Infrastruktura Železnice Zprávy

Další nestabilní násep: V České Lípě se jezdí 10 km/h, hrozí zastavení provozu

Česká Lípa, hlavní nádraží. Ilustrační foto. Autor: Marie Čcheidzeová – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=54498985
Česká Lípa, hlavní nádraží. Ilustrační foto. Autor: Marie Čcheidzeová – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=54498985

Správě železniční dopravní cesty dělá starosti další násep. Nachází se na výjezdu z České Lípy na Nový Bor (trať 080) u zastávky Česká Lípa střelnice; vlaky zde musejí projíždět rychlostí pouhých 10 kilometrů v hodině.

„Došlo k poklesu nivelety koleje vlivem nestability železničního spodku (náspu),“ uvedl mluvčí SŽDC Pavel Tesař. Správa železnic na problematickém úseku, který je dlouhý 300 metrů, provádí průzkum náspu a současně pracuje na zadání projektové dokumentace. Podle Tesaře tak nelze zatím odhadnout náklady, práce by nicméně měly začít příští rok v prvním pololetí.

Do té doby ale může vlakový ruch na frekventované trati ustat zcela. „Denně provádíme kontrolu, týdně pak přesné měření. Pokud bychom zjistili posun nebo pokles tratě, zastavíme na ní provoz,“ doplnil Tesař. Uzel Česká Lípa prošel v minulých letech miliardovou modernizací, zmíněného úseku se ale netýkala.

Situaci na místě prověřoval i Drážní úřad. „Provozovatel dráhy o vzniklé situaci ví, proto ji také trvale monitoruje a provádí zde práce pro udržení polohy kolejí (podbíjení), zrovna tak došlo k omezení rychlosti vlaků. Celou záležitostí se budeme zabývat i nadále,“ sdělil jeho mluvčí Martin Novák.

Problémových náspů je přitom na síti více. SŽDC už opravuje trať na krušnohorskou Moldavu, uzavřena je rovněž šumavská trať mezi mezi Vimperkem a Lipkou, v srpnu byla po sesuvu zprovozněna podkrušnohorská magistrála u Karlových Varů.

21 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Miliardová modernizace nádraží v ČL, meganádraží jak někde v krajském městě a zde všichni mčí… tak to jsem v klidu – svah je nestabilní a už zadali přípravu PD… takže výběrko na projektanta – PD – územko – stavebko – kolaudace – … no když to půjde hladce, dávám tomu 2 – 3 roky a je hotovo)))

    • Nevím, jestli jste se byl někdy v České Lípě na to meganádraží podívat. Stálo to miliardu, protože se za ty peníze opravilo x kilometrů okolních tratí, ale opravy se zastavily před tímto náspem.

      • Pane redaktore nemáte pravdu, oprava tratí v balíku obsažená nebyla!
        Českolipsko je jeden velký tunel na peníze, jako přiklad uvedu racionalizaci za desítky milionů na trati do Liberce, zejména Zákupy. Jen se to dokončilo, už se mluví o přeložce mimo Zákupy. Je to normální a Logické?
        Nelze nevzpomenout na zábavnou estrádu na nádraží v České Lípě jménem PODCHOD, nebo jenom na schody do podchodu bez střechy, kdy pak na schodech máte 20cm sněhu, nebo v podchodu stav na gumáky. Jo paráda.
        Sami zaměstnanci SŽDC písemnou formou upozorňují na zásadní nedostatky, ale víte jako to chodí, ne.

          • Pane redaktore, ale tam máte napsáno, že souhrně, nikoliv, že to bylo z jedné miliardy určené na rekonstrukci nádraží. Jiným slovem Sudop toho dělal kolem víc, to jistě, ale z jiným smluv a prostředků! Pokud čerpáte informace z takových to webů a nemáte jiné zdroje, pak tedy sorry. Ale soudě podle příspěvků i k jiným závažným článkům, minimálně dost dobře vhodných na reportáž, Vy ten zájem prostě nemáte.
            Je to stejné jako v uniklé reportáži z Brna (k přesunu a modernizaci nádraží),kde pan Babiš ať je jaký je, řekl rovnou, zda jsou normální, když chtějí za barák skoro 4 miliardy 🙂

            • Ještě malé PS:
              Bylo by dobré zjistit, jak dlouho se násep v České Lípě již hroutí!
              Minimálně několik let zpět se tam jezdilo 30, nejdřive jako pomalá jízda, možná v zájmu eliminace pomalé jízdy se z toho udělala rychlost traťová, ano takto se elegantně zbavují pomalé jízdy, dělají z nich traťové rychlosti, trať Ústí střekov až Lysá byla krásným přikladem.
              Co se v místě pohybuji, byl to vždy problematický úsek, nicméně si dobře pamatuji, že prošel kompletní renovací a nebude to více jak 10 let. Tedy již se zde uplatnily nové technologie práce a zjevně je to stále na prd!
              Jistě pro Vás nebude problém to vše vyhledat, včetně toho kolik to stálo.
              Jenom zde lze spoléhat na to, že lidé zapomenou, že se do stejného úseku nedávno nasypalo mnoho peněz stavební firmě a na poměry tak veliké stavby, se akce bude opakovat znovu!

            • Místo urážení bych uvítal, kdybyste si ověřoval více fakta. Přečtěte si zadávací dokumentaci, kde je vše popsané. Je to vše pod jednou zakázkou (těch stavebních akcí se záměrně sesypalo více do jedné kvůli dotaci). Mám zájem o informace, které si ale pochopitelně ověřuji.

