Infrastruktura Železnice

Oprava trati do Moldavy se prodražuje, skála je ve větší hloubce. Termín platí

Stanice Moldava v Krušných horách. Foto: Wikimedia Commons
Stanice Moldava v Krušných horách. Foto: Wikimedia Commons

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zaplatí o necelých sedm milionů korun více oproti původnímu rozpočtu za opravu sesunutého náspu horské tratě z Mostu do Moldavy.

Vyplývá to z nového dodatku, který zveřejnila SŽDC v registru smluv. Strabag Rail má podle něj kvůli vícepracím inkasovat o 6,88 milionu korun bez DPH navíc.  Celkem tak cena stoupne na necelých 64 milionů korun.

Během sanačních prací jsme zjistili, že pevný skalní podklad se v části opravovaného náspu nachází ve větší hloubce než předpokládal projekt, což si vyžádalo umístění delších pilotů a kotev. Po odstranění nánosů byla zjištěna mnohem rozsáhlejší degradace části obkladní zdi vyžadující úpravu projektu,“ vysvětlil mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Podle něj stále platí termín dokončení do konce letošního roku, výlukový jízdní řád počítá s termínem do 31. října.

K zastavení provozu došlo loni na jaře. Jde už o druhé navýšení ceny, i při prvním dodatku SŽDC prodražení vysvětlila tím, že skála je hlouběji, než se čekalo. Loni na podzim se cena zvýšila o 7 milionů korun.

Trať poškodil v březnu 2017 sesuv svahu v nepřístupném terénu mezi novoměstským a mikulovským tunelem.

27 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Už jste si přečetli Zákon o drahách? Pokud ano, tak co pořád řešíte? Jednou má správce majetku státu nějaký povinnosti, tak basta fidli a nazdar. Určitě by bylo dobré toto i odcitovat v článku. To můžeme s.át všichni na všechno jak za komárů a to bude panečku ráj 😀

    • Tento komentář se Vám povedl, krátký, stručný výstižný :-).

    • Má povinnost i řádně hospodařit. Je otázkou, zda do toho spadá oprava tratí jako Moldava. Čímž nechci nikoho dráždit, pokládám to jen jako řečnickou otázku. Jelikož to SŽDC opravuje, tak asi usoudili, že ano, ale stále je tu ve vzduchu ta otázka, zda nebude celá oprava k ničemu, až se ukáže, že nutná oprava z Dubí do Oseka, na kterou dříve či později bude muset dojít (ty mosty nevydrží věčně), vyjde na miliardu. Půjde SŽDC i do toho? Protože k čemu jinak úsek z Dubí do Moldavy bude, když nebude napojen do sítě? Co a jak ho bude obsluhovat? Doveze se tam nějaký motorák kamionem, co se tam už nechá? Tyhle otázky jsou na místě, protože k opravám lokálek v miliardové hodnotě už SŽDC povolení od centrální komise MD moc často nedostává. 097 hovoří za vše, že. A to tam je, narozdíl od Moldavy, pravidelná doprava.

      • Tak asi řádně nehospodařili, když je celý dolní úsek tak špatný.

      • Vážený, trať je kulturní památka a vyžaduje opravy i když z Vašeho pohledu nehospodárné.

  • A má ta oprava smysl, když postupně bude potřeba opravit celá trať, neboť je ní řada mostů a dalších vysokých náspů, co nemusí být v dobrém stavu? Opravdu je využití té tratě takové, aby se to vyplatilo? K čemu bude opravený úsek u Mikulova, pokud se časem zavře úsek Dubí-Osek, kde se opravy nevejdou do 100 milionů? Šotouši nyní vylítnou jako čertíci z krabičky, ale až se uklidní, tak by si měli položit i oni vážně tu otázku, kolik bude stát oprava z Dubí do Oseka, kde to viditelně není vůbec v dobrém stavu a do 5 max 10 let se to bude muset zavřít a opravit. Kdo schválí ty peníze? Tou opravou u Mikulova se přidalo trati 5-10 let životnosti, ale v zásadě se vyhodilo 70 milionů z okna.

    • Trať bezpochyby potenciál má, akorát ho kraj neumí úplně využít – viz provoz několika málo spojů o víkendech

