že ty lidi vede hloupost. Ach jo.

    Samozřejmě je to barabizna na odpis a budou-li ho za každou cenu zachraňovat, není to dobře. Naštěstí, možná než se rozhoupou, spadne sám. Jen aby nebyl někdo pod ním.

    • Mám pocit, že minulá koalice byla ta, která s mostem nic nedělala a hádala se. Tato se naopak rovnou shodla na dalším postupu, co je na tom špatného?

      • Špatné je, že se zachraňuje něco v tak dezolátním stavu. Něco co má 90 let s plánovanou životností 100let. A dotoho budeme lít skoro miliardu? Je to utopie. Daleko ekonomičtější je postavit most nový – třeba kopii, který bude sloužit dalších 100let.

      • K minulé koalici, nějak se zapomíná, že větší část té současné byla součástí i té minulé, např. parta levicových aktivistů kolem Čižinského a když už se náhodou Burešovi zaměstnanci a socialisté na něčem shodli (což se bohužel stávalo max. dvakrát za rok), tak do toho Čižinský a jeho spojenci ze Zelené partaje (Stropnický a Kolínská) s oblibou hodili vidle.
        A teď bude v Praze za dopravu zodpovědný levicový aktivista, jehož kvalifikace spočívá v účasti na projektu OSN na snížení rizika jaderných zbraní. A který o dopravě ví, že auta jsou fuj a chce zavést autobusy na magistrálu, to znamená vyhrazený pruh už na tak ucpané páteřní komunikaci. Takže z magistrály bude jedno velké parkoviště, prostě lidé mají jezdit na kole (kopcovitá a relativně rozlehlá Praha je na to ideální), elektrických koloběžkách nebo dokonce na lodích. Tak tomu skutečně říkám změna k lepšímu.

        • Nejlepší bude kohoutí spřežení, jako měl kouzelník Žito. To bude symbol spojení trvalé udržitelnosti a plynulosti provozu jedna báseň.

      • Špatné na tom je to, že mají řídit celou Prahu a oni přitom mají jako hlavní a první myšlenku ten jeden pitomý most.

        Nejsem úplný kulturní barbar, ale ten most vnímám jen jako most, žádná architektonická paráda (ani zašlá) na něm prostě není. Mezi ostatními pražskými mosty patří vzhledově k těm nejméně zajímavým, kvůli čemu ho vlastně chtějí zachraňovat jsem nepochopil, šel jsem si ho prohlédnout podrobněji a – NIC. Prostě most, dosloužil, vyměnit.

  • Tak to je konec.
    Tyhle sliby tady byly mj. už v roce 2014 a nestalo se nic. Z městského okruhu se nezahájil ani metr, z radiál taky ne (ty už teď ani pro jistotu nezmiňují), z P+R taky nic. Praha bez infrastruktury je jak lidský tělo bez krevního oběhu.

    • Já vyjádření naopak vnímám pozitivně díky pro preferenční přístup k veřejné dopravě: „zavedení přednostního průjezdu tramvají a autobusů na většině světelných křižovatek. Chce také využít více stávající železniční síť. Scheinherr v programu slíbil i zavedení autobusové linky po pražské magistrále“.

      • „Scheinherr v programu slíbil i zavedení autobusové linky po pražské magistrále“ Což je skutečně nápad hodný galaktického génia. Protože možnosti jsou jen dvě, buď tam ty autobusy uváznou v zácpách, nebo se jim vyhradí speciální pruh a tím pádem se z magistrály stane neprůjezdné parkoviště. A vzhledem k tomu, že ani městský a ani velký okruh nejsou hotové (a jen tak nebudou), tak se to vlastně objet nedá (vzpomeňte co se dělo když se před pár lety propadla u I.P. Pavlova). Takže vzhůru do 19. století (kola, pěší chůze)

        • Pro veřejnou dopravu budou vyhrazené pruhy a komu se nebude líbit stát s autem v koloně, má možnost využít právě veřejnou dopravu pro komfortnější a rychlé přesuny po městě.