              • Nevím kde Vás urážím, nicméně můj zdroj jsou provozní zaměstnanci SŽDC a novináři z Českolipska. Pokud jsou Vaše zdroje ověřené, pak musíte vědět o skutečnosti, že je úsek jak jsem psal problematický, že se již minimálně jednou velkolepě sanoval, že namísto údržby se léta pouze sleduje, což aby nedošlo k problémům potvrdí i DÚ, aby nebyl podezříván z nečinnosti jako úřad stavební ve věcech drah. To, že osobní a nákladni dopravci tam prodělají kalhoty na neustálých rozjezdech, že rozjíždějíci se 854 udělá několikanásobně větší kravál a poškozuje tak ŽP více než je zdrávo a než by musela Vás nezajímá Vůbec. Vše jenom zak povrchně a hlavně okázale oznámit, že je problém. Proč se pouštět do věťsí akce, kde se dá zjistit něčí závažné pochybení, že. Ale já zapoměl, Vy nejste investigativní novinář …

                • „Pokud čerpáte informace z takových to webů a nemáte jiné zdroje, pak tedy sorry. Ale soudě podle příspěvků i k jiným závažným článkům, minimálně dost dobře vhodných na reportáž, Vy ten zájem prostě nemáte.“
                  Čerpám informace samozřejmě i z profilu zadavatele, kde je zakázka detailně popsána a snažil jsem se Vám vysvětlit, že nemáte pravdu. Tak pokračujte. Jinak pokud jste zjistil pochybení, která hraničí s trestným činem, jistě více, co je Vaší povinností.

                  • Jeho povinností není nic. Radši si přečtěte § 368 zákona 40/2009.

              • Pokusy o „obranu“ (vyfabulovaným) tvrzením o urážení či omíláním „manter“ typu „povinnost upozornit příslušné orgány“, apod., jsou velmi plytké a krátkozraké: měl byste si konečně přiznat, že když jste si DOBROVOLNĚ zvolil jako své „poslání“ zřízení a provozování internetového informačního média určeného pro veřejnost, je to pro Vás ohromný a velmi odpovědný závazek a povinnost odvádět svoji (dobrovolně zvolenou) práci co nejdokonaleji, protože nejste v pozici pouhého nájemného pisálka pracujícího za jidášský groš od svého zaměstnavatele, který při tom klidně může zneužívat známé skutečnosti, že polopravda je horší než lež. A je proto zcela absurdní, když bohorovně uraženecky odmítáte jakákoli slušně podávaná upozornění na nedostatky ve své práci, jimiž se Vám aspoň někteří čtenáři Vašich textů snaží k žádoucí a často ani zdaleka nedosahované větší dokonalosti pomoci. A smutné je, když proto mnohé Vaše texty lze použít jen jako neúplný a nedokonalý startovní bod, který pak čtenáři musejí pracně a časově náročně dotvářet pomocí dalších zdrojů, chtějí-li se dopátrat skutečně kvalifikovaných informací.
                Klidně tento můj komentář můžete smazat, jako to obvykle urychleně činíte v případech, kdy se Vám pravda „nehodí do krámu“, ale tím na realitě vůbec nic nezměníte – život půjde dál a jen povědomí o Vaší odborné i novinářské úrovni se bude v očích informovaných čtenářů dále stále zhoršovat: na mnohé Vaše reakce na kritiku lze totiž velmi trefně aplikovat princip známého vtipu o tom, „jaký je rozdíl mezi Bohem a Klusem“ …

                • Oprava: samozřejmě „jaký je rozdíl mezi Bohem a Klausem“

                • Slušně jsem nejprve pána upozornil, že nemá pravdu. Odkazem. To je vše. Dál jistě umíte číst.

                • A ještě jednou: já si opravdu vážím podnětů a upozornění. Ale ne takových, které jsou nesmyslná a vylhaná.

                  • Problém je ovšem i u Vás: pokud jen zatvrzele trváte na svém (mnohdy přitom navíc jde jen o hloupé „slovíčkaření“ = viz například „dotace“ versus „kompenzace“) a nesnažíte se odhalit a pochopit, na co se Vás ten druhý snaží (třeba i nedokonale) upozornit, tak se úspěchu nedoberete, protože to budou jen dva paralelní monology. Často chybí jen trochu větší vstřícnost …

  • Kdo za to může teď? Špatná technologie stavby v 70. letech 19. století, nebo špatná komunistická rekonstrukce v 50. letech? Totální neúdržba a nezájem SŽDC určitě ne… Vypadá to, že zátah v Dlážděné byl slabý. Dokud všem nebudou hrozit tepláky, tak se nic nezmění…

    • Samozřejmě, že se posuzují různé okolnosti včetně případné viny, ale železnice se prostě staví na zemském povrchu stabilním jako česká měna, a jinak to nejde.

    • Ó jé, vy toho naděláte. Jistě je možné najmout armádu měřičů, nadělat sondy a prověřit všechny staleté náspy v síti. Zjistí se, že současným normám odpovídá minimum z nich, tenkrát tam nasypali co bylo po ruce, né že by byli úplně nezodpovědní, ale s kolečkem se zase nechce vozit hlínu kilometry, a taky návrhová nápravová hmotnost byla jiná. A světe div se, funguje to přes 100 let, s minimem poruch, hromada hlíny je dost spolehlivé zařízení. A pokud to jednou za rok na jednom místě v zemi poklesne, no tak se to vyřeší. Technicky. Zátah v Dlážděný do toho plést netřeba.

      • Zátah v Dlážděné do toho třeba plést, byť ne konkrétně do této kauzy. Ale třeba do uvolněných šroubů na trati č. 200 nebo do projektantské činnosti už určitě.

        • Taky do propojení SŽDC a SUDOPů, AŽD, stavebních firem, výstavby betonových zdí, našlo by se toho dost. V podstatě se nedá střelit vedle.

Newsletter

Partneři


Výběr editora