      • Mám pocit, že do doby sesunutí svahu se v období vánoc, jarních prázdnin a v létě, jezdilo denně. Ovšem jaký smysl má jezdit v listopadu ve středu, to nechápu. Koho a kam tam povezete? To budete lidi v Moldavě svážet busem k nádraží, pak je vlakem převezete do Dubí, kde si zase přestoupí na autobus? Nebo kolik lidí denně si myslíte, že z Moldava jezdí do Mostu, kam ta trať vede a ne do Teplic, kam ta trať nevede? Mikulov obsluhuje dobře, ale opět tu máte stejný problém.. kolik lidí z něj jede do Teplic (vlak je jim na nic) a kolik do Mostu? Ještě tu máte Litvínov, ale ten ta trať obsluhuje hodně blbě, neb jezdí na to vzdálenější nádraží. Stejný problém máte se Střelnou a Hrobem. Trať je sice neobsluhuje vyloženě blbě, jenže odsud se jezdí do Teplic (což trať neřeší nijak) a Litvínova (což trať řeší velmi mizerně). Do Mostu máte jen pár lidí. Bylo by sice pěkné, kdyby to ve všední dny jezdilo aspoň až do Hrobu, jenže to už by znamenalo další motor do oběhu a tím náklady silně vyletí. Další možnost je vykašlat se na takt a jezdit tak, aby jeden motor vystačil pro jezdění až do Hrobu. Je ale otázka, zda počet lidí, co tím získáme v Hrobu a Háji bude vyšší, než počet lidí, co ztratíme v Oseku a Lomu. Ta trať je holt poplatná době vzniku. Čehož se dá turisticky využít, ale těžko pro ZDO. A navíc začíná vyžadovat mnoho drahých oprav.

  • 64 milionů za opravu náspu? Bože. To je 20 nových rodinných domů. Tyhle nesmyslné částky za víceméně zemní práce tu železnici zlikvidují.. viz 097

    Jaktože předci to uměli postavit a drželo jim to 150 let pod tisíci nákladními vlaky. A dneska oprava pro zvládnutí několika párů motoráků tady stojí 64 mega a na 097 to vyčíslili dokonce na absurdní 3 miliardy?

    • Naši předci vehementně nehledali důvod „aby to nešlo“. Nevyráběli precedens – podívejte jak je to drahé, takové tratě se musí rušit. A my víme jak… V tom je zakopán pes.

    • U 097 má totiž správce trati jedinečnou příležitost trať vyřadit z provozu s tak nějak slušným odůvodněním, tak podsouvá extrémní částky. Do částky byla zahrnuta rekonstrukce daleko většího úseku než je poškozený. Ostatně u trati 135 se jim do oprav také nechtělo. Když k tomu připočtu ještě tratě, které zanikly kvůli dezolátnímu stavu (132, 144, 162,…), docela se jim to rušení daří. U 162 tehdy chybělo 0.5 mil., dnes to bude za 100. A 144 nefunguje jenom proto, že naši předkové na ní vybudovali velké množství krásných kamenných obloukových mostů a tunelů. A ty po 100 letech provozu potřebují opravit. Koleje chybí tak na 1-2 km a trať je technická památka. Toť k investicím do železniční sítě.

      • Kdyby na těch tratích byl normální provoz z dob dřívějších (náklad i osobní), tak by provoz zastaven jistě nebyl. Na vině skomírání většiny lokálek je automobilismus, který se postupně stal řádově dostupnější a cenová politika na železnici, resp. i obecně ve veřejné dopravě, tuto změnu nereflektovala a co hůř, naopak výrazně zdražila.

      • A co chcete řešit, když ty tratě skoro nikdo nepoužíval? Těch vašich 0,5 mega je akorát demagogie. Jednak určitě nechybělo jen 0,5 mega, za to byste i před 20 lety opravil kulové, ne 8km tratě. A druhak nějak ignorujete průběžnou údržbu a další náklady kolem. Nebo snad máte pocit, že funkční tratě se udržují, prochází a řídí na nich provoz sám od sebe. 20 let provozu 8km tratě, to máte dobých dalších 20-30 milionů korun. Ale překroutil jste to hezky, jen co je pravda.

        • Pane „Soupravo“, až si o té trati zjistíte vic než jen vrstevnice v mapě, můžeme o tom diskutovat, do té doby to nemá smysl. Já jsem ji osobně prošel, tak vím, jak to tam vypadá. Jedná o nejpřímější spojení Plzně a Rakovníku a trať byla uzavřena v r.97 stejně jako mnoho jiných z důvodu dlouhodobě zanedbané údržby. A kdyby byla tak bezvýznamná, tak se teď nebude obnovovat.

          • A co to je za argument, že je to nejpřímější spojení z Plzně do Rakovníku? Kolik lidí asi takové spojení potřebuje? Pět lidí za den? To je frekvence na vlak?

            • No hlavně 810 a Regionovy nevydrží jezdit dalších 50 let, možná ani dalších 20 let a pak bude třeba vyřešit, co s tratí Rakovník-Blatno, kde přeci jen lidé ještě jezdí a zastávky tam neleží tak příšerně jako u Kralovické, ale zároveň se na Rakovník-Blatno neuživí dnes nejmenší vyráběné vozidlo, což je 2vozový Shark nebo Coradia. Malá vozidla se už nevyrábí kvůli TSI. Dokonce ani RS1 už dnes nekoupíte, ač ta by zde byla ideální. Ale kde jí sehnat. Takže tady vidím mnohem větší problém, než řešit jakousi Kralovickou lokálku, která stejně zajde na úbytě. Priority šotoušů jsou někdy nepochopitelné.