          • No skvěle, takže až se mi nebude líbit stát s autem v koloně, pokusím se i s tím autem nastoupit do té veřejné dopravy. Skvělý tip, děkuji…

            • Je to jednoduché, stát v koloně budete jednou a přístě už si použití auta třeba rozmyslíte. Nebo třeba ne, ale budete opět stát.

      • Jo, to znamená, že kolony budou ještě delší.

        S železnicí nenadělá tenhle Scheißherr vůbec nic, ta jaksi magistrátu nepatří a SŽDC jim nepodléhá.

  • Pane Bože, za co náš chceš trestat? Autobusy na magistrále? To aby jako mohli ubrat další pruh pro IAD a doprava tak stála z jednoho směru už od Chodova a z druhého směru už z Holešovic? A další posílení přednosti MHD na křižovatkách? Už dneska znám pár křižovatek, kde je to kontraproduktivní, protože je ta přednost nastavena moc agresivně a kolikrát se čeká hrozně dlouho, než nějaký ten bus či tramvaj projedou, zatímco by mezitím klidně projelo dalších 10, 20 aut. A to nejezdím po Praze zdaleka všude, těch špatně nastavených křižovatek bude určitě mnohem více. K Libeňskému mostu snad ani nemá cenu se vyjadřovat. Jak se vůbec může dostat do zastupitelstva nějaký hejhula, který jde svojí veřejnou aktivitou jednoznačně proti zájmu lidí, kteří v Praze bydlí? Stávající Libeňský most je na odpis, ale on bude hulákat, že jej přeci nemáme právo zbořit a postavit místo něj něco smysluplného, co vyhovuje dnešním nárokům. Kdyby se takhle přemýšlelo v minulosti, tak asi žijeme ještě v opidech a přes řeky se plavíme na vorech.

    • Posílení MHD a přednost před IAD je jednoznačně krok správným směrem. Doufám, že prosadí také vedení linky MHD tunelem Blanka.

      • To bude úplně super… Už teď je magistrála ve špičkách neprůjezdná, tak tam dáme ještě autobus. Pak tím lidi nebudou jezdit, protože se na to nedá spolehnout, tak se namalují bus pruhy a máme největší parkoviště v republice… To samé bus v Blance. To dojedu z Kobylis do Dejvic či na Smíchov rychleji metrem s přestupem. Tyhle kraviny ať vymýšlí v době kdy bude vnitřní a vnější okruh. Do té doby je to nesmysl.

        • Asi by stálo za to dodat, že magistrála už dlouho vyhrazené pruhy pro MHD má, akorát jsou pod zemí. Jezdí tam takové velkokapacitní pětičlánkové autobusy už 44 let a to v intervalu menším, než 2 minuty ve špičce.

    • Návrh na rekonstrukci je jasný a už se na něm víceméně shodli. Nejprve postavit „náhradní“ Rohanský most a poté Libeňský zavřít a opravit.

      • Tomu „Rohanskému“ mostu reálně věříte? Ani se neví, kde bude stát, realizaci tedy odhaduji tak na 10 let, když to začnou myslet opravdu vážně. Navíc, pochybuju, že jej postaví „pro auta“, takovéhle stavby už dnes neprocházejí. Takže do Holešovic to brzy půjde jen ze severu po mostě Barikádníků, jehož kapacita je už teď celkem vyčerpaná a návazné komunikace typu Povltavská mají taky dost. Trojský most a jeho návaznosti snad ani nemá cenu rozebírat.

        • Tak „pro auta“ už se za poslední pražské vlády ODS proinvestovalo, či všalijak „odklonilo“ mnoho desítek miliard, tak snad teď přijde příležitost na zlepšení a zrychlení veřejné dopravy.

  • Mě nejvic dědí ten libeňák, protože to opravdu nemá jiné řešení než zbourání (ač mám historickou architekturu velmi rád).

  • Je to úplně jedno kdo dopravu v Praze povede, automobilů je jednoduše příliš mnoho a většina jsou jednovalce…

  • Tak můžeme přijímat sázky, kdo bude horší a jestli to opravdu už hůř nejde, tak jak se tvrdilo v Brně a experti typu Hollana to dokázali, že může být ještě hůř…
    Tak schválně, ucpe Prahu ještě víc než Dolínek?

    • Podle mě je dobrý nápad „postavení záchytných P+R parkovišť nejen kolem stanic metra, ale také u nádraží vybraných obcí ve Středočeském kraji“ a ještě bych doplnil, že základní pražská Lítačka by měla platit i v prvním pásmu, aby dojíždeči zůstali s auty ještě před Prahou.

      • Tak o tomhle bodu se vede diskuse už několik let a naraží na jeden zásadní problém a tím je to, že ty obce nechtějí, aby ta P+R parkoviště byla u nich. A důvod je samozřejmě známý – nárust automobilové dopravy, nedostatek parkovacích míst…. Podobné plány byly i na P+R u vybraných stanic metra na okrajích Prahy a padly ze stejných důvodů – místní nemají kde parkovat, tak tam postavíme P+R a budou tam parkovat přespolní.
        Nápad to samozřejmě není špatný, ale v současné době se mi zdá hodně nedomyšlený. Navíc kapacita některých tratí kolem Prahy – speciálně na Kolín či Plzeň už je skoro vyčerpaná a není prostor pro vložení dalších spojů. Trať na Lysou se bude v nejbližších letech modernizovat takže se její kapacita dočasně sníží, o trati na Kladno nemá cenu mluvit, takže zbývá Posázavský Pacifik, Všetaty a Ústí n. L. Ta poslední je snad jediná, kde by se možná počet spojů dal zvýšit.

        • Dojížděči jsou především ze středočeského kraje, takže je naprosto v pořádku, že mají i auta odstavovat na území svého kraje. Praha nemá žádnou povinnost zajistit dojížděčům výhodné parkování ve městě, to je záležitost středočeských obcí.
          Co se týče vlaků není třeba přidávat další spoje, stačí zvýšit kapacitu přidáním dalších vagonů. 1 vagon = 66-80 míst k sezení, tj. jeden vagon přepraví tolik lidí, jako 66-80 aut dojížděčů.

          • Povinnost ne. Ale pokud to neudělá, dojde k tomu, co už se pomalu děje — k postupné ztrátě ekonomického významu.

            Hehe, prý přidání dalších vagonů. Dobrý vtip. Už teď jezdí dva spřažené Elefanty, tři už se nevejdou do většiny stanic. Vagon k němu sice s příslušnou redukcí asi připojíte, ale pak ho zase v konečné stanici budete muset odpojit a přepřáhnout na druhou stranu, což zase výrazně sníží počet možných oběhů, o dalších konsekvencích nemluvě.

            • Elefenty nebyly zmiňovány a přidávání vagónů do klasických souprav s řídícím vozem lze realizovat flexibilně. Většina vlaků má dosud jen 5-6 vagónů, zvýšení přepravní kapacity tedy není problém. Třeba desetivagonové soupravy jezdí snad jen u Jančury.

              • Kolik klasických souprav najdete v pražské příměstské dopravě na nejvytíženějších trasách (S1, S2, S4, S7, S9 apod.)? Dovolil bych si říci, že ani jednu…

  • Co ste Pražáci komu udělaly?
    Jednyho polentéra se zbavyte a druhyho tam posadite.
    Copak v Praze nemáte někeho, co rozumí dopravě?
    To mě škopek nebere.

    • Radní je politik, nemusí být odborník, ale musí sledovat politickou vizi své strany. Takže v principu to není špatně, že není dopravak.
      To nic nemění na tom, že se asi s tímto panem neshodnu na spoustě věcí.

      • Sch
        Ano, máte pravdu. Politik nemusí být odborník.
        Odborníky se má obklopit, poslouchat je a prezentovat jejich návrhy jako by byly jeho vlastní.
        Jiná situace nastává když si někdo myslí, že je politik. Ještě horší je to však pokud si dotyčný myslí, že je k tomu i odborník.
        Normáĺně to má i nějaký medicínský výraz, něco jako porucha osobnosti s exhibičnímy projevy, ale v nejen v Praze se takovým pacientům říká pan Radní, pan Poslanec nebo pan Ministr.
        I z tohoto důvodu takovejma lidma hluboce pohrdám a na mém společenském žebříčku jsou až úplně vespod.

Newsletter

Partneři