              • to „Michal“: Ono jiné spojení pořádně ani neexistuje. Zde zmíněná náhradní trať Rakovník-Blatno je taky k ničemu, když v Blatně nefunguje přestup. Přes Beroun je to zajížďka, ujíždí přípoje a navíc to má smysl možná pro tu Plzeň. Jako NAD se sice provozuje vlako-bus Plzeň-Rakovník, jenže busy nestíhají dojet po I/27 na přestupové časy v Čisté či Kralovicích. A nejde o dálkové spoje, jde o ty místní a ty jsou nefunkční.

                to „Souprava“: Tady nejde o priority šotoušů. Dráha je služba pro lidi. Jezdil jste třeba poslední dobou autem? Všude kolony, málo parkovacích míst či spíše moc aut, vymlácené silnice. Obce Mladotice a Kralovice jsou nyní zahrabány někde úplně vespod, jelikož co nemají dráhu, nic tam není. I kdyby za to dráha nemohla, tak… v Mladoticích přestala stavět 1/2 vlaků, takt Os je poměrně šílený a obec by třeba ráda přilákala nové obyvatele, ale není na co, když v obci nic není a z ní se ven nikdo nedostane. Autobus místo vlaku jezdí dva roky a pak se zruší taky. Vlaky se na lokálkách neuživí, protože se platí šílené poplatky za tkm, nicméně to si stát (SŽDC) takhle nastavil sám, že skrz poplatky preferuje silnici. 810 má nižší spotřebu než některé autobusy.

                  • Proč se ptáte, když Vás to ve skutečnosti nezajímá? Třeba v těch Mladoticích? V H.Slavkově? Tam jsem musel dojít pěšky. A z tratě 132 mám taky super zážitky sotva měsíc staré. Stačí se podívat kolem zrušených tratí.

          • To je hezké, že jste si to prošel, ale za půlmilionu byste to neopravil před 20 lety ani ve snu, tak málo by vám nestačilo ani před 50 lety. A navíc byste od té doby dal dalších 20-30 mega za následnou údržbu. A pokud byste „tehdy“ opravil jen to nejhorší, aby to bylo co nejlevnější (ale pořád stálo třeba 20 mega), tak nakonec byste dopadnul stejně jako trať do Mšena. Kde nezbylo než to celé vytrhat a postavit znovu. Zda to mělo či nemělo do Mšena smysl řešit nebudu, neb už je to zahrané, trať je sjízdná a nevyužívat ji by byla blbost. Nejsem jako šotouši, kteří i 15 let po zrušení nějaké trati a 6 let po stavbě cyklostezky pořád lidi přesvědčují, jaká křivda se stala a jak nesprávné je tam jezdit na kole. Asi fakt věří, že když tohle budou plkat donekonečna, vrátí se koleje. Jinak na wiki se píše, že u Čistá-Kralovice: „Oprava 9,5 km dlouhého úseku stála 38 mil. Kč.“ Vašich 0,5 mega na opravu 8km kolejí v roce 2001 je fakt hodně naivních. To by vám nestačilo ani na platy dělníků.

            • To je strašně super, že tratě vyžadují údržbu. Konkrétně zde na to přišli zcela náhle a v naprosto stejný čas i na jiných tratích. Náhoda? Silnice se už ani nestíhají opravovat, přitom po lidech se dneska vyžaduje vlastní auto, protože se nikam nedostanou. A ty opravy silnic stojí daleko víc. Jednak se nebavím o roce 2001 a ani jsem neřekl, že by tolik oprava stála, ale že jim ty prachy chyběly. Ono co se nepíše na wiki, jako by nebylo. U nás se raději vyhazují peníze třeba za vepříny.

    • Však takový násep je mnohem větší stavba, než nějaký baráček.

      • Jeden baráček taky nestojí jako takhle akce. Nicméně stavba náspu snad není žádný velkolepý inženýrský dílo, byť to v tomhle případě potřebuje zpevnit..

        To je stejný, jak zprávy typu.. MěÚ nechal nainstalovat tam a tam kamerový systém za XY miliónů. A veřejnost to přijme, nikomu to nepřijde divný. Dokud ty věci neřešíte jako soukromník. Já mám doma otáčivou HD kameru s noční vizí, nahráváním, sledovaním a otáčením přes mobil odkudkoliv za 550 Kč.

    • Romanero:
      64 mega = 6-7 RD s minipozemkem, případně 2 primerene RD s normálním pozemkem, případně kůlna na zahradní náčiní ve slušné vilové čtvrti z přelomu 19. A 20. Stol.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora